Gå til innhold

Mer enn 3.000 ansatte gikk på phishing-limpinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
digimator skrev (42 minutter siden):

For organisasjonar som ikkje har gjennomført opplæring og kampanjar mot phishing er dette heilt normalt resultat.

Det er likevel skuffende og urovekkende. Spesielt i disse tider, med så mye fokus på datasikkerhet og "ikke gi fra deg passordet ditt", selv i tradisjonelle medier som alle leser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (41 minutter siden):

Har kanskje nor med å gjøre at det er neppe den smarteste flokken som flokker til kommunale jobber.

Morsomt at du sier noe sånt. I 2018 var det 501 274 ansatte i kommunal forvaltning, eller nesten 10 % av landets innbyggere. Enten så er den dumme flokken større enn folk flest tror (lite sannsynlig), eller så bommer du litt med påstanden din (mest sannsynlig).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
23 hours ago, Runar said:

Morsomt at du sier noe sånt. I 2018 var det 501 274 ansatte i kommunal forvaltning, eller nesten 10 % av landets innbyggere. Enten så er den dumme flokken større enn folk flest tror (lite sannsynlig), eller så bommer du litt med påstanden din (mest sannsynlig).

Morsomt at du sier noe sånt. Ikke for å validere det nessuno skriver, men det viser seg at ca 10% av befolkningen faktisk er "dumme". Om man velger å legge betydning i IQ-tester, ser man at 10% har under 80 i IQ. Man klassifiseres da i beste fall som "Borderline impaired or delayed" eller "Well Below Average". [1]

jensen01.jpg

Endret av lolkyb
Lenke til kommentar
3 hours ago, nightowl said:

Noe av problemet er også at "alle" praktiserer sending av lenker som det må trykkes på. Dette er en skikkelig uting som det skulle vært gjort slutt på. Den gjennomsnittlige databruker har ikke nubbesjans når det dukker opp spam som er bra gjennomført.

Si meg, hvordan ser du for deg at man kunne få slutt på denne "utingen"? Er det i det hele tatt mulig å bruke Internett aktivt uten å trykke på ukjente lenker?

La oss si at jeg har diverse interessante artikler som ligger på domenet hvasomhelst.com. Hvordan får jeg delt dem med andre uten å be dem klikke på en ukjent lenke? Til en viss grad går det an å kopiere innholdet i en epost/forumpost, men det er en lite effektiv bruk av nettet. Her er det noe jeg antagelig ikke skjønner.

 

Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (12 timer siden):

Si meg, hvordan ser du for deg at man kunne få slutt på denne "utingen"? Er det i det hele tatt mulig å bruke Internett aktivt uten å trykke på ukjente lenker?

La oss si at jeg har diverse interessante artikler som ligger på domenet hvasomhelst.com. Hvordan får jeg delt dem med andre uten å be dem klikke på en ukjent lenke? Til en viss grad går det an å kopiere innholdet i en epost/forumpost, men det er en lite effektiv bruk av nettet. Her er det noe jeg antagelig ikke skjønner.

Oppegående folk klarer stortsett fint å bruke Internett uten å måtte trykke på lenker mottatt via e-post. At lite datavante brukere ikke gjør det handler mer om latskap og komfortabilitet. Og èn ting er å dele direkte lenker til interessante artikler som bare skal leses. Når man ber bruker klikke på lenker og det handler om brukernavn, passord, o.s.v. blir dette noe helt annet. Dessverre er dette blitt vanlig praksis.

Lenke til kommentar
lolkyb skrev (På 22.11.2019 den 14.10):

Morsomt at du sier noe sånt. Ikke for å validere det nessuno skriver, men det viser seg at ca 10% av befolkningen faktisk er "dumme". Om man velger å legge betydning i IQ-tester, ser man at 10% har under 80 i IQ. Man klassifiseres da i beste fall som "Borderline impaired or delayed" eller "Well Below Average". [1]

jensen01.jpg

IQ og kunnskap har ikke et linjert forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Runar skrev (På 21.11.2019 den 10.32):

Det er likevel skuffende og urovekkende. Spesielt i disse tider, med så mye fokus på datasikkerhet og "ikke gi fra deg passordet ditt", selv i tradisjonelle medier som alle leser.

Enig, dette her her er faktisk allmennkunnskap..eller burde være det..Selv om noe virker legitimt, må man jo klare å bruke sunn fornuft og være mentalt tilstede. Uansett hvor legitimt noe ser ut er det vel alltid noe som skurrer... skrivefeil, rare setninger, ukjente linker osv. 

Lenke til kommentar

Ikke relatert til link, men det å bli lurt. På jobben klarte de å betale for oppføring i register de trodde de måtte betale, selv når jeg sa ifra (til flere i ledelsen) om at dette trengte de ikke - joda, de har snakket med juridisk avd og de måtte betale. Som å snakke til veggen og ikke lenge etter at de betalte, så ble de bak tjenesten tatt for svindelen. (privat sektor - ikke særlig smarte, der heller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...