Gå til innhold

"Slik er nordmenn"-bøker


Morromann

Anbefalte innlegg

Jeg vil pirke bort i et fenomen: lett humoritistiske bøker som selges typisk i souvenirbutikker og i noen bokhandler skrevet av en utlending som etter noen år i Norge har gjort seg "obersvasjoner" av nordmenn og hvordan de er og presenterer det i humoristisk bokform. Og selv om noe av det treffer er det ikke mangel på usakligheter og hvor sær og unormal oppførsel presenteres om "fakta" om hvordan nordmenn angivelig er. For eksempel er det en bok som heter "Our Social Guidebook To Norway" skrevet av en franskmann som jobber i kommunikasjonsbransjen eller noe lignende og hvor en av de drøyeste påstandene er at når nordmenn blir invitert til middag hos noen ber de(oss dumme nordmenn altså)om å vippse betalingen for middagen vi er invitert i. Huh? Jeg har ALDRI i hele mitt liv her i Norge opplevd at noen SPØR OM Å BETALE FOR MIDDAGER de er invitert til? Hva slags nordmenn er det denne forfatteren vanker sammen med? Noen andre som kjenner seg igjen? Ikke jeg. Videre påstander om at nordmenn generelt dytter folk til siden, skryter av nordmenn under 2.verdenskrig eller strekker hender langt over matbordet. OK, jeg har møtt uhøflige mennesker i mitt liv, både i Norge og andre steder. Og også kommet over personer med ekstremt dårlig sosiale antenner; skjønt det der med å tilby seg betaling for middager man er invitert i må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har vært bort i, hverken i Norge eller anndre steder.

Regner med at denne forfatteren i iveren etter å observere nordmenn har observert en del personer med dårlige sosiale antenner og fått inntrykk av at "slik er vi". Og kanskje er det en høyere prosent av folk med dårligere sosiale antenner i Norge enn i Frankrike som han kommer fra, men det gjør ikke det til en hovedregel.

Bare for å nevne det; jeg er ikke fornærmet eller "krenka" over at noen skriver en slik bok, men jeg bare stusser over hvordan slikt nærmest selges som sannheter. Eller kanskje det bare er ment som humor. Forøvrig er jeg temmelig sikker på at det finnes plenty av folk med dårlige sosiale antenner i Frenkrike også.

Boken det er snakk om:
https://www.thesocialguidebook.no/blogs/norwegian-culture/norwegians-like-to-pay-for-themselves-here-is-why

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Morromann said:

Jeg vil pirke bort i et fenomen: lett humoritistiske bøker som selges typisk i souvenirbutikker og i noen bokhandler skrevet av en utlending som etter noen år i Norge har gjort seg "obersvasjoner" av nordmenn og hvordan de er og presenterer det i humoristisk bokform. Og selv om noe av det treffer er det ikke mangel på usakligheter og hvor sær og unormal oppførsel presenteres om "fakta" om hvordan nordmenn angivelig er. For eksempel er det en bok som heter "Our Social Guidebook To Norway" skrevet av en franskmann som jobber i kommunikasjonsbransjen eller noe lignende og hvor en av de drøyeste påstandene er at når nordmenn blir invitert til middag hos noen ber de(oss dumme nordmenn altså)om å vippse betalingen for middagen vi er invitert i. Huh? Jeg har ALDRI i hele mitt liv her i Norge opplevd at noen SPØR OM Å BETALE FOR MIDDAGER de er invitert til? Hva slags nordmenn er det denne forfatteren vanker sammen med? Noen andre som kjenner seg igjen? Ikke jeg. Videre påstander om at nordmenn generelt dytter folk til siden, skryter av nordmenn under 2.verdenskrig eller strekker hender langt over matbordet. OK, jeg har møtt uhøflige mennesker i mitt liv, både i Norge og andre steder. Og også kommet over personer med ekstremt dårlig sosiale antenner; skjønt det der med å tilby seg betaling for middager man er invitert i må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har vært bort i, hverken i Norge eller anndre steder.

Regner med at denne forfatteren i iveren etter å observere nordmenn har observert en del personer med dårlige sosiale antenner og fått inntrykk av at "slik er vi". Og kanskje er det en høyere prosent av folk med dårligere sosiale antenner i Norge enn i Frankrike som han kommer fra, men det gjør ikke det til en hovedregel.

Bare for å nevne det; jeg er ikke fornærmet eller "krenka" over at noen skriver en slik bok, men jeg bare stusser over hvordan slikt nærmest selges som sannheter. Eller kanskje det bare er ment som humor. Forøvrig er jeg temmelig sikker på at det finnes plenty av folk med dårlige sosiale antenner i Frenkrike også.

Boken det er snakk om:
https://www.thesocialguidebook.no/blogs/norwegian-culture/norwegians-like-to-pay-for-themselves-here-is-why

Du sier du føler deg ikke krenket eller fornærmet, mens mellom linjene og hele inntrykket av ditt innlegg er at du nettopp føler deg litt fornærmet og krenket som nordmann.

Du må nesten bestemme deg.

Lenke til kommentar

Akkurat den boken er jo ganske artig syns nå jeg. Tidligere i år var jeg på et kontor i Houston, men hovedkontoret er i Norge og det er et norsk selskap. De ansatte der hadde denne boken liggende, så bladde litt i den. De syns den var fascinerende på mange måter, og syns vi nordmenn er noen snåle men veldig hyggelige mennesker ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Overhodet ikke. Jeg bare stusser på påstanen om at nordmenn som blir bedt bort til middag i et privathjem ber om å få betale for middagen de har blitt invitert til. Har aldri opplevd noe sånt.

Det er da ganske vanlig spesielt blant enslige og unge i byen. Man spleiser på middagen. Hos etablerte par, eldre og familier er det derimot ikke vanlig.

Det er gjerne en refleksjon av økonomien til vedkommende som har middagen eller den generelle vennekretsen. Unge og enslige i byen er gjerne studenter eller tidlig i karrieren. Det kan også stemme at det er denne gruppen som oftest er åpne for sosial omgang med mennesker som har tilflyttet Norge ifbm. studier eller jobb.

Lenke til kommentar
zebrazett skrev (7 timer siden):

Det er da ganske vanlig spesielt blant enslige og unge i byen. Man spleiser på middagen. Hos etablerte par, eldre og familier er det derimot ikke vanlig.

Det er gjerne en refleksjon av økonomien til vedkommende som har middagen eller den generelle vennekretsen. Unge og enslige i byen er gjerne studenter eller tidlig i karrieren. Det kan også stemme at det er denne gruppen som oftest er åpne for sosial omgang med mennesker som har tilflyttet Norge ifbm. studier eller jobb.

 

zebrazett skrev (7 timer siden):

Det er da ganske vanlig spesielt blant enslige og unge i byen. Man spleiser på middagen. Hos etablerte par, eldre og familier er det derimot ikke vanlig.

Det er gjerne en refleksjon av økonomien til vedkommende som har middagen eller den generelle vennekretsen. Unge og enslige i byen er gjerne studenter eller tidlig i karrieren. Det kan også stemme at det er denne gruppen som oftest er åpne for sosial omgang med mennesker som har tilflyttet Norge ifbm. studier eller jobb.

Du snakker om spleisemiddager? Det er vel strengt talt noe annet? Det at man selv og en venn har blitt enige om å lage middag sammen; man går i butikken sammen og kjøper ingredisenser og lager middagen sammen på kjøkkenet til en av dem. Ja da ja. Men jeg snakker om at man har invitert et vennepar eller noe til middag i dit eget hjem som du skal overraske med og så fort de kommer inn døra så ber de om å få BETALE for middagen som om du dreiv en j*vla restaurant! Det skal da for f*en være en forskjell på å invitere noen hjem til seg og drive restaurant! Jeg ville tatt det som en blodig fornærmelse om jeg hadde åpnet døra for noen til mitt hjem og skulle overraske med middag og så ber de om å BETALE! Da hadde jeg pælma vedkommende på hue og ræva ut av mitt hjem og bedt dem om å aldri vise seg der mer. Serøist! Men det kan jo være at dette er en økende trend blant yngre i Oslo; det er merkbart hvor dårligere de sosiale antennene er hos den yngre generasjonen enn tidligere. Og refleksjon av økonomi? Pffghhhhh....nordmenn er  av de mest priviligerte økonomisk i denne verden så DEN biter ikke jeg på! Å invitere til middag er ikke det samme som å drive kaffe/restaurant. Man forventer vel heller å bli invitert tilbake. Jeg had da vært student selv og opplevde aldri noe sånt, men ting kan jo ha endret seg i slik retning de siste 15-20 årene hos den yngre generasjonen, ikke vet jeg. Men det må vel da skyldes dårligere oppdragelse og manglende sosial folkeskikk.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (22 minutter siden):

Enig med deg, har jeg aldri opplevd. 

Nei, men det er kanskje vanligere hos den yngre generasjonen enn jeg var klar over. Kanskje. Og at den yngre generasjonen ikke helt forstår det der med vennskapelige gester og tenker at ting skal måles i økonomiske transaksjoner. Selv om den yngre genrasjonen slett ikke har det økonomisk tøffere enn generasjoner før dem; snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Jeg er selv i 20-årene og jeg har ikke opplevd at folk vipser etter de har blitt invitert på middag. 

Men har lest mye rart av artikler skrevet av utlendinger om nordmenn. Den beste må jo være ei fransk ei som mente bestemt at ikke nordmenn ikke drikker på tog eller fly. Lurer veldig på hvilke fly og tog hun har vært på, det har i hvertfall ikke vært nordmenn der. 

Disse bøkene og artiklene er jo selvfølgelig ment som humor og må selvfølgelig ikke bli tatt seriøst, og jeg tror og håper at folk som leser slike bøker vet dette. Nordmenn generelt er åpne og hyggelige mennesker så slike bøker er kun ment for underholdning og ikke faktabøker om norske forhold. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 23.11.2019 den 13.29):

Jeg er selv i 20-årene og jeg har ikke opplevd at folk vipser etter de har blitt invitert på middag. 

Men har lest mye rart av artikler skrevet av utlendinger om nordmenn. Den beste må jo være ei fransk ei som mente bestemt at ikke nordmenn ikke drikker på tog eller fly. Lurer veldig på hvilke fly og tog hun har vært på, det har i hvertfall ikke vært nordmenn der. 

Disse bøkene og artiklene er jo selvfølgelig ment som humor og må selvfølgelig ikke bli tatt seriøst, og jeg tror og håper at folk som leser slike bøker vet dette. Nordmenn generelt er åpne og hyggelige mennesker så slike bøker er kun ment for underholdning og ikke faktabøker om norske forhold. 

Hehe, jeg husker hun ja:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnnroO/nordmenns-rare-forhold-til-alkohol

Her blir det påstått at nordmenn elsker flatfylla og at man blir utfryst og sett på som unormal om man ikke elsker flatfylla og drikker så man spyr på julebord. Hmm...rart det der. Kanskje artikkelen ville vært mer autentisk om den var skrevet rundt 1990. Selv er det ingen i min omgangskrets som har noe til overs for flatfyll. De fleste i våre dager betrakter flatfyll som harry og et ekte eksempel på lavkultur. Men så er det jo også slikt at om man aktivt leter etter noe så vil man finne det og det er tross alt ikke vanskelig å finne miljøer i Norge hvor flatfyll betraktes som en dyd. Men selv vanker ikke jeg i slike miljøer da.

Angående det med tog så er det vel ikke ølservering ombord på korte togtransporter. Har jeg ikke opplevd mye av i utlandet heller for å være ærlig. Angående fly så påstår denne "observante damen" at det er snodig at nordmenn ikke drikker øl på flytet til Trondheim men på charterflyet til Syden(hvor det er inkludert). Hun drar altså på charterturer med nordmenn til Las Palmas? Jaja, det forklarer en del om hvilket segment av befolkningen hun menger seg med. Det er kanskje en viss forskjell på all inclusive på et charterfly og en flytur på tre kvarter hvor mange faktisk ikke er på ferie men skal på jobb. Dessuten koster vel en ølboks på flyet 80 kroner. Hvorfor skal man gidde å beetale 80 kroner for en 0,33 liter boks på en kort flytur hviir man kanskje også skal på jobb hvis man har en halvliter til 25 kjøpt på butikken liggende og vente på deg i kjøleskapet hjemme? Dessuten er det tull at man oppfordres til å drikke seg kanon på charterflyet. Flyselskaper nå til dags er mye strengere enn før på å avvise passasjerer som er synlig beruset og det serveres definitivt ikke alkohol til overstadig berusete personer på charterflyet. Kanskje de gjorde det for 20-30 pr siden men selskapene har blitt mye strengere. Denne artikkelen er fornøyelig, men egentlig bare vås og mer likt en tegnseserieversjon- eller sitcomstereotyp om hvordan nordmenn er. Omtrent like troverdig som den med franskmannen med alpelue, bart og svær baguett under armen.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 timer siden):

Kan jo være at forfatteren snakker om å "be noen på middag på resturant". Tror ikke mange nordmenn driver å vipser verten for ingredienser til middag i et selskap hjemme hos noen. På resturant kan det nok derimot forekomme likevel, iallefall blant unge.

Vel, nei. Forfatteren er helt eksplisitt på at det er naturlig når man ber noen hjem til en privatmiddag og var illustrert med en vitsetegnning hvor dumme og smilende nordmenn høylydt proklamerer at de skal vippse penger til matingrediensene mens verten står der med et spørsmålstegn; for verten er selvfølgelig en høykulturel ikke-nordmann og nordmenn er selvølgelig noen dumme, harry og bondske idioter fullstendig blottet for sosiale antenner skal man tro det som står i denne boken og det er vel det som er meningen med en slik bok også, å fremstille nordmenn som de mest ukultiverte undermålere på denne jord i motsetning til dannede og sosialt beviste franskmenn blant annet. Linken skriver jo det; at nordmenn tar med seg privat drikke i selskaper som de ikke deler med andre(forfatteren forveksler visst studentfester med middagsselskaper).
Grei underholdning slike bøker og artikkelen av en fransk dame om hvor høyt nordmenn flest angivelig verdsetter flatfylla. Tabloid tøys, men underhholdende nok. Skjønt det virker mer som noe fra en epsisode av Fleksnes en av en seriøs virkelighetsbeskrivelse av Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...