Gå til innhold

Hjelp til prisantydning på Stasjonær pc!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, hvis jeg vil ha en ny pc til å prøve nyere spill, og Diablo 3 og Dota 2 og lignende spill, og bare ha en pc som er bedre enn en som er 13 år gammel, som starter innen 1 minutt, som jeg kan gjøre litt småavansert film- og musikkredigering og lignende, og som sannsynligvis vil vare i ca 10 år til - Så ville dette vært et godt kjøp?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Så, hvis jeg vil ha en ny pc til å prøve nyere spill, og Diablo 3 og Dota 2 og lignende spill, og bare ha en pc som er bedre enn en som er 13 år gammel, som starter innen 1 minutt, som jeg kan gjøre litt småavansert film- og musikkredigering og lignende, og som sannsynligvis vil vare i ca 10 år til - Så ville dette vært et godt kjøp?

Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (10 timer siden):

Hmm, ok ^^ takk for konsekvent svar.

Enkleste måten å si det på :)
GTX 960 var ikke spesielt bra når det kom for 5 år siden. 
FX prosessorene var et mess og utdatert på dagen når de kom ut i mars 2011 (er fremdeles for meg, nå 8 år senere en gåte at noen ville ta hendene sine i disse prosessorene). Og 667 mhz minne, vil ikke ha sjans i dagens spill.

Det er heller ikke realistisk å tro at en gammel brukt-PC med snurredisk skal starte på under 1 min. Er en grunn til at man har gått over til SSD :)

Skal du ha en PC som varer i 10 år må du kjøpe nytt, og da må du nok belage deg på bruke langt mer enn 10-15k på den, for å være helt realistisk :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 timer siden):

Enkleste måten å si det på :)
GTX 960 var ikke spesielt bra når det kom for 5 år siden. 
FX prosessorene var et mess og utdatert på dagen når de kom ut i mars 2011 (er fremdeles for meg, nå 8 år senere en gåte at noen ville ta hendene sine i disse prosessorene). Og 667 mhz minne, vil ikke ha sjans i dagens spill.

Det er heller ikke realistisk å tro at en gammel brukt-PC med snurredisk skal starte på under 1 min. Er en grunn til at man har gått over til SSD :)

Skal du ha en PC som varer i 10 år må du kjøpe nytt, og da må du nok belage deg på bruke langt mer enn 10-15k på den, for å være helt realistisk :) 

 

Ikke skrem meg sånn, da ^^ Den jeg har nå har vart i over 10 år. Har så klart ikke hodlt til nyere spill, men har holdt til mitt bryk, eldre spill og sånt. Den kostet enten 2500 eller 3500 (husker ikke) tilbud på Elkjøp. Vært igjennom tja, 6 flyttinger? Tålt mye røff behandling.

 

geir__hk skrev (6 minutter siden):

Kan også skyte inn at levetid på mange hovedkort eg strømforsyninger er rimelig begrenset - mange av mine komponenter har tatt kvelden etter 6-10 år, alt etter bruk og komponentenes kvalitet.

Samme som over. Kan ikke skjønne hvorfor min pc har holdt så bra. Vurderte å kjøpe denne (i tråden) men jeg kommer nok til å kjøpe fra butikk. Da har man garanti. Det er no dritt å levere inn pc med sensitiv informasjon på men. Hvilke valg har man...

Lenke til kommentar

Fjerne filer fra datamaskiner er ikke noe sak, men du bør kjenne til verktøy som er egnet til formålet.

Eksempel:

  • Windows 10 har innebygget i "format" -kommandoen funksjonalitet for å overskrive innhold på disken, flere ganger hvis du er paranoid.
  • For å slette absolutt alt, så skal det godt gjøres å ikke finne et verktøy på UBCD som kan gjøre jobben.
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 22.11.2019 den 0.48):

Ikke skrem meg sånn, da ^^ Den jeg har nå har vart i over 10 år. Har så klart ikke hodlt til nyere spill, men har holdt til mitt bryk, eldre spill og sånt. Den kostet enten 2500 eller 3500 (husker ikke) tilbud på Elkjøp. Vært igjennom tja, 6 flyttinger? Tålt mye røff behandling.

 

Samme som over. Kan ikke skjønne hvorfor min pc har holdt så bra. Vurderte å kjøpe denne (i tråden) men jeg kommer nok til å kjøpe fra butikk. Da har man garanti. Det er no dritt å levere inn pc med sensitiv informasjon på men. Hvilke valg har man...

Det er fordi hardware har blitt mye dyrere enn hva det en gang var.

For 2500-3500 kroner i dag får man ikke mer enn en enkelt komponent. Bare en prosessor alene koster i dag 2500-3500.

I tillegg kan det nok ha med at du aldri har hatt/brukt noe bedre, og derfor blir forventningene til ditt forbruk skrudd ned. Kan love deg, at hadde du kjøpt en gaming PC, til la oss si 15K, ville du aldri klart gå tilbake til en PC som kostet kun 4-5000 kroner. 
 

Min første PC var ganske middelmådig, og den gang fungerte det til mitt bruk. Men etter jeg gikk over til 980 ti i 2015, så har jeg ikke klart å gått ned til mid-range skjermkort, fordi det er av vesentig lavere ytelse og kvalitet enn hva jeg er blitt vant med. Hvis du ser poenget mitt. 
 

Det du har nå har holdt fordi du ikke har visst om noe annet. Man trenger noe å sammenligne med, før man kan se forskjellen. Samme med telefon, kameraet fungerer bra, helt til man får ny telefon, da ser man plutselig hvor begrenset det gamle faktisk var.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...