Gå til innhold

Trådbasert og trådløst hjemmenett


Anbefalte innlegg

Får snart fiber fra Get (veit... men de var de eneste som kunne levere i det nye nabolaget). I huset vi har kjøpt er det skjultanlegg med tre CAT6-kabler som går til tre ulike uttak i forskjellige etasjer. Disse kablene møtes i kjelleren, hvor jeg har tenkt å sette opp Get-sentralen og ruteren. Deretter har jeg tenkt å koble de tre kablene i Ethernet-uttakene i ruteren. Da får jeg Wifi i kjelleren direkte fra ruteren, og har mulighet til nett i de andre etasjene via kabel. Så til mine spørsmål: 

Vil det fungere å koble switcher til de ulike nettverkskablene fra ruteren, og finnes det utstyr som gir mulighet for trådtilkobling OG wifi fra de ulike kablene? F.eks. en switch som også har wifi eller egne trådløse aksesspunkter som jeg kobler til switchene? Vil alt da fremstå som om alt er samlet på ett og samme nettverk? Vil det kunne oppstå kapasitetsproblemer?

Litt grønn på oppkobling av slike hjemmenettverk, håper på hjelp. Har laget et diagram til forklaring, se vedlegg. 

Eksempel.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

??
Den har en ethernet port. Kobles til en switch akkurat slik du har tegnet inn de to trådløse aksesspunktene.

Men, er du sikker på at den tegningen viser riktig kabling? Kjenner ikke Get fiber, men lurer på om det er separate nettverkskabler for TV og bredbånd.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Hårek skrev (2 timer siden):

??
Den har en ethernet port. Kobles til en switch akkurat slik du har tegnet inn de to trådløse aksesspunktene.

Men, er du sikker på at den tegningen viser riktig kabling? Kjenner ikke Get fiber, men lurer på om det er separate nettverkskabler for TV og bredbånd.

Ser ut som han vil ha AP med switch integrert.

 

TS, dette finnes ikke som jeg vet om. Om dette er noe du absolutt vil ha så må du gå til anskaffelse av forbruker routere og sette de i AP modus. Hvis det ikke er et absolutt krav så anbefaler deg å gå till innkjøp av seperate AP-er, de Hårek foreslo er gode, og switcher.

Lenke til kommentar
puppiesareugly skrev (3 timer siden):

Lovende, men ser ut til at den kun har to ethernetporter, som kan bli litt lite. Spørsmålet er da om jeg må ha en kabelswitch etter aksesspunktet. 

Jeg bruker disse og er svært fornøyd. Du setter dog opp switchene FØR aksesspunktene, og kobler aksesspunktene til switchene. Hvis du finner deg en switch med PoE (Power over Ethernet) i tillegg, så slipper du å koble aksesspunktet i en stikkontakt.

Lenke til kommentar
puppiesareugly skrev (8 timer siden):

Vil det fungere å koble switcher til de ulike nettverkskablene fra ruteren, og finnes det utstyr som gir mulighet for trådtilkobling OG wifi fra de ulike kablene? F.eks. en switch som også har wifi eller egne trådløse aksesspunkter som jeg kobler til switchene? Vil alt da fremstå som om alt er samlet på ett og samme nettverk? 

Det er høyst usikkert om det vil se ut som det samme trådløse nettverket i hele huset - det kommer an på firmware i ruter/aksesspunkt. Hvis du kan installere egen firmware (DD-WRT e.l), så har du kanskje mer kontroll over akkurat det.

Et enklere alternativ er å gå for en mesh løsning, der du har 3 (f.ex.) enheter, en i hver etasje, som oppretter et trådløst nettverk som omfatter hele huset, og der du får en sømløs overgang fra det ene aksesspunktet til det andre etter som du beveger deg rundt i huset - du vil alltid bruke det som gir sterkest signal. Get tilbyr dette https://www.get.no/v3/bredbånd/air-ties , men det må da gå an å kjøpe noe lignende selv og koble det opp uten å måtte betale oppkoblingsavgift og månedsleie for det.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (13 minutter siden):

Så vidt jeg har forstått så brukes Ubiquiti UniFi AC Lite også i mesh. Man setter det opp med UniFi Network Controller.

Jeg har (ennå) ikke noe erfaring med UniFi-produktene, men jeg innbiller meg at TP-Link's mesh-produkter e.l. kan være enklere å sette opp og konfigurere enn et Ubiquiti-basert nettverk? Men samtidig kan det vel hende at ytelsen er lavere ... men kanskje god  nok? (Spekulasjoner ...)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (16 minutter siden):

Jeg har (ennå) ikke noe erfaring med UniFi-produktene, men jeg innbiller meg at TP-Link's mesh-produkter e.l. kan være enklere å sette opp og konfigurere enn et Ubiquiti-basert nettverk? Men samtidig kan det vel hende at ytelsen er lavere ... men kanskje god  nok? (Spekulasjoner ...)

Jeg har satt opp to UniFi-aksesspunkter i min bolig, og det var på ingen måte en innviklet affære. Kontrolleren (programvaren) er enkel å bruke, og det finnes nok av guider og dokumentasjon hvis man blir stående fast.

Nå har jeg ingen erfaring med (andre) mesh-produkter, men når trådstarter viser frem et nettverksdiagram med flere switcher og aksesspunktet, er jeg overbevist om at han/hun helt fint klarer å konfigurere UniFi-produktene.

Lenke til kommentar
uGn skrev (3 timer siden):

Ja fra fibermodemet til GET så er det x (4?) uttak. Ett må brukes til TV og andre til internett.

Ergo du må trekke to stk cat6 fra kjeller opp i 1. et.

Jeg har fiber fra Get med Inteno EG400 hjemmesentral/ruter, og der går TV og nett på samme kabel.

 

EG400.png.0b2e88f19df3137cf23ec4f6bf7466b2.png

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr D said:

Jeg har fiber fra Get med Inteno EG400 hjemmesentral/ruter, og der går TV og nett på samme kabel.

 

EG400.png.0b2e88f19df3137cf23ec4f6bf7466b2.png

Hmm.. den ruteren ligner jo på den jeg har. Men da kaan det hende man kan trekke en kabel fra Lan1 til en switch, så hente ut internett på en eller flere porter og TV på en eller flere da. Hvis det er slik at TV-boksen untagger vlanet automagisk. Eneste er at switchene må støtte vlan, men det gjør vel alle i dag.

Lenke til kommentar
uGn skrev (24 minutter siden):

Hmm.. den ruteren ligner jo på den jeg har. Men da kaan det hende man kan trekke en kabel fra Lan1 til en switch, så hente ut internett på en eller flere porter og TV på en eller flere da. Hvis det er slik at TV-boksen untagger vlanet automagisk. Eneste er at switchene må støtte vlan, men det gjør vel alle i dag.

Hvordan det er løst teknisk kan jeg ikke svare på, men det funker. Har ca 25 m cat6-kabel til en Asus RT-AC68 i AP-mode som også fungerer som switch. Til den har jeg koblet TV (smart-TV), PC og Get Box micro kablet, og det funker like bra som Get Box micro koblet rett i hjemmesentralen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uGn skrev (15 timer siden):

Hmm.. den ruteren ligner jo på den jeg har. Men da kaan det hende man kan trekke en kabel fra Lan1 til en switch, så hente ut internett på en eller flere porter og TV på en eller flere da. Hvis det er slik at TV-boksen untagger vlanet automagisk. Eneste er at switchene må støtte vlan, men det gjør vel alle i dag.

Jeg gikk over til Altibox TV for et års tid siden, etter å ha hatt kun internett en stund. Da måtte jeg bytte ut et par switcher for å kunne få levert "TV-signalene" over det allerede etablerte datanettverket. Mine gamle switcher støttet ikke "IGMP snooping", med bilde-hakking som resultat. De nye TP-Link-switchene fikset biffen (som vi sa før i tiden); https://www.komplett.no/product/905399/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg108e-gb-media-switch-altibox

Jeg vet ikke om "Get TV over fiber" krever lignende tiltak i heimen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...