Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf som førstegangsbil


Voosj

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser etter førstegangsbil der to biler har vist seg veldig aktuelle. Prisklasse 200.000 og så ny som mulig. De to bilene som har skilt seg ut er VW Golf (2017/18 Highline DSG facelift) og Mazda 3 (2017 Optimum facelift). 

Liker Mazdaen mest for det ytre utseendet, 2L motor som ikke er downsized samt at det er en NA-motor, ingen turbo og DSG, noe som høres mer pålitelig og rimelig i drift i det lange løp. Skal jo trossalt ha bilen i 5 år på et begrenset budsjett.

Mazdaen byr også på Bose premium-lyd, noe som er en fordel mtp. at jeg liker å ha litt trykk i musikken på vei til jobb samt skinnseter. Familien er veldig på at jeg skal kjøpe japsebil, men jeg syntes den bråker veldig når man kjører på motorvei, samt at den gir en litt blikkboks-følelse. 

Golfen virker mest praktisk, mer premium-følelse, mer stillegående og moderne. Føler også at man har mye bedre utsikt fra bilen, da C-stolpene er mye mindre enn på Mazdaen. Ingen premium-lyd, ryggekamera og skinnseter i min prisklasse. Her får man også kun en 1-liter TSI motor, noe som gjør meg usikker på drift i det lange løp. 

Hva ville dere valgt? Er VW så ille som familien min skal ha det til? Er ute etter noe driftsikkert som ikke robber lommeboka mi. El er ikke aktuelt da jeg ikke har noe strøm som går ned til garasjen, samt veldig gammelt elektrisk anlegg der jeg leier. På jobb har man kun disse semi-hurtigladerene (22kw 1kr/min).  

Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker vel begge på sin måte. Men det er helt klart at jeg foretrekker premium-feelen i Golfen, man merker at det er en velutviklet platform. Men hvordan er driftsikkerheten på disse små 1-literene? Driftsikkerhet er det eneste som egentlig gjør meg usikker. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med den motoren.  Den har fått veldig god kritikk i div biltester, uten at det sier noe om holdbarheten over lang tid selvfølgelig.  Kjører selv en Golf skal sies så er ikke helt nøytral. En 1.4tsi dsg. Herlig bil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gadden said:

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med den motoren.  Den har fått veldig god kritikk i div biltester, uten at det sier noe om holdbarheten over lang tid selvfølgelig.  Kjører selv en Golf skal sies så er ikke helt nøytral. En 1.4tsi dsg. Herlig bil.

Har iallfal selv fått inntrykket at man får litt mer enn det man betaler for i en Golf. Spesielt med inntrykket jeg fikk av interiøret. Skal kjøpe i juni, så vil tro det er fornuftig å gå for en 7.5 2017 nå som 8 har blitt lansert. 3 år med gjenværende garanti og prisfall på grunn av ny modell.

Synd at det er dårlig med skinnseter i faceliften, ganske mange 2016 og eldre med samme spec som har delskinn. Takk for svar!

EDIT: 

Hva tenker du om serviceprisene? Average?

Endret av Voosj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Voosj skrev (13 minutter siden):

Har iallfal selv fått inntrykket at man får litt mer enn det man betaler for i en Golf. Spesielt med inntrykket jeg fikk av interiøret. Skal kjøpe i juni, så vil tro det er fornuftig å gå for en 7.5 2017 nå som 8 har blitt lansert. 3 år med gjenværende garanti og prisfall på grunn av ny modell.

Synd at det er dårlig med skinnseter i faceliften, ganske mange 2016 og eldre med samme spec som har delskinn. Takk for svar!

EDIT: 

Hva tenker du om serviceprisene? Average?

Garantien har gått ut på vår (Golf 6) så bruker et lokalt verksted til service. Så serviceprisene er ikke skremmende. Vet ikke hva som er normale servicepriser desverre.

Lenke til kommentar

Første bil bør være en stor bil.

Lær deg å kjøre en stor bil ordentlig over et par år så blir du en bedre sjåfør.

Alle mine biler har vel vært i 15k kroners klassen inntil jeg hadde passert 30 og kjøpte min første nybil. Personlig bryr jeg meg lite om estetikk på bil så jeg har spart mye penger kontra mine venner som har pisset vekk masse billån-penger på tapsprosjekter opp igjennom tjueåra.

Eneste jeg ville unngått er eldre amerikanere. De er flotte, men alltid noe som må fikses.

Men det høres ut som du ønsker å bruke penger på bil, så da har jeg nok lite å bidra med, dessverre :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Invader Zim skrev (1 minutt siden):

Første bil bør være en stor bil.

Lær deg å kjøre en stor bil ordentlig over et par år så blir du en bedre sjåfør.

Alle mine biler har vel vært i 15k kroners klassen inntil jeg hadde passert 30 og kjøpte min første nybil. Personlig bryr jeg meg lite om estetikk på bil så jeg har spart mye penger kontra mine venner som har pisset vekk masse billån-penger på tapsprosjekter opp igjennom tjueåra.

Eneste jeg ville unngått er eldre amerikanere. De er flotte, men alltid noe som må fikses.

Men det høres ut som du ønsker å bruke penger på bil, så da har jeg nok lite å bidra med, dessverre :)

Når noen er i den situasjonen at de kan kjøpe en ganske ny sikker bil så er det absolutt å foretrekke fremfor en gammel dødsfelle til 15k. Ser egentlig ikke at det er noe å lure på. 

Lenke til kommentar

 

20 minutes ago, Invader Zim said:

Første bil bør være en stor bil.

Lær deg å kjøre en stor bil ordentlig over et par år så blir du en bedre sjåfør.

Alle mine biler har vel vært i 15k kroners klassen inntil jeg hadde passert 30 og kjøpte min første nybil. Personlig bryr jeg meg lite om estetikk på bil så jeg har spart mye penger kontra mine venner som har pisset vekk masse billån-penger på tapsprosjekter opp igjennom tjueåra.

Eneste jeg ville unngått er eldre amerikanere. De er flotte, men alltid noe som må fikses.

Men det høres ut som du ønsker å bruke penger på bil, så da har jeg nok lite å bidra med, dessverre :)

Har både venner og familie som har kjøpt tapsprosjekter til 30-40.000 som har blitt (nesten) like dyre i samme sleng. De har kastet mange kroner på bilene, som senere har endt opp som spiker. Jeg ønsker meg en driftsikker nyere bil, hvor jeg lett har økonomisk rom til å betale ned lånet over kort tid. Skal ha bilen langt lenger enn lånet er tiltenkt, helt til den ikke er lønnsom å holde i drift lenger.

Mitt inntrykk er at eldre "nyere" biler har mer problemer, kontra 90-tallsbiler som var mye enklere sammenskrudd. 2007-> har såpass mye elektronikk og plast at det virker til at mye mer kan gå galt, samt at det blir dyrere å reparere. Min far har for eksempel en 07 Avensis, han måtte ut med 30K for å få den EU-godkjent. Slike bekymringer ønsker ikke jeg å bruke tiden min på. 

Føler at man har tatt det nest største verditapet på en tre år gammel bil, du kan fint finne en 2014 til 150K, 50K i verditap på 3 år er ikke mye på en bil i mine øyne. Går ut med 30% egenkapital av kjøpesum med 2% rente. 

Mindre bil blir det siden SUVer er overpriset grunnet populæritet (man betaler egentlig bare mer for en hatchback på stylter), samt at det ikke er så mye å velge i når man ønsker nyest mulig med kortest mulig KM-stand til lavest mulig pris. 

Klart jeg bryr meg om estetikk og sikkerhet og ? Men nå gjør jeg ikke som resten av vennegjengen som sitter med nyere 3 serier og A4. Føler det kan vente til et senere punkt i livet (nå er jeg 25). 

Endret av Voosj
Lenke til kommentar
Gadden skrev (16 minutter siden):

Når noen er i den situasjonen at de kan kjøpe en ganske ny sikker bil så er det absolutt å foretrekke fremfor en gammel dødsfelle til 15k. Ser egentlig ikke at det er noe å lure på. 

Trenger jo ikke å aktivt søke ut en "dødsfelle".

Regner med at du da sikter til et vrak.

Finner MASSE fine biler i den prisklassen som har årevis igjen å gå uten problemer.  Jeg sier ikke noe på personlige preferanser - det går man ha. Men bare fordi man VIL ha "dyr" bil betyr ikke at man MÅ, hvilket kan være én tolkning av innlegget.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Invader Zim said:

Trenger jo ikke å aktivt søke ut en "dødsfelle".

Regner med at du da sikter til et vrak.

Finner MASSE fine biler i den prisklassen som har årevis igjen å gå uten problemer.  Jeg sier ikke noe på personlige preferanser - det går man ha. Men bare fordi man VIL ha "dyr" bil betyr ikke at man MÅ, hvilket kan være én tolkning av innlegget.

Har du noen eksempler på noe brukbart da??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Invader Zim skrev (1 time siden):

Trenger jo ikke å aktivt søke ut en "dødsfelle".

Regner med at du da sikter til et vrak.

Finner MASSE fine biler i den prisklassen som har årevis igjen å gå uten problemer.  Jeg sier ikke noe på personlige preferanser - det går man ha. Men bare fordi man VIL ha "dyr" bil betyr ikke at man MÅ, hvilket kan være én tolkning av innlegget.

Tenkte på kolisjonssikkerheten. En bil til 15k er typisk fra rundt årtusenskiftet. Det har skjedd ENORMT mye med kolisjonssikkerheten siste årene. 

Lenke til kommentar

Blir nok ikke 1,4TSI uansett. 1,5TSI som kom i faceliften er veldig mye dyrere enn 1.0 her til lands. Ikke at det har store betydningen for min del.

1.0 motoren er tydeligvis brukt i mange modeller i VAG-gruppen (Seat, Skoda og Audi), og den har fått mye gode tilbakemeldinger hittil. Bare syntes det hørtes rart ut at en 1.0 3-sylinder kan være såpass frisk, men det er vel utviklingen som har gått videre. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Mofa$a skrev (1 time siden):

Kom til å tenke på denne fra 2009: Kræsj test gammel Volvo mot nyere Renault modus.

Nyere bil = Sikrere bil som oftest :)

 

Personlig ville jeg gått for golfen. Men unngå 1,4 TSI motoren opp til 2014 (kanskje 2015) modell da ett google søk viser at det ser ut til å ha vært mye trøbbel med de.

Er vel registerkjede som kan strekke seg og må byttes. Men som med det meste av VW så er det solgt så enormt mange at problemet nok virker større enn det egentlig er i forhold til antall solgte biler. Altså alikevel en liten % med feil.   Et søk på "DSG problemer" gir jo også et inntrykk av at det er en dritt girkasse selv om den er god som gull i de aller fleste tilfeller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Voosj skrev (1 time siden):

Blir nok ikke 1,4TSI uansett. 1,5TSI som kom i faceliften er veldig mye dyrere enn 1.0 her til lands. Ikke at det har store betydningen for min del.

1.0 motoren er tydeligvis brukt i mange modeller i VAG-gruppen (Seat, Skoda og Audi), og den har fått mye gode tilbakemeldinger hittil. Bare syntes det hørtes rart ut at en 1.0 3-sylinder kan være såpass frisk, men det er vel utviklingen som har gått videre. 

Er jo turboen som sørger for magien. En sugemotor føles utrolig slapp etter å ha kjørt en tur med bensinturbo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Voosj skrev (55 minutter siden):

Men sett mot en Mazda 3, en bedre bil mao? 

Jeg har ikke prøvd Mazda 3 men det er helt sikkert en god bil det også.  Det er alikevel få, eller ingen, i den prisklassen som slår Golfen på følelsen av mye bil for pengene.  Den føles dyrere enn den er. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...