Gå til innhold

Tips til PC-høyttalere til hjemmekontor? Ikke veldig kresen.


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (9 timer siden):

Jeg har spesifikt sagt både i innlegg og i tittel at jeg ser etter PC-høyttalere til et hjemmekontor. :) Ingen TV her.

Akkurat nå bor jeg litt trangt og har en Dell 49" som opptar det meste av pulten min. Av plasshensyn hadde det derfor vært ideelt med en planke som kun ligger under skjermen på foten.

Hadde lett valgt Argon, men tror som sagt ikke jeg har plass...

 

img

Det var en rå "viiid skjerm" :)

Kjøp det du har mest lyst på, pass iallefall på at det passer med kontakt du har i dataen.

jeg hadde kjøpt planke eller høytalere. Om det skal spilles og streames så er Surround i en eller annen form et must.

husker jeg i min tid spilte Gears, Mass Effect og GTA og Skyrim etc med Full HD projektor og Surround.

Det var tider det... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (På 20.12.2019 den 7.01):

Det var en rå "viiid skjerm" :)

Kjøp det du har mest lyst på, pass iallefall på at det passer med kontakt du har i dataen.

jeg hadde kjøpt planke eller høytalere. Om det skal spilles og streames så er Surround i en eller annen form et must.

 

Den er ganske rå, ja. :)

Men tips til en planke da? Virker å være begrenset utvalg til PC? 

Jeg har per dags dato en laptop som henger under pulten som lydkilde. Skal ikke mye til før jeg blir fornøyd, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (3 timer siden):

 

Den er ganske rå, ja. :)

Men tips til en planke da? Virker å være begrenset utvalg til PC? 

Jeg har per dags dato en laptop som henger under pulten som lydkilde. Skal ikke mye til før jeg blir fornøyd, tror jeg. :)

Jeg har null peiling på planker, jeg ville nok valgt Sonos men den har vel bare optisk og er ganske stor. Om data har Hdmi så hadde det vært kult med HDMI på planken.

Det beste hadde vært et lite Surround set, men det kan bli vanskelig mtp plassering. Det ville hjulpet om du kunne hengt på vegg osv.

Jeg hadde nok valgt iallefall to små høyttalere på vegg og en praktisk men god Subwoofer... Da får du litt action.

Må bare finne noe som passer deg og budgett. Logitech er veldig basic, men synes du skal sjekke litt rundt og ta noen telefoner til feks Hifiklubben og surround.no sistnevnte har endel budgettvennlig.

Om du kunne hengt Argon på vegg eller stativ og Argon 8 sub så er dette veldig bra for pengene.

Du finner sikkert billigere alternativ også om du sjekker litt rundt.

Audio pro med sub 8 koster ca det samme på Elkjøp.

Beklager at jeg ikke kan mye om planker, jeg ville valgt en med subwoofer. Det er så kult med sub på spill.. Jeg hadde valgt Sonos playbar med Sonos sub, eventuelt annet merke som har sub. Klipsch eller japser.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe høytalere så bør du teste de i butikken. Finn ut kas lyd DU liker. Noen digger bass, andre diskant. Noen liker "fun" lyd, mens andre liker ekstremt nøytral.

Er du lite kresen, så er Bose ganske grei plass å starte. Litt overprisa pga merket, men de tilbyr lyd som folk flest liker. Audipro, Denon, Kef, Vifa, B&W er merker eg er glad i, men som nevnt, så er det smak og behag. 
Du kan også sjekke finn, mye bra (og billig) der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har null erfaring med produktet, men jeg har prøvd mye Denon produkter, og har fortsatt en Denon spiller.

Denon lydplanke med Sub Hdmi, optisk og Jack? Edit ser den ikke er på lager før over nyttår.

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/hoyttalere-til-flatskjerm/denon-dht-s316-soundbartradlos-hoyttaler/

På salg nå, vet ikke om det passer benken din? Er ikke forskjell på tv planke og til databruk, det viktigste er at kontakter passer til dataen din.

Vet du hva slags utganger du har på data?

Ellers har du Argon med optisk inngang eller blåtann. Disse må du ha på hylle eller stativ. Er nok bedre lydkvalitet men dyrere.

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/hoyttalersystem/argon-audio-alto-4-active--bass8-hoyttalersystem/

 

Eller audio pro med sub, husk du må ha optisk kabel mulighet på pc eller blåtann. Litt billigere men du må ha hylle eller stativ. Er litt billigere.

https://cdon.no/elektronikk/audio-pro-addon-t14-svart-bt-p46281914?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Audio+Pro+Addon+T14+Svart+BT&utm_content=46281914&utm_campaign=prisjakt_no_AV+-+Speaker+-+Bluetooth_home-electronics&tduid=56bfdb328de335f1fc5841f5d60a9e3c&affId=2097229

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hoyttalere/subwoofer/ADDONSUBBL/audio-pro-addon-sub-8-subwoofer-sort

 

Fordel med hifiklubben og Elkjøp er at det er åpent kjøp. Du kan prøve og returnere innen 2 måneder dvs 60 dager.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.dustinhome.no/product/5010185215/gigaworks-t20-series-ii

https://www.dustinhome.no/product/5010185216/gigaworks-t40-series-ii

Kan ikke uttale meg om T40, men vi har et sett T20 på det ene kontoret som gir overraskende god lyd. Ville personlig foretrekket litt mer "punch" i de dypere tonene, men kvaliteten (både på lyd og byggekvaliteten) er god og lydstyrken er mer enn god nok til kontorbruk.

Med mindre det er et stort rom du skal ha dem i. Da vil de komme til kort ganske fort.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 22.12.2019 den 11.35):

Skal du kjøpe høytalere så bør du teste de i butikken. Finn ut kas lyd DU liker. Noen digger bass, andre diskant. Noen liker "fun" lyd, mens andre liker ekstremt nøytral.

Er du lite kresen, så er Bose ganske grei plass å starte. Litt overprisa pga merket, men de tilbyr lyd som folk flest liker. Audipro, Denon, Kef, Vifa, B&W er merker eg er glad i, men som nevnt, så er det smak og behag. 
Du kan også sjekke finn, mye bra (og billig) der.

Så ikke dette innlegget før nå. Takk skal du ha. Skal sjekke ut Bose. :) 

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 timer siden):

Til 5000kr er du helt på linje med bra studioutstyr, som JBL LSR-serie, inkl et greit eksternt lydkort/mixer (f.eks Steinberg UR22 og lignende). Dette vil nok spille bedre enn de fleste typiske pc-høyttalere og mer stuevennlig utseendes produkter.

Yes. Dessverre ønsker jeg ikke bruke 5000 akkurat nå. Lett å bli fristet når man begynner å kikke, men må nok greie meg med noe litt billigere enn det i første omgang. Tenker vel egentlig maks kr 2500.

PaladinNO skrev (2 timer siden):

https://www.dustinhome.no/product/5010185215/gigaworks-t20-series-ii

https://www.dustinhome.no/product/5010185216/gigaworks-t40-series-ii

Kan ikke uttale meg om T40, men vi har et sett T20 på det ene kontoret som gir overraskende god lyd. Ville personlig foretrekket litt mer "punch" i de dypere tonene, men kvaliteten er god og lydstyrken er mer enn god nok til kontorbruk.

Med mindre det er et stort rom du skal ha dem i. Da vil de komme til kort ganske fort.

Bra innspill. Takk. :)

Lenke til kommentar

Det ideelle hadde kanskje vært en lydplanke som er beregnet til en PC-pult. Virker ikke være særlig utvalg her? Litt rart egentlig synes jeg. Tror en vanlig planke blir for stort. 

Har en ganske stor fot på min 49", så det hadde vært helt ideelt med en planke som kunne ligget på den. Om ikke ender jeg vel fort med Bose 20 eller Creative som anbefalt over. :)

Lenke til kommentar

Tror jeg lander på Logitech MX Sound. Disse er nå på tilbud hos El-Kjøp til kr 499 (omtrent halv pris). Har lest en del anmeldelser nå og selv om det er noen som er negative, så vil jeg si at et stort flertall sier disse er meget gode. Man må vel ta det for hva det er. 

Jeg begynte å vurdere å kjøpe noen enda dyrere aktive høyttalere og har hatt meg en liten runde i diverse butikker, men problemet blir plass på nåværende hjemmekontor. Vurderte også Bose Companion 20, men mistenker at de ikke er verdt de ekstra 2200. 

Logitech MX Sound får duge for denne gang. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Da var Logitech MX Sound på plass. Hadde kanskje for store forventninger etter å ha lest en del svært gode anmeldelser, så jeg er nok litt skuffet. Hovedproblemet er som en del anmeldelser har vært inne på at det er litt for mye bass i de. Skal se om jeg får justert det med en equalizer. 

Om ikke kommer jeg nok uansett til å beholde de da de gjør jobben i denne omgang. Takker for alle innspill! :)

Lenke til kommentar
22 hours ago, DukeRichelieu said:

Da var Logitech MX Sound på plass. Hadde kanskje for store forventninger etter å ha lest en del svært gode anmeldelser, så jeg er nok litt skuffet. Hovedproblemet er som en del anmeldelser har vært inne på at det er litt for mye bass i de. Skal se om jeg får justert det med en equalizer. 

Om ikke kommer jeg nok uansett til å beholde de da de gjør jobben i denne omgang. Takker for alle innspill! :)

Siden de ikke har dac selv, men får analog lyd fra pc så er det muligheter på pcen til å justere. Mange nye hovedkort nå har jo egne lydchiper som har kraftig tunet equalizing, overdreven bass om man ikke disabler "ultraboost, superbass, hyperbass" og hva de enn heter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Siden de ikke har dac selv, men får analog lyd fra pc så er det muligheter på pcen til å justere. Mange nye hovedkort nå har jo egne lydchiper som har kraftig tunet equalizing, overdreven bass om man ikke disabler "ultraboost, superbass, hyperbass" og hva de enn heter.

Nice. Men jeg trenger vel equalizer? :) 

Lenke til kommentar
10 hours ago, DukeRichelieu said:

Nice. Men jeg trenger vel equalizer? :)

Helst ikke.

"Jo renere, jo bedre". I anførselstegn siden analog lyd fra pc sjelden er spesielt ren men ganske påvirket. Og som sagt, har du hovedkort med et snev av gaming-preg eller tilsvarende har de default equalizer på lyden derfra, med kjempefokus på bass.

Det beste får om du tar ut digitalt signal til en ekstern dac (lydkort om du vil), og konverterer og forsterker utenfor. Om akkurat du vil høre forskjell... det kommer an på interessen og lydøret. :)

Lenke til kommentar
Pop skrev (4 timer siden):

Helst ikke.

"Jo renere, jo bedre". I anførselstegn siden analog lyd fra pc sjelden er spesielt ren men ganske påvirket. Og som sagt, har du hovedkort med et snev av gaming-preg eller tilsvarende har de default equalizer på lyden derfra, med kjempefokus på bass.

Men det er vel mulig å få nedjustert bassen? Og da trenger jeg kanskje en equalizer? For det er det vel ikke på Windows 10?

Sitat

Det beste får om du tar ut digitalt signal til en ekstern dac (lydkort om du vil), og konverterer og forsterker utenfor. Om akkurat du vil høre forskjell... det kommer an på interessen og lydøret. :)

Høres litt overkill ut med tanke på at jeg nå har billighøyttalere. Får avvente dette til jeg flytter og kan koste på meg et litt bedre hjemmekontor. :) 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
1 hour ago, DukeRichelieu said:

Men det er vel mulig å få nedjustert bassen? Og da trenger jeg kanskje en equalizer? For det er det vel ikke på Windows 10?

Høres litt overkill ut med tanke på at jeg nå har billighøyttalere. Får avvente dette til jeg flytter og kan koste på meg et litt bedre hjemmekontor. :) 

Sliter med å skjønne hvordan du får for mye bass i dem (men har ikke hørt dem selv). Står den bakporten rett i veggen? Prøv å trekke høyttalerne lenger ut fra veggen bak.

Win10 har ingen equalizer nei. Kun forhåndsstilling av hvilken samplingsrate og bitdybde du spiller av, samt romklang. Prøv gjerne med å høyne forventet lydkvalitet, sett den på f.eks dvd-kvalitet. Men det skulle ikke ha noe å si om du ikke har store variasjoner i materialet du spiller, f.eks 128 kbps mp3 mot masterfiler (gjerne rundt 2400kbps).

En eventuell software eq ligger i så fall i lyddriverne til hovedkortet. Du trenger altså ingen eq, og den kan ødelegge like mye som den fikser. Du må nesten bare prøve om du gidder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...