Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnløs etter mye tv titting.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du binger serier til langt på natt, så kan det ha en del å si. Dessuten, så har de fleste skjermer ganske mye blått lys i seg, aka dagslys, og det kan være med på å tulle til døgnrytmen. Hvis du ser på datamaskin, så har Windows har nå innebygget modus som skal hjelpe mot dette ved at den gjør skjermen litt mindre blå mot kvelden. Jeg bruker selv programmet f.lux til dette.

Anbefaler deg dessuten å komme deg ut av og til, gå en tur før du legger deg og få litt frisk luft. Det kan gjøre underverker. Alt for mye skjerm går utover min nattesøvn, i alle fall, men f.lux hjelper en del, selv om det tar litt tid å bli vant med at fargene endrer seg mot kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VegardBe skrev (18 minutter siden):

Hvis du binger serier til langt på natt, så kan det ha en del å si. Dessuten, så har de fleste skjermer ganske mye blått lys i seg, aka dagslys, og det kan være med på å tulle til døgnrytmen. Hvis du ser på datamaskin, så har Windows har nå innebygget modus som skal hjelpe mot dette ved at den gjør skjermen litt mindre blå mot kvelden. Jeg bruker selv programmet f.lux til dette.

Anbefaler deg dessuten å komme deg ut av og til, gå en tur før du legger deg og få litt frisk luft. Det kan gjøre underverker. Alt for mye skjerm går utover min nattesøvn, i alle fall, men f.lux hjelper en del, selv om det tar litt tid å bli vant med at fargene endrer seg mot kvelden.

Det var det jeg fryktet. Har ikke sovet på to netter på grunn av dette. Hva med å se serier på dagen, påvirker det nattesøvnen? Jeg prøver å komme meg ut. Går turer. 

Lenke til kommentar

Ja, TV-titting kan gjøre deg søvnløs av flere årsaker:

- Du blir engasjert når du egentlig skal roe ned kroppen

- Episoden slutter slik at du vil se fortsettelsen, og dermed bare ser på flere og flere serier.. 

- TV-en/PC-en/telefonen avgir blått lys som forstyrrer døgnrytmen din. 

- TV-titting på dagtid inne kan også gjøre at du ikke får nok daglys ute som du trenger for en sunn døgnrytme, eller at du ikke er nok fysisk aktiv på dagtid som du trenger for å bli trøtt på kvelden

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville heller tenkt at det finnes en underbevisst årsak eller at noe i kostholdet saboterer litt. På denne tiden av året har de fleste nordmenn for eksemple kronisk mangel på D-vitaminer. Har du sjekket deg hos legen om du har vitamin eller mineralmangler?

Ikke minst er det bedre for deg om du finner roligere aktiviterer å gjøre på kveldene et par timer før du skal legge deg. Sist men ikke minst: Oppretthold samme døgnrytme i helgene som i ukedagene hvis mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I siste instans, så finnes det noen vidunderlige piller. Zopiklone (eller et annet benzo-derivat) får deg søvnig og gir deg ro og du sovner i løpet av ganske kort tid, MEN de er ganske vanedannende og MÅ IKKE brukes over tid! (Jeg har vært avhengig av de i den grad at jeg ikke fikk sove uten og knapt nok med. Benzo-avrusing er et helvete!)

I den andre enden av skalaen, og de gjør også jobben rimelig greit, har du Vallergan, som egentlig er et antihistamin (allergimedisin) og lave doser av Truxal. Vallergan kan gjøre deg litt døsig morgenen etterpå mens Truxal ikke har den effekten (på meg, i alle fall.) 15mg Truxal og en halv Vallergan er nesten en knockout-kombo. :)

Alle disse må du ha resept for å få, så ta en liten prat med legen din. Bruk de kun for å snu døgnrytmen / få orden på søvn, så kutt de ut!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jae-ols skrev (På 19.12.2019 den 12.39):

Har gått på Zopiclone i mange år og greier ikke å slutte. Etter 30 år med Truxal, har jeg greid å kutte de ut. Sover ikke uten sovemedisin. To våkenetter og jeg er i en elendig forfatning. Det er et helvete. 

OK, problemet ditt er ikke TV og serier, men sovemedisiner. Hold deg langt unna benzo/benzolignende medisiner! Ikke risiker et tilbakefall! Prat med legen din eller bli henvist til en søvnekspert! Benzo tuller skikkelig med søvnhormonene dine!

Jeg gikk på de i 5 år. Begynte med en halv 7.5mg en sjelden gang, så ble det langsomt mer og mer. Heldigvis økte jeg ikke dosen mye (gikk stort sett på ca. 3-4mg), men da jeg bestemte meg for å slutte, så kunne jeg si nøyaktig hvor lenge jeg kom til å sove ut fra dosen min og uten kunne jeg ikke sove. Tok 10-12mg et par ganger, så bestemte jeg meg for å kutte de ut cold turkey. I to uker opplevde jeg ikke at jeg fikk sove i det hele tatt og det var et helvete! Jeg hadde dyp mikrosøvn innimellom etter noen dager, fikk jeg høre, men merket ikke noe til det selv. På dette stadiet var jeg sykemeldt fra jobben. Etter en ukes tid uten opplevd søvn hadde jeg skrevet et "testamente" i dagboken min i tilfelle jeg skulle gå fra forstanden eller dø, men jeg blånektet å ta zopiklone.

På den 3. uka uten opplevd søvn (men med mikrosøvn, takk og pris), så ba jeg legen om å gi meg noe som gjorde at jeg kunne sove uten at jeg ble avhengig av det, og jeg fikk da Truxal. Jeg ble da bedt om å ta en dose 15mg rundt kl 20 og en til når jeg la meg (eller var det 2x25mg? Husker ikke helt klart.). Jeg husker godt at jeg la meg og var redd for at det ikke skulle hjelpe. Lå der i senga og var stuptrøtt. Så "blunket jeg med øynene" og jeg hadde sovet i 12 timer. Jeg var så glad, men samtidig fremdeles stuptrøtt. De neste ukene greide jeg å ta meg inn igjen og reduserte også dosen Truxal langsomt til jeg gikk på ca. 15mg hver kveld noen år uten at jeg merket at jeg måtte øke dosen, så 7.5mg en stund, så 7.5mg annenhver dag. Til slutt bare litt i helgene, hvor jeg kunne sove lenge.

Hvor gammel er du? Det hender at leger er mer slepphendte med benzo-medisiner som zopiklone på svært gamle mennesker, da de "ikke får tid til" å bli avhengige... Jeg er selv 49, men gikk på sovemedisiner da jeg var mellom 36 og 41. Hvis du sluttet med Truxal, så er min personlige, og slettes ikke profesjonelle anbefaling at du burde prøve de igjen, kanskje kombinert med litt Vallergan til du får orden på søvnrytmen igjen. Jeg har en venn som har kjøpt piller med melatonin i USA som han  bruker kortvarig ved jetlag, men jeg har ingen personlig erfaring med disse og hvor avhengighetsskapende disse er, men dette vil legen vite. 

Står kanskje noe nyttig her? https://www.apotek1.no/sovn/sovnproblemer

Lykke til!

Endret av VegardBe
Lenke til kommentar
VegardBe skrev (2 timer siden):

OK, problemet ditt er ikke TV og serier, men sovemedisiner. Hold deg langt unna benzo/benzolignende medisiner! Ikke risiker et tilbakefall! Prat med legen din eller bli henvist til en søvnekspert! Benzo tuller skikkelig med søvnhormonene dine!

Jeg gikk på de i 5 år. Begynte med en halv 7.5mg en sjelden gang, så ble det langsomt mer og mer. Heldigvis økte jeg ikke dosen mye (gikk stort sett på ca. 3-4mg), men da jeg bestemte meg for å slutte, så kunne jeg si nøyaktig hvor lenge jeg kom til å sove ut fra dosen min og uten kunne jeg ikke sove. Tok 10-12mg et par ganger, så bestemte jeg meg for å kutte de ut cold turkey. I to uker opplevde jeg ikke at jeg fikk sove i det hele tatt og det var et helvete! Jeg hadde dyp mikrosøvn innimellom etter noen dager, fikk jeg høre, men merket ikke noe til det selv. På dette stadiet var jeg sykemeldt fra jobben. Etter en ukes tid uten opplevd søvn hadde jeg skrevet et "testamente" i dagboken min i tilfelle jeg skulle gå fra forstanden eller dø, men jeg blånektet å ta zopiklone.

På den 3. uka uten opplevd søvn (men med mikrosøvn, takk og pris), så ba jeg legen om å gi meg noe som gjorde at jeg kunne sove uten at jeg ble avhengig av det, og jeg fikk da Truxal. Jeg ble da bedt om å ta en dose 15mg rundt kl 20 og en til når jeg la meg (eller var det 2x25mg? Husker ikke helt klart.). Jeg husker godt at jeg la meg og var redd for at det ikke skulle hjelpe. Lå der i senga og var stuptrøtt. Så "blunket jeg med øynene" og jeg hadde sovet i 12 timer. Jeg var så glad, men samtidig fremdeles stuptrøtt. De neste ukene greide jeg å ta meg inn igjen og reduserte også dosen Truxal langsomt til jeg gikk på ca. 15mg hver kveld noen år uten at jeg merket at jeg måtte øke dosen, så 7.5mg en stund, så 7.5mg annenhver dag. Til slutt bare litt i helgene, hvor jeg kunne sove lenge.

Hvor gammel er du? Det hender at leger er mer slepphendte med benzo-medisiner som zopiklone på svært gamle mennesker, da de "ikke får tid til" å bli avhengige... Jeg er selv 49, men gikk på sovemedisiner da jeg var mellom 36 og 41. Hvis du sluttet med Truxal, så er min personlige, og slettes ikke profesjonelle anbefaling at du burde prøve de igjen, kanskje kombinert med litt Vallergan til du får orden på søvnrytmen igjen. Jeg har en venn som har kjøpt piller med melatonin i USA som han  bruker kortvarig ved jetlag, men jeg har ingen personlig erfaring med disse og hvor avhengighetsskapende disse er, men dette vil legen vite. 

Står kanskje noe nyttig her? https://www.apotek1.no/sovn/sovnproblemer

Lykke til!

Jeg har gått på 7,5 Zopiclone i minst fire år. Tar også Truxal 50 mg. Jeg er 66 år og jeg vil ikke gjøre store endringer nå. Har prøvd uten men det er et helvete på jord. To netter uten søvn tar knekken på meg. Å slutte etter å ha gått fast på det i fire år blir ikke enkelt. 

Og har det noe å si når jeg er så gammel? Jeg gikk før på 150 mg Truxal. Den har jeg gått på i 30 år. Den blir heller ikke enkel å slutte med. Jeg har hatt søvnproblemer siden 10 års alderen. Jeg vokste opp i et hjem med alkoholmisbruk og mishandling. Sov aldri de på grunn av redsel på hva han kunne finne på. Så jeg har hatt problemer i over 50 år! Dette har vært et helvete. Håper jeg får slippe snart. 

Lenke til kommentar

Vel, jeg fikk Truxal som min livlinje. Når du allerede har gått på så store doser, så vet jeg ikke om annet råd enn å få pratet med legen din. Å ikke få sove er et helvete, ja. Ut fra det du skriver, så har du ikke hatt det lett. Du er ikke veldig gammel enda, ikke så gammel at legene skriver ut uten å tenke for mye på at du skal vennes av, også. Jeg håper dette løser seg for deg snart.

Lenke til kommentar
VegardBe skrev (15 timer siden):

Vel, jeg fikk Truxal som min livlinje. Når du allerede har gått på så store doser, så vet jeg ikke om annet råd enn å få pratet med legen din. Å ikke få sove er et helvete, ja. Ut fra det du skriver, så har du ikke hatt det lett. Du er ikke veldig gammel enda, ikke så gammel at legene skriver ut uten å tenke for mye på at du skal vennes av, også. Jeg håper dette løser seg for deg snart.

Jeg håper å greie å slutte med Zopiclone, men vet ikke hvordan jeg skal greie det. Jeg greier ikke mange netter uten søvn. Er det mulig å trappe ned med å ta en halv tablett en god stund. Truxal er en ufarlig medisin og den er fra gamle dager. Brukes mot mye forskjellig. 

Jeg bruker den for å få sove og mot mye uro. 25 år er lang tid. Men bruker bare 50 mg. Brukte mye mer før. Så det er håp. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...