Gå til innhold

Moderatorer - Måten å moderere på.


Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (14 minutter siden):

Vi kan ikke detaljstyre på det nivået, det har vi rett og slett ikke tid til. Vi har privatliv og jobb som vi er nødt til å ta hensyn til.

 

Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Nei, alt blir gjennomgått nøye. Det er ingen på laget som fjerner ting uten å ha brukt tid på å underdøke saken føst. Vi tar denne oppgaven svært alvorlig.

Litt dårlig kommunikasjon dere i mellom her? Enten har dere tid, eller så har dere ikke tid. Har du ikke tid til å være en moderator, så foreslår jeg at du lar den jobben gå til noen andre. 

Uderzo skrev (14 minutter siden):

Kaller man en annen bruker en idiot i et innlegg, mens resten av innlegget er seriøst, så må man bare finne seg i at det blir fjernet.

Hva er det du ikke forstår i kritikken? Hvis et troll lager et større innlegg med noe dere kan finne ut at må modereres, mens man siterer en løgn angående et tema og forklarer hvorfor det er et løgn, så har man ikke sitert deler av innlegget som blir moderert bort. Man siterer kun deler av innlegget som kan berike diskusjonen og tema. Altså er det håpløst at en post blir fjernet kun fordi man har sitert deler av innlegget som ikke skal modereres bort.

Eksempel:

Troll: X er en idiot, fordi 12+12 er ikke 24. Det blir 25! 

Sitat
Sitat

12+12 er ikke 24. Det blir 25! 

Nei det er feil. 12+12 blir 24 fordi X, Y og Z. 

 Jeg modererte meg selv her, og unnlot å sitere det dere kanskje kom til å fjerne. Allikevel så blir min post som kan inneholde sitater fra flere folk fjernet. UTEN å inneholde noen slags form for regelbrudd. 

Altså når slike situasjoner oppstår, så finner jeg det bare rett og rimelig at dere tar vare på innlegget og sender det som PM til personen som kanskje har brukt 30-40 minutter på undersøkelser og tiden det har tatt å produsere innlegget. 

Når dere snakker om tid, så pisser dere på andres tid når dere ikke sørger for å gjøre dette på en korrekt måte. For de tingene som blir sitert, omhandler ofte en missoppfatning generelt hos folk, som man kanskje ønsker å korrigere.

 

Om hele argumentet grunner ned til mangelen på tid, så foreslår jeg at dere finner noen andre. For dette ser ut til å være et standardsvar her. Så hva blir isåfall meningen med "tilbakemeldinger" seksjonen, når alt blir slått ned? Dere kan umulig påstå at dere har funnet verdens beste metode å løse dette på, og er verdens beste lag av moderatorer? Det finnes ingen andre diskusjonsforum som løser dette på denne måten. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ved flere anledninger gjort akkurat det du beskriver, fjernet innlegg som siterer noen som bryter retningslinjene uten at h*n som siterer bryter de. Jeg har da kopiert innlegget og sendt det til vedkommende på PM for å gi h*n en mulighet å poste det på nytt, å jeg overdriver ikke når jeg sier at ikke en eneste av de postet innlegget sitt på nytt, og flesteparten svarte ikke engang på PMen. 

Jeg mener det da ikke er urimelig av oss å forvente at dere som har et ønske om å poste det på nytt fyrer av en PM å spørr om å få en kopi av det på PM. Hvorfor skal vi legge mye ekstra arbeid i å gjøre dette automatisk når storparten av brukerene ikke gjør noe med det likevel?

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

Jeg har ved flere anledninger gjort akkurat det du beskriver, fjernet innlegg som siterer noen som bryter retningslinjene uten at h*n som siterer bryter de. Jeg har da kopiert innlegget og sendt det til vedkommende på PM for å gi h*n en mulighet å poste det på nytt, å jeg overdriver ikke når jeg sier at ikke en eneste av de postet innlegget sitt på nytt, og flesteparten svarte ikke engang på PMen. 

Jeg mener det da ikke er urimelig av oss å forvente at dere som har et ønske om å poste det på nytt fyrer av en PM å spørr om å få en kopi av det på PM. Hvorfor skal vi legge mye ekstra arbeid i å gjøre dette automatisk når storparten av brukerene ikke gjør noe med det likevel?

 

Jeg har fått flere slike poster slettet, og jeg har aldri fått en PM om dette. 

Så usikker på om du forteller dette som et forsvar eller ikke, for jeg har selv aldri erfart det du sier at du selv gjør - som er i stikk i strid mot hva de andre her har sagt. Når dere nå da kommer med motstridende svar om hverandre hele tiden, så må en begynne å lure. 

 

Host gjerne opp beviset for dette. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått flere slike poster slettet, og jeg har aldri fått en PM om dette. 

Så usikker på om du forteller dette som et forsvar eller ikke, for jeg har selv aldri erfart det du sier at du selv gjør - som er i stikk i strid mot hva de andre her har sagt. Når dere nå da kommer med motstridende svar om hverandre hele tiden, så må en begynne å lure. 

 

Det er ikke noen føring at det skal gjøres, men det er noe jeg har gjort på eget initiativ ved enkelt tilfeller hvor jeg har hatt nødt til å fjerne store innlegg. Hvorvidt du tror på det eller ikke kan jeg ikke gjøre noe med. Men uavhengig av dette mener du det er helt urimelig å forvente at brukere fyrer av en PM til moderatoren som har gjort modereringen?

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noen føring at det skal gjøres, men det er noe jeg har gjort på eget initiativ ved enkelt tilfeller hvor jeg har hatt nødt til å fjerne store innlegg. Hvorvidt du tror på det eller ikke kan jeg ikke gjøre noe med. Men uavhengig av dette mener du det er helt urimelig å forvente at brukere fyrer av en PM til moderatoren som har gjort modereringen?

Hele grunnen til denne tråden er jo fordi jeg føler det er urimelig at man sletter hele innlegg uten at man har gjort noe galt. 

Det tar deg som moderator mindre tid å faktisk slette deler av innlegget, eller sette strek over deler av innlegget som tidligere er blitt fjernet av den virkelige brukeren som har gjort noe galt, og dermed blitt moderert. Særlig om det er sant som du sier at du har brukt tiden på å sende en PM med innholdet. 

Så enten må dere sende PM med innholdet når dere sletter innlegg som ikke har brutt reglene på forumet, eller så får dere finne en annen måte å moderere disse tilfellene på. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 minutter siden):

Litt dårlig kommunikasjon dere i mellom her? Enten har dere tid, eller så har dere ikke tid. Har du ikke tid til å være en moderator, så foreslår jeg at du lar den jobben gå til noen andre.

Du misforstår, Omnia og jeg snakker ikke om det samme. Ting blir gjennomgått nøye og blir vurdert, men det er tidkrevende hvis man skal følge opp hver eneste bruker(som blir berørt) på den måten du etterspør, hver gang man modererer en tråd.

Hvis en bruker siterer deler av et innlegg som blir fjernet, men som ikke inneholder noen brudd på retningslinjene, så blir det ofte værende. Men det kommer an på kontekst og hvorvidt brukeren også i tillegg til det første sitatet har sitert andre i samme innlegg som kan komplisere ting.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (58 minutter siden):

Hele grunnen til denne tråden er jo fordi jeg føler det er urimelig at man sletter hele innlegg uten at man har gjort noe galt. 

Det tar deg som moderator mindre tid å faktisk slette deler av innlegget, eller sette strek over deler av innlegget som tidligere er blitt fjernet av den virkelige brukeren som har gjort noe galt, og dermed blitt moderert. Særlig om det er sant som du sier at du har brukt tiden på å sende en PM med innholdet. 

Så enten må dere sende PM med innholdet når dere sletter innlegg som ikke har brutt reglene på forumet, eller så får dere finne en annen måte å moderere disse tilfellene på. 

Vel, etter min mening, som ikke er mer enn det, da jeg hverken representerer diskusjon.no eller moderatorteamet mer enn min ene stemme, så mener jeg at vi kan forvente en viss egeninsats fra våre brukere ettersom forumet i stor grad er driftet av frivillige på dugnad. Å fyre av en PM med et ønske om å få en kopi av et fjernet innlegg burde være det minste problemet. 

Ellers har du fått forklart hvorfor vi ikke redigerer eksisterende innlegg, metoden med å stryke ut og tvinge frem en bruker redigering krver alt for mye oppfølging til at det er løsbart perr dags dato. 

Og med det ser jeg meg egentlig ferdig med diskusjonen for min del.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Du misforstår, Omnia og jeg snakker ikke om det samme. Ting blir gjennomgått nøye og blir vurdert, men det er tidkrevende hvis man skal følge opp hver eneste bruker(som blir berørt) på den måten du etterspør, hver gang man modererer en tråd.

Da snakker han og jeg om det samme, mens du surrer rundt i en annen problemstilling som ikke omhandler det vi prater om her inne. 

Uderzo skrev (1 time siden):

Hvis en bruker siterer deler av et innlegg som blir fjernet, men som ikke inneholder noen brudd på retningslinjene, så blir det ofte værende.

Noe jeg aldri har opplevd, og ergo denne tråden her. 

 

Evil-Duck skrev (44 minutter siden):

Vel, etter min mening, som ikke er mer enn det, da jeg hverken representerer diskusjon.no eller moderatorteamet mer enn min ene stemme, så mener jeg at vi kan forvente en viss egeninsats fra våre brukere ettersom forumet i stor grad er driftet av frivillige på dugnad

Du glemmer at brukerne er kundene sant? Uten brukerne, så finnes det ikke et poeng med et diskusjonsforum. Så moderatorer må og skal helst finne måter å moderere på som er for våres/kundenes fordel, ikke deres - særlig når det er frivillig arbeid. Da foreslår jeg at man finner moderatorer som faktisk tar litt stolthet i det å moderere på en god måte. 

 

Evil-Duck skrev (46 minutter siden):

Å fyre av en PM med et ønske om å få en kopi av et fjernet innlegg burde være det minste problemet. 

På samme måte som det å sende innholdet til PM burde være det minste problemet fra dere, som frivillig har satt dere villig til å moderere. 

Når vi som holder denne siden gående og interessant med diskusjoner får digre innlegg fjernet, som man gjerne har brukt 30 minutter på uten god grunn, forutenom at en brøkdel av innholdet må fjernes pga en hel post et annet sted blir tatt bort så er det oss dere skal gjøre fornøyde. Om dere har jobb og en familie på siden av, og tiden ikke strekker til, så er det på tide å la staffettpinnen gå til neste person som faktisk har tiden det tar å moderere på en god måte. 

Prøv å se det fra kundenes perspektiv, og ikke deres - er du grei. Da får du en mye bedre retningslinje for måten å moderere på, kontra å lage snarveier fordi dere selv er late og ikke ønsker å bruke den nødvendige tiden det trengs. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 11.12.2019 den 21.15):

Han gjør nok ikke det. Mitt innlegg i denne tråden ble fjernet uten noen form for beskjed eller grunn. Det er viktig at folk slåss for rettferdighet og etisk regulering! Ellers blir verden full av små kim'er og trump'er som bare driter på alle de kan uten noen konsekvenser!

Mener at han gjør det, om han tror at moderatorene og administratorene her inne blir å ta noe som helst til etterretning.

Hadde selv nettopp en tråd der både mine og administrators innlegg ble fjernet og tråden låst. 

Og forumreglene er i beste fall veiledende og ikke absolutte. Høflighet er i beste fall subjektivt, men her inne bruker de det som regler, så liker de ikke hva du har skrevet, blir innlegget stemplet som uhøflig og dermed slettet.

 

Og er man så uheldig å kommentere mot metodene her inne, slikt som denne tråden, så flokker de seg rundt deg. Til nå er det en administrator og 3 moderatorer som er innom å forteller at man tar feil og det er vår feil som ikke forstår osv. osv. og at de gjør dette gratis og på fritiden gnål. gnål... samme plata omigjen og omigjen.
Så mods, det er ingen grunn for å gjøre en dårlig jobb, selv om dere gjør den gratis og på fritiden.

Endret av Kali-Ma
Lenke til kommentar
Kali-Ma skrev (14 timer siden):

Mener at han gjør det, om han tror at moderatorene og administratorene her inne blir å ta noe som helst til etterretning.

Hadde selv nettopp en tråd der både mine og administrators innlegg ble fjernet og tråden låst. 

Og forumreglene er i beste fall veiledende og ikke absolutte. Høflighet er i beste fall subjektivt, men her inne bruker de det som regler, så liker de ikke hva du har skrevet, blir innlegget stemplet som uhøflig og dermed slettet.

 

Og er man så uheldig å kommentere mot metodene her inne, slikt som denne tråden, så flokker de seg rundt deg. Til nå er det en administrator og 3 moderatorer som er innom å forteller at man tar feil og det er vår feil som ikke forstår osv. osv. og at de gjør dette gratis og på fritiden gnål. gnål... samme plata omigjen og omigjen.
Så mods, det er ingen grunn for å gjøre en dårlig jobb, selv om dere gjør den gratis og på fritiden.

Og der kom de tilbake. Moderering på høyeste nivå dette. [/sarkasme]

Lenke til kommentar
Kali-Ma skrev (15 timer siden):

Hadde selv nettopp en tråd der både mine og administrators innlegg ble fjernet og tråden låst. 


Du er nå på en nettside eiet av TU Media, dette er ikke noe demokrati eller offentlig tjeneste.

Selskapet som eier dette forumet står fritt til å gjøre akkurat hva de vil, om de ønsker at det kun skal diskuteres kalkunpålegg, så skal det kun diskuteres kalkunpålegg, ønsker de at det kun skal diskuteres kvikklunch, så står de fritt til det også, og setter de opp et sett regler, så er det ikke "veiledende", med mindre det uttrykkelig står i reglene at de er veiledende.

TU Media, og hvem enn de velger som sine representanter, kan når som helst slette innlegg, utestenge deg, stenge tråder, eller for den saks skyld stenge hele forumet, uten at du har noe du skulle sagt om det.

Det er ofte vanskelig for mange å forstå dette, men dersom du starter ditt eget forum, så står du selvfølgelig fritt til å bestemme akkurat hva som skal diskuteres, når, og av hvem, og slik er det på alle forum.

Det beste er å ta innover seg at man lever på nåde fra Kongen (moderatorer), og dersom noe slettes eller modereres  .... move along, nothing to see .... du har egentlig ingenting du skulle sagt, og det beste er trolig å glemme det, å håpe at moderatorene er nogenlunde oppegående, og at TU fortsetter å tillate nærmest fri diskusjon, slik de har gjort så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

du har egentlig ingenting du skulle sagt, og det beste er trolig å glemme det, å håpe at moderatorene er nogenlunde oppegående, og at TU fortsetter å tillate nærmest fri diskusjon, slik de har gjort så langt.

TU Media tjener penger på at folk frekventerer sidene her. Det er en grunn til at du ser reklamer rundt om kring. 

Moderering må gjøres på best mulig måte, og tilbakemeldinger burde faktisk vurderes og diskuteres, fremfor å bare kjøre "regelrytter" tilsvaret- som om de har løst oppgaven på best mulig måte javnført ovenfor andre forum. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Du er nå på en nettside eiet av TU Media, dette er ikke noe demokrati eller offentlig tjeneste.

Selskapet som eier dette forumet står fritt til å gjøre akkurat hva de vil, om de ønsker at det kun skal diskuteres kalkunpålegg, så skal det kun diskuteres kalkunpålegg, ønsker de at det kun skal diskuteres kvikklunch, så står de fritt til det også, og setter de opp et sett regler, så er det ikke "veiledende", med mindre det uttrykkelig står i reglene at de er veiledende.

TU Media, og hvem enn de velger som sine representanter, kan når som helst slette innlegg, utestenge deg, stenge tråder, eller for den saks skyld stenge hele forumet, uten at du har noe du skulle sagt om det.

Det er ofte vanskelig for mange å forstå dette, men dersom du starter ditt eget forum, så står du selvfølgelig fritt til å bestemme akkurat hva som skal diskuteres, når, og av hvem, og slik er det på alle forum.

Det beste er å ta innover seg at man lever på nåde fra Kongen (moderatorer), og dersom noe slettes eller modereres  .... move along, nothing to see .... du har egentlig ingenting du skulle sagt, og det beste er trolig å glemme det, å håpe at moderatorene er nogenlunde oppegående, og at TU fortsetter å tillate nærmest fri diskusjon, slik de har gjort så langt.

De har jo et sett med retningslinjer her inne, og det bør de vel selv også følge og ikke bare finne på nye regler ettersom det passer humøret til den og den moderatoren? Hvis 4 moderatorer har lest et innlegg uten å ha reagert noe på det, så er det jo helt på tryne om den 5 moderatoren skulle finne ut at nei slikt kan vi ikke ha det.

Kan ikke se noen plasser der jeg har forlangt det skulle være noe demokratiske prosesser eller at sidene skulle forvaltes som en offentlig tjeneste, så kan du slutte å ilegge andre meninger de ikke har fremsatt?

Endret av Kali-Ma
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Du kan finne deg din egen tråd @Kali-Ma, med mindre du hadde et poeng om redigering vs. sletting.

Skrev jo at de var tilbake de innleggene som var slettet og skrev sarkastisk at dette var moderering på høyeste nivå. Så ensporet skal ikke en tråd være at den kun omhandler redigering vs sletting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...