Gå til innhold

Elbilandelen er altfor lav til å innføre moms nå. Men vi trenger avgifter som fremmer teknologisk utvikling


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (8 timer siden):

Legg på momsen på fossilbilene. Har man råd til å kjøre forssilbil så har man råd til dobbel moms!

og få en enda eldre bilpark..  så med mindre de legger på en avgift på bruktbilsalg..

Full bom og vegavgift på elbiler, da de har skyld i at trafikken øker, så kan de beholde momsfritaket i noen år til

Kunne tenkt meg å kjøpt en ladbar hybrid, men dagens hybrider har for lite kapasitet til at de er verdt det
Elbil er ikke bra nok ennå

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for sitat i artikkel, det var hyggelig! Mange fornuftige poeng i artikkelen, men det er et par punkter jeg oppfatter som lite gjennomtenkt:

Sitat

Kan et bedre alternativ enn moms på dyre elbiler være å innføre moms på elbiler samtidig som CO2-avgiften økes omtrent tilsvarende? Det vil sørge for at prisforskjellen mellom elbil og fossildrevet bil forblir omtrent den samme.

Ideen er god, men gjennomførbarheten er antagelig begrenset, og konsekvensene av å forsøke kan slå tilbake den andre veien. Løft blikket og se hva som skjer nå i Iran, og hva som skjedde i Equador for noen uker siden. Hvis man tror vest-Europa er skjermet for tilsvarende, har man ikke fått med seg de gule vestene i Frankrike. Var det ingen som fikk med seg FnB? Ønsker vi en slik polarisert politikk i Norge?

Sitat

Om elbilandelen skal gå opp til 50 prosent av bilparken i løpet av de neste årene, trenger vi uansett et helt annet nivå på elbilsalget, enn det vi har nå.

Dette er ikke et fornuftig mål. Nå må vi snart klare å ha to tanker i hodet på en gang. For å sette det på spissen, vi kan enkelt oppnå 50% elbilandel ved å gi bort en Renault Zoe til hver barnefamilie i Norge (en gratis Zoe er vesentlig billigere enn å gi en riking avgiftsfri Model X). Men hvis dette medfører at trafikken øker med nær hundre prosent, så har vi ikke redusert utslippet. Det er det som er situasjonen med dagens system. Trafikkøkning spiser opp mye av gevinsten. Da er redusert utslipp per krone en mer fornuftig måleparameter enn å oversvømme Norge med kunstig billige elbiler. Vi trenger en bærekraftig løsning.

Sitat

Skal Norge oppfylle internasjonale klimaforpliktelser, krever det dramatisk reduksjon i utslippene innen samferdselssektoren. Elbil må være en sentral del av den løsningen.

Hva slags retorisk grep er dette? SSB har totale utslipp her: https://www.ssb.no/klimagassn

som du ser står personbiler for under 10%. Det er på ingen måte opplagt at det er der man skal sette inn størst innsats. Så kan man løfte blikket og innse at klima er en global utfordring. Eksempelvis kan Norge i dag spille en sentral rolle i fangst og lagring av CO2 for store deler av Europa (bare ett av mange eksempel, kunne tatt med all kraftkrevende industri). Industrielle prosjekter som kan spare vesentlig mer klimautslipp per krone blir skrinlagt på grunn av kost. Rett og slett fordi billige biler er så mye mer synlig for folk, og det klinger godt i politikken. Hvis ikke Teknisk Ukeblad er en røst opp i dette, så er det ikke mye håp. Fredrik Solvang sa det meget elegant:

 

Endret av Del
Lenke til kommentar

Kommentarer til artikkelen og artikkelforfatter Ole Petter Pedersen utsagn::

1) "Elbil er fortsatt i stor grad et byfenomen, og særlig et Oslo-fenomen, skriver artikkelforfatteren".

Faktum. Elbilandelen er lavere i Oslo enn i Bergen (5,3 per hundre i Bergen, 4,7 i Oslo). I Trondheim og Stavanger begge 3,3 (se artikkel i TU aug 2018

Biltettheten er også langt lavere i Oslo (444 biler per 1000 innbyggere) enn i resten av landet (520).

Faktum er at elbiler er ganske jevnt utbredt over hele landet (Oslo ca 16%, snitt i Norge ca 9,1%). Troms og Finnmark trekker ned av naturlige grunner.

2) Sitat: "Tesla ligger i all hovedsak langt foran de andre i kampen om å ha de mest energieffektive bilene".

Jeg kan ikke se at Tesla ligger foran andre produsenter som Hyundai, BMW, Chevrolet, Nissan etc. Teslas biler (S og 3) har lav luftmotstand (= lavere forbruk), men dette går ofte på bekostning av praktisk bruk av en bil. Utsagnet er falskt.

3) "Sitat: Skal vi tro en undersøkelse som ABC Nyheter presenterte sist helg, er målet om bare å selge nullutslippsbiler akkurat nå helt urealistisk (bare 40% vil velge elbil som neste bil (altså 260.000 i løpet av et år!))".

Ole Petter Pedersen makter ikke å tolke en spørreundersøkelse på en korrekt måte (han er ikke alene!). Men virkeligheten burde ha fått varselklokker til å ringe mht hans tolkning av undersøkelsen. Allerede i år er ca 45% av nye biler elbiler til tross for leveringsproblemer og begrenset utvalg. Til neste år kommer et stort utbud av nye elbiler i alle varianter til mye lavere priser.

Min konklusjon fra denne og tidligere artikler er at Ole Petter Pedersen stadig vekk gjør dårlige vurderinger (og til dels feil fakta). Han tar seg heller ikke bryet med å svare på et konkret spørsmål fra meg (se tidligere innlegg). Som redaktør i TU hadde jeg i det minste ventet meg det av han

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (På 17.11.2019 den 12.22):

Vi bør slutte å pøse ut så mye overtro.

Normalt er det 2% kobolt i hvert eneste kilo rustfritt stål. I hele verden.

På en skala av forbruk er batterier knapt synlig. Det er mer kobolt i én oljeplattform i Nordsjøen enn i alle landet Elbiler.

Oljeindustrien alene bruker mer kobolt i katalysatorer i raffinerier enn all batteriproduksjon.

Nei, det er ikke 2% kobolt i hvert eneste kilo rustfritt stål, det er nok det som er overtro ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bernt2 skrev (På 14.11.2019 den 13.42):

Nå, som det er bommer over alt, og elbiler betaler større andel avgifter på sitt drivstoff, enn det er på fossilt drivstoff, så burde det holde.

På tide å legge press på produsentene, slik at elbilen i mye større grad, får mer kapasitet, enn å være en dårlig erstatter for buss og tog.

Markedet eroversvømt av elektriske småbiler, samtidig som det etterlyses elbiler til vettug pris, som bl.a kan trekke tilhenger.

Vi er OK:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...