Gå til innhold

Bjerknez' prosjekter i furtebua


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Ja, ja, ja... Nå må jeg sette meg ned å handle litt fra han der Ali før momsgrensen forsvinner. Den strømforsyningen ser ok ut men koster langt over 300kr nå. Fant den til litt over 500kr med frakt.

Kunne tenkt meg å lagd motoriserte tog til duplo togsporene til ungene mine. Styrt med arduino på enkel måte, f.ek.s med en sonar framme for stopp og en bak for start. Da kan man bare bevege hånda bak den for å starte og legge noe forran slik at toget stopper.

Ser ut som du mangler en 3d printer eller to i furtebua di. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DiskusDød skrev (9 minutter siden):

Ja, ja, ja... Nå må jeg sette meg ned å handle litt fra han der Ali før momsgrensen forsvinner. Den strømforsyningen ser ok ut men koster langt over 300kr nå. Fant den til litt over 500kr med frakt.

Kunne tenkt meg å lagd motoriserte tog til duplo togsporene til ungene mine. Styrt med arduino på enkel måte, f.ek.s med en sonar framme for stopp og en bak for start. Da kan man bare bevege hånda bak den for å starte og legge noe forran slik at toget stopper.

Ser ut som du mangler en 3d printer eller to i furtebua di. 

 

Ja, ser den har steget i pris nå. 
 

Et tips. Søk på "laboratory Voltage Regulators". Den billigste koster 22 dollar ser jeg inkludert frakt. Altså ca. 200 kroner. Denne er sikkert mer enn god nok til hjemmebruk og testing. Søk på youtube så har sikkert noen testet dem. 

Den billigste har dog ikke knapp for finjustering. Finjusteringsknapp er kjekt og ha hvis man skal ja... finjustere da de fleste tror jeg har en ganske grov innstilling. Men umulig er det ikke. 
 

på min er det også et eget display som viser watt. Hvor viktig det er vet jeg ikke, men er jo greit å ha kanskje? 
 

3d printer blir det uansett ikke ennå for min del. Jeg driver stadig og bestiller elektroniske duppedingser og ler hver gang jeg ser sluttprisen med tanke på hva jeg har lagt i handlekurven. 
 

Resistorer får man aldri nok av. Disse bruker man hele tiden i arduino verdenen. Spesielt til led dioder etc. Kjøp 100-220 ohm resistorer til dette hvis du forer diodene med 3.3-5v, noe de aller fleste microcontrollerne gir. Kjøp også noen litt større resistorer på 4k7 og 10k. Kjekke og ha disse også. Jeg har bestillt så mye resistorer nå at jeg har resten av livet. Spesielt av de verdiene man bruker mest. 
 

det ingen vits i å kjøpe hver eneste verdi som finnes. 1/4 watt resistorer er det du skal ha til arduino bruk. Mulig du har mer greie på dette enn meg uansett og da kan du jo finne din egen vei :) 

Lenke til kommentar

Uansett, så er selve koblingene en grei sak for min del. Kodingen derimot begynner jeg å forstå nå, men fortsatt blir det mye klipp og lim. Men merker det er mye enklere når man faktisk forstår hvordan kodingen henger sammen. 
 

For å styre motorer via PWM hvor dette skal omregnes fra digitalt til analoge signaler er jeg fortsatt der at jeg henter kode fra andre. Jeg forstår oppbyggingen, men å skrive den selv fra bunnen av klarer jeg ikke....ennå...  :) 

Når det er sagt, så trenger du vel ikke 30v og 10amp power supply som jeg har. Til det bruket man har rundt hjemmetesting så trenger man vel sjelden eller aldri 10amp. Skulle jeg valgt på nytt ville jeg heller valgt en 60v og 5 amp. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Banggood har en og de har tariff insurance. https://www.banggood.com/Minleaf-NPS3010W-110V220V-Digital-Adjustable-DC-Power-Supply-0-30V-0-10A-300W-Regulated-Laboratory-Switching-Power-Supply-p-1474957.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Usikker om jeg har bruk for en. Har ikke bruk for resistorer etc. Mest interessert i å lage små kjøretøy. Har en Arduino startpakke fra Kjell&co og en pakke fra banggood, har hatt de i 18mnd. og har ennå ikke brukt de. Bruker Arduino IDE til å flashe FW til kontroller kortene til 3d printerne mine. 

 

Hittill i kveld har jeg kjøpt følgende:

https://www.banggood.com/2-Slots-AA-Battery-Box-Battery-Holder-Board-with-Switch-for-2-x-AA-Batteries-DIY-kit-Case-p-1472904.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/4-Slots-AA-Battery-Box-Battery-Holder-Board-with-Switch-for-4xAA-Batteries-DIY-kit-Case-p-1472096.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/5Pcs-HC-SR04-Ultrasonic-Ranging-Sensor-Ultrasonic-Module-For-Arduino-p-943142.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/Wholesale-Geekcreit-UNO-R3-ATmega16U2-AVR-USB-Development-Main-Board-p-68537.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/5Pcs-L298N-Dual-H-Bridge-Stepper-Motor-Driver-Board-p-948150.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/3Pcs-Blue-Color-Rubber-Wheels-3-6v-TT-Motor-DIY-Kit-For-Arduino-Smart-Chassis-Car-Accessories-p-1386557.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/5Pcs-Blue-Color-Rubber-Wheels-3-6v-TT-Motor-DIY-Kit-For-Arduino-Smart-Chassis-Car-Accessories-p-1386558.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/Geekcreit-ATmega328P-Nano-V3-Controller-Board-Improved-Version-Module-Development-Board-p-940937.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

 

Og er ennå ikke ferdig.

 

Lenke til kommentar

Ser bra ut dette. Jeg merker dog jeg muligens kommer til å gå mer og mer bort fra Arduino og mer i retning mot ESP32. En mer anvennelig controller med Wifi, Bluetooth og full pakke. Flere pins, større lagring etc. Den er også mye mindre. Prisen er omtrent den samme som arduino også. 

Med Blynk appen i tillegg blir det skikkelig gøy :) 

Lenke til kommentar

8bits arduino er ikke allverden. Har kjøpt inn 3-4stk 32 bit hovedkort til 3d printerne mine. De koster bare 17USD pr stk. Med stepper motor drivere ble det 36USD. Har også ca. 13 Raspberry Pi's liggende. 

Husker du drev med fotografering og gikk over til MC. Sluttet med det nå eller er dette bare noe ved siden av?

 

 

Jeg anbefaler å kjøpe inn en 3d printer. Genialt med tanke på Arduino prosjekter, du trenger sikkert enkle bokser/kabinetter. Jeg bruker tinkercad.com til slike enkle ting. Jobber som elektriker og jeg bruker 73mm hullsag for å lage hull til  bokser i vegg, ble lei av alt gipsstøvet som føyk overalt så jeg lagde en kopp med støvsugermunnstykke. Utrolig hendig.

674224981_Screenshotat2020-01-2600-22-11.jpg.a40ad563205018e9c30e7e17fee9bad9.jpg

 

 

 

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 13.12.2019 den 9.40):

Så i går kjøpte jeg meg en kontaktfordeler med plass til 10 kontakter som jeg har limt opp ved siden av bordet. På den måten kan jeg lett switche av ALL strøm med kun å slå av bryteren på fordeleren.

Fra denne skal jeg også (gud forby) koble en fordeler til som går bort til der sager, bormaskin etc. står så jeg får plugget inn disse. Grunnen til at jeg gjør det slik er at jeg skal være sikker på at all strøm er avslått i kjelleren når jeg slår av bryteren på den ene fordeleren. 

Antar du har kontroll på (mulig) total belastning som ‘juletreet’ (aka kontakfordeleren) kan bli utsatt for, spesielt siden du skal forgrene videre( ?) Dumt hvis første ledd har max på 10A hvis total belastning (potensielt) er nærmere 16A... En del elektromotorer har gjerne høyere belastning ved start enn under drift også.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (53 minutter siden):

Antar du har kontroll på (mulig) total belastning som ‘juletreet’ (aka kontakfordeleren) kan bli utsatt for, spesielt siden du skal forgrene videre( ?) Dumt hvis første ledd har max på 10A hvis total belastning (potensielt) er nærmere 16A... En del elektromotorer har gjerne høyere belastning ved start enn under drift også.

Ble lagt opp ny kurs i kjelleren fra sikringsskapet like før jul (16 amp). Det ble satt opp to fastmonterte kontakter og fra disse to kontaktene har jeg dratt en slik fordeler med 10 kontakter samt en fordeler til som går til den andre siden av rommet. 
 

kursene der kommer aldri til å være i nærheten av 16 amp til daglig. Det som trekker mest strøm er den elektriske høvelen. Denne trenger 16 amp, men da kobler jeg den direkte til det faste uttaket. 
 

har vert en elektrikker å sett på oppsettet mitt og han mente det var innafor. Vertfall ingenting som er ulovlig i kjelleren rundt dette. :) Det ser kanskje ikke spesielt bra ut med mange slike fordelere og ledninger som henger over alt, men det betyr ikke at det elektriske ikke er i orden. 

Dessuten slår jeg uansett alltid av all strøm via fordeleren før jeg forlater kjelleren. Er ingemting som står på der nede bortsett fra varmtvannstanken, men den får på egen kurs. Det hender jeg slår på en 2.000 watt vifteovn via en app en times tid før jeg går i kjelleren, men den stør aldri på ellers. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (1 time siden):

8bits arduino er ikke allverden. Har kjøpt inn 3-4stk 32 bit hovedkort til 3d printerne mine. De koster bare 17USD pr stk. Med stepper motor drivere ble det 36USD. Har også ca. 13 Raspberry Pi's liggende. 

Husker du drev med fotografering og gikk over til MC. Sluttet med det nå eller er dette bare noe ved siden av?

 

 

Jeg anbefaler å kjøpe inn en 3d printer. Genialt med tanke på Arduino prosjekter, du trenger sikkert enkle bokser/kabinetter. Jeg bruker tinkercad.com til slike enkle ting. Jobber som elektriker og jeg bruker 73mm hullsag for å lage hull til  bokser i vegg, ble lei av alt gipsstøvet som føyk overalt så jeg lagde en kopp med støvsugermunnstykke. Utrolig hendig.

674224981_Screenshotat2020-01-2600-22-11.jpg.a40ad563205018e9c30e7e17fee9bad9.jpg

 

I det siste har jeg printet fan art figurer fra myminifactory som jeg skal spraylakkere...

 

Har vek selv 11stk. Arduino Uno, 13 stk. ESP32, 6 stk. Arduino Nano liggende. I tillegg har jeg et hav av andre duppedingser og komponenter liggende som er bestillt. Jeg har også bestillt med TS100 loddebolt da jeg skal bytte ut den tunge kladden jeg har nå. Mest for å spare plass samt få ryddet litt. 
 

den lille TS100 bolten er på 65watt (tror det var det...) og den er 4 ganger mindre enn den jeg har og jeg slipper også loddestasjon. Den har fått mye skryt rundt om og skal være meget effektiv også. 
 

skal jeg ramse opp alt jeg har bestillt, samt fått så krever dette i skrivende stund nøyaktig 148 linjer. For å si det sånn, så har jeg det meste utenom 3D printer, hehe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (7 timer siden):

Hvor mye selger du disse for?

Ikke lov ifølge CC lisensene. ?

Men er heller ikke så interessant da hver print tar 10-12 timer. Alle disse er printet med en printer til under 2000kr. 

De som har laget det jeg har printet:

https://www.myminifactory.com/users/eastman

https://www.myminifactory.com/users/Rober Rollin  (han her kommer ut med nye byster flere ganger i uken)

 

Bjerknez skrev (6 timer siden):

Har vek selv 11stk. Arduino Uno, 13 stk. ESP32, 6 stk. Arduino Nano liggende. I tillegg har jeg et hav av andre duppedingser og komponenter liggende som er bestillt. Jeg har også bestillt med TS100 loddebolt da jeg skal bytte ut den tunge kladden jeg har nå. Mest for å spare plass samt få ryddet litt. 
 

den lille TS100 bolten er på 65watt (tror det var det...) og den er 4 ganger mindre enn den jeg har og jeg slipper også loddestasjon. Den har fått mye skryt rundt om og skal være meget effektiv også. 
 

Ooohhh... har løst på en slik. Så Adam Savage anbefalte den på Tested. Har en stor Biltema loddestasjon.

mobile999 skrev (6 timer siden):

Linker?

BIGTREETECH SKR V1.3 Control Board 32 Bit CPU  (De har kommet med SKR V1.4)

BIGTREETECH SKR mini E3 V1.2 Control Board 32Bit With TMC2209 UART Driver   Denne er til Creality Ender 3

 

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (3 timer siden):

Ikke lov ifølge CC lisensene. ?

Men er heller ikke så interessant da hver print tar 10-12 timer. Alle disse er printet med en printer til under 2000kr. 

Ikke helt det jeg håpet på av svar men takk åke som. Og takk for lenker. 

edit: Så deter bare å laste ned disse filene og skrive ut (så lenge man har3D printer)? 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Ja. Last ned og print. Har printet ut Dart Vader, Mandalorian, Kylo Ren, Skeletor... De koster bare 14-20kr i filament og strømtrekk i 10-12t. Så kommer primer, lakk etc.

Det er frivillig om du vil donere litt til de som lager disse. De har noen modeller som koster penger men da er figurene ikke copyrighted slik som Star Wars og Marvel figurer er. 

 

 

Ser ut som kinesisk nyttår har blitt avsluttet pga coronaviruset. Flere av pakkene er allerede pakket og har fått sporingsnummer.

 

Etter å ha sett denne videoen bestilte jeg flere slike LED lamper fra ali. De lyser i over 5 dager med to AA batterier. Jeg kommer ikke til å kjøpe en lykt til $40, da lager jeg noe i selfcad og 3dprinter det. 

Har også bestilt 3M Dual Lock Reclosable Fastener etter tips fra Adam Savage. En annen type jeg bestilte.

 

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (5 timer siden):

Ooohhh... har løst på en slik. Så Adam Savage anbefalte den på Tested. Har en stor Biltema loddestasjon.

Jepp. Har en kompis som har denne, så jeg har testet den også. Den er minst like effektiv som den jeg har som er en loddestasjon på 48W fra Clasern. Ikke noe galt med denne, men den tar mye plass på ordet og ledningen mellom loddestasjon og bolt er irriterende tykk og stiv.

Til uken skal jeg forøvrig sortere alle resistorene jeg har kjøpt (75 verdier). og legge dem i egne hyller i noen skap jeg har kjøpt på det blå varehuset. Jeg har jo ikke alle disse fargekodene i hodet, så det kan ta litt tid. Jeg venter også ny forsyning ganske snart, så da kan det være greit å få gjort grovarbeidet. 

Merker generelt t plassen begynner å skorte på i furtebua nå.... 

Lenke til kommentar

forøvrig har jeg nå innsett hvor utrolig allsidig en slik limpistol er når man driver med elektronikk og andre ting. Limet leder ikke strøm og det "herder" fort. Fint å bruke når man skal beskytte kontaktpunkter, kretskort etc. mot vann. Et av de bedre kjøpene jeg har gjort. 
 

Jeg hadde også flaks med valg av limstaver, da det finnes en drøss varianter av varierende kvalitet der i følge youtube. De jeg kjøpte som heter Steinel ultra power er veldig bra. Limer plast til plast, tre til tre, tre til plast etc. Sitter som støpt. Koster kun 99 kroner for en 10pk. Med limstaver hos Elektroimportøren, noe jeg annser som en god pris med tanke på hvor mye lim man får ut av disse. 
 

4E49A60D-0445-487F-A3C3-0AFA6A0D2BC8.thumb.jpeg.b979b70ea6348a08736de33098106fad.jpeg

Lenke til kommentar

Blir nok mest prøving og feiling samt googling. Jeg har ikke noe behov for noen "utdannelse" innen dette da denne interessen kun skal utarte seg i furtebua og ti leget bruk. Dessuten er det morsommere og prøve samt feile enn å grave seg ned i bøker. Da mister jeg fort interessen.

Først så begynte det med "hva er en Arduino og hvordan bruker jeg den" og jo mer jeg finner ut, jo mer vil jeg avansere. Først så er man fornøyd med å klare å få lys i et par led dioder samt blinke litt med disse ved å endre kode etc. Plutselig vil man kombinere flere sensorer og nå har altså steget kommet til å også kunne styre eksterne kilder med Arduino. 

Så dette er et prodjekt jeg tar som det kommer og lærer underveis. Den eneste boken jeg har lest samt vert igjennom rundt dette er startboken til Arduino. For litt basic kunnskap måtte jeg ha før jeg begynte kodingen. 

I dag synes jeg selv jeg forstår hvordan koden fungerer og da mener jeg man er langt over halveis. Selve koblingene har jeg ikke store problemer med. Bortsett fra de mest avanserte selvsagt. 

Hovedsaken er at dette skal være et artig tidsfordriv i furtebua, ikke noe annet. Det er vel ikke særlig jeg kan gjøre for å imponere noen når det kommer til dette, men synes det er morsomt å skrive om mine opplevelser. :) 

Lenke til kommentar

I går ble det noen timer i furtebua igjen. Jeg lærer noe nytt hver dag og det er alltid befriende og endelig få til noe man har prøvd på lenge. Det kan være i utgangspunktet enkle ting som stopper opp grunnet små feil i koden etc. men når man har klødd seg i hodet i nesten to timer for å få LCD displayet til å fungere med ESP32, for så og finne ut at displayet trenger 5V og ikke 3.3V som ESP32 leverer for å fungere skikkelig. Da er det jo bare å koble den til 5V og vipps så funket displayet slik det skulle.

20.thumb.JPG.cd22693fae6334be24a02d5d39bf8030.JPG


Jeg har heller aldri tenkt på såkalt "hot glue" som noe seriøst lim. Madammen har en slik liten limpistol til 19.90 på Nille (eller noe...) og denne er grei å bruke til scrap booking, men ikke til noe mer. Derfor har jeg alltid sett på slik type lim som "hobbylim" for dem som driver med slikt.

Men i veldig mange Youtube videoer brukes det slike limpistoler og spesielt innenfor elektronikk sjangeren da limet ofte brukes til å lime samt tette og isolere. Jeg gikk derfor i innkjøp av en slik, men da en skikkelig pistol med såkalt "powerlim". Du store jeg fikk bakoversveis når jeg fant ut hvor allsidig det limet var, ved siden av at det er meget prisgunstig i forhold til andre lim.

På bilde under kan dere se jeg har limt sammen to plastrør samt en trekloss til en annen. Limet er "herdet" når det blir kaldt og fester så og si på få sekunder. Etter fem minutter klarte jeg ikke å dra trebitene eller plastrørene fra hverandre i det hele tatt. Ingen superlim eller epoxylim jeg har testet har klar dette.

21.thumb.JPG.6ed745a047ac8fee6892c80888cbf2b1.JPG


Man kan regelrett fylle et kretskort med lim og koble det til kilden og kaste det i vannet. Det er helt vanntett og fungerer som bare det. Siden limet er ganske tykt er dte også perfekt å bruke som et slags silikon. men man får selvsagt ikke smurt det utover uten hjelpemidler. Limet holder vel rundt 200 grader så dette er ikke noe man skal ta på med fingene :)

Faktisk er slik type lim det mest allsidige limet jeg noensinne har testet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...