Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 eksamen 2019 høst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skole geek skrev (5 minutter siden):

ja, føler holdninger skal inn uansett oppgave egentlig hahha.

 

tusen takk for god hjelp!

Bare hyggelig! 

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/qdQzL/hva-er-egentlig-en-god-laerer-vi-spurte-elevene  

Dette kan også være en god artikkel å bruke, ettersom det handler om en lærers evne til å se elevene. Blir de sett, blir det bedre kommunikasjon mellom lærer og elev, og holdningene til skole og lærere blir positive. Blir ikke eleven sett, kan det gi seg negative utslag i kroppsspråket (som er en måte å kommunisere på) og direkte ved at en uttrykker negative holdninger direkte. Hva har det å si for eleven selv når det gjelder det psykiske aspektet og læreren? Hvilken holdning kommer til syne da? Hva gjør holdningene hos resten av klassen (gruppen)? Dårlig kommunikasjon og utydelig lærer - elevene vet ikke hva som blir forventet av dem - resultatet: psykiske problemer, lite eller ingen motivasjon. Kommunikasjon både kroppslig og verbalt er som sagt utrolig viktig for å bli en god leder :) 

Lenke til kommentar
Skole geek skrev (5 minutter siden):

 

ja, du har lest forberedelsen? sant det er veldig sannsynlig å få ledelse etter å ha lest den? rart de ikke skrev 

Tema: kommunikasjon og ledelse

Ja, men det tror jeg hadde blitt litt avslørende, haha. Men tror de vil at man skal tenke seg til momenter som ledelse selv for å reflektere.

Tenker også det er viktig å trekke inn som sagt sosialiseringsprosessen (den påvirkes gjensidig av en person selv og miljøet) og sosial kompetanse. Når man har god sosial kompetanse kan man bli en leder som kommuniserer bra fordi en tar hensyn til og ser alle - også de som faller litt ut. Har man god kunnskap om hvordan man skal opptre som leder, blir man bedre til å kommunisere - fremmer god psykisk helse hos elevene og et godt læringsmiljø. 

 

Lenke til kommentar
Skole geek skrev (8 minutter siden):

 

rart, det står ikke noe om konformitet i boka ?

Å nei, tror jeg hadde en gammel bok elns hvor det stod, så ja. Solgte den så fort jeg fikk muligheten, haha. Tror ikke det står noe i den Gjøsund boka jeg refererte til om konformitet, men du kan jo søke det opp på nettet?

Denne linken kan være interessant: https://utdanningsforskning.no/artikler/ledelse-i-skolen---nye-holdninger-gir-resultater/

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar
Skole geek skrev (10 minutter siden):

ja, den linken var bra! 

 

prøver å skrive et bra avsnitt om sosialiseringsprosessen.. hah føler det er sentralt, som du sa

Ja, vil si det utgjør selve kjernen i kommunikasjon - hvordan du lar deg påvirke av andres holdninger, og hva du velger å la deg påvirke av :) Hvordan man påvirkes av hva læreren sier og hvilke holdninger en har til det h*n kommuniserer. 

Lenke til kommentar
Pepsimax94 skrev (8 minutter siden):

Ja, vil si det utgjør selve kjernen i kommunikasjon - hvordan du lar deg påvirke av andres holdninger, og hva du velger å la deg påvirke av :) Hvordan man påvirkes av hva læreren sier og hvilke holdninger en har til det h*n kommuniserer. 

jaa, det jeg gruer meg mest til er å flette inn de vedleggene.. føler liksom ikke de passer noe steder.. men må jo bare prøve å presse de inn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...