Gå til innhold

Nå vet vi trolig hvordan PlayStation 5-kontrollen ser ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LarZen skrev (1 time siden):

Huff... Håper virkelig ikke dette er hvordan den blir. Er på høy tid Sony erkjenner at symmetrisk plassering av stikkene ikke er optimalt. 

Tja, det er optimalt for min del ihvertfall og foretrekker det over Xbox eller Switch sine kontrollere som jeg neppe kommer til å bli vant med.   Selc om Xbox-fanboys hardnakket påstår det på diverse forum rundtom.

Og når Google Stadia nå også har gitt ut det som ser ut som en blåkopi av Dualshock 4 så bør vel det være et hint om at det faktisk ikke er så verst slik Sony har gjort.


 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 



- Siden det har vært så mye i vinden for tiden, så synes jeg virkelig at dem burde tatt utgangspunkt i "Tastatur og Mus" når dem opgraderte den kommende "DualShock-5"-Pad-kontrolleren, istedenfor å bare gjøre små forbedringer i forhold til "DualShock-4"-Pad-kontrolleren.

-----

Så hadde kanskje det latt seg gjøre å være mer godtagen ved bruk av "Tastatur og Mus" vs "Pad".
Ved radikale forandringer og større utbedringer så hadde kanskje "Pad" blitt overlegen, og i så måte mer å foretrekke fremfor å bruke "Tastatur og Mus".


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
bakalaka skrev (1 time siden):

Tja, det er optimalt for min del ihvertfall og foretrekker det over Xbox eller Switch sine kontrollere som jeg neppe kommer til å bli vant med.   Selc om Xbox-fanboys hardnakket påstår det på diverse forum rundtom.

Trenger ikke være Xbox fanboy for å se at Xbox-kontrolleren sin layout er bedre. Jeg spiller på PC, har PS4 og har eid Xbox One og Switch. Har prøvd det meste som finnes av kontrollere, og synes Xbox-kontrollerene er klart best.

Lenke til kommentar

Ser absolutt ikke hvorfor asymmetriske stikker er bedre.

Noen sier det er fordi du da har stikken plassert etter hvor viktige de er for spillene, men det kan jo ikke stemme.

Begge er jo like viktige for dagens spill.

Om det var slik at å ha stikken høyere opp på kontrolleren var bedre for bevegelse i spillet, så må vel akkurat det samme stemme når det gjelder kamera kontroll / sikting?

Om det skal gi mening så er Nintendo Wii U sin pro kontrollere de absolutt beste, ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et steg tilbake dersom lysstripen blir borte da det er en fordel å kunne sette samme farge som i egen branding når man streamer. Antakelig en fordel med USB-C da micro-USB ikke sitter spesielt godt når man spiller. Krise om man får disconnect på kontroller midt i et speedrun.

Det eneste som gir mening er å ha D-Pad der den er i dag for når man bruker analog stikke skulle man uansett ha brukt mus og tastatur eller ratt. Legg dog merke til at jeg bruker DualShock på PC da sirupsspilling utgår. Mine beerbuddys spiller GTA V på PS4. Framerate er så lav at det er mer som et slideshow enn et spill.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bedre objektivt sett (hvordan måler man det?) eller bedre ifølge deg? Det er en vesentlig forskjell.

At folk liker Xbox-kontrolleren er selvsagt bra, og hvis den passer til deg så værsågod, men den passer ikke til alle. For min del så er Dualshock 10x bedre, også hva gjelder layout, og ja jeg har også prøvd de fleste kontrollere. Så da er vi vel egentlig på stedet hvil.

At dette i det hele tatt er en diskusjon er vel egentlig bare fordi Xbox-gjengen i sin desperasjon etter å få seg en "win" gikk hardt ut og kritiserte Dualshock og kalte det søppel osv for en tid tilbake...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LarZen skrev (4 timer siden):

Huff... Håper virkelig ikke dette er hvordan den blir. Er på høy tid Sony erkjenner at symmetrisk plassering av stikkene ikke er optimalt. 

Finnes det artiklar som går djupare i den problemstillinga? Når er symmetrisk betre, når er asymmetrisk betre og kva er det beste kompromisset? 

Er det personleg preferanse som gjer at nokon føretrekk det eine over det andre? Hendene våre er symmetriske, så det må vera ein god forklaring på begge typar layout.

Eg prøvde eit par søkeresultat og det gjekk igjen at dei meinte asymmetrisk var betre fordi det var det dei føretrakk.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min kræsjer tomlene mine sammen om jeg drar begge stikkene inn mot midten av kontrollen på PS. Det gjør ikke xbox. Derfor var valget lett når jeg kjøpte en PC kompatibel kontroll til enkelte spill. Hadde PS1 og PS2 i barndommen og ungdommen, Xbox360 i voksen alder, men kunne aldri gå tilbake til PS-kontrollere etter xbox ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Ser absolutt ikke hvorfor asymmetriske stikker er bedre.

Nå er det en generasjon siden sist jeg brukte en PS-kontroller, men har gode minner om tomler som kræsjer. Har ganske store tomler.

EDIT: Ey, en Tommelkræsj-comrade!

 

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Lakus – 2 timer siden

Iki skrev (2 timer siden):

Ser absolutt ikke hvorfor asymmetriske stikker er bedre.

Nå er det en generasjon siden sist jeg brukte en PS-kontroller, men har gode minner om tomler som kræsjer. Har ganske store tomler.

EDIT: Ey, en Tommelkræsj-comrade!

Du skal ha store problemer med finmotorikken om du får til å krasje tommlene når du spiller. Har faktisk aldri hørt om det før, eller lest.

Men ser det for meg nå da, så sitter og trekker på smilebåndet ved tanken på at du sitter å banner og steiker for at du slår de to gigantiske kjøttpølsene dine av noen tommler mot hverandre febrilsk i en innbilt match i Call of Duty :D

 

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (8 minutter siden):

kal ha store problemer med finmotorikken om du får til å krasje tommlene når du spiller. Har faktisk aldri hørt om det før, eller lest.

Men ser det for meg nå da, så sitter og trekker på smilebåndet ved tanken på at du sitter å banner og steiker for at du slår de to gigantiske kjøttpølsene dine av noen tommler mot hverandre febrilsk i en innbilt match i Call of Duty :D

 

Skal ta en tur til legen i morgen og få sjekket det ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har stikkene akkurat under leddet ytterst på tommelfingeren.

Da sitter jeg igjen med 3,5 cm av tommelen.

Til sammen altså 7 cm.

Dette fører fortsatt ikke til at jeg klarer å krasje de sammen.

Det er da 1 cm mellomrom mellom fingrene når jeg presser stikkene sammen.

Jeg klarer å krasje tomlene sammen om jeg bøyer begge nedover mot midten mens jeg presser stikkene sammen, men dette fører da til at jeg må flytte håndflaten opp på fronten av kontrolleren, i stedet for å holde de langs siden av kontrolleren.

Om du lager en kopp med hånden, så plasserer du tuppen av kontrolleren i den, da får du grepet jeg vanligvis bruker.

Med pekefingeren på L1 og R1, langfingrene på L2 of R2.

Dette grepet lar meg presse alle knappene på kontrolleren med enten tomlene eller pekefingrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...