Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er det å flytte til Serbia med uføretrygd?


MisterR

Anbefalte innlegg

Gjest e8397...b48
9 hours ago, Kris85 said:

Morromann... Dette er nettopp noe av årsaken til at jeg blir så engasjert. Er kanskje litt arrogant av meg si dette; men jeg vet hva jeg snakker om. Fordi jeg selv er midt i det. Jeg møter mange fordommer og får mange spørsmål. Type: "HÆÆ, har du lov til det da? Jeg vil også bli ufør...." Det stikker og gjør vondt i brystet. Som du skriver er det en PENSJONSORDNING. Det står til og med på utbetalingen min i nettbanken. "NAV Pensjon" står det (eller pleide å stå... tror de endret på det nå).

Når noen sier "jeg vil også bli ufør" så har de ikke forstått mye om hva uføretrygd egentlig er for noe. Folk kan prate så mye de vil om hvor lett det er å få uføretrygd, som det selvsagt ikke er i realiteten. Kan hende det blir innvilget uføretrygd på feil grunnlag i noen få tilfeller, men angrip saksbehandlerne da og ikke den som har fått uføretrygd. Det er også mange lidelser som ikke synes på overflaten. Om noen er i rullestol, har gips eller bandasjer på seg så blir jo det oppfattet lettere enn for en som har store psykiske lidelser. Det kan også være andre ting som folk ikke så lett oppfatter som krever lengre observasjon og kanskje til og med bekreftelse i fra pasient på det noen antar det kan være at svaret er. Folk har alt for lett for å sette folk i bås før de kjenner alle sider. Dessuten så har folk også rett på å få holde litt for seg selv ting som angår egen helse dersom de ikke ønsker å spre det til ryktemølla i bygda.

Jeg merker selv at dersom en bil parkerer på handicapparkering så rykker det litt til litt for raskt i ryggmargsrefleksen dersom man får mistanke om misbruk. Men så ser man gjerne den lille blå lappen i frontruten om man gidder å se etter. Den er ikke alltid like synlig i fra alle betraktningsvinkler. Jeg synes at det med handicapparkering er et godt eksempel. Skal vanlige folk overprøve det en lege har bestemt? Kjenner du til hvorfor en som er totalt fremmed for deg har fått innvilget handicapbeviset? Hvor skjeivt må den handicappede bevege seg, eller hvor synlig må dårlig førlighet synes før du godtar tingenes tilstand med handicapparkering? Dette viser jo hvor vanskelig det kan være å bedømme, og jeg har merket på meg selv at det er lett å mistolke og bli irritert på feil grunnlag. Det man bør gjøre er å la være å sette folk så fort i bås. Om noen kjører inn på en handicapparkering så bør man først anta at de har god grunn for det. Så kan man la være å sjekke. Eller så må ordentlig etter dersom du er så nysgjerrig at man bare føler at man må komme til bunns i det. Det blir fort du som ender opp med å bli sett rart på dersom du legger for mye energi i slikt.

Krikkert har rett i at det finnes regler som regulerer hvor lenge man frivillig kan få holde på egeninnbetalt frivillig medlemskap i folketrygden når man har bosatt seg i utlandet. Kjenner en som fikk uføretrygd, bodde i utlandet noen år og fikk seg en skade som han bare må leve med fordi velferdssystemet i landet er minimalt, et land i Sør-Amerika, personen er norsk statsborger som har mistet retten til helsebehandling i Norge pga. for lang botid i utlandet. Her er litt skriverier om NAV-klienter som drar på ferie til utlandet. Altså litt hva de må passe på.

https://www.dinside.no/okonomi/reise-til-utlandet-nar-du-er-sykemeldt-eller-arbeidsledig/61056184

Anonymous poster hash: e8397...b48

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til trådstarter som er viktig å huske på: når du vil flytte til Serbia er det viktig dog at de som har siste ord om dette temaet hverken er NAV eller den norske stat, men staten Serbia. Det er ikke alltid bare å flytte til et annet land om man vil; det er tross alt staten det er snakk om som bestemmer hvor lenge du har lov å oppholde deg der, med eller uten trygd. Og Serbia er så bidt jeg vet fortsatt ikke med i EU så de har nok begrensninger på hvor lenge en utenlandsk borger kan oppholde seg der om gangen. Slik bør du sjekke før du reiser dit. I Thailand har som kjent en del uføre og pensjonister valgt å bo deler av året, men slik jeg har skjønt det er de fleste der kun på turistvisum siden de ikke får permanent oppholdstillatelse. I flere år har det vært vanlig at "fastboende" på turistvisum har hoppet over grensen til nabolandene den dagen turistvisumet utløper for så å gå rett inn i Thailand igjen og få et nytt stempel, men det har myndighetene begynt å stramme inn på og innført karantene hvor man er nødt til å være flere måneder, kanskje et halvt år utenfor landet før man slipper inn igjen. Du bør alltid sjekke på forhånd hvordan reglene er for det landet du ønsker å bosette deg i. Noen land har også regler om at du må ha skaffet visum i hjemlandet, på ambassader eller konsulater før du kan besøke og noen har også regler om at du må ha visum på forhånd før du kan gå ombord i et fly til nevnte land. Men jeg tviler på at det gjelder Serbia.

Jeg ser at åpningsinnegget har spørsmålet om du må ha oppholdstillatelse, men hele tråden handler om trygden så det spørsmålet ble i bakgrunnen. Ja, du får ha norsk uføretrygd hvor du vil, men det er altså landet du vil flytte til som bestemmer oppholdstillatelsen og lengden på denne. Ta kontakt med det seribiske konsultatet i Oslo:
http://www.oslo.mfa.gov.rs/

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Kan anbefale Brennpunkt - Fallet, på NRK

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000719/avspiller

Dette viser hvor latterlig byråkratisk og vanskelig Norge kan være med tanke på helsehjelp. "Det absolutt minimum av menneskerettigheter", er en gjentakende setning som går igjen. I det som mange liker å tro er verdens beste land å bo i. 

Med min historikk, og det jeg har blitt kjent med etter at jeg ble syk og ufør. Hadde jeg ikke nølt et sekund med å tegne en knallgod privat helse og livsforsikring. Livet kan snu raskere enn det man tror. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De gjør det vanskelig for å gjøre det vanskelig for folk å få det som de vil, fordi hvis alle tar med seg trygd ut av landet, så ender Norge A/S opp bankerott til slutt. Hvis uføretrydede bruker penger i Norge, så brukes det på forretninger i Norge, og skaper verdier i Norge. Hjelper med å holde riksøkonomien oppe og skape verdier, om enn falske verdier, så er det i hvert fall verdier. La oss si at alle Norges trygdede flytter til Sverige, da ender Sverige opp med hvor mye? la meg anta ca 30 milliarder i skatteinntekter hvert år, hvis alle flytter ut permanent og skatter dit, naturligvis. Noe som sikkert blir den naturlige utviklingen. Derfor gjør NAV og staten det vanskelig for folk. Det er så uetisk som det får blitt, å villede i stedet for å bare være direkte og ærlige.

Selv om jeg er for globalisering, så må det gjøres forsvarlig. Og jeg er også med på at å gjøre ting vanskelig særlig for de som er ressurssvakest, så skaper man fundamental mistillit mot seg selv (staten/NAV). Men det bryr de seg ikke om siden det aldri får noen konsekvenser hverken økonomisk eller juridisk.

Og siden de ikke bryr seg, så fører det naturligvis til at folk heller ikke bryr seg. Og dét igjen er grunnen til at jeg ikke fraråder folk på trygd å flytte ut av Norge om de ønsker. Hvis lederskapet bryr seg og forklarer ting helhetlig og i detalj, så gidder i hvert fall -flere- å bry seg om hvordan ting fungerer. Når viktige og fundamentale temaer som det denne tråden dreier seg om skal gjøres vanskelig, da gir folk opp tidlig. Trist at det er sånn. Jeg håper denne saken i media nå fører til en revolusjon i hele NAV-systemet.

 

Hvor vanskelig er det for NAV å sette et par advokater på en sak; Å utferdig et blad til alle Norges beboere om enkle rettigheter angående uføretrygd? Koster kanskje 2 millioner i lønn for ett år, og ikke altfor mye i produksjon av enkle pampfletter. Grunnen til at de ikke har gjort det er for å gjøre det vanskelig for folk å forstå regelverk, som et maktmiddel for å skape vag frykt så folk ikke skal føle seg sikre. Uetisk lederskap. Selv om mange får penger og hjelp, som jo er etisk, så tar det en milliard år for mange, og man må ha ressurser for å klare å stå i prosessen for å bli ufør. Mange ender opp i rusmisbruk og noen i selvmord. Lederskap er ikke bare å gi penger, men også klar og tydelig veiledning og rettledning som alle kan forstå, uten juridisk "mumbo-jumbo" som hvermannsen ofte ikke forstår.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (40 minutter siden):

De gjør det vanskelig for å gjøre det vanskelig for folk å få det som de vil, fordi hvis alle tar med seg trygd ut av landet, så ender Norge A/S opp bankerott til slutt. Hvis uføretrydede bruker penger i Norge, så brukes det på forretninger i Norge, og skaper verdier i Norge. Hjelper med å holde riksøkonomien oppe og skape verdier, om enn falske verdier, så er det i hvert fall verdier. La oss si at alle Norges trygdede flytter til Sverige, da ender Sverige opp med hvor mye? la meg anta ca 30 milliarder i skatteinntekter hvert år, hvis alle flytter ut permanent og skatter dit, naturligvis. Noe som sikkert blir den naturlige utviklingen. Derfor gjør NAV og staten det vanskelig for folk. Det er så uetisk som det får blitt, å villede i stedet for å bare være direkte og ærlige.

 

Og det er også grunnen til at uføretrygdede og pensjonister som flytter til utlandet må betale en ekstra kildeskatt på 15%(gjelder sikkert ikke innenfor EØS)samt at dersom de vil hjem for en viktig operasjon er de nødt til å betale for det av egen lommebok.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (45 minutter siden):

De gjør det vanskelig for å gjøre det vanskelig for folk å få det som de vil, fordi hvis alle tar med seg trygd ut av landet, så ender Norge A/S opp bankerott til slutt.

Hvorfor det? De fleste i Norge går tross alt ikke på trygd. Du får det til å høres ut som om norsk økonomi står og faller på trygdedes kjøpekraft. Det er vel ikke helt riktig? Trygdede har relativt dårlig kjøpekraft og jeg tror ikke det er mange prosenter av handelstandens meget innbringende julehandel som kommer fra trygdepenger.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Hvorfor det? De fleste i Norge går tross alt ikke på trygd. Du får det til å høres ut som om norsk økonomi står og faller på trygdedes kjøpekraft. Det er vel ikke helt riktig? Trygdede har relativt dårlig kjøpekraft og jeg tror ikke det er mange prosenter av handelstandens meget innbringende julehandel som kommer fra trygdepenger.

Neida, men hvis staten med enkle grep kan hindre at 30 milliarder svinger den éne eller andre veien, så tror jeg nok de heller gjør dét enn å la være.

Lenke til kommentar

At penger skal holdes innen Norge høres logisk ut ved første øyekast. 

Men, personlig ser jeg på det som en fordel at jeg sprer oljepengene over til mindre velstående land. Mange land er helt avhengig av inntekter fra turistnæringen, og de 50 000 nordmennene som er bosatt i Spania bidrar sitt - for å si det mildt. 

Norsk olje blir solgt i USD, deler av denne dollaren går inn under statsbudsjettet og sikrer deg og meg gode rettigheter. Ved å "tvinge" denne omsetningen innenfor Norges grenser vil krona holde seg sterkere og de som driver med eksport av varer vil miste inntekt som følge av dette. Nå er krona rekordsvak, men det sikrer arbeidsplasser og skaper en god balanse i handels-trafikken. Det er latterlig stor  forskjell på både detaljhandel og hva det koster med arbeidskraft i Norge. Slik at en sterk kronekurs vil bidra til vanskeligere vilkår for næringslivet. Det er også derfor norske myndigheter jobber så hardt med å ikke bruke for mye oljepenger. 

Det er vel ingen land i verden som sender så mye penger ut av landet som i Norge, med tanke på at vi er i verdenstoppen når det gjelder sydenreiser, grensehandel og pensjonister bosatt i utlandet. Norsk rikdom beriker andre som trenger det mer enn oss!

Nasjonalisme er ikke sunt i det store bilde. Vi burde heller se på den globale situasjonen i en helhet, derfor har jeg ekstremt god samvittighet når jeg spytter inn penger i en lokal bistro på et lite sted i f.eks. Portugal. 

Faktisk; dersom all pengetrafikk som går ut av Norge skal tvinges inn i landet vårt igjen, vil inflasjonen stige så mye at staten blir tvunget til å kutte i velferdsordninger for at bedrifter ikke skal gå konkurs. Så i det store bildet er det god butikk å ta med penger ut av landet. Selv om det ikke høres så logisk ut. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Morromann said:

En ting til trådstarter som er viktig å huske på: når du vil flytte til Serbia er det viktig dog at de som har siste ord om dette temaet hverken er NAV eller den norske stat, men staten Serbia. Det er ikke alltid bare å flytte til et annet land om man vil; det er tross alt staten det er snakk om som bestemmer hvor lenge du har lov å oppholde deg der, med eller uten trygd. Og Serbia er så bidt jeg vet fortsatt ikke med i EU så de har nok begrensninger på hvor lenge en utenlandsk borger kan oppholde seg der om gangen. Slik bør du sjekke før du reiser dit. I Thailand har som kjent en del uføre og pensjonister valgt å bo deler av året, men slik jeg har skjønt det er de fleste der kun på turistvisum siden de ikke får permanent oppholdstillatelse. I flere år har det vært vanlig at "fastboende" på turistvisum har hoppet over grensen til nabolandene den dagen turistvisumet utløper for så å gå rett inn i Thailand igjen og få et nytt stempel, men det har myndighetene begynt å stramme inn på og innført karantene hvor man er nødt til å være flere måneder, kanskje et halvt år utenfor landet før man slipper inn igjen. Du bør alltid sjekke på forhånd hvordan reglene er for det landet du ønsker å bosette deg i. Noen land har også regler om at du må ha skaffet visum i hjemlandet, på ambassader eller konsulater før du kan besøke og noen har også regler om at du må ha visum på forhånd før du kan gå ombord i et fly til nevnte land. Men jeg tviler på at det gjelder Serbia.

Jeg ser at åpningsinnegget har spørsmålet om du må ha oppholdstillatelse, men hele tråden handler om trygden så det spørsmålet ble i bakgrunnen. Ja, du får ha norsk uføretrygd hvor du vil, men det er altså landet du vil flytte til som bestemmer oppholdstillatelsen og lengden på denne. Ta kontakt med det seribiske konsultatet i Oslo:
http://www.oslo.mfa.gov.rs/

 

Jeg kan få oppholdstillattelse i Serbia i 6 måneder i strekk. Jeg må bare fornye den hos politiet før den utløper. De trenger en god grunn til at jeg vil være igjen i landet, og en leilighetskontrakt vil være sterkt nok bevis. Jeg vil være her fordi jeg eier eiendom og skal bruke den.

Etter 5 år i Serbia kan jeg søke permanent residenceship eller hva det heter. Jeg har fått god hjelp av venner og familiene dems i Serbia. Det er altså ikke så vanskelig å bli borger der :)

Lenke til kommentar
4 hours ago, Taurean said:

De gjør det vanskelig for å gjøre det vanskelig for folk å få det som de vil, fordi hvis alle tar med seg trygd ut av landet, så ender Norge A/S opp bankerott til slutt. Hvis uføretrydede bruker penger i Norge, så brukes det på forretninger i Norge, og skaper verdier i Norge. Hjelper med å holde riksøkonomien oppe og skape verdier, om enn falske verdier, så er det i hvert fall verdier. La oss si at alle Norges trygdede flytter til Sverige, da ender Sverige opp med hvor mye? la meg anta ca 30 milliarder i skatteinntekter hvert år, hvis alle flytter ut permanent og skatter dit, naturligvis. Noe som sikkert blir den naturlige utviklingen. Derfor gjør NAV og staten det vanskelig for folk. Det er så uetisk som det får blitt, å villede i stedet for å bare være direkte og ærlige.

Selv om jeg er for globalisering, så må det gjøres forsvarlig. Og jeg er også med på at å gjøre ting vanskelig særlig for de som er ressurssvakest, så skaper man fundamental mistillit mot seg selv (staten/NAV). Men det bryr de seg ikke om siden det aldri får noen konsekvenser hverken økonomisk eller juridisk.

Og siden de ikke bryr seg, så fører det naturligvis til at folk heller ikke bryr seg. Og dét igjen er grunnen til at jeg ikke fraråder folk på trygd å flytte ut av Norge om de ønsker. Hvis lederskapet bryr seg og forklarer ting helhetlig og i detalj, så gidder i hvert fall -flere- å bry seg om hvordan ting fungerer. Når viktige og fundamentale temaer som det denne tråden dreier seg om skal gjøres vanskelig, da gir folk opp tidlig. Trist at det er sånn. Jeg håper denne saken i media nå fører til en revolusjon i hele NAV-systemet.

 

Hvor vanskelig er det for NAV å sette et par advokater på en sak; Å utferdig et blad til alle Norges beboere om enkle rettigheter angående uføretrygd? Koster kanskje 2 millioner i lønn for ett år, og ikke altfor mye i produksjon av enkle pampfletter. Grunnen til at de ikke har gjort det er for å gjøre det vanskelig for folk å forstå regelverk, som et maktmiddel for å skape vag frykt så folk ikke skal føle seg sikre. Uetisk lederskap. Selv om mange får penger og hjelp, som jo er etisk, så tar det en milliard år for mange, og man må ha ressurser for å klare å stå i prosessen for å bli ufør. Mange ender opp i rusmisbruk og noen i selvmord. Lederskap er ikke bare å gi penger, men også klar og tydelig veiledning og rettledning som alle kan forstå, uten juridisk "mumbo-jumbo" som hvermannsen ofte ikke forstår.

Jeg forstår tanken. Jeg har tenkt på dette siden jeg var barn at penger sendt ut av landet er ute av landet og gjør landet fattigere.

 

Men jeg er også en som har blitt totalt sviktet av Norge og blitt nektet kompensasjon på hele 40 MILLIONER kroner. Absolutt 0 øre fikk jeg fordi de kunne finne bare en feil med 1 ting ut av 100 jeg hadde krav fra. Hadde jeg fått det jeg hadde krav på så hadde alt blitt brukt her i Norge, men siden staten har sviktet meg så kan ikke de forvente at jeg bruker alt her.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 17.11.2019 den 23.00):

Delvis feil.

Man kan ta med seg uføretrygden til alle land i hele verden, om man måtte ønske det. Forskjellen er at enkelte land krever skatt av inntekten, selv om den stammer fra Norge.


Alle land krever skatt av inntekten din, med noen ytterst få unntak, slik at flytter du til et annet land, blir du skattepliktig dit.
Enkelte land krever dog ikke inn skatt på pensjoner, slik som Spania, mens andre land har langt høyere skatt på pensjoner, slik som Sverige.

 

Kris85 skrev (På 17.11.2019 den 23.00):

Men for å opparbeide seg rett til å ta med seg uføretrygden ut av landet, må man uansett ha vært medlem av folketrygden i mer enn 20 år etter fylte 16 år. Dette bortfaller ikke selv om Norge har en trygdeavtale med Serbia.


Det kan det godt gjøre, dersom avtalen med Serbia sier at norsk uføretrygden ikke skal bortfalle, skatteavtalen går foran.

Det er vel heller ikke slik at man mister uføretrygden ved kortere botid, men den beregnes annerledes slik at man vil i de fleste tilfeller få langt lavere uføretrygd.

Tillegget for "ung uføre" kan uansett ikke eksporteres, slik at det mister man, men altså kun tillegget.

 

Kris85 skrev (På 17.11.2019 den 23.00):

... i prinsippet kan man da flytte ut av Norge og til Portugal, søke om frivillig medlemskap i folketrygden og deretter beholde rettighetene uten å betale en krone i skatt (sett bort i fra medlemskapet i folketrygden da... ca 2500 kr pr mnd)


Nå er altså Portugal i EU, og det innvilges generelt ikke frivillig medlemskap i trygden for pensjonister og uføre som bosetter seg i annet EU/EØS-land. Det er også betydelig vanskeligere å få dette innvilget i en hel del land, enn enkelte ser ut til å tro.
 

Kris85 skrev (På 17.11.2019 den 23.00):

For å oppsummere:
Man må ikke være bosatt i Norge for å motta helsehjelp. Man må være medlem av folketrygden. En norsk borger kan tegne frivillig medlemskap i folketrygden selv om vedkommende ikke er bosatt i Norge.

I et EØS land er man likestilt med andre EØS borgere. En Spanjol kan derfor få gratis helsehjelp i Norge, og en nordmann kan få gratis helsehjelp i Norge. Folketrygden har blitt nylig kritisert for å ikke ha opplyst nok om dette. 


Det er verdt å merke seg at det eneste man har krav på i Norge, dersom man er bosatt i utlandet, er helsehjelp som blir nødvendig under et opphold i Norge.

Man har uansett ikke krav på planlagte behandlinger, fastleger og den slags, det må man ta i det landet man bor.
En spanjol kan ikke uten videre reise til Norge for å få foretatt planlagte behandlinger her, men en spanjol kan få hjelp i Norge dersom akutt sykdom oppstår under et norgesbesøk.

Det eneste frivillig medlemskap i trygden gir deg, er rett til "ordinær stønad" fra folketrygden.
I hovedsak betyr det at man har krav på dekning av utgifter til ambulanse, opphold på sykehus inntil 3000 kroner per liggedøgn samt legemidler. Alt dette er altså i det landet man bor, dersom landet ikke har tilstrekkelige trygdeordninger for sine beboere.

Dersom man permanent flytter tilbake til Norge, mister men heller ikke retten til behandling i Norge, ettersom man beholder "treårskravet" til forutgående medlemskap.
Frivillig medlemskap gir så vidt jeg har forstått fremdeles ingen rett til å kunne reise hjem til Norge for å få utført planlagt behandling dersom man har flyttet utenlands, det er nok ikke så enkelt.


Nå er det altså en egen avtale med Serbia, denne vet jeg null niks om, så det kan være helt annerledes der i et hvilket som helst annet land, og det Krikkert skriver, stemmer så å si alltid på en prikk, så det gjør nok det her også.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Kris85

 

Jeg lurer på om du kan svare kort og konkret på disse spørsmålene fordi jeg leste litt blandede svar.

1. Kan jeg flytte til Serbia i en alder av 26 og beholde uføretrygden?

2. Kan jeg beholde retten til å få min medisin og legehjelp dekket av staten? For eksempel koster en legetime 360kr nå og injeksjonen som holder meg i livet er gratis. Beholder jeg dette?

2.5. Hvis jeg ikke beholder retten til billig/gratis helsehjelp, kan jeg søke om det? Skal høre med NAV så snart de har tid, men jeg er usikker.

3. Vet du om jeg blir skattet kun av Norge eller av Serbia eller begge? Eventuelt har det med permanent borgerskap å gjøre?

 

Tusen takk for mye bra info så langt

Endret av MisterR
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg Kris85, men jeg ville nok heller henvendt meg til Krikkert for korrekte svar.

Jeg ville tippe at ;

1. Kanskje, men uføretrygden din blir nok uansett redusert.
Du vil trolig miste tillegget for "ung uføre", og det er mulig uførepensjonen reduseres, litt usikker på hvordan §12-11 kommer inn i det, samt at avtalen med Serbia går foran loven uansett, så Krikkert er den som trolig vet mest om det?

2. Nei, du beholder ikke dette, når du flytter til Serbia, går du under de reglene og prisene som gjelder i Serbia.

2.5 Ja, du kan søke om frivillig medlemskap i trygden, som vil dekke det mest grunnleggende, men det er altså ingen garanti for at du får noe slikt, det kommer an på hvordan systemet er i Serbia (hvor dårlig det er), og om det er særlige grunner som taler for at du fremdeles bør få være medlem av norsk trygd. Frivillig medlemskap koster også en hel del, som er verdt å ta med seg.

3. Du blir skattet i det landet du bor, men på generelt grunnlag er du ikke ansett skattemessig utflyttet fra Norge før etter fire år.
Du er altså skattepliktig til Serbia fra første dag du flytter dit, men du er også skattepliktig til Norge i fire år etter at du har flyttet ut, og selv etter de fire årene kan de også trekke kildeskatt av pensjon.

Det er dog skatteavtalen som regulerer dette, så det kan svinge i alle retninger, alt fra at du i praksis slipper å betale skatt, til at du må betale skatt i begge landene, dette vet sikkert @krikkert mer om, eller du kan lese skatteavtalen selv?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

0laf, du skriver at det normalt ikke gis frivillig medlemskap i Folketrygden dersom man flytter til et land i EU/EØS. Min mormor bor og kjenner mange i Spania, der har mange frivillig medlemskap i folketrygden, som på folkemunne kalt "trygdeavgiften".

0laf, jeg er ikke NAV. Men jeg har vært gjennom denne prosessen selv. Så derfor er det rart at du mener trådstarter ikke bør høre på hva jeg har å si.  

MisterR

1. Kan jeg flytte til Serbia i en alder av 26 og beholde uføretrygden?

Nei! Dette er jeg 100% sikker på. Du må ha vært medlem av folketrygden i 20 år etter fylte 16 for å ha rett til dette. Du er for ung. 

2. Kan jeg beholde retten til å få min medisin og legehjelp dekket av staten? For eksempel koster en legetime 360kr nå og injeksjonen som holder meg i livet er gratis. Beholder jeg dette?

Nei. Som nevnt over her.

2.5. Hvis jeg ikke beholder retten til billig/gratis helsehjelp, kan jeg søke om det? Skal høre med NAV så snart de har tid, men jeg er usikker.

Du kan uansett ikke flytte til Serbia (eller et annet land) og ta med deg trygda. Så dette blir uansett ikke aktuelt. 

3. Vet du om jeg blir skattet kun av Norge eller av Serbia eller begge? Eventuelt har det med permanent borgerskap å gjøre?

Normalt sett begge; men som tidligere nevnt har Norge en egen avtale om Serbia om dette. Detaljene kjenner jeg ikke til. Men du kan uansett ikke flytte til Serbia slik situasjonen din er nå. Så dette blir ikke aktuelt. 

Dette kan du gjøre
Du kan reise til Serbia i inntil 180 dager pr år (dersom Serbiske myndigheter godkjenner så lenge opphold....slik som i Makedonia får du maksimalt 30 dagers opphold av gangen, men er bare å passere grensa inn og ut - så får du nytt opphold...). Da er du å regne som turist og norsk statsborger, og beholder alle rettigheter her hjemme. Men du kan ikke offisielt flytte ut av Norge og må forsatt skatte til norge på normal måte. 

Endret av Kris85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kris85 said:

Dette kan du gjøre

 

Du kan reise til Serbia i inntil 180 dager pr år (dersom Serbiske myndigheter godkjenner så lenge opphold....slik som i Makedonia får du maksimalt 30 dagers opphold av gangen, men er bare å passere grensa inn og ut - så får du nytt opphold...). Da er du å regne som turist og norsk statsborger, og beholder alle rettigheter her hjemme. Men du kan ikke offisielt flytte ut av Norge og må forsatt skatte til norge på normal måte. 

 

Takk for mange bra svar. Da vet jeg at drømmen er midlertidig knust og jeg må leve der jeg blir sykere i 14 år til. Jeg fikk jo ikke trygd før jeg var 20 selv om jeg søkte da jeg var 18. Da blir jeg 40 før jeg får flytte ?

 

Dumt at det skal være slik da. Staten ansetter personer som skader folk så grundig at de ikke kan jobbe og så nekter de å gi kompensasjon og forventer at folk skal kunne leve på minstelønn når de allerede har høyere regninger enn vanlige folk og i tillegg blir bøtlagt for å ha anfall.

Lenke til kommentar

Det krever en større omstilling enn det du forestiller deg - når man flytter ut av Norge. Tro meg! Jeg har vært gjennom det samme. Jeg trodde også jeg skulle bli "friskere" av å flytte ut. Men der tok jeg feil. Jeg vil anta at helsevesenet er vesentlig bedre i Norge enn Serbia. Selv i høyt utviklet land i Europa kan det ikke sammenliknes; med hvor godt vi har det her i Norge. Jeg har vært mye på sykehus i utlandet, og det med kulturelle forskjeller, korrupsjon, språkproblemer og det som er. Det er større og mer omfattende enn du kanskje tror. Så ikke ta det så tungt! Det er lett å drømme seg vekk, tenke at alt løser seg bare man flytter/rømmer. Men slik er det ikke alltid. 

Jeg har vært mye i Serbia (og Kosovo). Nå vet ikke jeg om du har en tilhørighet der, type familie og lignende. Gjestfrie folk, ja - men det er utenpå. Som turist og besøkende ser du ikke baksiden av det. Alle tidligere kommunist-land har en "ikke stol på noen" mentalitet, mye korrupsjon og forskjeller man ikke ser før man er integrert  - og da vil du savne trygge gode Norge. Vil jeg anta. 

Jeg ville uansett ringt NAV og spurt dem direkte. Folk her er uenige med meg, og kommer med svært motstridene signaler. Like mye som jeg er skråsikker på at jeg har rett, har vel andre her inne samme formening om at de sitter på fasiten. Mens det uansett er NAV som gjør det! Så ring å spør, så får du et 100% endelig svar. 

Så må du gjerne fortelle hva de sier her i tråden etterpå. Men det blir nok bare hva som jeg allerede har nevnt.

Det å reise 180 dager i året er ikke så verst det heller. Jeg reiser hele tiden, i morgen går turen til Polen. :) I Desember til et varmere land. Du er fleksibel, og kan finne utrolig rimelige billetter - det er en kjekk hobby og trenger ikke koste så mye, gjennom nettverk som Couchsurfing har jeg venner i omtrent alle land i europa som jeg kan bo gratis hos. 

SÅ surt er det ikke i Norge. Serbia har sine fordeler, men de er helt ærlig ikke så mange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor rett og slett i en av disse trygge leilighetene til boligkontoret som jeg fikk leie via NAV. Jeg blir fakstisk syk her på grunn av så mange valg som har blitt gjort under byggingen av leilighetene.

 

Eksempler:

1. Det å kaste vanlige ting som pizza esker ville tatt 60 sekunder hos muttern (hvis hun ikke hadde blitt psycho av at folk bor med henne), men her så vil de samme eskene ta 1 time å kaste. Det er 60x lenger tid! Det skal ikke være sånn. Jeg som er ufør, har begrenset energi og får anfall av å yte for mye skal ikke trenge å dele vanlig embalasje i 8 biter før det passer i søppelsjakta. Dagligdagse ting skal bare passe og gå rett in, men nei. Det blir at jeg heller bygger en søppelhaug på innendørs verrandaen og kaster alt 1-2 ganger i året når de setter ut containere til rengjøring.

 

2. Kjøkkenet er ikke bygget med standard materialet eller mål og faller fra hverandre siden før jeg flytter inn, men de bryr seg ikke om å fikse det. Ikke kan man ha oppvaskmaskin på kjøkkenet uten å gå ut med flere tusen i rørlegger avgift heller. Oppvaskmaskinen må stå på badet og blokkere halve rommet, noe som gjør det mentalt vanskelig å ta oppvask til maskinen siden den er på "feil" rom. Ikke for å snakke om hvor krunglete det er å navigere seg rundt det lille badet.

 

Ikke får jeg hjemmehjelp heller fordi min største diagnose alene ikke er nok og de bryr seg ikke om at jeg har 8 andre som også øker striden.

Endret av MisterR
Lenke til kommentar

Trist å lese at du lever under sånne kår. Forstår veldig godt slike frustrasjoner du beskriver. At ting ikke er designet eller utført praktisk og durabelt.

Hvis jeg vil gi et tips, så er det å begynne å reise. Reise bort for 1 måned om gangen, for eksempel. Bare dét gir en stor psykologisk boost, i hvert fall hvis du reise til et rolig sted du kan hvile. Du virker ganske internett-bevandret så du vet sikkert litt.

Lenke til kommentar

En liste over hvilke land Norge har trygdeavtaler med finnes her: https://lovdata.no/nav/andre-rettskilder/Trygdeavtaler

Reglene i en trygdeavtale går foran norsk lov. 

Trygdeavtalen Norge har med Serbia er denne: https://lovdata.no/nav/rundskriv/t42-kon-yu

Det står i kap 3, art 11, avsnitt 5 følgende: "Pensjon som er tilstått etter bestemmelsene foran kan ikke inndras eller settes ned bare fordi den berettigede er bosatt i Jugoslavia."

Videre står det i gjennomføringsavtalen  https://lovdata.no/nav/rundskriv/t42-avt-yu

"Artikkel 3 Medisinsk behandling i utlandet. Konvensjonens artikkel 8 annet ledd.

Statsborgere i et av landene som er trygdet i Norge, har under opphold i utlandet rett til fra norsk trygd å få dekket utgifter til nødvendig medisinsk behandling ved sykdom og ulykke som inntreffer under oppholdet. Utgiftene begrenses til det beløp som ville blitt betalt for tilsvarende behandling i Norge."

Kan forøvrig være greit å høre med NAV hvordan de selv tolker konvensjonen. 

 

 

 

Endret av heheszki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...