Gå til innhold

Telenor Huawei B818 (hjemmebredbånd mobilt) Xbox NAT


Anbefalte innlegg

Hei

Fått den nye 4G løsningen fra Telenor, Hjemmebredbånd mobilt med Huawei B818 ruter.
Problemet er strict NAT.

 

Dette er "løsninger" som er prøvd

  • Åpne Porter som xbox krever (hjelper ikke)
  • APN: internet.public (hjelper ikke)
  • VPN på ruter: Cyberghost løsning (hjelper ikke)
  • DDNS på ruter: (hjelper ikke)
  • DMZ: satt Xbox i DMZ (hjelper ikke)
  • Snakket med Telenor support, sier de mener at dette fungere out of the box... NOPE
  • Men sier også at port 80 ikke kan åpnes, er dette spikeren i kista for Open NAT?


Iflg telenor kan jeg ikke bruke noen annen ruter enn denne, har lyst til å pøve fordi port forwarding hvor man definerer IP destinasjon er fjernet og erstattet med en "spesial program" meny ( se bilde)

 

Om noen har denne løsningen med Open NAT, eller har andre løsninger som kanskje kan fungere, let me know!

Takk

b818.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På generelt grunnlag er det kun dette du skal gjøre:

Åpne Porter som xbox krever 
APN: internet.public      (Sørg også for at denne brukes!)

Resten av det du har gjort har ingenting med forwarding å gjøre.

Port 80 har ingenting med Xbox å gjøre. Fjern alle forwardinger du har gjort og ta kun det som Xbox krever, og husk å forwarde til riktig IP (xbox sin IP)!  Ta TCP/UDP på alt for sikkerhets skyld.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (På 17.11.2019 den 23.29):

På generelt grunnlag er det kun dette du skal gjøre:

Åpne Porter som xbox krever 
APN: internet.public      (Sørg også for at denne brukes!)

Resten av det du har gjort har ingenting med forwarding å gjøre.

Port 80 har ingenting med Xbox å gjøre. Fjern alle forwardinger du har gjort og ta kun det som Xbox krever, og husk å forwarde til riktig IP (xbox sin IP)!  Ta TCP/UDP på alt for sikkerhets skyld.

Hei

Dette er prøvd, problemet på denne ruteren er at man ikke kan spesifisere IP kun portene, som en ser av bilde som ligger i orginal post

Satt det tilbake akkuret slik som nevnt, men ingen endring i resultat

Lenke til kommentar

Uten en IP som destinasjon så fungerer det selvsagt ikke. Blir som å starte en bil uten å sette den i gir. Sjekk hva @Jokkmokk med sokk skrev eller se rundt selv på web interface. Du skal sikkert finne Xboxen din en plass under enheter/virtuell server og tilegne den "Xbox 1", "Xbox 2" osv. (som du har valgt å kalle forwardingene dine ut i fra første bilde) 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
lilleverden skrev (På 19.11.2019 den 21.14):

Hei

Dette er prøvd, problemet på denne ruteren er at man ikke kan spesifisere IP kun portene, som en ser av bilde som ligger i orginal post

Satt det tilbake akkuret slik som nevnt, men ingen endring i resultat

Du legger inn IP under innstillingene for Virtuell Server. Der velger du reglene du lagde under Spesialprogrammer, og setter hvilke IP adresser de skal gjelde for. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jokkmokk med sokk skrev (På 21.11.2019 den 16.53):

Du legger inn IP under innstillingene for Virtuell Server. Der velger du reglene du lagde under Spesialprogrammer, og setter hvilke IP adresser de skal gjelde for. 

Her ser dere problemet med virtuell server, kan ikke legge til 4500 og 500 som er en del av Xbox live portene som må åpnes

ruter2.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
torfinn91 skrev (8 timer siden):

Siden ruteren benytter seg av mobilnett må du bruke et annet APN enn hva den er satt opp med som standard.  Logg inn på 192.168.1.1 når du er tilkoblet ruteren, og legg til APNet  telenor.fwa under nettverksinnstillinger.

Løste problemet hos meg. 

Hvis trådstarter har fulgt veiledningene så langt har han allerede endret APN til internet.public som også løser det samme. Vet ikke hvordan telenor.fwa funker, men med internet.public fjerner iallfall både brannmur og NAT fullstendig, så funket til dette formålet ?

 

-KooPa skrev (På 21.12.2019 den 21.54):

Jeg får samme feilmeldingen, til tross for at jeg ikke har Xbox i huset.

 

Huh, høres merkelig ut. Kanskje portene er reservert til noe funksjonalitet i ruteren? Men da ville jeg trodd veldig mange hadde samme problem, så høres ikke helt sannsynlig ut. Har en kompis med denne ruteren, skal prøve å ta en tur til han på nyåret for å teste. 

Lenke til kommentar

Hei, takk for alle tilbakemeldinger. Jeg valgte å sette opp ruteren på nytt, og det har nå løst seg, NAT er åpen på Xbox, så en eller annen plass må jeg ha gjort noe feil.

Får Moderate på Call of duty, men det er bedre enn Strict i det minste

Egentlig satt opp de samme portene som tidligere, og bruker internet.public som APN

Endret av lilleverden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
lilleverden skrev (På 29.12.2019 den 14.20):

Hei, takk for alle tilbakemeldinger. Jeg valgte å sette opp ruteren på nytt, og det har nå løst seg, NAT er åpen på Xbox, så en eller annen plass må jeg ha gjort noe feil.

Får Moderate på Call of duty, men det er bedre enn Strict i det minste

Egentlig satt opp de samme portene som tidligere, og bruker internet.public som APN

Hei, vi hadde lignende problem på ps4 som rapporterte nat type 3, men trenger type 2 for å f.eks kunne spille mot andre på FIFA. Fikk hjelp til apn innstillinger av telenor og forsøkte åpne porter osv. uten at det hjalp. 

Tilbakestilling og deretter telenor.fwa som apn så var problemet løst. Ikke nødvendig å styre med port forwarding el. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 1/28/2020 at 8:12 PM, Stibolten said:

Hei, vi hadde lignende problem på ps4 som rapporterte nat type 3, men trenger type 2 for å f.eks kunne spille mot andre på FIFA. Fikk hjelp til apn innstillinger av telenor og forsøkte åpne porter osv. uten at det hjalp. 

Tilbakestilling og deretter telenor.fwa som apn så var problemet løst. Ikke nødvendig å styre med port forwarding el. 

Hei

Jeg har samme problem som deg med min PS4. kunne du gitt meg fremgangsmåten på hvordan du fikset problemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Villi2404 skrev (På 3.3.2020 den 15.57):

Hei

Jeg har samme problem som deg med min PS4. kunne du gitt meg fremgangsmåten på hvordan du fikset problemet?

Fikset ved hjelp av Virtuell server, Spesialprogrammer og satte APN til internet.public

Deretter måtte jeg til systeminfo og hente ut IP derifra, da IP fra whatismyip ikke fungerte osv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
lilleverden skrev (På 17.11.2019 den 12.25):

Hei

Fått den nye 4G løsningen fra Telenor, Hjemmebredbånd mobilt med Huawei B818 ruter.
Problemet er strict NAT.

 

Dette er "løsninger" som er prøvd

  • Åpne Porter som xbox krever (hjelper ikke)
  • APN: internet.public (hjelper ikke)
  • VPN på ruter: Cyberghost løsning (hjelper ikke)
  • DDNS på ruter: (hjelper ikke)
  • DMZ: satt Xbox i DMZ (hjelper ikke)
  • Snakket med Telenor support, sier de mener at dette fungere out of the box... NOPE
  • Men sier også at port 80 ikke kan åpnes, er dette spikeren i kista for Open NAT?


Iflg telenor kan jeg ikke bruke noen annen ruter enn denne, har lyst til å pøve fordi port forwarding hvor man definerer IP destinasjon er fjernet og erstattet med en "spesial program" meny ( se bilde)

 

Om noen har denne løsningen med Open NAT, eller har andre løsninger som kanskje kan fungere, let me know!

Takk

b818.jpg

Hei, hadde selv dette problemet, hadde NAT 3 og spillingen tullet masse! Har selv samme ruter fra Telenor.
 

Løsningen på noe av problemet var å endre apn liste. Det finner du på nettverksinnstillinger-Internettforbindelse, bla ned til APN,

Trykk på pluss tegnet med apn liste, profilnavet kan være random, f.eks «portåpning» brukernavn og passord skal være tom, godkjenning auto og på apn skriver du Telenor.fwa og lagrer, kanskje restart enhet og ruter, men etter det skal du ha NAT 2,  greit å gå på avansert- sikkerhet-UPnp innstilling og sjekke at den er på i tillegg uten at det skal være nødvendig å gjøre noen større endringer der unntatt å sjekke an den er på. Håper dette er til hjelp på deg/dere og kanskje noen andre frustrerte gamere ☺️

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Får dere laggspikes med hjemmebredbånd mobilt? Jeg har hatt det et par mnd nå og det er helt ubrukelig til spilling. Det funker også ganske dårlig til streaming, med hyppige stopp. Pingen ligger rundt 80-90, med flere spikes opp mot 400-100 i minuttet. Er 4g teknologien virkelig ikke bedre ?

Lenke til kommentar
Everket skrev (23 timer siden):

Får dere laggspikes med hjemmebredbånd mobilt? Jeg har hatt det et par mnd nå og det er helt ubrukelig til spilling. Det funker også ganske dårlig til streaming, med hyppige stopp. Pingen ligger rundt 80-90, med flere spikes opp mot 400-100 i minuttet. Er 4g teknologien virkelig ikke bedre ?

Siden  mobilnettet er et delt mellom deg og masse andre folk og enheter må man til en viss grad vente i kø/vente på sin tid til å sende/motta data. Iallfall hvis det er endel annen trafikk på samme frekvensbånd som din ruter. Da vil du kunne få lagspikes innimellom. Ikke så mye å få gjort noe med det. Begynner å bli lenge siden jeg sjekka med mobilt bredbåndsruteren min,  men hadde ikke noe særlig problemer med det her jeg bor. Regner med det vil variere mye fra plass til plass, og også ulike tider på døgnet.

Edit 1: 90ms høres mye ut. Finn først ut om syndere primært er på WiFi eller ruter/mobilnett. Enkleste måte å finne ut av det på er å koble enhetene med ethernetkabel til ruteren. Hjelper ikke det - er sannsynligvis ruter/mobilnett synderen.

Edit 2: Hvis opplastingshastigheten din er endel lavere enn nedlasting vil du potensielt kunne få problemer med store lagspikes når det går endel opplasting via ruteren. Bruk speedtest.net til å sjekke hvor bra ned og opplasting du har. Tror det du ser opplasting/nedlastingstrafikk i sanntid på forsiden til innstillingene til ruteren. Hvis du får lagspikes samtidig med opplastingstrafikk må det enten løses med QoS regler, eller stoppe tjenestene som sørger for opplasting mens du spiller. Vet ikke om det er mulig å endre på QoS regler på denne ruteren. Noen som vet?

Endret av Jokkmokk med sokk
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Slike "lag spikes" skyldes gjerne bufferbloat. Bruk f.eks. OpenWrt på egen router med CAKE queue management for å unngå bufferbloat. Siden Telenor (argh!!) har disablet B818-routerens bridge mode kan man sette opp eget subnet for telenor-routeren, og bare ha openwrt-routeren i det subnettet på en låst intern ip, og sette den som DMZ slik at alt av port forwarding og requests utenfra fungerer på OpenWrt-routeren. Husk å bruke APN "telenor.fwa" for å få ekte ekstern IP i så fall. Slå av Link+ på telenor-routeren for å unngå at den blir veldig treg til å opprette connections etter noen timer når man bruker en annen router og egentlig bare vil bruke telenor-routeren som et modem.

Endret av Erik Knudsen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...