Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har du vært psykotisk før?


Gjest 3a0ae...eb7

Anbefalte innlegg

Gjest 3a0ae...eb7

Har du vært psykotisk før (som IKKE har vært relatert til rus eller alkoholbruk)?

Isåfall hvordan opplevde du det? Kom det snikende eller akutt? Hvor lenge varte det? Kunne andre folk se at du var psykotisk tror du? Isolerte du deg? Fikk du behandling til slutt eller gikk det over av seg selv? 

Anonymous poster hash: 3a0ae...eb7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke egenerfaring, men jeg har vært rundt mennesker i psykose. Jeg har møtt på mennesker med psykose når jeg er på tur i skog, på vei hjem fra/til jobb og eller i byen. 

Jeg har hatt pasienter også med psykose, og fra det jeg observerer, kommer det gjerne akutt, veldig ofte på nattestid. Jeg legger merke til at avdelingens pasienter er i psykose,  det skyldes fordi jeg oftest jobber med innlagte pasienter og derfor har sett dem i sitt "egentlige jeg" ved andre tidspunkter, og vi vet at denne episoden vil være forbigående, at de kan trenge behandling, skjerming osv. 

De fleste er ikke er verbal eller fysisk utagerende under psykose, men jeg merker det tydelig i samtale, fordi det ofte er paranoia og tankekjør. I Det kan godt tenkes at jeg går forbi mennesker på gaten som er i psykose, uten å være klar over det. Noen ganger er det helt åpenbart, andre ganger må du være i samtale med de for å merke det. 

"Stemmene i hodet" anbefales hvis man vil høre historiene til mennesker som selv har opplevd psykose https://tv.nrk.no/serie/stemmene-i-hodet/sesong/1/episode/1/avspiller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...