Gå til innhold

Trenger veiledning. Kjøp av gaming laptop til maks 10.000


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en gaming laptop

Budsjett 10.000 kroner

Minimum skjermstørrelse 17`` eller større (Kan ha 15`` men kun hvis maskinen er betydelig mye bedre til samme pris vs en 17``)

Minimum SSD 512 GB (Kan ha 256GB om de andre komponentene er bedre)

Bryr meg ikke om vekt eller batterikapasitet da den stort sett aldri vil bli brukt uten lader

Lyd/høyttalere er irrelevant da innebygde høyttalere i en laptop aldri er bra uansett

 

Wifi er et fremmedord for meg som aldri har eid egen laptop før, Så akkurat hva jeg skal se etter av spesifikasjoner når det kommer til dette vet jeg ikke. Hva ser man etter her? Kan man evt kjøpe noe USB greier som gir deg bedre mottak ,eller er det stort sett unødvendig?

 

Jeg har aldri i mitt liv fulgt med på laptop markedet og vet ikke helt hva som er bra og ikke, Men man ser jo laptoper fra 1.500 til 40.000 kroner

 

Og hva kan jeg forvente av en gaming laptop til 10.000 kroner?

 

Er det veldig dyrt og oppgradere en Laptop? Altså ved senere anledning kjøpe for eks nytt skjermkort, RAM, CPU osv.

Kan man bytte deler selv? Har bygget rundt 30-40 Stasjonære maskiner tidligere, aldri åpnet en laptop før.


Det er ingen hast, så jeg vurderer og vente til Black Friday 

 

Hva er det man spesifikt burde holde utkikk etter da man skal kjøpe en gaming laptop? Jeg har god peiling på PC, men som sagt aldri kjøpt en laptop før.

 

Noen merker/produsenter man burde holde seg unna? Isåfall, hvorfor

 

Hva tenker dere om denne?

Lenovo Ideapad L340 17.3" FHD

 

 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i samme båt som deg, men ville ikke kjøpt noe dårligere enn 1660ti til gaming. 
selv venter jeg til black friday, men du finner kanskje noe brukende på Elkjøp outlet. (Har forøvrig ikke noe erfaring med å handle derfra, men man har visstnok samme rettigheter som ved kjøp av nye produkter).

Lenke til kommentar
Mr. ve skrev (51 minutter siden):

Er i samme båt som deg, men ville ikke kjøpt noe dårligere enn 1660ti til gaming. 
selv venter jeg til black friday, men du finner kanskje noe brukende på Elkjøp outlet. (Har forøvrig ikke noe erfaring med å handle derfra, men man har visstnok samme rettigheter som ved kjøp av nye produkter).

 

Jeg tenkte egentlig ikke og bruke maskinen til så kraftige spill. Jeg bruker mye av min tid på Stasjonær pc men blir og kjøpe en maskin som er noe raskere enn hva en kommunal pc er (Jobb pc) til og ha lettere spill på, For eks Hearthstone, Age of empires og sånne ting. Forventer ikke at maskinen skal kunne kjøre For eks Red dead redemption eller Battlefield.

 

Men venter nok til black friday, hadde jo vært kjekt med en maskin som kunne kjørt tyngre spill og, i tilfelle  

Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (23 timer siden):

...

Er det veldig dyrt og oppgradere en Laptop? Altså ved senere anledning kjøpe for eks nytt skjermkort, RAM, CPU osv.

Kan man bytte deler selv? Har bygget rundt 30-40 Stasjonære maskiner tidligere, aldri åpnet en laptop før.

......

Det er ikke bare bare å oppgradere en laptop, og i enkelte tilfeller går det ikke i det hele tatt.

Det du kan forvente er at du (kanskje) kan oppgradere HDD og minne i maskinen. GPU og CPU er det mindre vanlig å kunne oppgradere, samt at det ofte er veldig dyrt, sammenliknet med en stasjonær maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Vikdal said:

Det er ikke bare bare å oppgradere en laptop, og i enkelte tilfeller går det ikke i det hele tatt.

Det du kan forvente er at du (kanskje) kan oppgradere HDD og minne i maskinen. GPU og CPU er det mindre vanlig å kunne oppgradere, samt at det ofte er veldig dyrt, sammenliknet med en stasjonær maskin.

Merk: mange moderne bærbare maskiner i billig / rimelig segmentet kommer med fastloddet minne, og mangler sokler / slots for å putte inn ekstra minne. Dette bør man tenke på før innkjøp, dersom man ser for seg at oppgradering av minne er aktuelt i maskinens levetid.

Lenke til kommentar
tingo skrev (3 timer siden):

Merk: mange moderne bærbare maskiner i billig / rimelig segmentet kommer med fastloddet minne, og mangler sokler / slots for å putte inn ekstra minne. Dette bør man tenke på før innkjøp, dersom man ser for seg at oppgradering av minne er aktuelt i maskinens levetid.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til og kjøpe noe under 16 GB ram, og det burde vell holde en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...