Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap eksamen 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tomeito skrev (21 minutter siden):

Hvis noen har tid/mulighet kan man se dokumentaren "Fallet" på NRK: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000719

Denne nettsiden har også noe: https://heltmed.org/

Men dette handler om funksjonshemming og det er alltids mulig at oppgaven ikke er så direkte på akkurat det!

Nei, det er vanskelig å si hvordan oppgaven blir...

Hvilken teorier og modeller syntes du vi skal sette oss ekstra godt inn i, nå når vi har fått forberedelsen?

 

Lenke til kommentar

Synes mye av det som er nevnt i denne tråden er innafor og tror ikke jeg skal presse på mer. Husk også at det er avhengig av lærebok og undervisning hvilke teorier og modeller man bruker. Læreboka jeg bruker er eldre og har få teorier innenfor disse temaene. Derfor forventer ikke nødvendigvis alle sensorer at alle skal ha alle teorier 

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (46 minutter siden):

Synes mye av det som er nevnt i denne tråden er innafor og tror ikke jeg skal presse på mer. Husk også at det er avhengig av lærebok og undervisning hvilke teorier og modeller man bruker. Læreboka jeg bruker er eldre og har få teorier innenfor disse temaene. Derfor forventer ikke nødvendigvis alle sensorer at alle skal ha alle teorier 

nei, skjønner.. men jeg føler ikke noen av teoriene egt passer til temaene jeg, for er vell dumt å bruke en teori som egt ikke passer inn, bare for å bruke er teori eller?

Lenke til kommentar

Enig, teorier skal brukes med et poeng og ikke bare være der. Jeg har lest flere gode eksamensoppgaver som knapt bruker tydelige teorier. Men Beckers human kapital og Eriksons behovspyramide kan fint brukes. Også Eriksons 8 faser kan trekkes inn (hvordan påvirker det å ikke få jobb som funksjonshemmet i tidlig 20-årene feks). De ulike modellene som forklarer funksjonshemming (feks brukt i Samspill side 268-70) kan også brukes - hvis det er det som blir oppgaven (sannsynlig)

Lenke til kommentar
Tomeito skrev (6 minutter siden):

Enig, teorier skal brukes med et poeng og ikke bare være der. Jeg har lest flere gode eksamensoppgaver som knapt bruker tydelige teorier. Men Beckers human kapital og Eriksons behovspyramide kan fint brukes. Også Eriksons 8 faser kan trekkes inn (hvordan påvirker det å ikke få jobb som funksjonshemmet i tidlig 20-årene feks). De ulike modellene som forklarer funksjonshemming (feks brukt i Samspill side 268-70) kan også brukes - hvis det er det som blir oppgaven (sannsynlig)

jeg har ikke den boken, kan du skrive navnene på de modellene, så jeg kan lese litt på internett om de? :D

Lenke til kommentar
Skole geek skrev (1 minutt siden):

hahaha akkurat samme, sliter jeg og da ass.. hvilken modeller og teorier har du funnet som du har tenkt å skrive om? 

 Har sett på disse, de dekker et ganske bredt spekter, så regner med at jeg får brukt en eller to av dem sentrale i oppgaven. 


-Maslow

-Howard Becker

-Gary Beckers humane kapital

-Isaiah Berlin negative og positiv frihet  

-Esping andersen tre modeller for velferd

Og Eriksons 8 faser som er nevnt over, er jo ett et godt tips det også . 

Har du tenkt ca det samme eller?

Lenke til kommentar
privatist!1 skrev (7 minutter siden):

 Har sett på disse, de dekker et ganske bredt spekter, så regner med at jeg får brukt en eller to av dem sentrale i oppgaven. 


-Maslow

-Howard Becker

-Gary Beckers humane kapital

-Isaiah Berlin negative og positiv frihet  

-Esping andersen tre modeller for velferd

Og Eriksons 8 faser som er nevnt over, er jo ett et godt tips det også . 

Har du tenkt ca det samme eller?

ja, føler ingen andre er aktuelle egt.. sykt spent på hvordan de kan lage en oppgave med de temaene som er koblet til kildene vi fikk.. haha blir spennende. men har du tenkt noen andre som blir utsatt på menneskerettighets brudd, enn innvandrere og funkjonshemmede?

 

Lenke til kommentar
Skole geek skrev (9 minutter siden):

ja, føler ingen andre er aktuelle egt.. sykt spent på hvordan de kan lage en oppgave med de temaene som er koblet til kildene vi fikk.. haha blir spennende. men har du tenkt noen andre som blir utsatt på menneskerettighets brudd, enn innvandrere og funkjonshemmede?

 

Nope. Føler det er de mest åpenbare... Hvis ikke blir det jo evt rusmisbrukere etc, men da er man litt over i et annet tema igjen.. Ikke lett det her altså ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...