Gå til innhold

Anbefalt oppgradering - Black Friday


Sarasin

Anbefalte innlegg

God morgen :)

- - -

Først og fremst, oppfordrer jeg moderator til å opprette en egen kategori for denne type spørsmål, altså en samlekategori for "Anbefalte oppgraderinger", der spørsmål som dette kan komme frem. (Om det finnes - flytt meg :p )

- - -

Så - jeg har en maskin som jeg gjerne vil få litt mer futt i, selv om det kanskje ikke er helt krise-nødvendig helt enda. Ettersom økonomien ikke tillater å oppgradere alt samtidig, er jo spørsmålet hva som vil gi mest "bang for the buck" av oppgraderinger nå som vi nærmer oss Black Friday / Weekend / Week. Det kommer vel en Cyber monday også (2. desember?) som man kan følge med på.

Systemet jeg har i dag:

Hovedkort: MSI H270i Gaming pro AC (socket 1151)

Prosessor: Intel i5-7600 Kaby Lake

Minne: 2x8gb Corsair Vengeance DDR4 2666MHz

Skjermkort: Sapphire Nitro+ 5700 XT

Harddisker: 1x 250GB Samsung Evo 860 (System) + 1TB Samsung Evo 850 (Spill + "brukerfiler")

Alt står i et MiniC mATX kabinett, så er litt begrenset på størrelsen på hovedkortet.

 

Så hva er planen? Jo - å få raskere system, og prøve å være så fremtidsrettet som mulig. Hovedkortet mitt støtter ikke RAM-hastighet over 2400MHz (min feil da jeg ikke gjorde godt nok research :p), så det mest nærliggende er naturligvis å bytte hovedkort og prosessor, og bytte RAMen etterhvert som jeg får råd. Jeg skal ikke overklokke!

Det jeg gjerne vil oppnå, er et B550 / X570-kort med en Ryzen 3XXX prosessor og 32gb RAM med kurant høy hastighet og CL (og de greiene der jeg ikke kan noe om). Problemet per i dag er at det ikke finnes kurante mATX X570-kort, noe jeg gjerne vil ha i motsetning til mitt mITX-kort jeg har i dag. WiFi er et stort pluss ? Det handler litt om fanheaders, antall M.2, og andre kontakter, samt at kabinettet ser så tomt ut :p

B550-kortene kommer vel uansett ikke før på nyåret, og spørsmålet blir om ikke et X470/B450-kort vil gjøre tilnærmet lik innsats? Jeg skjønner at jeg mister PCIe 4.0 dersom jeg går for noe annet enn X570, men hvor mye trenger man egentlig det i dag? Hastigheten på PCIe 3.0 må da være godt nok?

Angående prosessor, så leser jeg vel at R3600 er et godt kjøp, men det er ikke umulig å gå litt opp her - anbefalninger tas imot med takk!

Når det kommer til RAM, så håper jeg at dersom jeg kjøper 32GB DDR4-RAM, så kan jeg ta med meg den videre inn i neste system. Jeg har lest artikler om DDR5, men det virker som dette er et godt stykke unna for oss forbrukere? Dette kan noen sikkert oppklare for meg :)

Skjermkortet er jo nytt, så det blir - men blir byttet ut med neste generasjons Navi når den tid kommer. Harddiskene funger som de skal, men jeg skal vurdere å sette inn en M.2-disk, dersom jeg får 2 slotter (en til WiFi også) tilgjengelig på nytt hovedkort.

Åja - jeg er MSI fanboy :D

Håper noen (og det er det helt sikkert) kan gi meg litt tips og råd, fortelle og forklare, og oppklare de tingene jeg ikke har oversikt over :)


edit: typO

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sarasin skrev (7 timer siden):

Vet ikke om jeg egentlig trenger 32gb. Sannsynligvis ikke. Er bare spill, ikke tunge programmer, det går i. Bare lurer på om det er lurt å kjøpe 32gb nå, for å kunne bruke de på neste build? Men da har vel hovedkortene kanskje gått over til DDR5?

Bedre med 16GB raskt minne, 32GB med tregt minne. 
 

Ville heller kjøpt 16GB på 3733mhz eller høyere, enn 32GB med billig minne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut med rask ram, ja :)

 

Hvis jeg sier:

3200 MHz

3466 MHz

3733 MHz

3866 MHz

4000 MHz

4133 MHz

 

Hva slags CL leter jeg etter her?

Hvilke brikker gir "mest" verdi for pengene?

Er dette med "Kit" utdatert? Ser på komplett at det ikke lenger står markert om det er "kitta" brikker eller ikke :)

Hvilke merker er OP?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...