Gå til innhold

Spørsmål angående kyllingfilét + bonusspørsmål angående komfyr


Taurean

Anbefalte innlegg

1) Kjøpte kyllingfilét i dag, tilbud, ikke first price men noe annet, 50% siden dato, går ut om 2 dager. Skjærte én filét opp i terninger, og la merke til noen røde tråder igjennom kjøttet som jeg aldri har sett før. Er dette mark eller innvollsorm? Tok risikoen og steika det grundig, noe som bringer tråden til bonusspørsmålet:


Bonus) Ny komfyr. Brukte teflonpanne med ukjent bunn (stål, aluminium eller ukjent), satt rett på styrke 9 1/2. Etter 1 minutt pep komfyrvakta for overvarme. Jeg trykka på'n for å midlertidig godkjenne "overvarme" (vet ikke hva det betyr) for å få varme i panna raskt. Jeg er utålmodig ^^ Det gikk greit å steike og panna overlevde (men ikke kyllingen, men den var jo død allerede xp). Men jeg ser et slags belegg eller "avflassing" - selv om ingenting tilsynelatende har "flasset av" på den éne komfyrtoppen. Det ble noen merker eller "skjolder". Jeg regner med at jeg brukte for høy varme og har skadet toppen? Det kom også en viss kjemisk lukt. Er dette permanent skadet? Har ikke prøvd å bruke'n igjen, men er det farlig eller skadelig på annen måte å bruke'n igjen?

Kan ta bilde hvis noen må ha det for å være sikker.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er blodårer. Du ser dem gjerne i den omkringbett sted på den tykkeste delen av filleen. 

Når det gjelder panna og plata er det vanskelig å si uten å se. Har du induksjon kan 9 bære mye for en stekepanne, keramiske topper kan også være svært varme og vil kunne generere mer strålingsvarme i luften over komfyren, og kan også skade pannen. 

Jeg har imidlertid aldri sett at en topp har flasset av ved høy varme. Jeg har sett toppe bli skjoldete, samt innbrenning som gjør at man får en ru overflate. Sistnevnte kan som regel fjernes med skurekrem (forsiktig bruk). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skraper du vekk med barberblad i metal hylster eller gummi/plastikk hylster egnet for dette, ca 30% grader.

Først bruk zalo over og med en svamp, deretter en våt klut. Når det er gjort kan du evt, bruke ren zalo eller mat olje, eller ingenting. For deretter å skrape vekk med barberblad.
Stekepanner bør også vaskes under.

Normalt sett så bruker jeg å dryppe over ren zalo eller lignende på platetoppen, varm klut gå over.. Så tar jeg jif og papir etterpå.  Slik holder du induksjonen fin over tid.

Stekepannen virker veldig flat, de fleste har små luft lommer pga fuktighet osv.

Endret av pizzafordi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg takker for tips. Jeg tror nok ikke dette er induksjon, det er vel keramisk topp? Eller har jeg misforstått ^^

Med lignende topper før, har det holdt å gni over med fuktig lunken engangsklut over flere omganger, med bruk i mellomtiden, for da har (mat)belegg (veldig tynt belegg) bare blitt stekt "i filler" og vært lett å gni bort. Men dette virker jo som mer kjemisk belegg som har brent seg fast.

Takk for tips igjen. Kanskje jeg spør i butikk også bare for å dobbeltsjekke. Oppdaterer om det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

Uansett så er glassplaten, muligens det samme... Så hvis du følger prosedyren jeg har lagt opp så skal det være bra.

" Hos forhandlere som Expert, Elkjøp og lignende får du kjøpt en rensepasta som er utrolig effektiv, men det kreves nok endel håndmakt for å få denne plata ren! Bruk en god dæsj rensepasta på en fuktig klut. Det er også å få skraper til formålet.
En kombinasjon av disse metodene er verdt å prøve. "

" Bruk gjerne jif universal, Mr Muscle ettellerannet eller annet som kan ligge på og bløte/løse opp i 10-15 minutter før du skrubber. "

" evt drypp over sitron og la det ligge en stund" Husk du trenger ikke ta alt på engang. Ikke hardt og ikke stål. eneste stål jeg bruker selv er barberblad som i et slags hylster som er designet for akkurat dette. Prøv deg fram gradvis... ET annet triks er å fukte en klut med eddik og legge over natten, evt med litt press over... Eller bare en god del kjøkken papir.  EVt klorin, men vær forsiktig så du ikke for klorin på klær. Veldig bra på sminke i vask, rødbeter, gurkemeie søl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...