Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defa - Hvilken kabel trenger jeg?


Adrax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk først at bilen faktisk HAR motorvarmer. Dette kan også være inntak til en elektrisk kupevarmer, og den kan være demontert. Da sitter det ofte en vanlig stikkontakt over fotrommet på passasjersiden. Dersom dette er gammelt, bør du også gå over ledningene i bilen for å se at de ikke er skadet, så du forårsaker skade ved å koble til strøm her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom på at jeg ryddet i bagasjerommet i bilen i sommer og fant en skjøteledning jeg syntes var vel kort. Så kastet den inn på boden. Når jeg satt og gjorde mitt fornødne istad kom jeg til å tenke på denne ledningen og da kom det opp for meg hva denne ledningen var til.

Har nå koblet til ledningen og hører at det er noe svak lyd fra motoren, så vil anta det er motorvarmeren som jobber. Skal vente en time og se hvor fort det går fra det blir varme i varmeapparatet etter at jeg har startet motoren, det vil si meg om motorvarmeren fungerer eller om det er motorvarmer i den i det hele tatt. Dette er en gammel toyota fra 93 som knapt er verdt 9000 kr, og kunne ikke se noen åpenbare skader på ledningene inni motorrom, så tar mine sjangser.

Er ikke kupe-vifte i bilen og kan ikke erindre å ha sett en kontakt for denne når jeg skiftet kupevifta i sommer. Men kan ta en ny titt. Isåfall blir det neste å kjøpe kupevifte.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Er nok motorvarmeren som jobber ja. Sannsynligvis er det slangevarmer som varmer kjølevesken som går rundt i hele blokka. disse lager en svak ''kokelyd''. Prøv heller å kjenne med hånden på motoren/kjøleslangene etter en times tid enn å teste varmeapparatet. Den ledningen var vel svart med et vanlig 230v uttak som er meningen å koble en vifte til. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Labelle skrev (5 timer siden):

Er nok motorvarmeren som jobber ja. Sannsynligvis er det slangevarmer som varmer kjølevesken som går rundt i hele blokka. disse lager en svak ''kokelyd''. Prøv heller å kjenne med hånden på motoren/kjøleslangene etter en times tid enn å teste varmeapparatet. Den ledningen var vel svart med et vanlig 230v uttak som er meningen å koble en vifte til. 

Det er slangevarmer ja. Lot bilen stå 2 timer med tilkoblet strøm, kom ut til at all isen oppå panseret var smeltet og når jeg åpnet panseret kom det en varmesky rett i fjeset. Kjente på radiatoren og slangene fra den, var rimelig varm. Kunne høre kjølevæska koke. Er det slik at jeg heretter må sjekke kjølevæskenivået oftere, med tanke på at det kokes og fordampes?

Tok vel 5 minutt så begynte isen på ruta å smelte etter oppstart av motor. Uten motorvarmer hadde det tatt minst 25 minutt med tomgang før isen på ruta hadde startet å tine.

Skal sies at det bare var 0 grader ute. Så spent å se hvor effektiv den er i 20-30 minus når kulda virkelig slår inn.

Lenke til kommentar

Skal ikke være nødvendig å påfylle noe kjøleveske. Motorblokken min er ganske varm når jeg kjenner på den etter 1t bruk. Brannvesner/ambulanser har disse stående på i dagevis for å holde motoren varm ved eventuelle utrykninger. Men er såklart viktig det er veske i systemet så den ikke ''tørrkoker''. Høres ut som den fungerer. 1t bør være nok i de fleste tilfeller. 2t ved ekstreme temperaturer. Bruk av motorvarmer reduserer drivstofforbruket betraktelig de første kilometerne og motorslitasje. Reduserer også utslippet. Det har vært gjort noen tester i Sverige om dette og utetemperaturer og de påstår at det er gunstig for motor og miljø.
Motorvarmer gir gunstig virkning opp til 10 grader pluss.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...