Jump to content
Luakon

Tiking på venstre forhjul i 40 sekunder ved kald oppstart

Recommended Posts

Jeg har passat 2010 4 motion dsg 170hk, hvor den lager tikke lyder i 30-40 sek ved kald oppstart venstre forhjul. Jeg har byttet dsg olje og vedlikeholdet bilen, men er litt redd for at det kan være svinghjulet? Bile har gått 250 000km

 

Har dere noe ideer

Legger til video i slutten av dagen

 

 

Share this post


Link to post

@handprint  ja, som betyr at diesel varmer er ødelagt eller defekt?

Bilen går fint og bytter gir riktig, men ble litt nyskjering. Skal prøve å legge til lyd så kan du høre på lyden hva slags lyd den lager.

 

 

 

 

Share this post


Link to post

Det betyr ikke nødvendigvis at den er defekt. Jeg er ikke kjent med varmerne på VW men normalt sett er ikke disse i drift før det blir tilstrekkelig kaldt. Hva tilstrekkelig kaldt er i VW sin verden aner jeg ikke. På noen kjøretøy starter hjelpevarmeren i det temperaturen ute er < 8 grader.

Share this post


Link to post

ja, hvis det hadde værrt dieselvarmen eller pumpen hadde ikke bilen startet. Har ikke fått lampe på dashbordet, men må prøve å se fordi det er veldig irriterende lyd i 30 sekunder.

 

Share this post


Link to post

Tror du misforstår litt, dieselvarmeren hjelper med å varme opp motor/kupé, den har ikke betydning for om bilen starter eller ikke. Den varmer ikke opp dieselen, den forbruker diesel til å varme opp bilen.

Share this post


Link to post

Jeg har samme bil og får lyd fra svinghjulet ved oppstart/tomgang. Er det svinghjulet så er det alltid lyd på tomgang, ikke bare de første 30-40 sec. Det bedrer seg noe når den er varm, men det kommer alltid litt lyder på tomgang.

I mitt tilfelle vet jeg at dieselvarmeren er gåen, men det burde ikke komme sånn konsekvent bare på tomgang da?

Edited by djgudleif

Share this post


Link to post

@djgudleif Ja, bilen har jo gått 250 000km hvor jeg mistenker at det kan være problemet. Men det varer veldgi kort og hører jeg ikke lyden Sitter singhjulet venstre side og cluchen?

Hvordan kan jeg vite at svinghulet er defekt?

 

Share this post


Link to post

Svinghjul på VW er veldig diffust å konkludere med om er defekt. Noen går og går - Så stopper det brått uten forvarsel. Andre tikker og rakler noe voldsomt før det til slutt stopper. Er det ikke byttet før, så er det ikke umulig at det er det, svinghjul er problematisk på VW og blir slitt over tid og etter bruk. Jeg har selv kjørt 50000km med et fryktelig raklete svinghjul på VW før jeg til slutt krøyp til korset og byttet det. 

Det er veldig vanskelig å konkludere med noe over nett, jeg anbefaler at du reiser innom et VW-verksted, de finner nok fort ut om det er svinghjul eller ikke ? 

Share this post


Link to post
Luakon skrev (På 20.11.2019 den 15.09):

@Kontorpult (Øystein) ja, men hvordan kan de se om svinghjulet er slitt og cluch? Evt så sier de ja den er slitt?

 

De ser etter ulyden, hvor den kommer fra, etc. De vet hva de skal lete etter, svinghjul er et kjent problem og derav noe de er mye borti. Man kan ikke se dette opplagt før girkassa er utmontert, som er mye jobb. Clutchpakka til DSG girkassa er noe man eventuelt finner ut av om er slitt når girkassa er ute for å bytte svinghjul, men akkurat den biten er ikke noe man bytter så altfor ofte. 

Har du opplevd mer vibrasjoner i bilen i det siste? Det kan også være et kjennetegn på svinghjul. 

Det kan godt hende lyden kommer fra noe helt annet også. Plager det deg lite, hadde jeg nok vurdert å se det ann og om det blir værre. Svinghjul lager veldig sjeldent noe skader om det ryker :)

Share this post


Link to post

Det høres veldig ut som svinghjul ja, mer klakkelyd enn tikkelyd det der, uten å konkludere sikkert. 

Ta høyde for clutchpakke i økonomien, i tilfellet verkstedet mener den også burde byttes. Veldig kjedelig å bytte svinghjul nå, og bytte clutchpakke senere, da jobben er omtrent den samme og det koster :)

 

Share this post


Link to post

@handprint ja bytter cluch, svinghujl og lager som sitter alså komplett. Hos VW koster komplett deler 17000 kr, pluss jobb, men hvis du bytter i tyskland kan det bli litt bilere. Men spørsmålet er hvor lenge kan svinghulet leve før den tar kvelden??

 

Share this post


Link to post
Luakon skrev (30 minutter siden):

@handprint ja bytter cluch, svinghujl og lager som sitter alså komplett. Hos VW koster komplett deler 17000 kr, pluss jobb, men hvis du bytter i tyskland kan det bli litt bilere. Men spørsmålet er hvor lenge kan svinghulet leve før den tar kvelden??

 

Det er umulig å si. Helt individuelt, mitt holdt 50000km, men da var det akkurat på grensa til at det sa stopp. Andre kan ryke bare dager etter at det har begynt å lage lyd. Og andre igjen ryker uten forvarsel. De aller fleste stopper av samme prinsipp som clutch, motoren ruser, men det går ikke fremover fordi svinghjulet har delt seg. Svinghjulene er veldig lite glad i lavt turtall, det skaper vibrasjoner, som over tid sliter på det. Kjører du mye langkjøring i høy fart, vil det nok holde lengre, enn om du har mye bykjøring med start/stopp ofte :)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...