Gå til innhold

Hva er rimelig kompensasjon for beredskap?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er blitt spurt på jobb om jeg til tider kan være i beredskap utenfor vanlig kontortid. Jeg jobber med IT og antakelig er det bare unntaksvis jeg må foreta meg noe i forhold til jobb i tiden jeg er i beredskap, og i så fall fører jeg arbeidstid slik jeg ville gjort på kontoret. Jeg kan være hvor jeg vil i denne tiden. Men jeg forplikter meg til å ta telefonen hvis den ringer og om nødvendig til å begynne å jobbe på PC-en i løpet av noen minutter.

Det er jo bare jeg som kan bestemme hva jeg synes er rimelig kompensasjon i denne tiden for meg. Men kanskje noen her kan si noe om hva som er vanlig i andre (kontor)jobber eller i IT, eller kan sammenlikne med andre typer beredskap?

Hvis jeg deler den grunnleggende årslønnen min på 1695 timer, som er et årsverk ekskludert ferie, er kompensasjonen jeg har fått tilbudt ca 37 % av vanlig lønn.

Endret: La meg legge til at hvis jeg deler årslønnen min på 1950 timer, et årsverk inkludert ferie, er kompensasjonen ca 42 % av vanlig lønn.

Endret av €uropa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil få den samme betalingen for at jeg er i beredskap. Men hvis jeg må snakke i telefonen eller jobbe på PC-en, er det arbeidstid som jeg fører og enten avspaserer eller kompenseres for senere. Så den tiden jeg faktisk jobber utenfor kontortid er i prinsippet betalt med vanlig timelønn i tillegg til den kompensasjonen jeg uansett får for å være i beredskap.

Altså er den ene delen av lønnen min vanlig lønn som jeg får for all tid jeg faktisk jobber enten det er i vanlig kontortid eller ikke, og den andre delen kompensasjon for å være i beredskap og tilgjengelig utenfor kontortiden. Den siste delen påvirkes ikke av hvorvidt jeg ender med å jobbe i denne tiden eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Skal du være tilgjengelig fra arbeidsslutt frem til arbeidsdagen begynner igjen? Altså ca 16 timer hvert døgn i ukedagene pluss alle 48 timene i helgene?  Hvis du får 37% av ordinær timelønn alle disse timene så vil jeg si du er meget bra kompensert. Eller kanskje jeg misforstår noe?

Lenke til kommentar

Hvor lenge er beredskapen?

 

Vi har tilsvarende vaktordning, ukesvis og tror laget er så stort at det er pr 5 eller 6 uke nå.

 

Betalingen er 4000 pr uke. Personlig mener jeg det er for lavt og er ikke med i ordningen. Vi må ha telefon med og være en time unna pc mener jeg det er.

 

Forøvrig er de fleste lønninger basert på ett årsverk på 1950 timer. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (17 minutter siden):

Skal du være tilgjengelig fra arbeidsslutt frem til arbeidsdagen begynner igjen? Altså ca 16 timer hvert døgn i ukedagene pluss alle 48 timene i helgene?  Hvis du får 37% av ordinær timelønn alle disse timene så vil jeg si du er meget bra kompensert. Eller kanskje jeg misforstår noe?

Nei, ikke all tid utenfor vanlig kontortid og ikke på nattestid. Det er snakk om opptil noen timer på tider av døgnet det er vanlig å være våken. (Dette er ikke snakk om helligdager, de kompenseres mer.)

Endret av €uropa
Lenke til kommentar
Gadden skrev (24 minutter siden):

Så 37% av normal timelønn pr time noen timer på tider av døgnet det er vanlig å være våken? 

Det stemmer. Så jeg skal aldri være i beredskap på nattestid, som jeg mener burde blitt kompensert mer.

Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Hvor lenge er beredskapen?

 

Vi har tilsvarende vaktordning, ukesvis og tror laget er så stort at det er pr 5 eller 6 uke nå.

 

Betalingen er 4000 pr uke. Personlig mener jeg det er for lavt og er ikke med i ordningen. Vi må ha telefon med og være en time unna pc mener jeg det er.

 

Forøvrig er de fleste lønninger basert på ett årsverk på 1950 timer. 

Jeg tror det vanligvis vil være snakk om to timer på kveldstid.

Forutsetter vaktordningen din at du alltid er tilgjengelig utenfor vanlig arbeidstid, altså at du er i beredskap 16 timer mandag til fredag? I så fall er jeg enig i at 4000 kr er lite.

Du har kanskje rett i at det er mer riktig å dele årslønnen på 1950 timer, et årsverk inkludert ferie. Gjør jeg det, er kompensasjonen på 42 % av vanlig timelønn.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Hvis du alikevel aldri finner på noe de 2 timene det er snakk om så er det vel egentlig greit,  men jeg hadde nok ikke latt dette komme i konflikt med noe jeg ellers ville funnet på av fritidsaktiviteter.  Det blir jo ikke akkurat store summer utav det når det er snakk om 2 timer pr dag. 

Lenke til kommentar
€uropa skrev (34 minutter siden):

Forutsetter vaktordningen din at du alltid er tilgjengelig utenfor vanlig arbeidstid, altså at du er i beredskap 16 timer mandag til fredag? I så fall er jeg enig i at 4000 kr er lite.

Du har kanskje rett i at det er mer riktig å dele årslønnen på 1950 timer, et årsverk inkludert ferie. Gjør jeg det, er kompensasjonen på 42 % av vanlig timelønn.

vaktordningen er 24/7 den uken, men store deler av tiden er det folk på arbeid som tar supporten. Så stort sett 10-16 timer i ukedager og 24 timer i helg. Så ja, det er veldig lite og grunnen til at jeg ikke er interessert. Får såklart betalt overtid når en får telefon og må jobbe. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (3 timer siden):

Hvis du alikevel aldri finner på noe de 2 timene det er snakk om så er det vel egentlig greit,  men jeg hadde nok ikke latt dette komme i konflikt med noe jeg ellers ville funnet på av fritidsaktiviteter.  Det blir jo ikke akkurat store summer utav det når det er snakk om 2 timer pr dag. 

Det er litt begge deler. Noen ganger er jeg hjemme uansett, mens andre ganger går jeg for eksempel på trening på kvelden. Det kan jeg ikke gjøre hvis jeg skal være klar til å jobbe. Men det er uansett ikke snakk om hver kveld, så jeg kan tilpasse meg hvis jeg vil.

Lenke til kommentar

Vanligvis har en ofte en "utrykningstid" på disse vaktene. Hvis utrykningstiden din er bare typ 5 minutter, så er det jo nesten som å være på jobb. Du må sitte hjemme og vente på telefonen. Hvis du får endret utrykningstiden til noe mellom 30 og 60 minutter, så blir det ganske annerledes. Da kan du faktisk ha et nesten vanlig liv mens du har vakt. 

Edit: Vår bakvakt har følgende responstider:

Svare på telefon: 15 minutter.
Være pålogget og klar til å jobbe: 60 minutter.
Være på kontoret: 75 minutter fra det blir etterspurt. 

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått definert en spesifikk utrykningstid/responstid. Men jeg regner med at jeg er forventes å være på på betydelig mindre enn 60 minutter, altså så fort at jeg ikke kan gå langt fra leiligheten eller et annet egnet sted med internettforbindelse, jeg kan ikke være på trening eller på en busstur fra én side av byen til den andre, osv.

Lenke til kommentar

Hvis du velger å ta den vaktordningen, så er det veldig viktig å få en skriftlig avtale.

Avtalen må i hvert fall ha med:

  • Tidspunkt for når du har vakt.
    • Hvordan dette løses på helligdager og helg må også inn her. 
  • Responstider, som jeg nevnte i min forrige tråd.
  • Hvordan det skal løses hvis du ikke kan ha vakt en dag. Sykdom, ferie, eller det bare ikke passer. 
  • Kompensasjon. Kan løses ved at du får en prosentsats for hver time du har vakt.
    • Kompensasjon for vakt på helligdager (og hva som regnes som en helligdag)
  • Betaling for arbeid under vakt. Normalt overtidsbetalt, og betalt for minimum x-timer uansett hvor lite du må gjøre. 
  • Hviletid. Hvis du ikke har sammenhengende 8 timer hvile mellom 22 og 08, bør du få fri dagen etter, uten trekk i lønn eller noe annet. 
  • Oppsigelse av avtalen. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AML §10-4, 3 ledd seier at for beredskapsvakt så skal hovedregelen være at du skal ha betalt for minst kvar sjuande time du er i vakt.

I tillegg skal du sjølvsagt ha betalt for den tida du aktivt jobbar. 

 

Mange har betre vilkår som f.eks betalt for kvar femte time (som tidlegare var hovudregelen i AML). 

Husk at det du primært har betalt for er for å holde deg tilgjengeleg. Så kor mykje jobb du kan forvente å få på ei vakt er nesten uvesentleg då du uansett skal ha timesbetaling med eventuell overtid for det arbeidet du utfører. 

Slik du beskriv vaktordninga så forstår eg det slik at responstida som er forventa av deg vil vere kanskje heilt ned til 5 min? Sjølv om du ikkje må dra på kontoret, så forpliktar du deg til å ikkje vere meir enn nokre få minutt unna PCen og tilstrekkeleg nettilgang. Då kan du knappast nok gå ut for å hente posten utan å bære med deg PCen. Det er denne belastninga du skal ha betalt for. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at hvor mye jeg jobber er uvesentlig for kompensasjonen for å være i beredskap.

Jeg tror "omtrent 15 minutter" ble sagt en gang i forhold til responstiden, men hvis jeg er tilgjengelig og i nærheten av PC og internett, for eksempel hjemme, vil jeg sjelden trenge mer enn fem minutter. Så akkurat hva "omtrent 15 minutter" betyr, er jeg ikke så opptatt av. Jeg får ikke gjort noe særlig ute på den tiden uansett.

Kompensasjonen jeg er blitt tilbud er altså betydelig bedre enn minimum i AML da jeg får betalt omtrent hver 2,5 time.

Lenke til kommentar

Jeg får alle betingelsene og detaljene senere, men med tanke på responstiden holder det å sjekke eposten min hvert 30. minutt og så eventuelt agere hvis jeg er blitt varslet om noe som er så viktig at det ikke kan vente til neste arbeidsdag. Da vil det også være tid til å respondere fra tidspunktet jeg ser varselet. Så vaktordningen preges ikke av veldig mye hast.

Lenke til kommentar

Responstiden er viktig å ha kartlagt godt. Med responstid i 10-20 minutters vindu kan trådstarters komme seg ut av huset med pc og mobil. Men det setter selvsagt begrensninger som man må vurdere opp mot kompensasjonen. I tillegg bør man få inn regler om minumum x antal timer med xx% overtid når det skjer noe.

Annen sak som er viktigere å avklare er om man inngår i et vaktlag. Ting dukker opp som det er upraktisk eller umulig å si nei til. Da må man ha noen andre som kan ta over vakta. Selv er vi 6 i vaktlaget slik at det er halvannen måned i mellom vær gang jeg er "låst" for en uke. Kunne ikke tenkt meg vakt noe mye oftere enn dette da det legger såppas med begrensninger i fritiden. Størelsen på vaktlaget gjør også at jeg har 5 andre å bytte med om det dukker opp noe som kommer i veien for vakt.

Lenke til kommentar

Jeg jobber innen et heeelt annen felt, og har en vaktordning som hvor jeg er 2 uker på og 2 uker av. Når en har vakt må en være tilgjengelig på telefon 24/7 og være på arbeidsplassen inne en liten time (ikke noe fastsatt tid, men dette er forventet). Det blir gjerne 2 - 12 timers arbeid når vi må "rykke ut" (stort sett nærmere 2 timer). Får godt betalt for timene (og litt ekstra for helligdager), men kun 100 kr dagen for å være i beredskap. Vi velger selv hvor mye vi vil være på jobb på dagtid dagen etter en utkalling (som stort sett er på kvelden), men får ikke betalt for timene hvor vi velger å være hjemme.

Selv syns jeg betalingen for å være i beredskap er latterlig lav, men det virker som om de fleste andre tenker at dette er en del av jobben, og ikke noe problem. Bedriften taper penger om de skal gi oss noe mer.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (16 timer siden):

Jeg jobber innen et heeelt annen felt, og har en vaktordning som hvor jeg er 2 uker på og 2 uker av. Når en har vakt må en være tilgjengelig på telefon 24/7 og være på arbeidsplassen inne en liten time (ikke noe fastsatt tid, men dette er forventet). Det blir gjerne 2 - 12 timers arbeid når vi må "rykke ut" (stort sett nærmere 2 timer). Får godt betalt for timene (og litt ekstra for helligdager), men kun 100 kr dagen for å være i beredskap. Vi velger selv hvor mye vi vil være på jobb på dagtid dagen etter en utkalling (som stort sett er på kvelden), men får ikke betalt for timene hvor vi velger å være hjemme.

Selv syns jeg betalingen for å være i beredskap er latterlig lav, men det virker som om de fleste andre tenker at dette er en del av jobben, og ikke noe problem. Bedriften taper penger om de skal gi oss noe mer.

Dette høres nesten ut som en vekter-jobb jeg hadde mens jeg var ung og dum. 

Anbefaler deg å lese gjennom lenken under, og se hvor "utnyttet" du blir av arbeidsgiver. At bedriften taper penger hvis de gir dere noe mer, høres ut som en meget tynn unnskyldning! 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/beredskapsvakt-utenfor-arbeidsstedet/ 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...