Gå til innhold

Hva er rimelig kompensasjon for beredskap?


Anbefalte innlegg

Dr. Brodsky skrev (På 25.11.2019 den 21.01):

Jeg jobber innen et heeelt annen felt, og har en vaktordning som hvor jeg er 2 uker på og 2 uker av. Når en har vakt må en være tilgjengelig på telefon 24/7 og være på arbeidsplassen inne en liten time (ikke noe fastsatt tid, men dette er forventet). Det blir gjerne 2 - 12 timers arbeid når vi må "rykke ut" (stort sett nærmere 2 timer). Får godt betalt for timene (og litt ekstra for helligdager), men kun 100 kr dagen for å være i beredskap. Vi velger selv hvor mye vi vil være på jobb på dagtid dagen etter en utkalling (som stort sett er på kvelden), men får ikke betalt for timene hvor vi velger å være hjemme.

Selv syns jeg betalingen for å være i beredskap er latterlig lav, men det virker som om de fleste andre tenker at dette er en del av jobben, og ikke noe problem. Bedriften taper penger om de skal gi oss noe mer.

den avtalen er ikke i henhold til aml 

 

utrykning / tilkalling kompenserer med minimum 3 timer, uavhengig av arbeidsmengde 5 min arbeid = 3 timer overtid,

du skal ha 11 timer sammenhengende hvile , som kan avtales ned til 8 , om du jobber slik at du må ha hvile og ikke kan møte på jobb dagen etterpå så er dette ikke din feil og du skal ha betalt for hviletiden. 

 

selve kompensasjonen er er såsomså, jeg får selv ca 1000 kr i uka for og ha vakttelefon som er first line kontakt med kunder, men jeg har ingen krav om at ta alt av jobber , men og forsøke om mobilisere jobber som kommer inn, og kan si nei om det ikke passer for meg eller jeg ikke har rett kompetanse for jobben samt det kan gå lange tider uten at telefonen ringer. 

en annen ting med vaktordninger at at timene du har vakt ( altså de betalte timene ) skal telle som arbeidstid og opp mot normaltid ( en normal ukes vakt er vell 16 timer om jeg ikke husker feil på en uke ) som betyr at om du har vakt en uke og jobbet normalt er den uken 53/56 timer lang, så det er verd og være obs på om man jobber mye overtid i tillegg at man fort får for mange timer på et årsverk om man har mye vakt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vakt innenfor IT i et større statlig organ, og vi har kompanseres 1:5 + overtid om vi må gjøre noe. 16 timer mandag-fredag, 24 timer i helgedager. Røde dager (ikke helg) kompanseres veldig godt.

1 ukes vakter, svare på telefon om noen ringer, jobbe på PC innen en time, være onsite på to timer.

Lenke til kommentar
Mato skrev (15 timer siden):

den avtalen er ikke i henhold til aml 

 

utrykning / tilkalling kompenserer med minimum 3 timer, uavhengig av arbeidsmengde 5 min arbeid = 3 timer overtid,

du skal ha 11 timer sammenhengende hvile , som kan avtales ned til 8 , om du jobber slik at du må ha hvile og ikke kan møte på jobb dagen etterpå så er dette ikke din feil og du skal ha betalt for hviletiden. 

Eg kan ikkje finne dekning i arbeidsmiljølova for at du skal ha betalt for minst 3 timar ved oppmøte. Sjølv om det er vanleg at mange tariffavtalar har avtale om at ein får betalt for minst 2 timar så er det ikkje i konflikt med arbeidsmiljølova å berre betale lønn per jobba minutt. Det er sjølvsagt ein dårleg avtale for den tilsette, men ein slik avtale er ikkje ulovleg dårleg.

Det stemmer at arbeidsmiljølova seier at den tilsette skal ha 11 timars kvile (8 timar dersom partane med tariffavtale er enige om det), men dette gjeld ikkje for beredskapsvakt utanfor arbeidsstaden når det er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelsar, normalt sett er det å unngå alvorlege driftsforstyrrelsar grunnlaget for vaktordninga (om ein ikkje bruker unntaksbestemmelsen som tillet unntak ved ulykker og andre uforutsette hendingar der liv og verdiar kan stå i fare.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Eg kan ikkje finne dekning i arbeidsmiljølova for at du skal ha betalt for minst 3 timar ved oppmøte. Sjølv om det er vanleg at mange tariffavtalar har avtale om at ein får betalt for minst 2 timar så er det ikkje i konflikt med arbeidsmiljølova å berre betale lønn per jobba minutt. Det er sjølvsagt ein dårleg avtale for den tilsette, men ein slik avtale er ikkje ulovleg dårleg.

Det stemmer at arbeidsmiljølova seier at den tilsette skal ha 11 timars kvile (8 timar dersom partane med tariffavtale er enige om det), men dette gjeld ikkje for beredskapsvakt utanfor arbeidsstaden når det er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelsar, normalt sett er det å unngå alvorlege driftsforstyrrelsar grunnlaget for vaktordninga (om ein ikkje bruker unntaksbestemmelsen som tillet unntak ved ulykker og andre uforutsette hendingar der liv og verdiar kan stå i fare.

det kan fort være eg har rotet inn tariffavtalen på minimum 3 timer, 

tja mine utkallinger på vakttelefon har ingen ting med verken dift eller liv og helse , noen bare trenger våre tjenster midt på natta, det er ivertfall ikke snakk om og jobbe på dagtid når du har jobbet på natta, og ivertfall ikke når jeg kan fakurere hviletiden til en kunde som må betale for at jeg ikke kan jobbe på dagtid.  

 

er fort og trø seg litt vill i aml og tarifavtaler ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...