Gå til innhold

Hvordan fungere Hemmelig bud, i en bud runde?


sam11net

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hva som ligger i begrepet her. Jeg var med i en budrunde i fjor, der jeg til slutt stod med høyeste bud. Så fikk jeg melding fra megler om at leiligheten var solgt. Noen hadde gått direkte til selger og gitt et privatbud, som denne hadde akseptert. Surt der og da, men fullt lovlig, da selger står fritt til å selge til den h•n vil, for det beløpet h•n vil. Jeg har selv solgt bolig til et bud som ikke var det høyeste, da det var andre ting ved budet som var viktigere for meg. 

Uansett viktig at info fra megler er korrekt, og det er her jeg oppfatter at feilen i saken ligger. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (6 minutter siden):

Spørs hva som ligger i begrepet her. Jeg var med i en budrunde i fjor, der jeg til slutt stod med høyeste bud. Så fikk jeg melding fra megler om at leiligheten var solgt. Noen hadde gått direkte til selger og gitt et privatbud, som denne hadde akseptert. Surt der og da, men fullt lovlig, da selger står fritt til å selge til den h•n vil, for det beløpet h•n vil. Jeg har selv solgt bolig til et bud som ikke var det høyeste, da det var andre ting ved budet som var viktigere for meg. 

Uansett viktig at info fra megler er korrekt, og det er her jeg oppfatter at feilen i saken ligger. 

Takk for svar, men dette er ikke privatbud. 

Slik jeg forstår det, så går Hemmelige bud via megler. 

Jeg ønsker bare å forstå hvordan det fungere. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, sam11net said:

Slik jeg forstår det, så går Hemmelige bud via megler. 

Jeg ønsker bare å forstå hvordan det fungere. 

Hemmelig bud via megler har jeg ikke vært borti, eneste type bud jeg har vært borti hvor andre budgivere ikke informeres, er ved privatbud. Håper noen kan forklare dette her. Ser heller ikke bort fra at det er begrepsforvirring fra journalisten. 

Lenke til kommentar
ozone skrev (42 minutter siden):

Jeg googlet "hemmelig bud" og øverst ligger flere avisartikler som forklarer og beskriver hva hvordan og hvor lurt i detalj.

Det stemmer, og ingen av de jeg får opp når jeg søker "hemmelig bud" svarer direkte på mine spørsmål. 

Derfor laget jeg en tråd her. 
Jeg viste jo at det var minimal mulighet å få svar her, men verd å prøve. 

Jeg lar tråden bare bli liggende her, og kanskje kommer en megler over den i årene som går, og har et svar. 

Lenke til kommentar

Jeg var interessert i en bolig som hadde ligget ute en stund, og hadde lagt inn et skambud godt under takst som ble avvist. Hadde god tid, så jeg gjorde ikke noe mer, slik at selgeren skulle "modnes" og innse at taksten var vel høy mtp. oppussingsbehovet.

Et par uker senere fikk jeg beskjed om at  huset var solgt etter at det var kommet et hemmelig bud. Slik jeg fikk det forklart av megleren var dette som et helt vanlig bud, men med et forbehold om at andre interessenter ikke skulle informeres. Da unngår man at budet setter i gang en budrunde. Ved et privat bud som går utenom megler (f.eks. før første visning) så kan det oppstå krangel om vederlag til megler, osv. - dette unngår man med hemmelig bud.

Lenke til kommentar

Reagerte selv på den artikkelen og skjønner ikke helt 'greia' med hemmelig bud når det er budrunde, slik det framkommer i artikkel.

La oss si man gir 3mill i bud og hemmelig bud gir 3,1 mill - du er villig til å gi 3,6 mill for bolig, men blir ikke informert om det hemmelige budet så du tror 3mill står. Du taper budrunde pga dette og selger taper 500k på det. Kan jo ikke stemme at dette er en særlig ideell måte å selge på. 

Mulig selger vil selge til hemmelig budgiver, men man vil vel ha mest mulig for salget iom man har budrunde, så da fungerer jo ikke denne måten å gjøre det på ihht til artikkel

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (4 minutter siden):

Du taper budrunde pga dette og selger taper 500k på det. Kan jo ikke stemme at dette er en særlig ideell måte å selge på. 

Som zanta skriver kan det være andre ting ved det "hemmelige" budet som veier tyngre. Kanskje denne kjøperen lover deg byggetillatelse for ny terrasse på hytta i strandsonen, f.eks. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (13 minutter siden):

Det er jo korrupsjon og det er vel ikke lovlig

Neida, selvfølgelig ikke, men ikke veit jeg ellers hva som får folk til å velge "hemmelige" budgivere. Kan det være at selger kan ha en avtale med en kompis som ønsker å kjøpe, og at han kan få leiligheten for 10k over høyeste bud, eller noe sånt?

Lenke til kommentar
probedroid skrev (1 time siden):

Jeg trodde hemmelig bud var det samme som anonymt og bindene bud, altså at andre interesserte ble informert om summen, men visste ikke hvem som la inn budet.

Det er jo sjelden man som budgiver får vite hvem de andre interessentene er mens budgivningen pågår. Alle budgivere føres opp i budprotokollen som man har rett til å få se etter at salget er gjennomført.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...