Gå til innhold

Om ett år kan du få Lexus i Norge, med laber lading og ukjent rekkevidde


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo men vi kan jo ikke sammenligne denne bilen med Renault Zoe og Nissan Leaf.

Lexus er jo en helt annen klasse og premium-bil og langt over alle andre elbiler i samme priskategori. Man må faktisk opp på Audi E-tron for å komme på samme nivå.og Audi koster det dobbelte med samme utstyr. Dessuten har Lexus noe som ingen andre elbiler har i dag,nemlig en legendarisk og uovertruffen kvalitet og driftssikkerhet som gir Lexus år etter år med de mest fornøyde bileiere i hele verden. Det sier vel det meste. Denne bilen har jeg ventet på og skal garantert reservere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva koster det når du skal inn på verksted med Volvo,Audi,Jaguar,Tesla eller Mercedes..? Og hva er kundetilfredsheten på f.eks Tesla..? Gjennomført japansk nøyaktighet fra fabrikken i Japan hos Lexus er på en helt annen planet enn alle de fem bilmerkene du nevner. Materialkvalitet på alle deler i en Lexus er milevis unna de bilen du nevner. Man får ikke feil på en Lexus,så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Husk at denne ble lansert i Kina. Kina bruker fortsatt NEDC.

Ut i fra bildene kan det se ut som den er satt opp med den kinesiske standarden GB/T.

Men blir det CHAdeMO i Europa vil det være skuffende.

Ladehastigheten er skuffende. En direkte konkurrent blir DS 3 som lader 0-80% av 50 kWh brutto på 30 minutter og som har CSS. Lexusen har dermot 50% større motorkraft.

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (6 timer siden):

Jo men vi kan jo ikke sammenligne denne bilen med Renault Zoe og Nissan Leaf.

På rekkevidde er det nok temmelig sammenlignbart, da NEDC er sterkt villedende til tider. Det er nok godt mulig man kan skrape av 25 % av rekkeviddetallet på denne også, for å finne ut hva WLTP-tallet vil ligge på.

Nå har den riktignok kraftigere elmotor og sannsynligvis en langt mer effektiv batterikjemi med mer Wh/kg enn Zoe-batteriet hadde, så det er kanskje ikke like ille. Kanskje ender den nærmere 325 km WLTP-rekkevidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RoyK skrev (8 minutter siden):

Har du mer info om batterikjemien her? Det står ikke noe i artikkelen…

Nei, skrev jo "sannsynligvis en langt mer effektiv batterikjemi", og vi vet jo at det har skjedd mye siden gen. 1 Zoe og frem til nå. Selv Gen. 2 (3?) Zoe har et nytt batteri, som nå er på 52 kWh, mot 41 kWh på forrige, som uansett er nesten en dobling fra det aller første på 22 kWh.

Siden bilen ikke er større, og vi kan anta at dimensjonen på de nyere batteriene er tilsvarende, så er det altså gjort endringer på kjemien og/eller oppbyggingen av batteriet, som gjør at man får mye mere ut av disse.

Akkurat det samme kan vi altså anta gjelder Lexus, at de har en langt mer effektiv batteriteknologi enn 41 kWh-pakken som var i forrige Zoe.

https://easyelectriclife.groupe.renault.com/en/outlook/technology/ze-50-the-secrets-of-the-new-zoes-battery/

Lenke til kommentar

Japsene har det ikke med å komme med store ord. Og da er det slik at det de sier,som regel stemmer. Dette med å få til å hente ut mere kraft av tekniske konstruksjoner enn Europa/USA-produsenter klarer ,ved i utganspunktet like kraftige konstruksjoner,er japanerne ekstremt dyktige til å klare å utvikle. Bare se på Honda sine snøfresere,de kaster snøen dobbelt så langt som EU-USA fresere klarer med samme motorstyrke,forstå det den som vil. Antakelig derfor Honda er blitt verdens største motorprodusent og mange monterer like godt Honda-motor i sine produkt. Slik er det nok med batteriet til Lexus også. Det er 50 kw,men klarer likevel å levere lengre rekkevidde enn andre 50 kw batteri. Det er nok pga en meget avansert oppbygging og lav indre motstand på batteriet,og i kombinasjon med lav motstand på motor/drivverk etc. Man skal ikke se bort ifra at Lexus har gått forbi Tesla på energieffektivisering på sin el-UX. Toyota skal jo presentere sitt Solid-State batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Så at Lexus-Toyota er fremst i utviklingen på batteri,hersker det ingen tvil om. Kan de rett og slett ha noen hemmelige innput fra sitt faststoff-batteri i Lexus batteriet..?

Lenke til kommentar

Greit at kvaliteten er god på Lexus men premiumfølelse har de aldri fått til, der ligger til og med Tesla på samme nivå som de.

En Toyota blir ikke luksusbil av at man fikser den opp litt og hiver på andre logoer. (Jada, jeg vet det er større forskjeller enn som så men i bunn og grunn er det fortsatt en kjip japsebil som ikke når opp i premium-segmentet de mener de er del av)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (På 23.11.2019 den 16.58):

Japsene har det ikke med å komme med store ord. Og da er det slik at det de sier,som regel stemmer. Dette med å få til å hente ut mere kraft av tekniske konstruksjoner enn Europa/USA-produsenter klarer ,ved i utganspunktet like kraftige konstruksjoner,er japanerne ekstremt dyktige til å klare å utvikle. Bare se på Honda sine snøfresere,de kaster snøen dobbelt så langt som EU-USA fresere klarer med samme motorstyrke,forstå det den som vil. Antakelig derfor Honda er blitt verdens største motorprodusent og mange monterer like godt Honda-motor i sine produkt. Slik er det nok med batteriet til Lexus også. Det er 50 kw,men klarer likevel å levere lengre rekkevidde enn andre 50 kw batteri. Det er nok pga en meget avansert oppbygging og lav indre motstand på batteriet,og i kombinasjon med lav motstand på motor/drivverk etc. Man skal ikke se bort ifra at Lexus har gått forbi Tesla på energieffektivisering på sin el-UX. Toyota skal jo presentere sitt Solid-State batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Så at Lexus-Toyota er fremst i utviklingen på batteri,hersker det ingen tvil om. Kan de rett og slett ha noen hemmelige innput fra sitt faststoff-batteri i Lexus batteriet..?

At to batterier med samme kapasitet skulle gi forskjellige rekkevidde for samme bil er nytt for meg. Det må gjerne ACYBN180 gjerne forklare mer grundig! Ellers så har ACYBN180 tydelig ikke fått med seg forskjellen på effekt (kW) og energi/kapasasitet (kWh). Et batteris størrelse/kapasitet måles i kWh. Evnen til å ta i mot lading (målt i kW) og evnen til gi ut ytelse/effekt (kW), kan være forskjellig fra et batteri til et annet. Indre tap når batteriet leverer i området 10-20 kW er små og knapt forskjellige fra et batteri til et annet.

Strømforbruk varierer mest avhengig av elmotorteknologi.

Lenke til kommentar

Det har med hvordan batteriet er bygget for å lettere gi fra seg strøm. Jo mindre tap,jo lengre rekkevidde. Det blir som en ottomotor. En motor i dag på 1,6 liter har gjerne 160 Hk,en motor på 1,6 liter for 30 år siden hadde 70 Hk 1/3 moment i forhold. Altså en like stor motor i dag har over dobbel effekt,noe som naturligvis gir lengre rekkevidde pga at den kan belastes på en annen måte. Det hele har med hvordan batteriet og motoren er bygget opp. Det blir som med 1 liter diesel og 1 liter bensin. 1 liter diesel har 30 % meir energi enn 1 liter bensin. Slik kan også ett meget avansert batteri ha meir effekt i 1 kw ladet strøm enn ett gammelt batteri med 1 kw ladet strøm. 1 kw kan ha forskjellig effekt i forskjellige batteri pga måten det er lagret på. 1 kw i strømnettet vil alltid være 1 kw. Det beste eksemplet å vise til var testen av Leaf og Ioniq hvor Leaf brukte over 2kw pr mil og Ioniq brukte 1,2. Altså hvis begge hadde like store batteri så kunne Ioniq kjøre nesten dobbelt så langt. Da forstår man at det må ha noe med batteriet også å gjøre,og at det absolutt må være lagret meir effekt i batteriet på Ioniq enn i Leaf selv om begge hadde i spesifikasjonene like stort batteri. Det finnes også startbatteriet som har samme spesifikasjon f.eks 80 Ah,men hvor det ene drar motoren rundt dobbelt så lenge som det andre. Det har jeg personlig testet. Altså kan 2 batteri med samme spesifikasjoner ha to helt forskjellige styrker lagret. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Trok nok at bruker ACYBN18O har et litt urealistisk syn paa Toyota og Lexus. Teknologisk sett ligger disse langt bak europeiske konkurenter og opplevd kvalitet er forholdsvis middels. At bilene har saa mye høyrere driftssikkerhet/teknisk kvalitet er ogsaa en myte, ofte forsterket av at eierene av disse bilene ikke faar vite om reklamasjoner som blir reparert paa service. En smart gimmick pr messig sett, men egentlig ikke tillat i henhold til europeisk forbrukerlovgivning. Har jobbet nok med baade Lexus og Toyota de siste 20 aarene til see at produktene er midt paa treet, hverken mer eller mindre. Feks har vel Toyota knapt hatt en motorserie de siste 20 aarene uten vesentlige problemer. Denne Lexusen er nok akkurat det den ser ut som. Ett lavbudsjettforsøk paa aa ungaa bøter for utslipp paa enkelte markeder

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til ACYBN180!

Ut fra det du skriver her så tyder det på at du vet om mange forskjellige ting men uten å vite hvordan ting henger sammen. En del av det du skriver er direkte galt. Det er så mange ting at jeg ikke tar meg bryet å liste dem opp.

Har du gått videregående så vil jeg anbefale deg å reklamere på opplæringen!

Endret av Ketill Jacobsen
Fikk ikke med meg sitat!
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (5 timer siden):

Hehe,reklamere på opplæring,den var ny?

Lær deg forskjell på effekt/ytelse (kW) og energi/kapasitet (kWh). Det er også fint å vite hvordan moment, turtall og effekt henger sammen. Tips har du to av disse, kan du enkelt beregne den tredje.

Når du har kontroll på dette, kan jeg komme tilbake og kommentere ditt innlegg (12 timer siden)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...