Gå til innhold

Dokumentnavn søknad


Anbefalte innlegg

Hei.

Vet jeg har sett en lignende diskusjon her inne tidligere, men fant den ikke igjen nå.

Når dere skal legge ved søknaden som en fil, hva kaller dere filen? 

Til nå så har jeg gjort det slik: "Rema 1000 - Ola Normann.pdf". Dette har jeg gjort for at det skal være lett for meg å finne tilbake til de søknadene jeg har sendt

I tillegg til dette så legger jeg gjerne med mine 2 vitnemål (bachelor og master), et dokument hvor alle attester er samlet, og CV'en min. Alt som pdf-filer. Altså sender jeg normalt søkerbrev, CV + 3 vedlegg til alle søknader, med mindre det er spesifisert hvilke dokumenter de vil ha til sendt i første omgang. 

Nå har jeg søkt en del jobber i det siste, og det er veldig mange jeg føler jeg aldri hører noe fra. Det er sikkert jeg som overtenker dette litt, men burde jeg få med i filnavnet at det er søknadsdokumentet? Kan det være at personen som ser søknaden og søknadfilene ikke forstår at det er søknads-brevet, og tenker at jeg kun har sendt vedlegg? Eller er det bare veldig vanlig å ikke gi svar til de som får avslag? Tør påstå at jeg bare hører tilbake fra ca. 20% av de stedene som gir meg avslag.

Har tenkt at det burde være lett å forstå at det er et søknadsdokument ettersom de andre er kalt akkurat det de er. Sikkert bare jeg som har overtenkt dette (og undervurderer de som mottar søknader) deluxe. 

 

Kan jo legge til at jeg søker på en del jobber hvor jeg ikke oppfyller alle kvalifikasjoner og utdanning, men det burde jo ta de 2 minutter å svare meg, selv om svaret er et avslag grunnet manglende kvalifikasjoner. 

Endret av Kovnen993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kovnen993 skrev (På 20.11.2019 den 9.46):

Det er sikkert jeg som overtenker dette litt, men burde jeg få med i filnavnet at det er søknadsdokumentet? Kan det være at personen som ser søknaden og søknadfilene ikke forstår at det er søknads-brevet, og tenker at jeg kun har sendt vedlegg?

Jeg gir alle mine filer et filnavn som beskriver hva filen er, og inkluderer ofte datoen for når filen ble opprettet. En jobbsøknad hadde trolig fått filnavnet "2019-11-21 Søknad Rema 1000 — Ola Nordmann.pdf". Her ser du raskt hvor gammel filen er, og hva den inneholder.

 

Kovnen993 skrev (På 20.11.2019 den 9.46):

Eller er det bare veldig vanlig å ikke gi svar til de som får avslag?

Jeg er ganske sikker på at filnavnet på søknaden ikke er årsaken til at du ikke får svar. Noen fortalte meg en gang at de ofte venter eller dropper å informere kandidater som ikke nådde opp om at de ikke har fått jobben, i tilfelle kandidaten som fikk jobben takker nei eller trekker seg. På den måten kan de velge en annen kandidat, uten å først ha fortalt vedkommende at han/hun ikke fikk jobben.

Når det er sagt så unner jeg alle å få svar på søknader de har sendt, men jeg har forståelse for at det i noen tilfeller ikke er mulig for arbeidsgiver å informere alle.

Lenke til kommentar

Når det gjeld filnavn så tenk på kva du sjølv ville satt pris på (dette gjeld også for emnetittelen når du skriv epost). Dersom det ikkje er spesifisert kva namn du skal ha på dokumenta så speler det liten rolle.
Eg går vanlegvis for å skrive namnet mitt fyrst, deretter kva dokument det er og til slutt kva stilling det er snakk om. På den måten vil alle dokumenta ligge etterkvarandre dersom arbeidsgiver legger alle dokumenta i ei mappe, samtidig vil det være greit å sjå forskjell på søknad og CV. Filnamnet bør ikkje være for langt slik at viktig informasjon på slutten av filnamnet forsvinner.
Det viktigaste tenker eg er å få med namnet ditt slik at dine dokument ikkje blir blanda saman med ein anna søkar.

 

Når det gjeld mangelen på svar så er det slik at mange prioriterer ikkje å gi tilbakemeldingar, særleg gjeld dette stillingar med mange søkarar. Ei ledig stilling som medarbeidar utan krav til utdanning på Rema 1000 vil nok typisk ha såpass mange søkarar at det er ein stor jobb å skulle svare på alle søknadane. Ei butikksjefstilling med krav til utdanning eller erfaring vil typisk ha færre søkarar og dermed større sjangs for at arbeidsgiver tek seg tid å svare på alle søknadane.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...