Gå til innhold

Hva er ditt favoritt operativsystem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt på siden, men har du sett youtubekanalen "OS First timer"? Hvis du klarer å overse en ganske fæl australsk aksent er det mye moro på den kanalen. 

Jeg har ikke prøvd annet enn Windows, fra 3.1 og oppover. De jeg har likt best blir vel 7 og 10. 7 var mer helhetlig, 10 er litt rotete med nytt og gammelt grensesnitt litt om hverandre. Men 10 flyter jo bra det og, pluss at det er dønn stabilt. Maskinen min krasjer seriøst aldri, det kunne jeg ikke si om eldre utgaver av Windows.. 

Stemmer for Windows 10!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FreeBSD, fordi det er det operativsystemet jeg har brukt i flest år. Bruker hovedsaklig 11.3-versjonen, men også litt 12.0/12.1, samt noen  gamle versjoner.

Ellers så bruker jeg Debian, Buster for tiden - mest fordi det er det vi bruker på fellesmaskinene på makerspacet vårt. Har tidligere brukt Ubuntu og Fedora.

Bruker Windows og OS X også, men kun når jeg må, dvs. svært sjelden.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 14.11.2019 den 23.00):

Litt på siden, men har du sett youtubekanalen "OS First timer"? Hvis du klarer å overse en ganske fæl australsk aksent er det mye moro på den kanalen. 

Jeg har ikke prøvd annet enn Windows, fra 3.1 og oppover. De jeg har likt best blir vel 7 og 10. 7 var mer helhetlig, 10 er litt rotete med nytt og gammelt grensesnitt litt om hverandre. Men 10 flyter jo bra det og, pluss at det er dønn stabilt. Maskinen min krasjer seriøst aldri, det kunne jeg ikke si om eldre utgaver av Windows.. 

Stemmer for Windows 10!

Holder en knapp på windows jeg også. Liker windows 10. Liker at du kan pinne mapper. Og det støtter det meste. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (På 14.11.2019 den 23.02):

FreeBSD, fordi det er det operativsystemet jeg har brukt i flest år. Bruker hovedsaklig 11.3-versjonen, men også litt 12.0/12.1, samt noen  gamle versjoner.

Ellers så bruker jeg Debian, Buster for tiden - mest fordi det er det vi bruker på fellesmaskinene på makerspacet vårt. Har tidligere brukt Ubuntu og Fedora.

Bruker Windows og OS X også, men kun når jeg må, dvs. svært sjelden.

Høres ut som du er befart i OS jungelen. Jeg har prøvd apple os og linux. Men ble aldri helt komfortabel. Derimot FreeBSD har jeg aldri prøvd, men jeg skjønner det er et freeware sånn som linux. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg startet med programmering av CPUer på kommandolinjenivå, gikk så til SINTRAN og UNIX, fortsatt med Banyan VINES og Novell NetWare, og har brukt de fleste både IBM PC-DOS/MS-DOS og Windows-versjoner, inkludert serverversjonene. Har også erfaring med macOS og etterfølgende OS frem til dagens versjoner, samt noen Linux-varanter. For bærbare plattformer har jeg brukt iOS nesten siden starten, det samme med Android, samt både WinCE, Windows Mobile og Windows Phone. Det OSet jeg husker ga meg det største spranget i brukeropplevelse var oppgraderingen fra Windows 2000 til Windows XP. De største skuffelsene er Windows Vista og Windows Mobile 7. Dagens favoritt er Windows 10, som er beste versjonen etter Windows 7.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Linux og MacOS for det meste. Kunne muligens trivdes med win 10 sånn som det har blitt, men ser ikke noe poeng med å bytte. Stort sett har *nix-aktige ting "bare virket" mens jeg har flere tiårs erfaring med det motsatte på Windows, så historisk sett er årsaken til at jeg ikke bruker Windows at det har vært for mye styr, oppgraderinger, reboot, cash, lisensdrit og what not. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker Linux til alt (nesten), for tida har jeg hoppet mellom Arch, Manjaro, PopOS. Alle funker fint. Laptopen min tålte ikke Arch, så der ble det PopOS. Det eneste jeg trenger Windows til er de få spillene her og der som ikke funker så bra. F.eks. RDR2. Kjipt å måtte ha windows, men det er nok lenge til spillutviklere flest bryr seg om Linux.

Mac har jeg aldri prøvd og har ingen planer om å prøve. Om det så hadde vært litt bedre enn linux, så foretrekker jeg open source og frihet. For ikke å snakke om at OS X er koblet til drøyt overprisete maskiner.

 

Endret av SchmidtO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liker best unix baserte OSer, pga veldig mye av det jeg gjør når jobber/programmerer skjer via terminalen.

Har brukt litt forskjellig de siste årene. Men har nå:

  • Manjaro på thinkpad (fra 2011). Ville ha tilgang til AUR, uten å trenge å sette opp arch selv, men syntes at de hadde lagt inn litt for mye etter min smak, så blir fort til at setter opp selv i juleferien, da maskinen begynner å bli så gammel at tar all ekstra ytelse kan kneppe inn på.
  • macOS på en 2012 retina macbook pro. macOS kanskje det liker best fra dag til dag, pga ting bare virker, er unix basert - så kan bruke når programmerer (minus noe C og assembly greier), og at har sandboxing når installerer programmer - og ikke masse linking.
  • Debian Jessie på en headless server, da tenker rolling release ikke er noe for en server som skal kjøre stabilt i mange år.
  • Stasjonær med dual boot Windows 10 (for gaming) og Debian Stretch.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det som er så ødeleggende når noen snakker om det som er elendig. Elendig for hvem liksom?

De som bruker Windows/ MacOs/ ChromeOs/ Arch/ Debian/ Ubuntu/ Fedora/ Gentoo/ Free BSD osv. elsker jo det og er fornøyde :D

Hva er vitsen med å si at det andre bruker er dårlig!

Noen liker BMW mens andre liker Ford...  hvorfor det? Jo, lokal faktor og levestandard ganges med interesse. Deles med  image.png.6d0b1f06b486c5b6a1e73dd1d493e265.pngav økonimi og sosial status. = Helt tilfeldig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...