Gå til innhold

To søknader til jobb?


Dagner

Anbefalte innlegg

Er for tiden på utkikk etter ny jobb og har lagt merke til flere plasser at du skal skrive en søknad i en boks som kommer opp, for så i tillegg å laste opp en fil som skal være søknaden din. Hva skal man egentlig gjøre her? Begge feltene er påkrevd så det er ikke mulig å gjøre en av to.

Skal det være to forskjellige søknader? Og hva forventes det å være i de ulike? Om jeg søker en spesifikk stilling så skriver jeg jo selvfølgelig søknaden rettet direkte mot stillingen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har søkt masse jobber siste tiden og aldri vært borti det der, eller iallefall ikke lagt merke til at man skal laste opp søknad om man må skrive den i en annen boks og jeg har vært innom mange ulike søknadsnettsider (sikkert et bedre ord på det der, men håper du skjønner hva jeg mener). Har jeg måttet skrive søknaden i en slik boks, så har jeg bare lastet opp CV, vitnemål og annen relevant dokumentasjon.

Jeg ser du skriver at begge felter er påkrevd, så nå spør jeg sikkert veldig dumt, men sikker på at det står du skal laste opp søknaden som fil og at de ikke ber om vedleggene dine (CV, vintemål, andre relevante dokumenter (attester, kursbevis, osv.)) og kanskje kalt dette søknads dokumentasjon eller noe lignende? Eller at boksen som dukker opp har et konkret spørsmål?

Kunne du kanskje linket til en av disse annonsene?

Lenke til kommentar

I min erfaring er det er ikke uvanlig at man har ett tekstfelt og dokumentfelt for søknaden, da jeg aldri sender vedlegg uoppfordret legger jeg da bare samme tekst i dokumentet som jeg hadde i tekstboksen og litt formatering og signatur.

Men kan tenke at en grunn til å ha begge deler er at man forventer at noen vil sende med vedlegg også, slik Kovnen993 nevner over her.

Lenke til kommentar

Jeg også har nylig begynt å søkt etter jobb igjen etter IT fagskole, og der ba de om CV+søknad,karakterer osv i pdf som vedlegg og med søknadstekst. Er jo bare bare å copy paste søknaden din som du har skreve inn søknadsteksten i portalen som bedriftene bruker. tar maks 15sekunder å gjøre.

Jeg også syns det var litt rart når jeg kom over det, men er jo ikke no problem egentlig.

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (28 minutter siden):

Jeg også har nylig begynt å søkt etter jobb igjen etter IT fagskole, og der ba de om CV+søknad,karakterer osv i pdf som vedlegg og med søknadstekst. Er jo bare bare å copy paste søknaden din som du har skreve inn søknadsteksten i portalen som bedriftene bruker. tar maks 15sekunder å gjøre.

Jeg også syns det var litt rart når jeg kom over det, men er jo ikke no problem egentlig.

Endte opp med å bare skrive en kommentar om at søknad er lagt ved. Usikker på hva som er meningen med dette, det er jo litt rart om de forventer to forskjellige søknader på samme stillingen. 

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (17 minutter siden):

Endte opp med å bare skrive en kommentar om at søknad er lagt ved. Usikker på hva som er meningen med dette, det er jo litt rart om de forventer to forskjellige søknader på samme stillingen. 

Det går sikkert fint å gjøre det sånn, men jeg ville lagt til hele søknaden på begge stedene neste gang. Hvis en arbeidsgiver bare leser søknadene som står i søknadsteksten (og ikke i vedleggene), så er det irriterende å måtte hente inn et nytt dokument for bare en søker.

Dette er spesielt hvis du søker på en jobb med mange søkere (f.eks en butikkjobb) så kan det hende at arbeidsgiveren bare dropper å lese hele søknaden.

Lenke til kommentar

Slike ting skuldast vanlegvis at arbeidsgiver har tatt i bruk eit søknadsverktøy som er dårleg optimalisert. 

Du har ofte same problemet med CVen der du fyrst må skrive inn utdanning og erfaring i eigne boksar, og deretter blir du bedt om å laste opp CVen med den same informasjonen. 

Løysninga er stort sett alltid å dobbeltføre opplysningane begge plassar. Sidan arbeidsgiver tydelegvis ikkje er særleg god til å bruke søkeverktøyet så må du rekne med at forskjellige personar brukar det ulikt. Enkelte arbeidsgivere brukar kanskje berre boksene og ignorerer vedlegga, medan andre kanskje ignorerer boksene og berre forheld seg til utskrevne vedlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ender opp med å gjøre det som du skriver avatar. Når jeg søker på stillingen så begynner den gjerne med at jeg skal laste opp en CV, så fort det er gjort så skal jeg gå gjennom egne faner med utdanning, jobberfaring og kurs. Litt rart ettersom at jeg allerede har lastet opp CV, blir jo bare det samme x2.

Lenke til kommentar

Jeg har sett det samme noen ganger. Da har jeg kopiert og limt inn i boksen den samme søknadsteksten jeg har skrevet i dokumentet jeg laster opp. Jeg antar at hensikten er at søknaden lettere skal være søkbar og/eller oversiktlig i rekrutteringsverktøyet mottakeren bruker.

Jeg er enig i at det er irriterende og spesielt når man blir bedt om å føre over ulike deler av en CV i ulike bokser,  huke av alternativer for utdanningsnivå og så videre. Jeg mener å huske at jeg har droppet minst én søknad da jeg så hvor omfattende og vanskelig det var å sende den. Hvis jeg ble henvist til et søknadsverktøy i en annonse, gjorde jeg det til en vane å sjekke hvordan det så ut for å vurdere om det var verd tiden min og irritasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...