Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dagens LNG motorer i tyngre kjøretøy multi fuel som standard?


bojangles

Anbefalte innlegg

De siste par årene har både Volvo og andre produsenter lansert nyere LNG motorer som går på gass. Kjenner ikke veldig godt til LNG, bortsett fra at jeg en periode i forrige tiår hadde tilgang på en ombygget suburban som gikk på gass og det var en ok opplevelse rent kjøremessig. 

For tungtrafikk er det idag ikke særlig mange grønne alternativer. BEV lastebiler og trekkere er ennå noen år fram i tid, og selv når de lanseres er det vel ikke primært tenkt for langtransport. Så hvilke alternativer til tog eller sjøfrakt er det om en skal tenke grønt? 

LNG er vel ennå noe upraktisk ihht antall påfyllingsplasser? Vil dagens tyngre kjøretøyer kunne bruke enten LNG eller diesel uten å endre noe i programvaren? Volvo har vel faktisk også en dieseltank fordi de kjører på med diesel i oppstarten til motortempen øker eller noe slikt før gassen brukes. Ville det vært mulig å ha en tank på hver side, en for diesel og en for LNG også kjøre gass der det er mulig? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker ikke lønnsomhet primært i kroner og ører og lavest mulige driftskostnader per kjørte kilometer. Jeg tenker at et grønt alibi kan være en strategisk suksessfaktor som kan bidra til pris differensiere grønnest mulig transport. Det finnes noen som vil betale mer for grønnest mulig transport. 

Som du sier så er tilgangen på LNG fortsatt noe dårlig, og spesielt ute i distriktene. Derfor lurer jeg på om dagens spill nye semier med LNG motorer også kan kjøres på ordinær diesel om tilgangen på LNG er dårlig. 

Om det er mulig å ha tanker både for LNG og diesel så er øker det bruksverdien for en LNG trailer. Riktignok vil en kombinasjonsdrift der både diesel og LNG brukes om hverandre gjøre miljøavtrykket større enn ren LNG drift. Men enn så lenge så virker LNG drift å passe best til regional transport der ruter er rimelig faste og tilgangen til LNG kartlagt og håndterbart. 

 

Men det er jo ikke noe poeng å bruke tid på dette om dagens LNG motorer, motorstyringer og elektronikk ikke takler både LNG og diesel. Volvo har ikke svart på epost til tross for 2 purringer så kanskje ligger svaret i nettopp det at de ikke har svart? Ingen av bileiere jeg har kontaktet har noen erfaring med LNG og har heller ikke noen planer om overgang til LNG ennå.  

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Skal de tenke grønt så er elektrisk eneste veien å gå

Ja helt enig at BEV er målet. Men akkurat BEV og tungtransport ligger ennå noen år fram i tid. Høydeforskjeller, varierende klima og lange øde strekninger uten hurtigladere skalert for å lade BEV tungtransport gjør BEV tungtransport umulig idag. Tesla kaller jo ladestasjonene som skal være klare til lansering av Tesla Semi for Giga Chargers, så de må nok levere ennå høyere ampere evt. økes kanskje volten. Men BEV innen transport er per idag kun mulig for lokal transport, eller regional transport og helst da med faste ruter og nøye planlagt infrastruktur. Nasjonal transport eller internasjonal tungtransport med BEV semi trailere er ikke mulig idag. En løsning med LNG motorer kan være et miljøtiltak som kan være en gunstig interimløsning frem til BEV for tungtransport er blitt en realitet. 

Men vi kan vel gjøre noe, allerede idag? Den såkalte miljødieselen er jo ikke særlig miljøvennlig viser det seg. Og selv om Euro 6 kravene er strammet inn ytterligere så bidrar jo transportnæringen til relativt høye utslipp, og mange transportører har kanskje endel gammelt maskineri gående ennå. Hva kan motivere disse til å kvitte seg med gammalt skrap som forpester lufta og omgivelsene? Her til lands har det vært gitt støtte fra enova til innkjøp av LNG tungtransport. Men vet ikke om det fortsatt gies støtte for slikt. Om det var et grønt alternativ som kan brukes nå, uten for mye planlegging så vil kanskje noen hoppe på om det er mulig å øke ratene for grønn transport? 

Det minst forurensende reelle alternativet idag er tungtransport på biler med LNG motorer ifølge ekspertene. Flere europeiske produsenter har nå LNG som alternativer når kunder bestiller nye biler. Men ingen har tatt en Tesla og fått opp infrastrukturen for fylling ennå. Fyllestasjoner eksisterer for all del. Men de står ikke tett nok til det er et alternativ for massene. Eu ga også forresten støtte til LNG infrastruktur for noe år tilbake. Men det ser ikke ut som det hjalp veldig?

Så da blir spørsmålet, har noen av de europeiske produsenter av lastebiler og semi trailere som har LNG som motoralternativ en løsning som gjør at disse semiene også kan kjøre på ordinær diesel+ad blur om de ikke har tilgang på LNG?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Nei det er jo det jeg ikke vet,  LNG +Diesel?

Men jeg vet at Volvos LNG motor kjører inn diesel når motoren startes. Så da tenkte jeg det kanskje var mulig å kjøre disse på ren diesel. Noen LNG motorer har jo tennplugger, som en bensinmotor. Men tennpluggene mangler i Volvos LNG motor. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...