Gå til innhold

Tilbakemeldinger: Hva synes du?


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Zeph said:

Ikkje på mobil. 

Nei sant det, samt at jeg selv bruker Brave mye som nettleser for tiden. Det beste er om tjenesten støtter det fremfor at man må til med plugins som "care your eyes", "dark reader" eller "stylish". 

På denne maskinen bruker jeg Stylish.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Sexylubb1 skrev (9 minutter siden):

Mulig det bare er meg, men om jeg markerer all tekst blir redigeringsverktøy blikket ut. 

(Chrome/Android 9 siste oppdateringer AFAIK). 

 

Hei,

Ved bruk av Chrome/Android kan du flytte på boksen for "klipp ut, kopier lim inn, etc". Når jeg tester nå med Chrome/Android så er det bare å flytte boksen med fingeren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Øystein skrev (På 12.11.2019 den 16.04):

Vi er spesielt ute etter tilbakemeldinger på disse spørsmålene:

  1. Hva liker du med oppgraderingen?
  2. Hva er mindre bra?
  3. Har du noen andre ønsker, eller innspill til forbedringer?

1. Jeg synes forumet nå ser ut som en side som hører hjemme i 2019 og ikke 2009. Veldig bra.

2. Kommer ikke på noe foreløpig.

3. Samme her: synes det ser veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (På 21.11.2019 den 1.21):

Ser ikke helt hvorfor dette plutselig skal forandres. Enter er liksom linjeskift og det har det alltid vært. Jeg lurer på om folk organiserte seg fordi det var for lite trykking på mobil. Om det var slik at det var for enkelt med ett tastetrykk ved bruk av linjeskiftknappen og at det oppsto et uttrykkelig behov for å endre linjeskift til kombinasjonstrykk for å skifte linje uten å starte nytt avsnitt.

Er enig med dette. 

Kva er problemet med å trykke "enter" to gongar dersom ein vil ha eit nytt avsnitt?

Særleg på mobil så må ein med dagens løysning velge om ein skal skrive ei og ei setning med mykje luft mellom, eller om ein skal skrive alt som eit stort avsnitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Nå er ikke endringen knyttet til linjeskift og avsnitt innført av oss, men fra leverandør av forumprogramvaren (Invision Community/IPS), og det er derfor heller ikke bare-bare å fikse. Jeg ser at det kan være et problem for mobilbrukere, ved at det til tider kan bli litt luft mellom innlegg, men jeg forstod det slik at det fungerte med shift-enter ved bruk av iOS/iPhone (uten at jeg har det foran meg). Trikset fungerer ikke med Android, slik jeg har fått med meg.

Enter for nytt avsnitt (og ctrl+shift for linjeskift) har på mange måter blitt en standard (som i f.eks. Word), enten man liker det eller ikke. Det blir alltid et spørsmål om man skal følge en standard som kanskje flertallet har blitt vant til, eller beholde sin egen (for deretter å skuffe de som er vant til standarden). Denne diskusjonen foregår på et mye større plan enn Diskusjon.no, så jeg lar det heller være opp til de som setter standarden (Microsoft) å forsvare sine valg. ?

 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Kva er problemet med å trykke "enter" to gongar dersom ein vil ha eit nytt avsnitt?

Særleg på mobil så må ein med dagens løysning velge om ein skal skrive ei og ei setning med mykje luft mellom, eller om ein skal skrive alt som eit stort avsnitt.

Jeg forstår ikke problemet. Det er ikke så mye luft mellom to avsnitt at det bruker opp verdifull plass. Det skaper derimot en god balanse mellom tekst og luft, og gjør teksten både enklere og mer behagelig å lese.

Hvis du setter inn vanlige linjeskift med Shift + Enter, så vil teksten se lik ut som hvis du hadde skrevet ett stort avsnitt. Du får ikke «litt» luft, du får ingen luft. Den eneste forskjellen er at linjene ikke nødvendigvis er like lange horisontalt.

Hvis du (og dere andre det gjelder) forklarer hvordan dere ønsker å ha det, så kan vi se på mulige løsninger. Er det luften som er problemet, så det hadde vært bedre med litt mindre luft? Eller plages dere av at det semantisk sett er to paragrafer? Hjelp meg med å forstå, så skal jeg hjelpe dere!

Lenke til kommentar
Runar skrev (4 minutter siden):

Hvis du (og dere andre det gjelder) forklarer hvordan dere ønsker å ha det, så kan vi se på mulige løsninger. Er det luften som er problemet, så det hadde vært bedre med litt mindre luft? Eller plages dere av at det semantisk sett er to paragrafer? Hjelp meg med å forstå, så skal jeg hjelpe dere!

For min del er det fyrst og fremst eit ønske om å sjølv ha kontroll på korleis innlegget mitt blir sjåande ut.
Ofte er det ryddig å starte setninga på ei ny linje utan at det nødvendgvis skal være eit nytt avsnitt.

Tilsvarande tenker eg med copy/past. Vanlegvis så vil eg ha teksa eg har kopiert med lik formatering som den teksta eg held på å skrive. Skal eg f.eks. ha med litt tekst frå retningslinjene: Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende Så vil eg ikkje at teksta skal ha anna størrelse. Dersom eg vil utheve at har kopiert teksta så vil eg heller etterpå markere teksta med f.eks. utheving eller understreking, eller sette den som eit frittstånde avsnitt.

På PC fungerer det heilt greit då det er lett og raskt å formatere teksta. På mobil deriomot så er alt litt ekstra knotete og tek lengre tid, så der vil eg ha eit enkelt utgangspunkt som eg kan bruke tid på å pynte opp etterpå.

Lenke til kommentar

La nettopp merke til datostemplingen på siterte innlegg:

Grimnir skrev (På 21.11.2019 den 7.46):

"På" en dato er greitt, eller "den 21.11.2019", eventuelt ingenting. Men "den 7:46" på et klokkeslett er vel ikke norsk.

Jeg ville nok hatt:

Grimnir skrev (21.11.2019 kl. 7.46):

Geir :) 

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (1 time siden):

La nettopp merke til datostemplingen på siterte innlegg:

Grimnir skrev (På 21.11.2019 den 7.46):

"På" en dato er greitt, eller "den 21.11.2019", eventuelt ingenting. Men "den 7:46" på et klokkeslett er vel ikke norsk.

Jeg ville nok hatt:

Grimnir skrev (21.11.2019 kl. 7.46):

Geir :) 

Jeg er helt enig, og jeg forsøkte å rette opp i det samme dagen som oppgraderingen. Dessverre klarte jeg ikke å finne riktig tekstbit i oversettelsen, men jeg skal gjøre et nytt forsøk!

 

Zeph skrev (45 minutter siden):

Og gjerne eit betre format på klokketida. 24 timar-klokke med kolon. 

Det er ganske ulogisk og uoversiktlig hvor formatene for dato og tid er definert i forumprogramvaren. Noen formater finnes i oversettelsene, andre er avhengige av locale på serveren, og noen formater endres etter medlemmets språk på egen datamaskin.

Det betyr at vi er avhengige av @TSP for å fikse dato og tid (og andre tallformater), og han har nok en lang liste med andre ting som må fikses. Men det er notert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg lager en quote-tag, for eksempel for å sitere en kilde, og så fortsetter et innlegg under, så blir det seende slik ut:

test skrev:

Inni quote-tag



Etter endt quote-tag.

Dersom jeg har behov for å redigere det som er inni quote-taggen, så virker det som at jeg må kopiere teksten for så å slette quoten, og legge inn en ny. Stemmer dette?

Edit: Ser ut til at vi simpelthen kan skrive inni quoten, hvilket fungerer greit. Jeg har imidlertid opplevd at det som skrives etter endt quote-tag også havner inni quoten. Antar inntil videre at jeg har skrevet feil når jeg avslutter sitatet, og at det er derfor.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

I forrige forumutgåve kunne eg fjerne trådar frå Mine innlegg ved å trykke på noko på høgresida av Mine innlegg. Det var ikkje for å ignorera tråden heilt, men at eg ikkje var interessert i å ha den under Mine innlegg lengre. Den knappen/tekstlenka ser eg ikkje no lengre. Er funksjonen vekke og må eg bruka ignorer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (15 timer siden):

Kan vi få «sitér» i stede for å hele tiden bli bed om nye «siter»? Eventuelt «sitere»?

Hvorfor? Det er ikke korrekt bruk av høyreaksent. Skal vi følge språkrådets anbefalinger fraråder de bruk av høyreaksent i imperativform. Men, "siter" er også en substantiv (for en slags gitar) så er enig med deg at "sitere" ville være bedre. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Zeph said:

I forrige forumutgåve kunne eg fjerne trådar frå Mine innlegg ved å trykke på noko på høgresida av Mine innlegg. Det var ikkje for å ignorera tråden heilt, men at eg ikkje var interessert i å ha den under Mine innlegg lengre. Den knappen/tekstlenka ser eg ikkje no lengre. Er funksjonen vekke og må eg bruka ignorer?

Denne savnet jeg heftig i går også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...