Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan lege politianmelde uten mitt samtykke?


Gjest eba2c...062

Anbefalte innlegg

Gjest eba2c...062

Hei. Har i det siste gått til legen ang noen helseproblemer. I tillegg har vi jo snakket om livet mitt ellers, deriblant litt om forholdet til meg og min kjære... Legen uttalte "dette har jeg egentlig lyst til å politianmelde" om noen saker angående min partner, men h*n kan ikke gjøre det vel?!

Anonymous poster hash: eba2c...062

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I normale til småalvorlige hendelser har helsepersonell ikke rett til å anmelde + de har taushetsplikt. Jeg tror faktisk at hvis du sier til en psykolog at du har drept noen, så kan han/hun ikke si det videre. Men jeg kan ha hørt feil.

Men hvis det er fare for at noen kan bli skada eller at eiendom blir skada, så har de rett til å "gå bak ryggen din"

Lenke til kommentar
Disorder skrev (3 timer siden):

I normale til småalvorlige hendelser har helsepersonell ikke rett til å anmelde + de har taushetsplikt. Jeg tror faktisk at hvis du sier til en psykolog at du har drept noen, så kan han/hun ikke si det videre. Men jeg kan ha hørt feil.

Men hvis det er fare for at noen kan bli skada eller at eiendom blir skada, så har de rett til å "gå bak ryggen din"

Usikker på hva du legger i "småalvorlige" hendelser, men som nevnt over så kan helsepersonell definitvt anmelde på vegne av pasienten for å avverge skade på person eller eiendom. Og det gjelder i aller høyeste grad hvis pasienten innrømmer drap.

 

På meg så virker det som legen gir uttrykk for bekymring, men ikke har konkrete planer om å anmelde din partner. Han sa nok det for at du skulle forstå alvoret i saken.
Hvorvidt legens reaksjon står i stil med informasjonen du delte med han er umulig å si.

Lenke til kommentar

Det du gjør, er at du sier til behandleren at du kommer dit for å få hjelp til nettopp det du forteller om. Ikke for å sette fremtiden til deg og partner/familie i fare. Så du forventer profesjonalitet og gehør, ikke å bli dømt og få privatlivet grepet inn i og revet fra hverandre. Det er nettopp derfor du går dit, for at det -ikke- skal skje! Og hvis han/hun føler seg inkompetent, så kan du gjerne bli henvist til noen andre. Det kan du kanskje la være å si, men du kan godt ha det i bakhodet. Kanskje heller spørre om det er en behandler med annen spesialkompetanse hvis det finnes tilgjengelig, hvis behandleren du snakker med nå føler det er vanskelig å håndtere din situasjon.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at helsepersonell har taushetsplikt jf helsepersonelloven §21.

Fra dette utgangspunktet er det gjort en rekke unntak.

Når det gjelder §31 gir bestemmelsen uttrykk for en opplysningsplikt, altså en plikt til å utlevere den relevante informasjonen hvis lovens vilkår er oppfylt.

Personer som mishandles skal i utgangspunktet ikke frykte at den informasjonen de deler med legen utleveres til andre uten deres samtykke. Har man en slik praksis, vil personer som mishandles muligens tie om dette. Dette vil være uheldig.

Legen bør derfor prøve å skaffe samtykke til å dele informasjonen.

Hvis legen tror at det kommer til å begås handlinger som utgjør fare for liv eller grov legmesbeskadigelse, så må legen kontakte politiet jf opplysningsplikten.

Endret av heheszki
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det her snakk om for eks vold i et kjæresteforhold så mener jeg at det er høyst uansvarlig av en lege og ikke anmelde det. Hvis du har sagt til din lege at du har blitt utsatt for vold for eks.


Er det snakk om at din partner bruker narkotika så burde legen ikke anmelde med mindre du har gitt uttrykk for at det er fare for tap av liv

Om din partner har drevet med vinningskriminalitet eller svindel av enten deg eller andre vil jeg også si at det er uansvarlig av en lege og ikke anmelde det om han får greie på slikt.

 

Men du har fått riktig svar allerede av Debattklovn.

 

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helsepersonelloven kapittel 5 og 6 regulerer de tre kategoriene taushetsplikt, taushetsrett/opplysningsrett, og opplysningsplikt

Opplysninger om straffbare forhold er som utgangspunkt underlagt behandlerens taushetsplikt, jf. helsepersonelloven § 21. Det er en forutsetning at behandleren har fått opplysningen i egenskap av å være helsepersonell. Helsepersonellet har plikt til å hindre at helseopplysninger tilkommer uvedkommende. En sykehuslege ble derfor frifinnet for bevisforspillelse etter å ha fjernet DNA fra en pose narkotika, jf. Rt. 2013 s. 1443. 

Etter bestemmelsen i helsepersonelloven § 23 nr. 3 har behandleren i noen tilfelle bare taushetsrett (overfor politiet) men opplysningsrett (overfor deg). Det er behandleren som etter eget faglige og personlige skjønn som må avgjøre om taushet eller opplysning skal vinne. Bestemmelsen kan brukes der de offentlige interessene i en melding til politiet veier tyngre enn din interesse i taushet. Bestemmelsen er ment brukt for nødrettstilfeller. Bestemmelsen åpner for at det kan gis opplysninger til andre enn politiet. 

Helsepersonelloven § 31 regulerer helsepersonells opplysningsplikt. Opplysningsplikten inntrer når det er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom. 

Ingen av disse bestemmelsene åpner for informasjon om historiske forhold. Det er kun for å avverge fremtidige forhold det er aktuelt, man kan ikke gi politiet opplysninger de trenger for å etterforske et fortidig forhold. En psykiater som under behandling mottok beskjed fra en asylsøker at han skulle skaffe hagle og ta livet av en politibetjent hadde rett og plikt til å varsle politiet, jf. Rt. 2008 s. 1492. 

 

Du kan lese mer om dette i Helsedirektoratets rundskriv IS-9/2015 Helsepersonellets taushetsplikt - rett og plikt til å utlevere pasientopplysninger til politiet. 

Endret av krikkert
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest ffb55...b4b
krikkert skrev (19 minutter siden):

Ingen av disse bestemmelsene åpner for informasjon om historiske forhold. Det er kun for å avverge fremtidige forhold det er aktuelt, man kan ikke gi politiet opplysninger de trenger for å etterforske et fortidig forhold. En psykiater som under behandling mottok beskjed fra en asylsøker at han skulle skaffe hagle og ta livet av en politibetjent hadde rett og plikt til å varsle politiet, jf. Rt. 2008 s. 1492. 

For oss som trenger å få det inn med teskje; har mann drept noen er det m.a.o underlagt taushetsplikt?

Anonymous poster hash: ffb55...b4b

Lenke til kommentar

"§ 23.Begrensninger i taushetsplikten

Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for:

4.

at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre"

Kan vel være tungtveiende private eller offentlige interesser hvist noen forteller deg at de har drept noen?

Endret av Sippe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...