Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skilsmisse - hvordan deles alt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skal man ha med seg ut det man hadde med seg inn. Verdiøkning ved f.eks. felleseid bolig og gjenstander man har skaffet seg i felleskap (eksludert personlige effekter som klær, arvede gjenstander o.l.), skal i utgangspunktet deles 50/50, men her kan det også regnes hvor mye man har bidratt i forholdet om jeg husker riktig. Hvis den ene parten tar seg av hus og hjem mens den andre jobber, regnes det som likeverdige bidrag. Her går det på å bidra like mye etter evne, men det kan være en lang prosess å bevise at den ene parten har gitt blaffen mens den andre har stått for husholdet.

Arvepenger skal holdes utenom, men må kunne kapitaliseres igjen for å at man skal kunne få ut noe tilbake (pengene må altså ha blitt investert i felles eiendeler). Eksen min f.eks. arvet mye penger og skulle ha med tilsvarende ut av forholdet. Hadde hun spyttet penger i huslånet i stedet for å søle bort det meste, hadde dette kravet vært reelt.

Personlig gjeld fordeles ikke. Har den ene parten tatt opp et forbrukslån alene, så har den parten det lånet med seg, men kan kanskje få noe tilbake om det beviselig har blitt investert i noe. 

Dette er i grove trekk hvordan det fungerer.

(Tips: mange velger å bruke mye krefter og kanskje advokatpenger på egentlig småting, som oftest av prinsipp og fordi man ønsker å vinne, eller mest av alt vil se motparten tape mer en enn selv. Gevinsten ved å vinne er gjerne langt lavere enn kostnaden ved å vinne. Fokusér på det som har stor betydning for de økonomiske forhold og dropp resten.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest b6840...a9f
panzerwolf skrev (På 27.11.2019 den 9.48):

Personlig gjeld fordeles ikke. Har den ene parten tatt opp et forbrukslån alene, så har den parten det lånet med seg

Så enkelt er det ikke. Personlig gjeld tatt i perioden man var gift kan bli gjenstand for deling.

Studiegjeld tatt mens man f.eks er gift vil også deles på begge. 

Min eks måtte ta halvparten av min studiegjeld f.eks.

Så alt deles i to fra den dagen man "gikk fra hverandre" da er det status på bankkontoer og gjeld osv som legges til grunn.  Spesielt kjedelig kan det være om den ene har lønningsdag 12 og den andre 14. Og så gikk man fra hverandre den 13. Da har den med lønningsdag 14 krav på halvparten av saldoen til partneren som fikk lønn dagen før. Mens motparten har tom konto fordi lønna er rett rundt hjørnet. 

 

 

Anonymous poster hash: b6840...a9f

Lenke til kommentar
probedroid skrev (15 timer siden):

Så det som er sånn prenup greier i usa der hun/han går inn med 5 mil i kapital(har det i banken) trenger ikke å splitte det 5050 når de skilles?

Det heter særeie i Norge, og avtales med en ektepakt enten før eller etter man er gift.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er som nemnt at verdiar og gjeld som ein har opparbeida seg i fellesskap skal delast 50/50.
Til denne regelen er det eit unntak om at den ein tek med seg inn i ekteskapet eller har fått som personlege gåver eller arv i løpet av ekteskapet ikkje skal delast.

I tillegg til dette så er det mogleg å gjere spesifikke avtalar om særeige av bestemte eigedelar. Ein kan f.eks. avtale at ved skilsmisse så skal den parten som har hovudforeldreretten ha huset og inventaret, medan den andre parten skal ha sparepengane. Dette vil være ei grei ordning der ein er enige om at det er viktigare med stabilitet for barna enn at verdiane skal bli delt rettferdig.

 

Så vil det sjølvsagt lett kunne oppstå kranglar om kva verdiar ein hadde med seg inn i ekteskapet, om forbrukslånet som den eine tok opp var eit personleg lån eller om det var fellesgjeld, om hytta har ein verdi på 1 mill eller 5 mill, osv.
Opptak av studiegjeld som nemnt over vil fort kunne reknast som fellesgjeld dersom det studiane var/er ei felles investering for framtidig familieøkonomi.

Lenke til kommentar
Garreth skrev (3 timer siden):

Det heter særeie i Norge, og avtales med en ektepakt enten før eller etter man er gift.

Etter?
Så hvis jeg har 5 mil, så må jeg si at de pengene ønsker jeg å beholde hvis vi skal gifte oss? Dårlig stemning kan jeg tenke meg. ?

Lenke til kommentar
probedroid skrev (18 timer siden):

Etter?
Så hvis jeg har 5 mil, så må jeg si at de pengene ønsker jeg å beholde hvis vi skal gifte oss? Dårlig stemning kan jeg tenke meg. ?

Samboer/ektefelle må skrive under på dokumentet

Hvorfor skulle det blir dårlig stemning?
Om de nekter å skrive under, så er de kun ute etter pengene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...