Gå til innhold

Forslag til endring av emnebeskrivelse for helse


Anbefalte innlegg

Under helse (beskrivelsen av emnet) står det idag: 

Sitat

Problemer eller spørsmål vedrørende helse, skader og sykdom? Still dem her

Jeg ville omformulert dette til: 

Sitat

Diskusjon om helse og sykdom. Still gjerne spørsmål vedrørende helse, skader og sykdom, men husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell.  Derfor oppfordrer vi til å være kildekritiske, samt å ta kontakt med fastlege ved bekymringer. 

Jeg foreslår denne endringen (eller noe lignende) da jeg tenker "diskusjon om helse og sykdom" åpner i større enn "problemer eller spørsmål (...) opp for flere typer diskusjoner innen temaet. Helse og sykdom er jo mer enn hva som gjelder på individnivå og diagnosespesifikt nivå; det kan belyses ut fra et samfunnsnivå og det kan diskuteres uten at det sykdom eller skade trenger å være fokus, for eksempel ren nysgjerrighet rundt anatomi, fysiologi og patologi. Slike diskusjoner jeg sikter til finnes allerede i helseforumet, men vi kan i større grad legge opp til flere typer diskusjoner i dette området. For nye brukere på forumet vil det også være greit med en påminnelse i forumbeskrivelsen om at det de leser ikke nødvendigvis representerer sannheten eller korrekthet , at de bør være kildekritiske og at vi oppfordrer kontakt med fastlege ved bekymringer (Jeg tenker etterhvert å skrive et innlegg vedrørende kildekritikk med sjekklister til vurdering av innhold og kilder, tilpasset helse, fordi det vil gi en ressurs til de som skriver og leser i denne delen av forumet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...