Gå til innhold

Ford dropper varmepumpe i el-Mustangen på grunn av for lav effektivitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nuvel. Bilen har da varmepumpe. De bare kaller det klimaanlegg. Det den ikke har er følgelig reversibelt klimaanlegg.

 

Forskjellen er i grunn fraværet av fireveisventil foran pumpen. Min meget tidlige e-Golf har heller ikke reversibelt klimaanlegg. Sannsynligvis fordi VW ikke fikk opp COP faktoren tilstrekkelig ved lansering. Ble aldri uttalt hvorfor. Men varmepumpe kom da etterhvert på senere modeller. 

 

PS! Undrer meg også hva for 'element' de har plassere mellom cellene som kan både kjøle og varme. Ser ikke helt for meg at batterikassen er full av Peltier element. Nei, det er nok bare vannrør…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høres ikke spesielt plausibelt ut fra Ford nei. Regner med de ikke har utelatt å levere aircondition og av den grunn anbefaler å parkere bilen på et kjølelager på varme dager.

"Varmepumpen" står der allerede, og vil være ca. like effektiv til å varme bilen som å kjøle den. COP faktoren blir Iallefall bedre enn 1:1. Tipper minst 1:2 eller bedre, og kostnaden er de nevnte ventiler.

Bilprodusentene må også bli mye bedre på isolering av bilen og ta vare på temperaturen i kupéen, i varme så vel som kalde strøk, hvis man skal oppnå rekkevidde og effektivitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
14 hours ago, nessuno said:

Å huffda. La meg bare anta med en gang at den neste skuffelsen blir praktiske rekkevidde-tester hvor den havner ett sted mellom TM3 og den dyre tragedien e-Tron.

Javel, få se om andre produsenter kan faktisk ikke være fullt så late i herrens år snart 2020.

Jeg har ikke satt meg så godt inn i e-tron annet enn at "ladeluke plasseringen" ikke så ut til å være et problem likevel. Hvilke poenger kan du trekke frem?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Jeg har ikke satt meg så godt inn i e-tron annet enn at "ladeluke" plasseringen ikke så ut til å være et problem likevel. Hvilke poenger kan du trekke frem?

E-tron har vel ladeluke på begge sidene. Kun DC på ene siden men man kan lade med AC på begge og det hjelper godt på.

Største problemet ellers me e-tron er jo kort rekkevidde til tross for gedigent batteri.

Dette kunne lett vært fikset ved å gjøre e-tron mere aerodynamisk.

Den lader til gjengjeld veldig raskt da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stefse skrev (14 timer siden):

Høres ikke spesielt plausibelt ut fra Ford nei. Regner med de ikke har utelatt å levere aircondition og av den grunn anbefaler å parkere bilen på et kjølelager på varme dager.

"Varmepumpen" står der allerede, og vil være ca. like effektiv til å varme bilen som å kjøle den. COP faktoren blir Iallefall bedre enn 1:1. Tipper minst 1:2 eller bedre, og kostnaden er de nevnte ventiler.

Bilprodusentene må også bli mye bedre på isolering av bilen og ta vare på temperaturen i kupéen, i varme så vel som kalde strøk, hvis man skal oppnå rekkevidde og effektivitet.

Blir ihvertfall interessant å finne ut om den får sin egen #chargegate i sommervarmen, og hvilken forskjell det er på rekkevidden om vinteren ba sommeren.

TM3 er den første Teslaen som har en offisiell rekkevidde i WLTP, og har vel ikke fått kjørt seg så veldig på vinteren der man måler etter denne metoden.

Det blir derfor interessant å se hvordan den klarer seg på vintertesten. Den rakk jo ikke med på forrige.

Litt kan man jo antyde ut fra hvordan TMS og TMY har klart seg om vinteren, men det er trossalt bare etter NEDC-rekkevidden og en estimert WLTP-verdi.

Dog antyder vel de testene at vi ikke bør bli veldig skuffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...