Gå til innhold

Problem med fjerne sitater og mangel på bbkode-modus


Anbefalte innlegg

9 timer siden, BadCat skrev:

Uten kode i editor er det svært vanskelig å bruke forumet. De som har brukt nett noen år skriver kode og  sliter med å trykke på verktøy for å oppnå ønsket effekt. Da er det også tungvint å fjerne formatering, kode for lenker og bilder eller redigere posten når man ikke lenger bare kan slette den koden man ikke vil ha med.

Et annet problem er at hvis man skal lime inn en quote eller referanse så får man med formateringen fra der man kopierer fra og uten kode så fomler man i mørket.  Da blir det frem og tilbake flere ganger i stedet for et sveip med musa og et trykk på DEL-tasten. Løsningen er muligens å lage posten i en tredjeparts editor og så lime inn, men det blir veldig tungvindt. Spesielt for de som bruker flere maskiner i løpet av dagen.

Dette er det samme prinsippet som at drevne brukere av Word har på visning av formateringen slik at de ser hva som ligger inne utover ren tekst. Tenk om Microsoft fjernet muligheten til å vise formateringen, da hadde mange brukere byttet programvare i stedet for å gjette på formateringen. Det er i prinsippet det dere har gjort.

Å endre funksjoner og bruksmønster som folk har hatt i opptil 20 år er et lite smart trekk.

Takk for at du tar deg tid til å gi meg et langt og detaljert svar! Jeg har noen oppfølgingsspørsmål, og de er ikke ment som spydige svar men fordi jeg er interessert i å bedre forstå hvordan du og mange andre bruker forumet.

Du skriver innledningsvis at det er vanskelig å bruke forumet uten å kunne bruke kode i editoren. og trekker senere inn Word i et eksempel. Jeg regner med at du ikke skriver kode i Word, men bruker hurtigtaster og/eller verktøylinjen for å formatere tekst og sette inn bilder og lignende? For å fortsette å bruke Word som et eksempel, så kan man si den gamle editoren var Notisblokk, en editor kun for råtekst, mens den nye er Word, en fullverdig WYSIWYG-editor.

Når det gjelder å lime inn sitater og referanser, og at formateringen følger med, så kan dette enkelt unngås ved å lime inn uten formatering. På Windows gjøres det ved å trykke CTRL + SHIFT + V, mens på Mac bruker du CMD + ALT + SHIFT + V. Da limes kun teksten inn, uavhengig av opprinnelig formatering.

Kilde-visningen som flere har nevnt, kan ikke sammenlignes med den gamle editoren. Kilde-visning gir deg innlegget i rå HTML-kode, og spør du meg er det overraskende rotete. Det er farlig å generalisere, men jeg kan ikke se for meg at noen vil mene det er enklere å jobbe med rå HTML-kode (og den er ikke så ren som du tror). Både HTML-kode og BBkode har ordet "kode" i seg, men de kan på ingen måte sammenlignes. Når det er sagt så kan du fortsatt bruke BBkode i innleggene dine (prøv BBkoden for fet tekst), men hvis du senere redigerer innlegget vil du ikke se BBkoden, men WYSIWYG-resultatet.

Jeg vet godt at forandring ikke alltid fryder, men noen ganger er man nødt til å gjøre endringer som dessverre endrer funksjoner og bruksmønstre som er godt innarbeidet hos folk.

Hvis du vil lese mer om hva utviklerne av forumprogramvaren tenker om BBkode, så anbefaler jeg dette emnet hos Invision Community, og da spesielt dette innlegget.

Forøvrig, funksjonene fet, kursiv, og understreket tekst er i forumets editor tilgjengelige med de samme hurtigtastene du kjenner igjen fra andre programmer (hold over knappene så ser du hurtigtastene).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Runar said:

Du skriver innledningsvis at det er vanskelig å bruke forumet uten å kunne bruke kode i editoren.

Jeg savner også BBkode editoren. Grunnen, som jeg siterer deg her for å illustrere er at det ikke later til å være noen rasjonell måte å sitere andre på en ordentlig måte. Hvis du ser ovenfor har jeg sitert deg med navn og tidsmerke. Så er det slik at i de fleste diskusjoner trenger man å gjengi flere sitater i ett og samme innlegg med nytt innhold i mellom. Så kan jeg lage et sitatboks som den nedenfor.

Quote

Når det gjelder å lime inn sitater og referanser, [...]

Men som du ser får jeg ikke oppgitt hvem som skrev dette sitatet eller hvor. Dette var enkelt å gjøre med bbkode i det gamle forumet

Det gamle forumet hadde også mulighet for å sitere flere innlegg (multisitat). Uten dette blir det vanskelig å lage kompakte svar hvor man svarer flere innlegg med kun ett nytt innlegg. Ser ut til at denne fortsatt finnes, bare gjemt bak et plusstegn

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 minutter siden):

Jeg savner også BBkode editoren. Grunnen, som jeg siterer deg her for å illustrere er at det ikke later til å være noen rasjonell måte å sitere andre på en ordentlig måte. Hvis du ser ovenfor har jeg sitert deg med navn og tidsmerke. Så er det slik at i de fleste diskusjoner trenger man å gjengi flere sitater i ett og samme innlegg med nytt innhold i mellom. Så kan jeg lage et sitatboks som den nedenfor.

Men som du ser får jeg ikke oppgitt hvem som skrev dette sitatet eller hvor. Dette var enkelt å gjøre med bbkode i det gamle forumet

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så kan du merke den første delen av et innlegg du ønsker å sitere, f.eks. det første avsnittet, og trykke på "Siter utvalg". Så gjør du det samme med neste avsnitt. Da ender du opp med to sitatbokser med både brukernavn på den du siterte og tidspunktet for når det siterte innlegget ble skrevet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Runar said:

Som jeg skrev i et tidligere innlegg

OK fair enuff, det finnes ihvertfall en måte. Enkelt er det likevel ikke. Prøv å gjøre dette i et innlegg som er et godt stykke opp på siden. Det blir mye skrolling opp og ned for å markere hvert enkelt delsitat. Hvordan vil det fungere om man svarer på mer enn ett innlegg hvor ikke alle er på samme side?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

OK fair enuff, det finnes ihvertfall en måte. Enkelt er det likevel ikke. Prøv å gjøre dette i et innlegg som er et godt stykke opp på siden. Det blir mye skrolling opp og ned for å markere hvert enkelt delsitat.

Du kan også trykke på Siter-knappen under innlegget flere ganger, eller merke og kopiere hele sitatboksen og lime den inn under den første sitatboksen. Da får du flere bokser med hele innlegget du siterer, og kan tilpasse innholdet i boksene selv. Kan du se om det fungerer bedre?

sverreb skrev (6 minutter siden):

Hvordan vil det fungere om man svarer på mer enn ett innlegg hvor ikke alle er på samme side?

Hvis du vil sitere flere ulike innlegg samtidig, og innleggene er på ulike sider, kan du bruke "Multisiter"-funksjonen.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Runar said:

Hvis du vil sitere flere ulike innlegg samtidig, og innleggene er på ulike sider, kan du bruke "Multisiter"-funksjonen.

Det gjør at jeg kan sitere innlegg på andre sider en gang. Om jeg må dele de opp trenger jeg fortsatt å ha innlegget på den siden editoren er siden jeg må finne det faktiske innlegget igjen og markere tekst eller trykke på quote knappen en gang til der det orginale innlegget står.

Jeg ser ikke hvordan jeg skulle ha delt opp sitat fra innlegg fra f.eks både side 2 og 3

Hvis jeg forsøker å gå til en annen side i samme tråd fjernes editoren.

Og selv med den mer alminnelige bruken hvor man siterer ett innlegg flere ganger så er det tungvindt å enten måtte bestemme på forhånd hvor mange delsitater jeg trenger eller gå frem og tilbake mellom editor og sitert innlegg for å markere ny tekst. Dette er jo noe som ofte endres en hel del fra man starter på et innlegg til man er ferdig.

Noe man også kunne gjøre før er å sitere en ekstern kilde og så oppgi i quote taggen hva den kilden var. Dette er heller ikke mulig når vi ikke får tilgang til å redigere metainformasjon i editoren.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Det gjør at jeg kan sitere innlegg på andre sider en gang. Om jeg må dele de opp trenger jeg fortsatt å ha innlegget på den siden editoren er siden jeg må finne det faktiske innlegget igjen og markere tekst eller trykke på quote knappen en gang til der det orginale innlegget står.

Jeg ser ikke hvordan jeg skulle ha delt opp sitat fra innlegg fra f.eks både side 2 og 3

Hvis jeg forsøker å gå til en annen side i samme tråd fjernes editoren.

Jeg forstår problemet, men min umiddelbare reaksjon er å tenke "hvor ofte er det aktuelt å dele opp flere innlegg i flere sitater, når innleggene i tillegg befinner seg på ulike sider". Er det noe du gjør ofte?

 

sverreb skrev (7 minutter siden):

Og selv med den mer alminnelige bruken hvor man siterer ett innlegg flere ganger så er det tungvindt å enten måtte bestemme på forhånd hvor mange delsitater jeg trenger eller gå frem og tilbake mellom editor og sitert innlegg for å markere ny tekst. Dette er jo noe som ofte endres en hel del fra man starter på et innlegg til man er ferdig.

Som jeg også skrev kan du merke og kopiere sitatboksene, og lime inn så mange du vil. Du slipper da å på forhånd bestemme deg for hvor mange sitatbokser du vil ha, eller å gå tilbake til det opprinnelige innlegget for å sitere det på nytt.

 

sverreb skrev (7 minutter siden):

Noe man også kunne gjøre før er å sitere en ekstern kilde og så oppgi i quote taggen hva den kilden var. Dette er heller ikke mulig når vi ikke får tilgang til å redigere metainformasjon i editoren.

Det stemmer, og vi ser etter mulige løsninger. Selv ikke jeg, som kan redigere innleggets HTML-kode, får overstyrt det som står på toppen av en sitatboks.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Runar said:

Jeg forstår problemet, men min umiddelbare reaksjon er å tenke "hvor ofte er det aktuelt å dele opp flere innlegg i flere sitater, når innleggene i tillegg befinner seg på ulike sider". Er det noe du gjør ofte?

Nei, men når behovet er der var det mulig å håndtere det. Noe det ikke later det ikke til å være lengre. Å kunne skrive kode selv gir denne typen fleksibilitet. At den muligheten nå er borte betyr at dette og hvem vet hvor mange andre caser går fra å være mulige om man kan litt til å være umulige eller veldig tungvidte. Jeg ville personlig ikke valgt en softwareløsning som ikke lar meg ha en rømmningsvei til noe som lar meg fange opp og løse alle de unntakene utviklerne ikke først tenkte på. En kodeeditor er en slik løsning, at den ikke støttes lengre ville for meg vært et rødt flagg som heftet ved en softwareleverandør, siden det tyder på de har en underliggende datastruktur som er lite ordnet siden de ikke tør å eksponere den for brukere.

38 minutes ago, Runar said:

Som jeg også skrev kan du merke og kopiere sitatboksene, og lime inn så mange du vil. Du slipper da å på forhånd bestemme deg for hvor mange sitatbokser du vil ha, eller å gå tilbake til det opprinnelige innlegget for å sitere det på nytt.

OK la meg prøve:

38 minutes ago, Runar said:

Som jeg også skrev kan du merke og kopiere sitatboksene, og lime inn så mange du vil. Du slipper da å på forhånd bestemme deg for hvor mange sitatbokser du vil ha, eller å gå tilbake til det opprinnelige innlegget for å sitere det på nytt.

OK det ser ut til å være en workaround. metoden for å sitere noen blir da:
Sitere, kopiere hele sitatet, lime inn, slette innholdet i den nye boksen og beholde den som en template for å kopiere sitater fra den første. Det burde fungere ihvertfall med PC.

Det er jo imidlertid ingen forbedring bruksmessig, og det er jo kanskje det som er viktigst her. Dette er et aspekt med forumet som er rett og slett er blitt dårligere, det er jo litt trist når man tar seg tid og bry med å gjøre en slik oppdatering.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Runar skrev (4 timer siden):

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så kan du merke den første delen av et innlegg du ønsker å sitere, f.eks. det første avsnittet, og trykke på "Siter utvalg".

Her har jeg sitert noe av deg og skulle gjerne lett ha sitert neste del, men ditt innlegg er langt opp på siden og man må skrolle langt opp for neste merking - Så forslag fra meg, hvis det er mulig, så er det å la innlegget man siterer bli liggende/visende rett over editor. Altså der siste innlegg på siden ligger, i dette tilfellet fra @G 

2019-11-13_170636.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
K.S skrev (25 minutter siden):

Her har jeg sitert noe av deg og skulle gjerne lett ha sitert neste del, men ditt innlegg er langt opp på siden og man må skrolle langt opp for neste merking - Så forslag fra meg, hvis det er mulig, så er det å la innlegget man siterer bli liggende/visende rett over editor. Altså der siste innlegg på siden ligger, i dette tilfellet fra @G 

Det hadde vært praktisk ja. En mulighet er å sitere hele innlegget første gang, og så klippe og lime biter inn etter behov nedenfor i manuelle sitattagger. Da får bare den første link til det opprinnelige innlegget, men siden de alle er fra det samme er ikke det så farlig. Skal du sitere fra flere innlegg så gjør det samme med neste.

Geir :)

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (3 minutter siden):

En mulighet er å sitere hele innlegget første gang, og så klippe og lime biter inn etter behov nedenfor i manuelle sitattagger.

Ja, gjorde det før jeg ble fortalt om «Siter utvalg» knappen, men syns det er litt tungvindt når man kun skal sitere ett innlegg - men på «multisiter» så er vel denne løsningen ok nok kanskje.

Lenke til kommentar
ventle skrev (16 minutter siden):

Fjerningen av enkel editor-modus (eller BBkode-modus som dere kaller det) er også et stort tilbakeskritt. Et problem med WYSIWYG-editorer er at de ofte formaterer teksten på en annen måte enn du ønsker, og uten mulighet til å gå inn og korrigere BB-koden selv må man ofte bare slette det man har skrevet og begynne på nytt. Håper virkelig at dere prioriterer å få inn BBkode-modus igjen - og nok en gang er dette veldig viktig for oss som vedlikeholder tråder med informative/lengelevende førsteposter.

BBkode-modus kommer dessverre ikke tilbake, det kan jeg bare fortelle med en gang. Men, vi vil jo gjerne ha innspill og tilbakemeldinger, og er åpne for andre endringer som kan forenkle deres bruk av forumet.

Kan du hjelpe meg med å forstå hvordan BBkode-modus hadde gjort det enklere for deg å skrive innlegg og å vedlikeholde emner? Jeg er oppriktig interessert i å forstå og å hjelpe, men i mine øyne er ikke den nye editoren så ille som mange skal ha det til, så hvis du har andre erfaringer vil jeg gjerne høre de. Er det noe konkret med den du ikke liker (annet enn at du ikke kan skrive ren BBkode)?

Jeg har aldri likt WYSIWYG-programmer som Dreamviewer, og har heller foretrukket å skrive ren kode i vim eller lignende, men jeg er godt fornøyd med editoren vi har fått her.

Lenke til kommentar
Pop skrev (12 minutter siden):

Jeg ville gjerne hatt et valg der jeg kunne satt på code-view, se koden for teksten min.

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, så kommer dette dessverre ikke til å la seg gjøre. Kildevisning av innlegg er deaktivert av sikkerhetsmessige årsaker, og å utvikle en egen løsning vil være alt for omfattende og tidkrevende.

Men hvis du har konkrete ønsker til noe som hadde gjort ting enklere for deg, så si gjerne ifra!

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Runar said:

BBkode-modus kommer dessverre ikke tilbake, det kan jeg bare fortelle med en gang. Men, vi vil jo gjerne ha innspill og tilbakemeldinger, og er åpne for andre endringer som kan forenkle deres bruk av forumet.

Kan du hjelpe meg med å forstå hvordan BBkode-modus hadde gjort det enklere for deg å skrive innlegg og å vedlikeholde emner? Jeg er oppriktig interessert i å forstå og å hjelpe, men i mine øyne er ikke den nye editoren så ille som mange skal ha det til, så hvis du har andre erfaringer vil jeg gjerne høre de. Er det noe konkret med den du ikke liker (annet enn at du ikke kan skrive ren BBkode)?

Jeg har aldri likt WYSIWYG-programmer som Dreamviewer, og har heller foretrukket å skrive ren kode i vim eller lignende, men jeg er godt fornøyd med editoren vi har fått her.

Det var leit å høre. Jeg bruker BBkode for eksempel når jeg skal fylle på nye bilder i kollasjen i førsteposten i årsutfordringstråden min, den ville vært helt umulig å få til riktig i riktekst-modus før oppgraderingen. Jeg får ikke testet dette nå ettersom redigering av gamle innlegg er deaktivert. Nettstedet der bildene ligger lagret (Smugmug) gir meg også muligheten til å få ferdigskrevet BB-kode for å dele bildene i nettopp diskusjonsfora, så dersom BB-kode etter hvert skal fases ut og jeg må først legge inn bildet, og så den omsluttende linken for å vise bildet i full størrelse, er det som å gå 15 år tilbake i tid.

Et annet viktig bruksområde for BB-kode er når man skal poste samme innlegg på flere (uavhengige) forum. BB-kode er nå etter hvert blitt såpass standardisert (i hvertfall for grunnleggende ting som formatering av tekst, lister, linker, bilder og kodesnutter) at jeg fint bare kan kopiere BB-koden for et innlegg inn i svarskjemaet på et annet forum, og innlegget er allerede riktig formatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ventle skrev (3 timer siden):

Det var leit å høre. Jeg bruker BBkode for eksempel når jeg skal fylle på nye bilder i kollasjen i førsteposten i årsutfordringstråden min, den ville vært helt umulig å få til riktig i riktekst-modus før oppgraderingen. Jeg får ikke testet dette nå ettersom redigering av gamle innlegg er deaktivert.

For å teste litt kopierte jeg det første innlegget i emnet ditt inn i et nytt testemne. Så lastet jeg opp et nytt bilde, og satte det inn etter det siste bildet. Deretter kopierte jeg bildet jeg satte inn, og limte det inn flere ganger. Jeg la ikke til lenker, men som du ser gikk det helt fint å sette inn nye bilder. Du kan gjerne teste selv i emnet jeg opprettet, for jeg vil veldig gjerne høre om dette er noe du kan leve med.

 

ventle skrev (3 timer siden):

Nettstedet der bildene ligger lagret (Smugmug) gir meg også muligheten til å få ferdigskrevet BB-kode for å dele bildene i nettopp diskusjonsfora, så dersom BB-kode etter hvert skal fases ut og jeg må først legge inn bildet, og så den omsluttende linken for å vise bildet i full størrelse, er det som å gå 15 år tilbake i tid.

Jeg kan bekrefte at følgende BBkode gjøres om til et bilde med en lenke når innlegget lagres:

[url=https://nrk.no][img=https://live.staticflickr.com/7436/9637650120_eebdefdebb.jpg][/url]

Dog, hvis du redigerer innlegget etter at det er lagret, så vises bildet (og lenken) direkte i editoren. BBkoden konverteres til HTML, så det er ikke mulig å hente denne inn igjen.

 

ventle skrev (3 timer siden):

Et annet viktig bruksområde for BB-kode er når man skal poste samme innlegg på flere (uavhengige) forum. BB-kode er nå etter hvert blitt såpass standardisert (i hvertfall for grunnleggende ting som formatering av tekst, lister, linker, bilder og kodesnutter) at jeg fint bare kan kopiere BB-koden for et innlegg inn i svarskjemaet på et annet forum, og innlegget er allerede riktig formatert.

Jeg ser poenget ditt, men jeg vil påstå at flere og flere går over til WYSIWYG-editorer som den vi bruker her. For veldig mange (kanskje med unntak av de som vokste opp med BBkode) er det enklere og mer intuitivt å merke tekst og trykke Cmd/Ctrl + B for å gjøre den fet, slik de gjør i Pages og Word og alle andre programmer.

Lenke til kommentar
  • TSP endret tittelen til Problem med fjerne sitater og mangel på bbkode-modus
On 11/12/2019 at 8:59 PM, Runar said:

Jeg undersøkte litt, og Kilde-knappen lar deg skrive inn ren HTML-kode, så er av sikkerhetsårsaker ikke tilgjengelig for vanlige brukere.

Kan jeg spørre deg hva du konkret savner med den nye editoren? :)

Jeg savner også denne muligheten da man før kunne enklere rydde litt i innlegget når editoren kom til kort.

Et eksempel fra akkurat nå. Jeg hadde lagt inn flere quotes og ville legge inn en kommentar over øverste quote men det går ikke da man ikke fikk plassert markøren over øverste quote. Dette var før enkelt med "kilde" knappen hvor man fikk en "notepad" aktig editor.

Alt nytt, spesielt på editorer, er ikke nødv. bedre så lenge man fjerner lowlevel muligheter. Ser heller ikke at det er noen grunn til å "fordumme" verktøy bare fordi noen ikke har vokst opp med notepad ol. Spesielt når man nå må bruke notepad for å kunne klippe/lime tekst fra websider uten å dra med seg formatering ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Et eksempel fra akkurat nå. Jeg hadde lagt inn flere quotes og ville legge inn en kommentar over øverste quote men det går ikke da man ikke fikk plassert markøren over øverste quote. Dette var før enkelt med "kilde" knappen hvor man fikk en "notepad" aktig editor.

Jeg forstår problemet. Kan det løses ved å merke sitatboksen, midlertidig fjerne den (kopiere den og så slette den), legge inn kommentaren, og så lime sitatboksen inn igjen?

Eventuelt må man planlegge lange innlegg litt nøyere enn tidligere.

 

Theo343 skrev (7 minutter siden):

Alt nytt, spesielt på editorer, er ikke nødv. bedre så lenge man fjerner lowlevel muligheter. Ser heller ikke at det er noen grunn til å "fordumme" verktøy bare fordi noen ikke har vokst opp med notepad ol. Spesielt når man nå må bruke notepad for å kunne klippe/lime tekst fra websider uten å dra med seg formatering ;)

Dette handler ikke om at folk ikke har vokst opp med Notisblokk, men at BBkode er utdatert og HTML er veien å gå.

Dessuten kan du fint lime inn tekst uten å gå via Notisblokk. Enten trykker du på meldingen som dukker opp i bunnen av editoren, hvor du kan fjerne formatering, eller så limer du inn uten formatering (ulik hurtigtast avhengig av OS). Du kan også høyreklikke i editoren (eventuelt Ctrl + høyreklikk) for å få opp et valg om å lime inn uten formatering.

BBkode-modus kommer ikke tilbake, så jo før man aksepterer det og er villig til å prøve ut de nye løsningene, jo bedre! ☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...