Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

D-vitamin (eller tran?)


Gjest 7dabd...954

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 7dabd...954
Dukien skrev (1 minutt siden):

Kommer an på konteksen i kosten din - alternativet er å spise litt mer fisk som er gode kilder til vitamin D. Spiser du ikke fisk i det hele tatt, så kan du vurdere tran pga så og si samme pris. 

Spiser laks/ørret to ganger ganger i uka, noen ganger torsk en gang i tillegg. Samt fiskekaker som pålegg gjennom uka (dog ikke det høyeste fiskeinnholdet). Får fortsatt  d-vit mangel...

Men da vil altså tran være overflødig?

Anonymous poster hash: 7dabd...954

Lenke til kommentar
Gjest 7dabd...954
Trene Arnholdt skrev (6 minutter siden):

Jeg ville nok tatt en blodprøve hos legen din og funnet ut hvor lavt nivå du har, så kan du jo få råd fra lege ut i fra det.

Jeg var der i går, og tenkte ikke over det. Hn sa bare "og du tar d-vitamin tilskudd?" og jeg: "nei, men da skal jeg det nå!", "bra, drikk tran.". Så da tenker jeg at jeg burde drikke tran?.. Mest basert på bakgrunn av at jeg får underskudd hver vinter. Glemte å spørre om jeg burde ta tilskudd eller tran.

Delvis skrev (5 minutter siden):

Legen  anbefalte meg å bruke begge deler.  Altså både piller og tran.
Kan være greit å få testet hvordan mangel du har, og få råd hos legen. Der er ulike doser også på piller. 20-40-80mg. 

jaa... tok tester i går, men tror ikke vi testet d-vit. får ta det en annen gang kanskje.

 

Takk for svar alle!

Anonymous poster hash: 7dabd...954

Lenke til kommentar

Det tipset jeg vil gi deg da, er å ta en teskje tran hver morgen og en 20mg pille i tillegg hver dag  om vinteren. Så sier du det til legen neste gang, og spør om det passer eller om du bør ta mer. Tipper de ser hvor mye D vitamin du har, tror de alltid ser det.
Skal ikke ta for mye tran heller av andre grunner, leste om det men husker ikke helt hva. Så jeg ville bare tatt en teskje.

Men hvis du har tilgang på pasientsky, kan du jo sende en melding til legen og spørre. Har gjort det flere ganger om forskjellig.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (18 timer siden):

Skal ikke ta for mye tran heller av andre grunner, leste om det men husker ikke helt hva. Så jeg ville bare tatt en teskje.

Av den simple grunn at for høyde doser av vitamin A over tid, eller bare et stort inntak én gang (forsåvidt vit E også), gir toksistet, dvs gift med potensielt fatale konsekvenser. 

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at man skal bruke både piller og tran, men å tenke kosthold OG tran/trankapsler er fornuftig. Generelt sett er de fleste kostholdstilskudd bare ingredienser for dyrt urin, men tran er unntaket :) 

Fet fisk er rik på D-vitamin (fet fisk som laks, ørret, makrell, kveite, sild) , mens det er noe D-vitamin i egg og sopp også. I Norge har vi også tilsatt litt D-vitamin i ekstra lettmelk og smør, så du kan få noe derfra også, men ikke veldig mye. 

Hvis du har vært flink med å eksponere deg for sol på sommeren, så, kan det godt være du har gode lagre og trenger litt mindre på vinterstid. Hvis du er flink med å være ute i daglys på vinterstid så hjelper dette også litt på (derfor noe sjeldnere med D-vitamin-mangel på sommeren), men de fleste er kanskje på jobb og skole mens det er daglys om vinteren, og har derfor mindre tilgang på lyseksponering (akkurat der kan man vi vel misunne litt de som jobber i barnehage eller andre som har jobber hvor de er mye ute, som både kan øke nivåene av seretonin og D-vitamin i arbeidstiden :) 

Lenke til kommentar
Gjest 7dabd...954
Røsslyngen skrev (4 minutter siden):

Det er ikke riktig at man skal bruke både piller og tran, men å tenke kosthold OG tran/trankapsler er fornuftig. Generelt sett er de fleste kostholdstilskudd bare ingredienser for dyrt urin, men tran er unntaket :) 

Fet fisk er rik på D-vitamin (fet fisk som laks, ørret, makrell, kveite, sild) , mens det er noe D-vitamin i egg og sopp også. I Norge har vi også tilsatt litt D-vitamin i ekstra lettmelk og smør, så du kan få noe derfra også, men ikke veldig mye. 

Hvis du har vært flink med å eksponere deg for sol på sommeren, så, kan det godt være du har gode lagre og trenger litt mindre på vinterstid. Hvis du er flink med å være ute i daglys på vinterstid så hjelper dette også litt på (derfor noe sjeldnere med D-vitamin-mangel på sommeren), men de fleste er kanskje på jobb og skole mens det er daglys om vinteren, og har derfor mindre tilgang på lyseksponering (akkurat der kan man vi vel misunne litt de som jobber i barnehage eller andre som har jobber hvor de er mye ute, som både kan øke nivåene av seretonin og D-vitamin i arbeidstiden :) 

Det er det som er så rart! Jeg er flink med kosthold, spiser fisk, egg, bruker litt smør på skiva (men drikker vanligvis ikke melk). Får en del sollys, prøver å være ute minst 1t når det er lyst. Noen ganger mer. Likevel så får jeg mangel hver vinter.

Anonymous poster hash: 7dabd...954

Lenke til kommentar
Røsslyngen skrev (1 time siden):

Det er ikke riktig at man skal bruke både piller og tran

Så du har mer greie på det enn legen som sa det, Ja kanskje du er lege også?

Ps. Gullerøtter har forresten også bra med D-vitaminer. Det er ikke så kjent kanskje.

Dukien skrev (5 timer siden):

Av den simple grunn at for høyde doser av vitamin A over tid, eller bare et stort inntak én gang (forsåvidt vit E også), gir toksistet, dvs gift med potensielt fatale konsekvenser. 

Mulig det er teit å spørre om dette var seriøst, men er litt usikker på det. :sleep2: Husker ikke om det var det jeg leste, om å ta mye tran, men et eller annet var det hvertfall.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
5 hours ago, Dukien said:

Av den simple grunn at for høyde doser av vitamin A over tid, eller bare et stort inntak én gang (forsåvidt vit E også), gir toksistet, dvs gift med potensielt fatale konsekvenser. 

Trodde ikke E-vitamin og D-vitamin var like toksiske som det A-vitamin er. D-vitamin er forresten for et hormonliknende stoff å regne om man skal være pinlig nøyaktig. Jeg har hørt at 4000 IE er maks døgndose på det jevne. Mens 2000 IE nok snarere ligger til det som er forsvarlig å anbefale på det jevne. Kroppen kan likevel kanskje tåle 4000 IE har jeg hørt i fra lege. Kropper er jo forskjellige. Så om jeg skulle tåle 4000 IE så kanskje noen andre bare tåler 3900 IE for å spinne på den?

Til trådstarter, så ville jeg selv sagt ta piller. De er konsistent mengde på om fabrikken har gjort jobben sin ordentlig. Trantipset er vel gitt fra leger fordi da får du i deg viktige omega-oljer og også noe A-vitamin.

I disse dager så hører man også advarsler om at vitamintilskudd kan lede til kreft. Montro om det bare også er sånn skremsel man leser om nå og da? F.eks. betakaroten er visst ikke så sunt som man skal ha det til? Selv om betakaroten kan ombygges til A-vitamin i kroppen og er en tryggere måte å få i seg A-vitamin på.

Apotek1 kilde:

Quote

Nature's Sunshine Betakaroten: Kosttilskudd. Inneholder 3 mg betakaroten (som ved omdannelse i kroppen vil gi 1500 mikrogram vitamin A) og 15 mg sink.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Delvis skrev (8 minutter siden):

Så du har mer greie på det enn legen som sa det, Ja kanskje du er lege også?

Ps. Gullerøtter har forresten også bra med D-vitaminer. Det er ikke så kjent kanskje.

Det er ingen lege som har påstått at man skal bruke både piller og tran. Fordi tran er et kostholdstilskudd i seg selv, så enten kapsler, piller ELLER tran. Man skal ikke ha for mye av D-vitamin, det vil være giftig. 

Til TS; kosthold er som regel ikke nok. Så derfor anbefaler man gjerne tran (eller annet D-vitamin kosthold i tillegg). Også må du finne ut om du har mangel også. Noe jeg ikke ville vært overrasket over, er så typisk oss her i Norden og på denne tiden av året. 

 

Lenke til kommentar

Det sies vel at nesten alle i Norge har D-vitaminunderskudd. Kanskje med unntak av enkelte som får i seg nok solstråler.

Det har også vært en oppjustering av anbefalt blodverdi. Nå vil de helst minimum at man har 75 verdi i blodet eller over.

Quote

Tidligere måleområde 50 - 200, NÅ måleområde 75 - 150

nanomol pr. liter

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Forveksler du med A-vitamin nå?

Nei, faktisk ikke. Gullerøtter har mye A vitamin, det vet jeg. Men den skal også ha en del D vitamin.
Dette har jeg fra en pålitelig kilde, som jeg av personlige grunner ikke vil oppgi. Men jeg så det bekreftet et sted på nettet før.
Prøvde å søke på det igjen nå uten å få det opp. Men det skal være riktig altså.

Lenke til kommentar

Google-søk forslag. Lønner seg ofte å gjøre på engelsk. På engelsk så skrives ordet vitamin foran vitaminbokstaven, mens på norsk så skrives det D-vitamin.

Quote

finding vitamin d in carrots

Første på listen sier Nei. Men, om du leter opp og finner, samt sier noe om det er tilstrekkelig med D-vitamin i gulerøtter så skal man ihvertfall lytte til deg.

https://healthyeating.sfgate.com/carrot-vitamin-d-5198.html

 

Her er en annen som sier det samme. Men, jeg ser som med alt annet på internettet at noen hevder motsatt. Lå jo faktisk noen på førsteside-google-søket også. Men kan man stole på det man finner der da? Eller skal man fortsette å stole på tradisjonsrike oppfatninger?

Quote

0 IU of vitamin d per 100g, from Carrots, raw corresponds to % of the vitamin d RDA. For a typical serving size of 1 cup chopped (or 128 g) the amount of Vitamin D is 0 IU. This corresponds to an RDA percentage of %.
The percentage of the recommended daily allowance (RDA) for vitamin d is based on a 400 IU RDA level for a mature adult.

 

kilde: http://www.dietandfitnesstoday.com/vitamin-d-in-carrots.php

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

finding vitamin d in carrots

Ja da ble det bekreftet at det stemmer, takk for tipset.

Røsslyngen skrev (11 minutter siden):

Det er ingen lege som har påstått at man skal bruke både piller og tran. Fordi tran er et kostholdstilskudd i seg selv, så enten kapsler, piller ELLER tran. Man skal ikke ha for mye av D-vitamin, det vil være giftig. 

Sa det til meg legen altså. : skulle fortsette med tran, og øke styrken på D vitamin piller om vinteren i tillegg sa legen. Er bare noen uker siden også.
Hmm, rart. Er kjent som en faglig dyktig lege dette, så det var rart. Men takk for innspillet iallefall, Får vurdere litt hva jeg skal gjøre videre likevel da. Vil jo helst ikke bli forgiftet ?

Lenke til kommentar

Nå utvidet jeg forrige innlegg fra meg noe. Revurder det. Trippelsjekk om kildene er pålitelige, viser kildene til andre kilder. Isåfall slå også de kildehenvisningene opp før du begynner å forme et nytt inntrykk som viker i fra alminnelig oppfatning.

Det kan godt hende at legen din har oppfattet noe som andre leger ikke har oppfattet. Det kommer jo helt an på hvor mye Internasjonale Enheter (IE på norsk, International Units (IU)) det inneholder totalt sett. Kan hende at forslaget er innenfor da.

Man vet jo ikke på hvilket grunnlag din lege har gitt deg anbefalingen. Kan hende den er basert på gjentatt blodprøvemålinger som forteller litt om hvor mye du strever med inntaket normalt sett.

Du skrev 20 mg D-vitamin som tilsvarer 800 IE, som tilskudd utover traninntaket. Nå er jo traninntak uspesifikkt, da folk kan innta ulike mengder av det. 800 IE vil vel noen leger si er mye, mer enn nok. Men det stemmer jo ikke for alle pasienter. Men, la oss se litt på det. 800 IE er 1200 IE for kort i fra å nå 2000 IE stordose anbefaling. Det er også halvparten av tålegrensen på 4000 IE. Så legen din er sikkert veldig godt innenfor i sin anbefaling. Det er mine tanker om dette.

Dersom 400 IE er noe andre igjen anbefaler så kan man godt forstå at 800 IE blant enkelte leger kan oppfattes som en sterk dose.

Husk at det kan være kjønnsforskjeller på mengder man skal ha i sitt daglige inntak. Husk også at folk har veldig forskjellige kroppsvolum.

Å spør om stadig oppfølging med blodprøve er sikkert ikke så dumt. Selv om noen leger vil være strengere med blodprøvene enn andre. De kan jo bli "forfulgt" av myndighetene om de sklir helt ut. Samt noen leger er vel medlem av noen rådførende organer om hva som er fornuftig blodprøvetaking bruk blant leger.

Det er kun blodprøven som kan si noen om hvordan du responderer på ditt kosthold og ditt D-vitamin supplement for akkurat deg. Skal du peile deg inn på et ønsket blodprøvevolum av vitaminet så må du ta mer enn en blodprøve gitt det litt tid i mellom.

Med tiden så vil du aldres, og kroppen forandrer seg litt, slik at man kan streve mer med enkelte av vitaminene på opptaket.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...