Gå til innhold

Kjøp av Windows server-lisens?


jappadu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du  klarer deg nok fint med Standard-utgaven, siden både Standard og Datacenter støtter ubegrenset med kjerner (2019-versjonene).

Hovedforskjellen nå virker til å være at Datacenter, som navnet indikerer, er rettet mot (store) virtualiseringsmiljøer. Og Standard for standalone servere/"annen bruk".

Lenke til kommentar
HawP skrev (9 timer siden):

Du  klarer deg nok fint med Standard-utgaven, siden både Standard og Datacenter støtter ubegrenset med kjerner (2019-versjonene).

Hovedforskjellen nå virker til å være at Datacenter, som navnet indikerer, er rettet mot (store) virtualiseringsmiljøer. Og Standard for standalone servere/"annen bruk".

Takk for svar. Vi skal ha en virtuell maskin med Windows 2003 Server og jeg har skjønt at med Datacenter, så får man noe som heter Shielded VMs (https://www.webopedia.com/TERM/S/shielded-vm.html). Det er kanskje en fordel?

Kjerner: Jeg forstår ikke helt kjernedelen av Windows Server. Er det slik at vi må kjøpe for 8 kjerner, siden serveren vår har det? Finner kun Window server-lisenser med 2 kjerner eller 16 kjerner. 

Lenke til kommentar

Ah, misforstod nok litt; du tenkte like mye på hvilken lisens du trenger ...

For 2019 så virker det som du minimum må lisensiere 16 fysiske kjerner pr. server, selv om maskinen har færre (HT/SMT regnes ikke med slik jeg forstår det).

Datacenter eller standard eller essentials ...

Sitat

However, the cost of a Datacenter license is approximatively 7 times the cost of a Standard license, so if you are running less 14 VMs on a physical server it is generally less costly to get just the Standard.

I tillegg trengs client access license (CAL) for å aksessere serveren, men er litt usikker på hva slags "access" det da er snakk om.

Essentials-utgaven har "innebygget" 25 CAL, og er mer eller mindre standard-utgaven "minus noen features". Men med Essentials  trenger du nok ekstra lisenser for å kjøre VMer (antar at Essentials også har mulighet til å hoste vm'er) ?

Så lisensiering er ikke (alltid) så enkelt .... ?

Lenke til kommentar

Windows lisensiering er et fag i seg selv..... ☹️

Slik jeg har forstått det (og jeg er ingen ekspert) trenger man CAL lisenser for alt som bruker serveren. (DHCP server på windows server er derfor fort en dyr afære....) Har du klienter som henter filer på serveren eller tilkobler via RDP må disse ha CAL. Enten user eller device alt etter hva som blir billigst. 10 brukere som deler en klient = 1 device CAL 

Vær også OBS på at essential MÅ kjøre som domenekontroller. Brant meg på denne selv og måtte kjøpe inn to standard lissenser i tillegg til de to essentials jeg ikke fikk brukt eller returnert.......

Lenke til kommentar

Mente å ha lest meg opp rundt CALs en stund tilbake, men slik jeg har forstått det er at det er snakk om VDI tilgang.Men det med lisensiering rundt server er og kan være forvirrende, og det står ikke akkurat i klartekst heller. Men vet jo at det følger med 25 CALs på essential/standard hvertfall.

Er det jeg skriver her feil, så ignorer det jeg skriver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...