Gå til innhold

Valve lager endelig nytt Half-Life-spill – i virtuell virkelighet


Anbefalte innlegg

Stormwolf skrev (2 minutter siden):

Starte skogbranner XD du skal vel drite loddrett i hva jeg mener eller ikke mener om VR, hva jeg svarer på og ikke svarer på.

Så du mener jeg skal drite i hva du skriver på forumet? Kan fint overse deg jeg, men hvorfor i alle dager skriver du til meg da, om du ikke vil at jeg skal bry meg om hva du skriver. Merkelig utsagn. 

Nimrad skrev (1 minutt siden):

Mja, men i et scenario der man greit kan kjøre andre spill, så krever vel VR mer?

Det er jo like individuelt egentlig som alle andre spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Det er mulig det oppleves anderledes i VR, men det så ut som et litt kjedelig fps som kom ut for 10 år siden. 

Nå er det riktignok kun en kort demo, men action i VR og på en flat skjerm er to veldig forskjellige ting. For å tøye strikken litt så skulle jeg likte å se noen orke timesvis med COD-style action i VR. VR handler i mye større grad om å være tilstede, bevegelsesfrihet og muligheter enn old-school action. Du er ikke like flink eller rask til å skyte som du er på en flat skjerm. 

Det er ikke noe som kan forklares egentlig, da man må oppleve det selv. Men i hodet mitt er det verdt forsøket å sammenligne COD/Battlefield med paintball/airsoft. Ja, det er action, og ja, det er skyting. Men posisjonering og bruk av kroppen og mulighetene rundt deg er langt viktigere enn hvem som først sveiver musa til riktig pixel. Og man føler det. Pulsen er mye høyere når man spiller paintball kontra COD - fordi det føles mer ekte. Akkurat som VR.

Man kan jo absolutt si det at VR ikke har kommet langt nok til at man er interessert enda, men innstillingen mange viser mot VR-spill får meg kun til å tro at de ikke har opplevd det. Fordi alternativet er at de ikke vil at noen skal utvikle noe til VR fordi de selv ikke vil ha VR. Og det virker veldig egiostisk for meg. Skulle ønske Sony sluttet å lage spill til PS4 fordi jeg ikke vil ha PS4.... Som en som nå har hatt VR headset hjemme i noen år så er det absolutt et steg over flatskjerm for min del. Ikke det at jeg kommer til å spille CIV5 i VR - det er jo ikke laget for VR -  og jeg koser meg med masse flate spil fortsattl. Et godt eksempel er jo Superhot. Det er kjempegøy på flatskjerm, men avhengighetsdannende i VR. Black and White 2 er jo forresten et strategispill som kom ut mange år for tidlig - for i VR hadde det vært fantastisk. 

Eh, rant over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lat det ikkje vera tvil:

Half-Life-tittelen er der sjølvsagt for å selja VR-headset. Uavhengig om spelet blir bra eller ikkje.

Hadde det selt like bra dersom dei hadde laga ein ny IP til VR, eller f.eks. hadde laga ein spin off til Portal? Nei.

Portal hadde nok selt, men ikkje noko samanligna med eit nytt HL-spel.

Samstundes er det morosamt at det faktisk kjem ein ny HL-tittel. Og, kven veit: kanskje det blir rett så bra!

Eg kryssar fingrane! :)

Endret av Einelbraos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Stormwolf said:

Starte skogbranner XD du skal vel drite loddrett i hva jeg mener eller ikke mener om VR, hva jeg svarer på og ikke svarer på.

Ja, vi som eier VR er bare arrogante og vet bedre enn deg. Eller så prøver vi faktisk å ha en diskusjon, som blir litt vanskelig når du ikke vil svare på hva vi spør om. 

Spennende tider for VR fremover nå som både Asgards Wrath, Boneworks, Half Life og Stormlands kommer, men blir litt trist av å lese hvor negative folk er til platformen bare fordi de ikke har råd, eller ikke gidder å gi det en sjanse. Dere går glipp av mye. Veldig mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Alak87 said:

Ja, vi som eier VR er bare arrogante og vet bedre enn deg. Eller så prøver vi faktisk å ha en diskusjon, som blir litt vanskelig når du ikke vil svare på hva vi spør om. 

Spennende tider for VR fremover nå som både Asgards Wrath, Boneworks, Half Life og Stormlands kommer, men blir litt trist av å lese hvor negative folk er til platformen bare fordi de ikke har råd, eller ikke gidder å gi det en sjanse. Dere går glipp av mye. Veldig mye!

Skal dere ha en diskusjon så må dere slutte med passiv aggressivitet og nedlatende kommentarer mot folk som ikke er så begeistret for VR. Klarer folk dette så er det gull, men siden du kun snakker for deg selv så er det lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Korleis såg det tragisk ut? Dei har jo ikkje vist noko endå. 

Jeg svarte en annen ift boneworks.
Hvis jeg kan forvente det samme av HL som det jeg ser av Boneworks, som ser ut som et av spillene folk ser frem til på VR,  så er ikke jeg så begeistret. VR har mye potensialet, men når jeg prøvde det for et par år siden selv, var det langt fra bra nok. Det ser ut som det fortsatt er tilfellet, dessverre.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Stormwolf said:

Skal dere ha en diskusjon så må dere slutte med passiv aggressivitet og nedlatende kommentarer mot folk som ikke er så begeistret for VR. Klarer folk dette så er det gull, men siden du kun snakker for deg selv så er det lite sannsynlig.

Jeg svarte bare med det du skrev om de som har VR headsett tidligere ?

For å fortsette diskusjonen fra da du skrev "Jo, men så må man ha dingsebomser for å slå rundt seg i vildens sky også. Kanskje også en babystol for å kunne gå mens man spiller også for maksimum opplevelse." 

Jeg tror de fleste som har et VR headsett har sett 360° tredemøllen, hvis det er de du sikter til. Men greia her er at du maler et negativt bilde av VR ved å (for det første) være nedlatende (merk "Babystol") og for å si at prisen er på minimum 10k,pluss at man trenger en haug med unødvendige tillegg. Det er kun om man vil leve seg helt inn i opplevelsen, ikke helt ulikt det å bruke flight stick til flysims, eller ratt til bilspill. 

Vårt poeng er at det er enklere å komme inn i VR verden enn det noen gang har vært. Du finner komplette pakker med Oculus Rift CV1 og tre basestasjoner til under 3000,- på finn nå (full roomscale og 8.000 billigere enn da det kom ut), eventuelt kan man kjøpe seg en Oculus Quest og få komplett pakke uten PC til 4-5000,-. Dette er bra og overkommelig om man ønsker å teste VR. Men da må. Man også være åpen for det, noe jeg ikke tror du er. Men vær så snill å ikke smør negativitet din utover alle andre, for som du kanskje ikke skjønner så er det veldig mange som har prøvd, og også eier VR headsett som virkelig digger det! Til tross for at man må slå rundt seg med dingsebomser. 

Peace out. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg som spiller mest simulatorer (bilspill) er VR helt fantastisk. Å gå tilbake til flatskjerm igjen (på bilspill) er helt uaktuelt, det føles bare helt feil. Det finnes også en andre VR spill som begynner å bli virkelig bra. Når det er sagt så er det ikke ALLE typer spill som egner seg for VR, så det går neppe den veien at alle må ha det. Men til alle VR hatere der ute, spar meg!! VR er überfett til de applikasjoner / spill det passer for. Å avfeie VR som noe dritt, ihvertfall når man selv ikke engang har prøvd det, er i beste fall helt useriøst. Dagens VR headsett er mer enn gode nok til å gi deg en innlevelse som en flatskjerm overhodet ikke er stand til, uansett "screendoor effect", "FOV" eller whatnot. At noen syns det er for dyrt eller blir "sjøsjuke" av VR er greit nok, men egentlig ikke noe argument i mot hvor kult det faktisk er for de som har råd og tåler det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apropos bilspill. Tror dere vi får kjøre noe i Half Life: Alyx? Blir det on-rails transport som i Half Life 1, bil og hovercraft som i HL2 eller noe helt nytt? Eller ingen fartøyer i det hele tatt?

Edit:

Jeg tipper selv at det blir noe form for transport, jeg tipper det blir mer i retning av det vi så i Half Life 1. Jeg tviler litt på at vi får se noe med helt fri mobilitet som går enormt fort. Selv om det hadde vært sykt artig! Jeg tror Boneworks blir det spillet som presser grensene for bevegelse i VR og at Half Life blir mer moderat tilpasset alle og en hver, som jo er litt kjedelig.

Vel bare en dag igjen til mer info... Gleder meg sykt! Sist jeg gledet meg like mye var tilbake da jeg registrerte meg på forumet her i påvente av Half Life 2. 

 

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Reg2000 said:

Det er mulig det oppleves anderledes i VR, men det så ut som et litt kjedelig fps som kom ut for 10 år siden.

Ja det er vanskelig å forstå det når man bare spiller på flatskjerm. Jeg husker første gang jeg spilte Skyrim så løp jeg igjennom det som jeg gjorde med de fleste andre spill av den typen og det ble fort glemt. Flere år etterpå når jeg prøvde det på nytt i VR så var det en helt annen opplevelse. I mye større grad så gikk det opp for meg hva skaperne av spillet prøvde å formidle når jeg nå sto i Whiterun og så opp mot Dragonsreach. Det ble en mye mer episk opplevelse. 
Der Boneworks skiller seg ut er hvordan man interagerer med verden rundt seg. I VR blir man mye mer oppmerksom på små detaljer slik som fysikken mellom spiller og objekter. Kombinert med en litt mystisk setting/historie så virker det som et godt utgangspunkt for en hit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette er jo tidenes nyhet! Jeg har nettopp hoppet på VR selv, og ventet bare på en banebrytende AAA tittel som virkelig kan få fart på teknologien og utbredelsen! Bring it on :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...