Gå til innhold

Elbilsalget faller videre i november: En tredel lavere enn i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nybilsalget av elbiler er blåst kunstig opp fordi det ikke har eksistert et bruktmarked. Nå har pendlerne med lademulighet i de store byene fått seg elektrisk matpakkebil for å spare bompenger, og da kollapser naturlig nok salget. Folk flest vil ha dieselbil, og det er et overgrep mot det norske folk at myndighetene prøver å presse oss til å kjøpe elektriske tullebiler som har kort rekkevidde, kort levetid, høye reparasjonskostnader, skyhøye produksjonsutslipp og høyt innhold av konfliktmineraler.

Istedenfor å sløse bort enorme summer på å subsidiere middelklassens bilkjøring gjennom enorme avgiftsfordeler til elbiler som ingen egentlig vil ha, bør myndighetene bruke pengene på helse, omsorg og utdanning.

https://www.motor.no/artikler/2019/oktober/na-er-det-manko-pa-brukt-bensin-og-diesel/

  • Liker 6
Lenke til kommentar
L11I9SZV skrev (16 minutter siden):

Tatt i betraktning alle de nye og spennende modellene som er annonsert og snart kommer i salg burde det ikke forbause noen at en del kjøpere liggdr på været. At noen aktører straks skriker om nye tiltak for å få opp salget er fjollete.

Tror du har rett. Det er mange nye modeller rett rundt hjørnet og nye EU-regler fra 1/1-20 så det er ikke det minste rart at elbilsalget får seg en dipp nå. Det riktige er nok å ta det helt med ro og holde stø kurs med det avgiftsnivået vi har nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (33 minutter siden):

Tror du har rett. Det er mange nye modeller rett rundt hjørnet og nye EU-regler fra 1/1-20 så det er ikke det minste rart at elbilsalget får seg en dipp nå. Det riktige er nok å ta det helt med ro og holde stø kurs med det avgiftsnivået vi har nå.

Det er et godt moment. Det er også naturlig at salget flater noe ut etter en sånn eventyrlig vekst.

Vi venter (sammen med svært mange andre) på en av de nye modellene som er annonsert, for vi må ha en nr. 1 bil som passer vår familes behov.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (1 time siden):

Nybilsalget av elbiler er blåst kunstig opp fordi det ikke har eksistert et bruktmarked. Nå har pendlerne med lademulighet i de store byene fått seg elektrisk matpakkebil for å spare bompenger, og da kollapser naturlig nok salget. Folk flest vil ha dieselbil, og det er et overgrep mot det norske folk at myndighetene prøver å presse oss til å kjøpe elektriske tullebiler som har kort rekkevidde, kort levetid, høye reparasjonskostnader, skyhøye produksjonsutslipp og høyt innhold av konfliktmineraler.

Istedenfor å sløse bort enorme summer på å subsidiere middelklassens bilkjøring gjennom enorme avgiftsfordeler til elbiler som ingen egentlig vil ha, bør myndighetene bruke pengene på helse, omsorg og utdanning.

https://www.motor.no/artikler/2019/oktober/na-er-det-manko-pa-brukt-bensin-og-diesel/

Det er slett ikke manko på brukte bensin- eller dieselbiler. Finn.no er full av dem.

Resten av tullet du skrev der glemte du (naturlig nok) å dokumentere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva med å presentere faktisk informasjon og ikke bare noen tall? Det er jo ikke interessant om antall elbiler som er solgt, men prosentvis andel elbiler av totalt salg av biler. Hvis antall biler av alle typer (fossil/hybrid/elektrisk) som selges også er gått ned så er jo tallene meningsløse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mkrogh skrev (2 timer siden):

Hvorfor i all verden tror du folk flest vil ha dieselbil? Det er jo noe svineri og helt grusomt å kjøre, hvertfall om vinteren. Når man får en elbil som gjør 0-100 på 4,5 sek til samme pris som en vanlig bil med diesel så tror jeg ikke de fleste vil ha diesel lengre.

Tror nok hvorvidt elbilen gjør 0-100 på 4,5 eller på 6,8 sekund er ganske irrelevant for de fleste. Er i så fall noe du kan skryte av til kollegaen som egentlig ikke bryr seg.. Hvordan den er å kjøre på vinterstid, lademuligheter, service/vedlikehold, og pris er nok mer tellende faktorer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her er det nok mange faktorer som slår til samtidig.

Mange nye modeller er annonsert. Jeg var selv inne og så på den nye Mustang'en og den ser lovende ut, men det er ikke den neste massemodellen.

Der er det nok mer spennende med biler i en litt lavere prisklasse som kan trekke en liten henger og har anstendig rekkevidde.

Det er nå mange småbiler tilgjengelig og på gang. Det er også mange og store dyre biler tilgjengelig. Mellomsegmentet er det dårligere med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den største fordelen med køfrihet i kollektivfeltet er vel etterhvert borte.  Nå går det i 20-30 også i kollektivfeltet.

Kanskje på tiden å gjøre om kollektivfeltet til diesel-feltet ?

Da vil bilene som forurenser mest komme seg til jobb/hjem raskt med minimalt utslipp, mens de utslippsfrie elbilene står der uten å slippe ut noe som helst!  Totalt sett bedre for miljøet - men logiske vesener, nei det er ikke vi mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror årsaken er todelt. Det ene er at early adapters nå gjerne er på sin andre elektriske bil eller alt har 2 elektriske biler i heimen. Og det andre er at de som har sittet på gjerdet å ventet har ikke klart å ta avgjørelsen om kjøp pga vinglete politikere mtp el-bil fordeler, frafall av gratis bompassering, stadige trusler om å endre regelverket rundt elbiler og alt dette skaper unødig støy og skremmer endel fra å tørre å prøve selv.

Elbiler er fortsatt en ung bransje. Og den trenger nok stabil drahjelp i flere år fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...