Gå til innhold

i7 9700K (komplett kit) eller ny GPU?


gammalerik

Anbefalte innlegg

Prisen blir omtrent den samme for oppgraderings-kit (HK, ram, cpu) VS et nytt skjermkort (GTX2080) så jeg er litt usikker på rette valget. Jeg har prøvd å google litt om oppgradering som matcher mitt scenario men det er litt variabel lesning. PCen benyttes kun til spill og normalt lett bruk ellers. Målet mitt er å spille på stabil 60fps på 4K TV. På oppsettet mitt er det svært få spill som greier å ligge på jevn 60fps, som regel ligger jeg på 25-55 fps.
-Så spørsmålet mitt dreier seg egentlig om å finne flaskehalsen, cpu eller gpu?

Veldig viktig tilleggsinfo: Spillene jeg spiller er av typen "bygging / manage / simulator". F.eks Anno, Cities, Kerbal og flysimulatorer. Jeg rører ikke kjappe shooters, det nærmeste der blir vel slikt som førsteperson rollespill. M.a.o jeg spiller det som har en del AI.

Nåværende specs:
i7 4790K, på jevn 4,4 GHz
GTX1080
16GB ram 1300(?) MHz.
Noctua kjøler, 33/65 grader
-Brukes kun på 4K TV via hdmi @60Hz

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig lett, oppgrader GPU. 4790k er ingen flaskehals til spel (et par % mindre fps i 1080p er ikke flaskehals) og er raskere enn mange nyere prosessorer også på spel. Du vil få 20-30% betre ytelse med å oppgradere til 2080, men eg ville også vurdert å gå rett til 2080ti som leverer veldig stabil ytelse i 4k oppløsning, du får jo tross alt litt penger igjen for et 1080 skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
siDDis skrev (10 timer siden):

Det er veldig lett, oppgrader GPU. 4790k er ingen flaskehals til spel (et par % mindre fps i 1080p er ikke flaskehals) og er raskere enn mange nyere prosessorer også på spel. Du vil få 20-30% betre ytelse med å oppgradere til 2080, men eg ville også vurdert å gå rett til 2080ti som leverer veldig stabil ytelse i 4k oppløsning, du får jo tross alt litt penger igjen for et 1080 skjermkort.

Dette gjelder også selv om spillene jeg spiller er av den mer komplekse sorten? (se OP)

Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 timer siden):

Ut fra denne siden så ser det ut til at intel i5-8400 og Ryzen 5 3600(X) holder fint til spill med hhv 123 og 124 fps i første bildet der. For Ryzen 7 3700X er det 127 fps. Også i7-4770K henger bra med med 97 fps.

https://www.pcgamer.com/amd-ryzen-7-3700x-review/

Ja, i action-spill er det ganske greit for både Intel og Ryzen, i simulering/strategi hender det ofte at man bare har en fjerdedel av det.

 

Stabile 60 fps i Cities Skylines kan du bare glemme om du har en større by med mange mods. Ryzen 3000 burde faktisk gjøre det ganske bra der sammenlignet med Intel. Det krever lite av skjermkortet.

Anno 1800 kjører bra på alt av 6+ kjernede CPUer, men det krever mye mer av skjermkortet.

KSP aner jeg ikke, men jeg har en følelse av at Intel gjør det litt bedre der enn i typiske FPS. Krever lite skjermkort. Stabile 60 fps er nok igjen utelukket om du bygger store og kompliserte romskip.

 

Uten at jeg skal si noe helt sikkert, så vil jeg tippe at både 9700k og 3700X vil gjøre en grei jobb for deg, og gi en liten forbedring når mye skjer på skjermen (zoom i Cities, launch i KSP), mens i Anno vil du nok være bedre tjent med et bedre skjermkort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...