Gå til innhold

Forumet er oppgradert - dette må du vite


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-404071

Forumet har i dag blitt oppgradert fra Invision Power Board 3.4.9 til Invision Community 4.4.7. Dette er en programvare som er utviklet av en tredjepart og som vi implementerer en del ekstra ting til.
 
Det er en god del som er nytt, noe jeg har laget mange tråder om tidligere:

Men det er såpass mye nytt at det kan hende du oppdager enda flere ting i etterkant!
 
Det er noen ting nå i etterkant av oppgraderingen det kan være lurt å være klar over. 
 
Vårt viktigste budskap er at ganske mye vil endre seg. Vi håper dere er tålmodige og forståelsesfulle med Diskusjon.no etter oppgraderingen, og vi skal være akkurat det samme tilbake! Vi setter veldig pris på både positive og negative tilbakemeldinger etter oppgraderingen, i tillegg til spørsmål.
 
 
Ting du bør vite!
 
Det meste skal på sikt bli bedre! Men det er noen små ulemper og ny oppførsel som man vil måtte tilpasse seg til etter oppgradering. Vi håper det blir enklere for deg å akseptere ved at du får greie på det allerede nå.

  • Du må logge inn på nytt etter oppgraderingen
    Sørg for at du husker både e-postadresse og passord til kontoen din.
     
  • Tråder blir markert som lest fra tidspunktet forumet ble oppgradert
    Dette fører til at du vil kunne oppleve å bli sendt til "feil sted" når du trykker for å gå til siste uleste svar i starten.
     
  • Å trykke enter vil starte ett nytt avsnitt i tekstverktøyet
    I versjon 3.4.9 lager man et nytt avsnitt ved å trykke enter-tasten på tastaturet sitt to ganger. I den nye versjonen blir dette endret til at du kun trykker en gang. Hvis du ikke ønsker et nytt avsnitt, men bare et enkelt linjeskift, så kan du holde inne shift-knappen mens du trykker på enter.
     
  • Vær forberedt på ekstra nedetid, sub-optimal ytelse og noe ustabilitet den første uken
    Dette er en stor oppgradering for oss. Det er vanskelig å optimalisere helt ny programvare til våre servere uten ekte trafikk å forholde seg til. Vi vet den nye programvaren er "tyngre" å kjøre og vi forbereder oss så godt vi kan, men ber om forståelse for at vi trenger tid til å tilpasse det nye oppsettet.
     
  • Ingen BBkode-modus
    I dagens versjon kan man bytte mellom en enkel (BBkode) og avansert tekstverktøy-modus. I ny versjon er tekstverktøyet hele tiden avansert med mange muligheter for formatering. Man vil fortsatt kunne lime inn eller skrive inn noen BBkoder i tekstverktøyet, de vil da bli konvertert når du publiserer svaret.
     
  • Eldre innlegg bygges om og kan se ødelagte ut i starten.
    Det vil kjøre en bakgrunnsoppgave for å bygge om våre nesten 25 millioner innlegg i tiden etter oppgradering. Det kan også hende at innleggene fortsatt ikke blir helt som de var før oppgraderingen, selv etter at de er bygget om. Les mer om dette i "Vil du vite mer?"-seksjonen lenger nede eller en egen tråd vi har startet for dette.
     
  • Dårlig søk i starten, gamle innlegg vil ikke listes opp på profilen din osv. 
    Vi får være helt dønn ærlige. Søket blir ikke brukbart til å begynne med. Etter oppgradering må en søkeindeks bygges opp fra bunnen av. Dette er en del av bakgrunnsoppgavene som må kjøres etter oppgraderingen og kan ikke kjøres for gammelt innhold før det er bygget om. 

Vil du vite mer?
 
Eldre innlegg "bygges om" og kan se ødelagte ut en stund
 

Som en del av oppgraderingen startes det en haug av bakgrunnsoppgaver som blir kjørende over de neste ukene. 
 
En av disse oppgavene er å bygge om innlegg fra før oppgraderingen til å fungere med det nye oppsettet. Invision Power Board 3.4.9 og Invision Community 4.4 har nemlig ulike måter å lagre innlegg i databasen på. 
 
Dette er en veldig tidkrevende oppgave for oss, i og med vi snart passerer 25 millioner innlegg!   
 
Heldigvis fikses disse innleggene fra det nyeste innlegget før oppgraderingen og bakover i tid. Dermed blir det mindre sannsynlig at man møter på slike innlegg ganske kjapt. Du kan også se eldre innlegg som ikke har blitt bygget om ennå, men de kan se ødelagte ut eller mangle funksjonalitet.
 
Våre tips:

  • Ha tålmodighet om innlegget fortsatt ser ødelagt ut eller mangler funksjonalitet. Det kan skyldes at prosessen ikke har behandlet innlegget ennå.
     
  • Ikke forsøk å fikse innleggene dine selv. Gjør det først etter at du er sikker på at innlegget ditt har blitt bygget om.
     
  • Spør oss gjerne hvor langt oppgaven har kommet.

 
Eldre innlegg kan fortsatt se annerledes ut eller mangle funksjonalitet etterpå

Det er ikke utenkelig at noe tidligere innleggsfunksjonalitet eller spesielt ting som har vært unikt for Diskusjon.no vil slutte å fungere. Det kan også hende at prosessen med å oppdatere innleggene feilaktig får tekstinnhold i de mest "avanserte" innleggene til å forsvinne eller fremkaller andre feil. 
 
Innenfor rimelighetens grenser kommer vi til å forsøke løse disse problemene i etterkant. Vi beholder en kopi av den gamle databasen i inntil 90 dager. Det gjør at vi kan gjenopprette innlegget og manuelt kjøre dem gjennom en revidert prosess på nytt.
 
 
Søket vil være redusert en stund

Etter oppgraderingen må det også bygges opp en søkeindeks fra bunnen av. Søkeindeksen er nødvendig for både tekstsøket, opplisting av innlegg på profilsidene og noe av den nye funksjonaliteten i forumet, som for eksempel aktivitetsstrømmer.
 
Eldre innlegg vil ikke kunne indekseres før bakgrunnsoppgaven med å bygge om gamle innlegg er ferdig. I tillegg vil vi kun ha en begrenset søkeperiode i starten, frem til vi får opp en ElasticSearch-instans i stedet for å bruke databasen til å lagre søkeindeksen. 
 
I mellomtiden anbefaler vi at du bruker www.google.com og avslutter søkene dine med "site:diskusjon.no". Eksempel.

 
Vi håper dere er tålmodige med oss og forumet i starten!
 
Mens bakgrunnsoppgavene kjøres vil en del ressurser brukes på dette, i tillegg til at databasen helt i starten må "varmes opp" litt. Det kan derfor oppstå en del ustabilitet og tregheter som følge av at dette fortsatt holder på i de første dagene.
 
I tillegg er det viktig å være klar over at all koden til forumprogramvaren er helt ny. Vi er på forhånd allerede klar over at denne nye versjonen av forumprogramvaren er en del tyngre å kjøre enn den gamle versjonen. Det er likevel vanskelig for oss å forutsi hva vi bør gjøre av server- og database-justeringer før vi får ekte trafikk å bryne oss på til nye Diskusjon.no. 
 
Vi vil kontinuerlig jobbe for å sikre en stabil og rask surfeopplevelse på Diskusjon.no og skal gjøre det vi kan for å unngå ytelsesproblemer og nedetid i etterkant av oppgraderingen. 
 
Men det er viktig for oss at du er klar over at uforutsette problemer kan oppstå i etterkant!
 
 
Vi skal være tålmodige og forståelsesfulle tilbake 
 
Vi vet fra før at slike endringer kan være vanskelige og føles smertefulle for våre trofaste brukere, og det skal vi ha masse forståelse for i tiden fremover. Men vi håper med denne oppgraderingen at det meste blir bedre, både for dere og for oss.

Det er viktig for oss at dere sender oss tilbakemeldinger og spørsmål. Hva fungerer bra, hva er dårlig, finner dere noen feil, spørsmål, forslag til ting som kan forbedres osv. Både umiddelbart og etterhvert som du kanskje endrer oppfatning om ting. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, nå forstår jeg hva dere mente at gamle innlegg så ødelagte ut! Jaja, ikke noe stress for min del.

Endringene rundt Enter plager meg ikke/merker ikke forskjell, eller så har jeg allerede glemt hvordan det var. 

Ser det er noe problemer rundt avatar hos meg også, men ikke noe stress. Det går seg til. Enten går det bra eller så går det over

Lenke til kommentar
15 timer siden, Øystein skrev:

Å trykke enter vil starte ett nytt avsnitt i tekstverktøyet
I versjon 3.4.9 lager man et nytt avsnitt ved å trykke enter-tasten på tastaturet sitt to ganger. I den nye versjonen blir dette endret til at du kun trykker en gang. Hvis du ikke ønsker et nytt avsnitt, men bare et enkelt linjeskift, så kan du holde inne shift-knappen mens du trykker på enter.

...og på mobil? ??

Lenke til kommentar
E.C. skrev (15 minutter siden):

Før tror jeg at det gikk an å velge en innstilling som kun viste tråder der man har postet selv i løpet av de siste 6 månedene (for eksempel) under "mine innlegg". Er den funksjonen gjemt noe sted eller skal man bruke "ignorer tråd"?

Hvis du går til aktivitetsstrømmen Innhold jeg har skrevet i, så kan du endre tidsperioden til enten 26 uker eller 182 dager (eller noe helt annet). Da skal du få emner du har skrevet i de siste seks månedene. Det vil dessverre ikke påvirke Mine innlegg, men du kan lagre endringene og hente de opp igjen fra menyen Mine aktivitetsstrømmer.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Hvordan får man youtube å vise direkte youtube istedenfor url?

Lim inn hele lenken og trykk på Enter, så skal den automatisk gjøres om til en video.

 

LMH1 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor:

https://www.diskusjon.no/profile/175531-lmh1/

Hvorfor kan jeg ikke få:

https://www.diskusjon.no/profile/175531-lmh1/content/

Når jeg trykker på vis profil?

Jeg er litt usikker på om jeg forstår helt hva du mener, så korriger meg hvis jeg tar feil.

Den første lenken viser forsiden av profilen din, inkludert profildetaljer, kontaktinformasjon, og innhold du har likt og ditt innhold likt av andre. Den andre lenken viser kun innholdet du har skrevet. Det er to forskjellige visninger, og det er ikke mulig å gjøre innhold-visningen til profilens standardvisning.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...