Gå til innhold

Tømming av septiktank


Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Usikker på om denne skal her eller i Juss kategorien, men prøver meg her. Har en sak gående med et selskap vedrørende tømming av septiktanken på fritidsboligen min.

I Juli fikk jeg en epost om at de skulle komme å tømme septiktanken, med 1 ukes varsel. I denne eposten står det

"Før tømming:
Eventuell overdekning av tanklok må takast av. Trær og busker som er til hinder må også fjernast. Marker gjerne der tanken er, slik at vi ser kor den er plassert.

Tanken må vere sikra mot oppdrift under og etter tømming slik at den ikkje kan flyte opp.

Dersom abonnenten etter tømmevarsel ikkje har klargjort slamanlegget inkludert tilkomstveg for tømming, vil ikkje ordinær tømming bli gjennomført. Ekstrakostnader som kommunen blir påført, må abonnenten dekke.
Den som tømmer anlegget har rett til å plassere nødvendig utstyr på eigedomen for å få utført tømminga."

Da jeg ikke har eid denne eiendommen i mange år vet jeg ikke hvor septiktanken er, og å få 1 ukes varsel midt i fellesferien gjør det litt vanskelig å reise opp å lete. Jeg gir de derfor beskjed om at denne varselen er alt for kort. 

Får da til svar at de hadde prøvd å tømme i 2017, og at de da ikke fant tanken. Får også et bildet fra de av eiendommen med busker, som er et annet sted enn hvor septiktanken er. De skriver så:  "Fint om du tek kontakt når tanken er merka og gjort klar om du ynskjer tømming i år.. Neste tømming er om 2 år."

For en mnds tid siden tok jeg meg tiden til å reise opp, og det tok meg 1 minutt å finne tanken, uten noen aning å vite hvor den er. Jeg tar så kontakt med selskapet jeg har mailet med og forespør en tømming. Får da beskjed om at dette vil bli en ekstra tømming, og jeg vil få en faktura på ca 4000,- for dette. 

Hvis dette er riktig skal jeg med glede betale dette, men er det virkelig sånn at de bare kan si at de ikke fant tanken, også må jeg betale for neste tur? Jeg betaler flere hundre kroner hver mnd i kommunale avgifter for nettopp denne tømmingen, og tanken har ikke blitt tømt på mange år. 

Kan nevne at det er mange tanker hos naboer som faktisk ligger i buskeskjær som ble tømt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Dubious said:

Det har lite å si hvor tanken ligger, men de som skal tømme den må vite hvor den ligger, og da helst med en rød pil som peker "HER"
Hvor ofte brukes hytten?
Ikke sikkert det er behov for å tømme tanken før til neste gang de skal tømme i området

Det er en enebolig, og ikke en hytte om dette har noe å si. Vil ha tanken tømt asap, da det har begynt å komme opp kloak i kjeller, dessverre. Om det skyldes full septik, det vet jeg dog ikke.

At de må vite hvor den er forstår jeg jo - men de har ikke brukt 1 sekund på å prøve å finne den. Det tok meg 1 minutt å finne den, uten å ha noen anelse om hvor den lå. Tanken er ikke ny, og har ligget på samme sted i alle år. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Uten at det trenger å være grunnen, så kan det være ganske så forskjellig mengde blader og buskas i juni ift. oktober/november. Så at du fant den superlett nå trenger ikke bety at den var særlig lett å finne da. Jeg synes ikke 4000,- er så helt urimelig, om man tenker arbeidstid for personell og andre kostnader, men kan jo være enig i at 1 ukes varsel midt på sommeren kan være knapt. 

Lenke til kommentar
On 11/21/2019 at 11:29 PM, Dapp47 said:

....At de må vite hvor den er forstår jeg jo - men de har ikke brukt 1 sekund på å prøve å finne den. Det tok meg 1 minutt å finne den, uten å ha noen anelse om hvor den lå. Tanken er ikke ny, og har ligget på samme sted i alle år. 

 

 

 

Her i kommunen er septiktank helt standard om man ikke bor enten i kommunesentrum eller “midt i bygden”. Det gjorde jeg ikke som barn/ung, det gjore ingen av naboene heller og det har vi aldri gjort etter at vil flyttet tilbake. Kjenner derfor rimelig godt til regelverket, både gammelt og nytt. 

Dagens regelverk rundt tømming av septiktank for bolig er meget klart. Tank skal påbudt tømmes hvert andre år (altfor ofte i forhold til nødvendig når tanken er riktig dimensjonert, fungerer som den skal og brukes som den skal, noe som ikke inkluderer 1/4 rull toalettpapir brukt etter større ærend på toalettet, engangskluter og papirbleier som forsvinner i avløpet etc.), og dette er kommunens ansvar. Kommunen - eller den som tømmer på vegne av kommunen - skal ikke bruke noe som helst tid på å finne den, de skal enten ringe på døren og få anvist “der” eller finne et tydelig kart på døren hvor “der” er (og å kunne det er en plikt som eier av boligen, likegyldig når varsel mottas så lenge det mottas minst 72 timer før bilens ankomst - ellers har de fleste kommunner en skisse for hvilke uker hvilke områder skal tømmes velvillig tilgjengelig fra teknisk etat). Skjer ingen av delene har man pr definisjon hatt bomtur og tanken tømmes ikke. Ansvaret er fra da av huseiers, huseiers og BARE huseiers. 

Videre: Har det begynt å komme opp kloakk i kjeller og dette skyldes at tanken ligger lavere enn kjelleren er det svært sannsynlig at dette skyldes manglende tømming. Å da unnlate å STRAKS beordre ekstratur (pris minimum som 2x årlig tømmavgift, hos oss og inkl MVA koster ekstratømming fra ca 5000 kr og oppover etter tankens størrelse samt evt timepris for slangeutlegg om bilen ikke kommer nær nok til at slangen “på rull” der kan brukes) er faktisk straffbart som miljøkriminalitet. (I min barndom var det ingen tvangstømming hvert andre år og vanlig at lokk var så utette at det før man fikk kloakk i kjeller rant brunt vann ut under lokket. Slikt noterte småbarn seg og meldte så gjerne fra om, for når “han i huset” fikk slik melding visste vi “den blå traktoren” med tilhørende slanger og tankvogn kunne ventes 1-2-3 dager senere, så fra da var det å holde skarpt uttkikk etter traktoren og få med seg tømmingen...) 

Ved “oversvømtt “ septiktank kan man også bli pålagt funksjonstesting av tanken,noe som koster en del tusen til fagfolk som skal ned i tanken (ikke akkurat verdens triveligste jobb og selvfølgelig priset pr time deretter) samt noen kubikkmeter vann og enda en ekstratømming. Er det feil på tanken får man utbedringspåbud og da snakker man om femsifrede summer for utbedring og gjerne sekssifrede for bytting. Man bør altså for egen del holde sin septiktank ship shape. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
*NORGE* skrev (1 time siden):

fagfolk som skal ned i tanken (ikke akkurat verdens triveligste jobb og selvfølgelig priset pr time deretter)

Discovery Channel (eller National Geographic, jeg husker ikke helt) hadde en serie kalt "møkkajobber" for en tid tilbake. Septiktømmer var med på lista. 

Møkkajobb - bokstavelig talt. :) 

Lenke til kommentar

Tanken er IKKE full. Har vært å sjekket nå, og fått forklart at jeg fint kan gå til neste tømming sånn det er idag, så noe ulovlig har jeg langtfra gjort. 72 timers varsel på en fritidseiendom midt i fellesferien kan UMULIG stilles som et godkjent krav. 
 

Har tatt kontakt med huseiernes landsforbund, og de mener jeg har en sak - så får se om det blir noe ut av det

 

kloakk i kjelleren er nok pga tette rør, skal få dette spylt opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/21/2019 at 2:15 PM, Dapp47 said:

....I Juli fikk jeg en epost om at de skulle komme å tømme septiktanken, med 1 ukes varseL....

....Får da til svar at de hadde prøvd å tømme i 2017, og at de da ikke fant tanken....

 

On 11/29/2019 at 12:28 AM, Dapp47 said:

....72 timers varsel på en fritidseiendom midt i fellesferien kan UMULIG stilles som et godkjent krav.....

Har du tømming hvert andre år (2017 og 2019) er boligen IKKE definiert som fritidsbolig (som har tømming hvert fjerde år). Det er huseiers ansvar å sjekke at boligen er rikitg definert hos kommunen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...