Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 timer siden):

Cybertruck er jo åpenbart utelukkende myntet på amerikanske rednecks. Jeg skjønner ikke hvorfor de har verdenslansering på den eller bestillingsmulighet fra europeiske land. Den strider jo mot både kultur og regler på vår side av Atlanteren.

Jeg skjønner jo poengene dine, men hvorfor ikke egentlig? Er det noe problem? De har jo fått ekstrem dekning her på denne siden i media; og mange har vel allerede skjønt at denne nok krever førerkort C1 eller høyere uansett. Det er jo en ekstrem PR-verdi i hva de har gjort nå, så jeg sliter med å forstå hvorfor du ikke skjønner at de åpner for bestillinger her til lands.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (4 timer siden):

Det blir neppe noen volum modell, sannsynligvis tilsvarende salgstall som andre pickup'er har i Norge/Eu. 

Kort fortalt vil gjerne kostnadene ved å etablere Cybertruck i Norge/Eu med mekanikere, logistikk ved salg, karosseri verksteder etc koste langt mer enn fortjenesten på salget.

Jeg tror du har helt rett og at denne modellen sannsynligvis trenger en del arbeid før den er ordentlig salgsklar på det europeiske markedet.

Når det er sagt så er inntrykket mitt (ikke basert på annet enn min synsing) at dette bilen vil slå an i nisje-markedet som pick-uper nettopp er og at vi vil flere rulle på veiene fordi folk er facinert av utseende og at bilen faktisk har noe respektable egenskaper. Dette blir dog bare spekulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Det har de gjort, og den kalles Tesla Model 3. Pluss kommende Model Y.

Jada, jeg vet at ingen av de to er en hatchback, men hva så? De vil dekke samme behov, og vel så det.

Hæ? Jeg snakker ikke om ID.3 men ID Buzz som sagt. 

vw-i.d-buzz-2-1024x576.jpg

Jeg snakker mer om en slik type, som kan brukes i flere segmenter samtidig. Alt fra bil på grønne skilter og stort "arbeidsområde" med gode nymoderne lagringsløsninger , til camping-oppsett, eller 7+ seter Taxi produkt etc etc. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ID. Buzz er en morsom bil, og jeg ser på den som et reelt alternativ til både en stasjonsvogn (Norges Prefererte Format), sjuseter-segmentet og de mange små-SUVene som har erstattet stasjonsvognene. Men prisen er jo viktig, og før denne er på markedet kan det være at man har andre alternativer med hyggeligere prislapp... For eksempel den som kommer i disse dager fra Peugeot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 timer siden):

Hæ? Jeg snakker ikke om ID.3 men ID Buzz som sagt. 

vw-i.d-buzz-2-1024x576.jpg

Jeg snakker mer om en slik type, som kan brukes i flere segmenter samtidig. Alt fra bil på grønne skilter og stort "arbeidsområde" med gode nymoderne lagringsløsninger , til camping-oppsett, eller 7+ seter Taxi produkt etc etc. 

Veldig kul og spennende konsept, og jeg håper at det blir realisert mest mulig intakt.

Men lurer litt på kollisjonssikkerheten, med såpass liten deformasjons-sone foran føreren.

Lenke til kommentar
On 12/17/2019 at 9:41 AM, Simen1 said:

Cybertruck er jo åpenbart utelukkende myntet på amerikanske rednecks. Jeg skjønner ikke hvorfor de har verdenslansering på den eller bestillingsmulighet fra europeiske land. Den strider jo mot både kultur og regler på vår side av Atlanteren.

Jeg håper de kan la denne forbigå i stillet borte i Texas også lansere en annen bil ment for hele verden, en 2-seters varebil/persontaxi med følgende opsjoner: ekstra seterader, ekstra høyde, ekstra lengde, skillevegg, hengerfeste, camping-inventar, solcelletak vs glasstak vs metalltak, kjøle/varme-aggregat til f.eks matfrakt. Varebilvarianten bør ha ekstra godt isolerte vegger, plass til to paller i bredden (80+80 cm) og to i lengden (120+120 cm) , jekketralle og integrert lift. Personvarianten bør ha mulighet for integrert HC-lift. Alle variantene bør kunne kjøres på B-sertifikat. Bakhjuls eller firehjulsdrift. To batteristørrelser, der man kan velge om man vil ha den lille, store eller begge montert i bilen. Altså oppgraderbart etter kjøp. Dette hadde vært en svært allsidig bil med gode fraktemuligheter for ikke bare det europeiske markedet, men hele verden. Cybertruck er en smal nisje i forhold til dette konseptet.

Jeg venter fortsatt på en "ikke for stor og dyr" helelektrisk type Urban "stealth" bobil.

Ønsker at den har mulighet for ekstern strøm og gass (til oppvarming, kjøleskap og komfyr) men har helelektrisk motor og har minst 2000watt med solcellepanel for 24/7 lading (always charging via bufferbatterier?) så lenge man ikke står inne i en garasje eller under tak. Det må selvsagt ha mulighet for minst 150kW hurtiglading og helst en rekkevidde på rundt 50 mil vinterstid så man kan komme seg litt inn i villmarka og la solcellene tricklecharge mens man koser seg der. God lufting og vinterisolasjon samt varme via gass må være med.

Den trenger ikke være større enn omtrentlig en WV Transporter men ha gode og smarte "small living" løsninger. Samt at det er helt unødvendig å gi den "det nye hippe/trendy" prisnivået. Da går jeg til banken.

Cybertruck er for meg en kuriositet ment for å få rednecks til å bytte ut sine F250s og RAMs. Dessverre ser det ut som det har trigget en helt annen kundegruppe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jepp, jeg venter fortsatt på en "ikke for stor og dyr" helelektrisk bobil som har mulighet for ekstern strøm og gass (til kjøleskap og komfyr) men som har helelektrisk motor og har solcellepanel for 24/7 lading så lenge man ikke står inne i en garasje.

 

Helelektrisk, full auto og ikke dyr (1:15), ca 4 500,-

Fullsize ca 1 500 000,- fabrikkpris, rustfri «off cous». Nytter eksisterendes infrastruktur og det kystnære. 

2016-12-30 20.17.13 (1).jpeg

Lenke til kommentar

Stort sett enig, men med stort batteri er det ikke noe problem å trekke kortvarig høy effekt til f.eks elektrisk matlaging eller langvarig til lav effekt (kjøleskap). Også liker jeg ikke tanken på å ha en gassbeholder med risiko for konsekvens i tilfelle brann, særlig ved innendørs parkering, dyr energi ved påfylling etc). De fleste campingplasser tilbyr nok strøm til å kunne saktelade på 1,8-3,0 kW (48-72 kWh/døgn). I verste fall kan man kjøpe/leie et bensinaggregat som er beregnet på lading av elbil (jeg vet ikke om det finnes, men det kan kanskje bli noe i tida framover?). God isolasjon kan være ganske lett og lite plasskrevende sammenlignet med gassbeholder for oppvarming. F.eks sandwich-elementer med enten aerogel, vakuum eller XPS.

WV Transporter et et godt forbilde for størrelse, men i likhet med f.eks Renault Master så liker jeg ideen om å ha tilvalg på både lengde og høyde. Selv den største varianten av Master kan kjøres på B-sertifikat og prisen tyder ikke på at flere størrelsevalg koster veldig mye, kontra merker som velger å tilby lignende biler i kun én størrelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (28 minutter siden):

haha :D

Greit nok det.

Men med en plan for bruk/kva Du treng får Du mykje for td 400 000. Noe fint brukt som den 1985 modell eg hadde, som kommer til å gå i 20 år til. Og da har du 100 000 til et Honda agregat, en batteripakke fra Tesla og litt plysj og maling. 

Kjøpte gardiner for 20 000 til den...., dog er det 22 år siden. Gardinene er fortsatt i bruk.

Hvorfor elektrifisere drivline, det koster 400 000 til på en 7, 5 tonner. 18 liter/100 km er til å leve med.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Stort sett enig, men med stort batteri er det ikke noe problem å trekke kortvarig høy effekt til f.eks elektrisk matlaging eller langvarig til lav effekt (kjøleskap). Også liker jeg ikke tanken på å ha en gassbeholder med risiko for konsekvens i tilfelle brann, særlig ved innendørs parkering, dyr energi ved påfylling etc). De fleste campingplasser tilbyr nok strøm til å kunne saktelade på 1,8-3,0 kW (48-72 kWh/døgn). I verste fall kan man kjøpe/leie et bensinaggregat som er beregnet på lading av elbil (jeg vet ikke om det finnes, men det kan kanskje bli noe i tida framover?). God isolasjon kan være ganske lett og lite plasskrevende sammenlignet med gassbeholder for oppvarming. F.eks sandwich-elementer med enten aerogel, vakuum eller XPS.

WV Transporter et et godt forbilde for størrelse, men i likhet med f.eks Renault Master så liker jeg ideen om å ha tilvalg på både lengde og høyde. Selv den største varianten av Master kan kjøres på B-sertifikat og prisen tyder ikke på at flere størrelsevalg koster veldig mye, kontra merker som velger å tilby lignende biler i kun én størrelse.

Kan ikke du lage elektrisk bobil, jeg kjøper :D

Tenker også på en del freecamping da jeg er stor tilhenger av det, særlig i fjellene. Da er det kjekt å kunne tricklecharge via solcellepane med høy total effekt og kankskje drive mye av utstyret bare med panelene. 

Vurderer også å bo deler av sommeren i en bobil. Eneste jeg trenger plass til utenom det vanlige er et sted å ha en sykkel hvor den ikke blir stjålet om natten. En minigarasje med plass til en sykkel hvor man vrir styret hadde vært godt nok. I verste fall en boks man monterer bakpå. Ønsker å unngå å måtte ha noen form for henger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Greit nok det.

Men med en plan for bruk/kva Du treng får Du mykje for td 400 000. Noe fint brukt som den 1985 modell eg hadde, som kommer til å gå i 20 år til. Og da har du 100 000 til et Honda agregat, en batteripakke fra Tesla og litt plysj og maling. 

Kjøpte gardiner for 20 000 til den...., dog er det 22 år siden. Gardinene er fortsatt i bruk.

Hvorfor elektrifisere drivline, det koster 400 000 til på en 7, 5 tonner. 18 liter/100 km er til å leve med.

Tanken med elektrifisering er å være helt uavhengig av fyllestasjoner når man først er i villmarka. Så lenge man får ladet nok via et godt solcelle anlegg i løpet av noen dager til å komme seg til sivilisasjonen så er det godt nok.

Elektrifisering forenkler også motor og vedlikehold vesentlig. Det jeg ofte ser problemer med på gamle bobiler med forbrenningsmotor er nettopp drivlinje og motor.

Men jeg ønsker selvsagt ikke å konvertere en fossilbil, jeg ønsker en som er bygget som elektrisk fra bunn av.
 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mon tro om denne batteripatenten tilgjengeliggjøres for elbilprodusentene også? Hadde vært morsomt med 640km rekkevidde på samme tiden det tar å fylle en vanlig dieselbil. Sikkert mulig å bytte ut eksisterende batteripakker når oppgraderingssyklusen når dem om 6-8 år frem i tid.

 

https://itavisen.no/2019/12/19/ibm-vil-sette-dagens-elbiler-i-skammekroken-hevder-nytt-batteri-lades-opp-til-80-prosent-pa-fem-minutter/

 

 

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å la seg begeistre merker jeg. Til det har det vært for mange slik saker de siste 10 årene. 

Straks IBM har gjort seg ferdig med testing så kan de egentlig bare skalere opp produksjons-linja så svært de bare tør. Klarer de være først med next---gen batterier og kan konkurrere i pris mot dagens li-ion vil nok ikke IBM ha problemer med å selge alt de klarer å produsere. Og pga volumene vil nok IBM sikte på el-kjøretøy markedet. 

Men om IBM nå har truffet innertier, hvor lang tid kan det gå før vi ser et endelig produkt? Det blir jo bare lek med tall og vill gjetning fra min side dette her, men om IBM makter i å bli produksjonsklare med batteriene innen de 6-8 årene du skisserer ville jeg blitt særdeles overrasket på en positiv måte. 

Dette er jo den hellige treenighet. Høyere energitetthet, raskere lading/utladning, og mer bærekraftig kjemi. Det ser jo ut som vi skal få bonus i form av lavere pris, økt levetid via flere sykluser og alt dette uten at prisene økes, men kanskje heller synker. Personlig ønsker jeg virkelig at energitetthet og lading/utladnings hastigheten øker. Det vil gjøre at vi kunne få en ennå større fokus på elektriske last-mile-kjøretøy og ikke minst vil elektriske motorsykler få langt bedre vilkår. Per idag er vi akkurat der at energitetthet og c-rate er litt i overkant dårlig. Slik at det blir litt småfeite og kvaspete el-scootere, og el-motorsykler. Tenk feks hva Zero kunne gjort med sin design, rekkevidde og effekten på bakhjulet om batteriene hadde vært av en ny og bedre type. Også tungtransporten ville fått det langt enklere når batteripakkene blir mindre og lettere med ennå mer rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Bordplate skrev (9 timer siden):

Mon tro om denne batteripatenten tilgjengeliggjøres for elbilprodusentene også? Hadde vært morsomt med 640km rekkevidde på samme tiden det tar å fylle en vanlig dieselbil. Sikkert mulig å bytte ut eksisterende batteripakker når oppgraderingssyklusen når dem om 6-8 år frem i tid.

 

https://itavisen.no/2019/12/19/ibm-vil-sette-dagens-elbiler-i-skammekroken-hevder-nytt-batteri-lades-opp-til-80-prosent-pa-fem-minutter/

 

 

Slike sensasjonsnyheter har vi hørt alt for mange av de siste årene til at det er noen som helst grunn til å tro på det før du ser det. Det nærmeste vi kommer noen batterirevolusjon de siste årene er vel lithium ion batterier?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (36 minutter siden):

Slike sensasjonsnyheter har vi hørt alt for mange av de siste årene til at det er noen som helst grunn til å tro på det før du ser det. Det nærmeste vi kommer noen batterirevolusjon de siste årene er vel lithium ion batterier?

All den tid det er IBM som kommer med det er det all grunn til å ta det seriøst.

 

Endret av tow
Lenke til kommentar
1 hour ago, tow said:

All den tid det er IBM som kommer med det er det all grunn til å ta det seriøst.

 

Historikken til selskapet gir grunn til optimisme ja. Dette er jo ikke en gjeng glade amatører uten tilstrekkelig erfaring, eller med for liten "krigskasse" til å klare å gå fra ide til full produksjon. IBM har både kapital og generelt god ressurstilgang også på menneskelig kapital. Men akkurat når det gjelder next-gen cells så er konkurransen beinhard, det sitter folk å jobber med å bli første ut over hele kloden. Og kanskje blir noen andre først. Eller kommer opp med en ennå bedre kjemi, eller kanskje bare forbedrer produksjonsprosessen så mye at produksjonstakten kan økes eller prisene presses. Selv ikke for IBM er gjort en i fart å få igang fullskala produksjon i stort volum. Og hvor langt de har kommet i testing, vet vi jo heller ingenting om. 

Det er jo ikke engang sikkert at det blir IBM som vinner kappløpet om next-gen cells. Det er jo andre som kanskje også har noe på gang. Men skulle IBM bli først så får en bare håpe de satser stort nok og tenker stort nok til at de får plassert fabrikker og produksjonslinjer på forskjellige kontinenter. Grønnere batt-tech med bedre egenskaper på alle vesentlige felt til lavere pris med større sikkerhet kan vel ikke bli feil? Og vinnerne blir jo alle oss som får mer portabel energi i en pakke med lavere vekt og mindre volum til en lavere pris. Nye muligheter vil dukke opp for ymse transport-produkter og kanskje vi endelig får tatt et enormt jafs av den globale ICE forurensningen. Du det høres nesten ut som det er for godt ti å være sant.....:D

Det var drømmen for batteriene fra IBM, realiteten blir kanskje ganske annerledes. Feks at IBM ikke klarer å skalere opp produksjonen raskt nok. Eller at de forsøker å melke profitten så hardt at for mange likevel velger li-ion eller å vente på tilsvarende eller bedre batteri-kjemi fra andre. Kanskje dukker det opp alvorlige barnesykdommer eller problemer de ikke forutså i testingen og som gjør at majoriteten fortsetter med li-ion. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
tow skrev (1 time siden):

All den tid det er IBM som kommer med det er det all grunn til å ta det seriøst.

Etter å ha lest kildeposten så var det jo faktisk ikke snakk om noen særlig revolusjon. 5 min til 80% er forsåvidt imponerende nok, men for elbiler som allerede er på 300 kW på dagens teknologi er det sjeldnere og sjeldnere at det er batteriet som bremser ladehastigheten. Energitettheten er vel ikke mer enn dagens teknologi. Det er egentlig det som er det mest interessante for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...