Gå til innhold

Jeg skal oppgradere og søker noen tips :)


Pate

Anbefalte innlegg

Hallo! ?

Jeg har vært i en 'oppgraderingsfase' av datamaskinen min, og er enda ikke helt klok på hva mitt neste steg kommer til å bidra ift FPS (spiller Playerunknown Battlegrounds).

Grunnmuren i PCn er fra 2014, hvor jeg fortsatt har samme PSU, CPU, hovedkort og ram. 750W PSU og Asus Z97-AR hovedkort (oppdatert nylig i BIOS).
CPU er Intel 4690k, hvor jeg har kjøpt en Noctua NH-D15 til kjøling - OC til 4.5 GHz stabilt.
Minne er fra to forskjellige produsenter, hvor hertzen er forskjellig. Det er 2x 8gb HyperX 1866Mhz, og 2x 4gb 1600 Mhz (husker ikke produsent og den ligger godt gjemt bak CPU kjølern ?).

GPU oppgraderte jeg i sommer til en MSI Geforce 1080 Ti Gaming X (11gb).
Det jeg nå vurderer er ny ram. Fått tips av en kamerat om at G.skill er veldig bra, og at jeg burde kjøre lavest mulig "CL" (CL 14 anbefalte han meg).
Jeg kjører i dag PUBG på en helt innafor FPS, men med lave settings (forutenom oppløsning som er 1080P). Men jeg ønsker mere FPS, så det blir mere stabilt i krevende situasjoner for datamaskinen.

Hva er deres anbefalninger ift oppgraderinger? Hvor mye evt (%) vil det øke i FPS? Er det en flaskehals her?
(PS: Både GPU er under stabilt 40-50C, og CPU ligger maks oppi 55-60C)
Setter STOR pris på alle svar, og at dere evt tar dere tida til dette :)

Mvh

Endret av Pate
Manglet noe i tekst :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips! ?

Føler CPU fungerer helt fint foreløbigt, ift OC til 4.5. Men skal absolutt bytte det, bare ikke første "pri"! ?
Men hva hjelper det om jeg bytter ut HK? Vet det er litt uttafor ift dateringa, haha :) 
Har oppgradert gradvis, så blir nå først å bytte ut en-etter-en del.

Men første pri burde være å bytte ut ram, eller? Evt hvorfor :) 


Har ikke noe spes budsjett, men skal ta del-for-del. Skal være bra produkter, men til en helt innafor pris.

Lenke til kommentar

Kjøpe nytt hk og ram er stor sett det samme som å hive penger. 

Hket ditt får du ikke med deg videre og det samme gjelder nye DDR3 brikker. 

Du kan tjene litt på å overklokke minnet ditt til 2133 eller 2400 om du er heldig samt make ut cpu, meeen spar hvertfall pengene til du kan gjør ei skikkelig oppgradering

Lenke til kommentar

PCen din har DDR3 ram og nye i dag er DDR4 som ikke passer til hovedkortet ditt.

Rammen du har nå, den på 1866MHz er godt nok, fjern 1600MHz brikkene, evt klokk de opp til 1866 viss du klarer.

Ellers så er det jo SSD som er den beste oppgraderingen i PCen viss du ikke har dette. Dette gir ikke bedre fps, men raskere oppstart av windows og programmer(som natt og dag)

 

Du kan jo også prøve deg på en liten overklokk på gpu også!

Så ny SSD og spar opp rundt 7-10k kr til oppgradering av hk, cpu og ram.



Jeg sitter på samme CPU(4770K) og 16GB 1600MHz ram. Er fornøyd, fant ut at skjermkortet jeg hadde tidligere var det som holdt igjen, første gen titan. Kjøpte meg da 5700 XT. Spiller nå med grei FPS. Ser du har et godt skjermkort i 1080ti som fint vil holde en stund til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, igjen. Har fått clocket ram opp til 1866 med XMP.

Har en SSD-disk fra før av, glemte å notere ? :) 
Har også triksa og miksa for å få mest mulig ut av GPU i Afterburner..
Men dere sier da at beste oppgraderingen ligger i å bytte ut både HK og ram, eller forstår jeg feil nå?


Evt om dere mener CPU; hva hjelper det med flere kjerner ift gaming? Kanskje teit spørsmål, men ekke klok på`re.
Ja, håpera det skjermkortet jeg har nå holder ei god beite til!  :)

Kamerat tipsa meg om at Ryzen 3700\3800X ville være 'sweet-spoten' for min del.
Er dere enig? :)

Da blir det å spare opp til HK og ram først, og så CPU. Eller motsatt vei? ?

God helg og takk igjen! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prosessor er mer enn kjerner og tråder.

Nyere prosessorer har høyere IPC, og man kan ikke måle ghz mellom ulike generasjoner. 
 

Vil vedde på at prosessoren min selv om jeg underklokket den til 3.5 Ghz, og hadde slått av alle ekstra tråder og kjerner utover i5, hadde den fremdeles oppnådd like god ytelse som den prosessoren du i dag kjører på 4.5 OC, pga nyere arkitektur.

Skifte bare ram og hovedkort har ingenting for seg, fordi det må passe med socket på CPU.

Tips til deg, bytt CPU, hovedkort og minne. Alt annet blir å kaste penger ut av vinduet.

Ryzen 3700/3800X er konge i forhold til ytelse pris. Sammen med 3200mhz RAM er et godt valg om man ikke ønsker å svi av hele lommeboka :)

Det som er viktig er å sjekke at hovedkort støtter Ryzen 3xxx, eller om det må flashes manuelt. Tips er x570 hovedkort, da disse er ferdig flashet fra fabrikk og kompatible med Ryzen 3xxx :)

Hovedkort, CPU og RAM må byttes på likt, da CPU er socket avhengig, og nye DDR4 brikker ikke er kompatible med eldre hovedkort som det du har i dag. Derfor må du nok spare opp til å bytte alle 3 komponenter på likt. 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...