Gå til innhold

Fords første elbil blir en SUV med 600 km rekkevidde og hengerfeste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 ̶L̶i̶k̶e̶r̶ ̶u̶t̶v̶i̶k̶l̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶o̶g̶ ̶d̶e̶t̶ ̶j̶e̶g̶ ̶s̶e̶r̶,̶ ̶m̶e̶n̶ ̶m̶a̶n̶g̶e̶l̶ ̶p̶å̶ ̶v̶a̶r̶m̶e̶p̶u̶m̶p̶e̶ ̶g̶j̶ø̶r̶ ̶a̶t̶ ̶j̶e̶g̶ ̶s̶t̶y̶r̶e̶r̶ ̶u̶n̶n̶a̶ ̶F̶o̶r̶d̶.̶ ̶

 

̶̶T̶a̶r̶ ̶f̶o̶r̶b̶e̶h̶o̶l̶d̶ ̶m̶t̶p̶.̶ ̶D̶e̶n̶ ̶s̶k̶a̶l̶ ̶b̶r̶u̶k̶e̶ ̶1̶:̶1̶ ̶e̶n̶e̶r̶g̶i̶f̶o̶r̶h̶o̶l̶d̶ ̶t̶i̶l̶ ̶å̶ ̶v̶a̶r̶m̶e̶ ̶o̶p̶p̶ ̶b̶a̶t̶t̶e̶r̶i̶e̶n̶e̶ ̶n̶å̶r̶ ̶d̶e̶t̶ ̶e̶r̶ ̶k̶a̶l̶d̶t̶,̶ ̶m̶e̶n̶ ̶a̶v̶v̶e̶n̶t̶e̶r̶ ̶å̶ ̶s̶e̶ ̶h̶v̶o̶r̶d̶a̶n̶ ̶d̶e̶t̶t̶e̶ ̶b̶l̶i̶r̶ ̶i̶ ̶p̶r̶a̶k̶s̶i̶s̶.̶ ̶S̶e̶r̶ ̶f̶o̶r̶ ̶m̶e̶g̶ ̶h̶e̶f̶t̶i̶g̶ ̶r̶e̶k̶k̶e̶v̶i̶d̶d̶e̶t̶a̶p̶ ̶n̶å̶r̶ ̶d̶e̶t̶ ̶e̶r̶ ̶m̶a̶n̶g̶e̶ ̶m̶i̶n̶u̶s̶g̶r̶a̶d̶e̶r̶.̶ ̶N̶o̶e̶ ̶s̶o̶m̶ ̶f̶o̶r̶ ̶m̶i̶n̶ ̶d̶e̶l̶ ̶b̶l̶i̶r̶ ̶v̶i̶k̶t̶i̶g̶ ̶f̶o̶r̶ ̶e̶n̶ ̶b̶i̶l̶ ̶s̶o̶m̶ ̶s̶k̶a̶l̶ ̶b̶r̶u̶k̶e̶s̶ ̶h̶e̶l̶e̶ ̶å̶r̶e̶t̶.̶ ̶

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Tesla har heller ikke varmepumpe, så da må du nok se til andre merker igjen. Jeg regner med det er lang vinter-rekkevidde som er det underliggende behovet og da er det dessverre ikke så mye å velge i.

Skulle ønske flere produsenter tok energibruk til varming og kjøling mer på alvor. Varmepumpe med AC-funksjon burde være obligatorisk for både batteri og kupé. Videre burde det være bedre termisk isolasjon av dører, chassi etc. som igjen har den positive bieffekten at lyd også dempes. Noen ganger når man kjører alene eller kun med passasjer framme så burde det være mulig å dele kupéen med en "rullegardin" eller skillevegg for å unngå å varme opp alt volumet bakover i bilen.

_____

Men bra at Ford er frampå og kommer Tesla i forkjøpet med en slik modell. :)

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

snip... Noen ganger når man kjører alene eller kun med passasjer framme så burde det være mulig å dele kupéen med en "rullegardin" eller skillevegg for å unngå å varme opp alt volumet bakover i bilen.

Dette har Hyundai/Kia en løsning på, "driver only" knapp på dash slik at oppvarming begrenses til den delen av bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så ut som en bra bil, gitt, men hvorfor slik falsk grill fremme? Er vi ikke litt over akkurat det?

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Noen ganger når man kjører alene eller kun med passasjer framme så burde det være mulig å dele kupéen med en "rullegardin" eller skillevegg for å unngå å varme opp alt volumet bakover i bilen.

Det beste er vel å minimere bruk av varmeapparat og heller bruke setevarme? Spør du meg er det uansett en diskusjon jeg mener vi bør unngå med andre løsninger. Jeg vil ikke ha en bil hvor jeg må sitte med klær, trikse med varmeapparat og konstant tenke på å kjøre økonomisk. Da får det heller bli 5-10 min ekstra med lading på veien med litt YouTube. 

Endret av Nimrad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tesla har heller ikke varmepumpe, så da må du nok se til andre merker igjen. Jeg regner med det er lang vinter-rekkevidde som er det underliggende behovet og da er det dessverre ikke så mye å velge i.

Skulle ønske flere produsenter tok energibruk til varming og kjøling mer på alvor. Varmepumpe med AC-funksjon burde være obligatorisk for både batteri og kupé. Videre burde det være bedre termisk isolasjon av dører, chassi etc. som igjen har den positive bieffekten at lyd også dempes. Noen ganger når man kjører alene eller kun med passasjer framme så burde det være mulig å dele kupéen med en "rullegardin" eller skillevegg for å unngå å varme opp alt volumet bakover i bilen.

_____

Men bra at Ford er frampå og kommer Tesla i forkjøpet med en slik modell. :)

Der ser du hvor mye man lærer av å være på nett ?

Men er det rett og slett bare fordi Tesla har effektivt varme-kjølesystem-løsning mtp. hvordan batteriene er varmet/kjølet? (Tenker da på væsken som går gjennom hele batteriet)

Har evt. Ford et tilsvarende system på sitt batteri?

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (54 minutter siden):

Men er det rett og slett bare fordi Tesla har effektivt varme-kjølesystem-løsning mtp. hvordan batteriene er varmet/kjølet? (Tenker da på væsken som går gjennom hele batteriet)

Det stemmer ikke. Tesla varmer batteriet med høy effekt (kW), ikke høy effektivitet (virkningsgrad, COP-faktor etc). Det suger batteri å varme opp batteriet, særlig for korte turer siden batteriet er ganske tungt (mye masse som skal varmes opp). Tapet kan reduseres ved å sette bilen i range mode (= redusert varmeeffekt)

Ellers enig med de over her at setevarme og rattvarme er viktige metoder for å redusere behovet for kupévarme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Det stemmer ikke. Tesla varmer batteriet med høy effekt (kW), ikke høy effektivitet (virkningsgrad, COP-faktor etc). Det suger batteri å varme opp batteriet, særlig for korte turer siden batteriet er ganske tungt (mye masse som skal varmes opp). Tapet kan reduseres ved å sette bilen i range mode (= redusert varmeeffekt)

Ellers enig med de over her at setevarme og rattvarme er viktige metoder for å redusere behovet for kupévarme.

Ok. Takk for oppklaringen. Så da leser jeg det som at skal man på langtur så kan det være lønnsomt å skru av range mode (sett opp mot optimal temperatur når man skal hurtiglade) og heller skru range mode på når man foretar hverdagskjøringen?

Er spent på denne Forden. Har en reservasjon inne på Model Y, men denne modellen gjør at jeg må inn i tenkeboksen igjen ?

 

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (18 minutter siden):

Ok. Takk for oppklaringen. Så da leser jeg det som at skal man på langtur så kan det være lønnsomt å skru av range mode (sett opp mot optimal temperatur når man skal hurtiglade) og heller skru range mode på når man foretar hverdagskjøringen?

Ja, det er en bra taktikk. Ennå bedre å forvarme bilen mens den ennå står plugget i laderen, rett før man setter av gårde på langtur om vinteren. Da kan man starte med varmt batteri, varm kupé og godt med lading på batteriet, om så 100% hvis man absolutt trenger det.

Til hverdagskjøring starter jeg med frontrute-varme + bakrutevarme + setevarme + sidespeil-varme (mitt eksemplar ble produsert før Tesla implementerte rattvarme). Etter ca 5-10 minutter skrur jeg av rute-varmen og setter på 18°C kupévarme for å holde den tørr og duggfri.

Manglende varmepumpe er dessverre en gjennomganger for biler designet i California.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mustang Mach E kommer samtidig som Volvo XC40, Polestar 2, VW ID.4, Skoda Vision iV, og Tesla Model Y. Kundene får med andre ord et stort utvalg.

Mach e er mindre effektiv en tesla y blir det oppgitt, ca 19% Mach E er tyngre enn y'en med 300 kg. Blir spennende å se alle disse biler når de blir testet, men ford er ikke i forkjøpet lol.

Eg vente på test for å se ekte tall.

Tesla har ikke varmepumpe men er mest effektiv i hver klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, CaZpeR said:

Ok. Takk for oppklaringen. Så da leser jeg det som at skal man på langtur så kan det være lønnsomt å skru av range mode (sett opp mot optimal temperatur når man skal hurtiglade) og heller skru range mode på når man foretar hverdagskjøringen?

Er spent på denne Forden. Har en reservasjon inne på Model Y, men denne modellen gjør at jeg må inn i tenkeboksen igjen ?

 

Model 3 (og da sikkert model Y) har ikke Range mode. Dette styrer bilen selv og bruker kun motoren bak under normal kjøring.

Om du skal hurtiglade så gjør bilen segselv mere innefektiv ved å aktivere motor fremme og litt slikt for å få batteriet varmt til du ankommer hurtigladeren. RWD modellen vil nok ikke ha like rask oppvarming av batteriet da motoren fremme ikke kan brukes til oppvarming. Model 3 har ikke egen batterivarmer, men sender heller mye tomgangstrøm i motorene for å varme kjølevannet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (5 timer siden):

Liker utviklingen og det jeg ser, men mangel på varmepumpe gjør at jeg styrer unna Ford. 
 

Tar forbehold mtp. Den skal bruke 1:1 energiforhold til å varme opp batteriene når det er kaldt, men avventer å se hvordan dette blir i praksis. Ser for meg heftig rekkeviddetap når det er mange minusgrader. Noe som for min del blir viktig for en bil som skal brukes hele året. 

For de fleste utgjør nok ikke varmepumpe så veldig stor forskjell på langtur der du trenger lang rekkevidde. Hvis jeg starter med varm bil så  trekker min P85 ca 1 kw på å varme opp kupeen til 20 grader nå på vinteren. Med varmepumpe  kanskje 0,5 kw. Ved langkjøring  hadde jeg kanskje spart rundt 2-3 kwh ila en lading, og det utgjør ikke mye på en så stor batteripakke.

 

Et annet spørsmål er levetid, og den veier vel noen ekstra kg som du alltid må dra rundt med selv om du ikke trenger varme.

Leste om en Leafeier på elbilforum som fikk defekt varmepumpe 21 dager etter at garantien var gått ut. Over 60 000 skulle de ha for reperasjon. 

Lenke til kommentar
mrxx skrev (25 minutter siden):

Et annet spørsmål er levetid, og den veier vel noen ekstra kg som du alltid må dra rundt med selv om du ikke trenger varme.

Hvis du bagatelliserer 2-3 kwh ineffektivitet ved én lading, så kan jeg nesten garantere deg at vektforskjellen mellom A/C & varme-anlegg som Tesla bruker og varmepumpesystem ikke er verdt å nevne en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...