Gå til innhold

Tilbakemeldinger: Hva synes du?


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Merko. said:

Ja, har ikke hatt noe problemer med selve lanseringen, men er jo flust av funksjoner som er mangelvare :)

Har blitt litt mange "oi dette har vi ikke tenkt på". "dette skal vi få på plass" ol.

 

Ikke helt enig i det siste du skriver. Vi har diskutert mye av det som blir nevnt her og lanseringen av forumet slik som det er i dag er bare starten av løpet. Deres tilbakemelding er en stor del av vår utvikling.

Jeg må påberope oss litt mer kontroll enn det du gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, KalleKanin said:

Som flere har vært inne på. Alt for mye luft.
Synes man har gått i det jeg kalller "Mobil på Desktop-fellen", dvs at designet på Desktop har for mye luft, slik som man vanligvis trenger på en mobil enhet for å kunne bruke fingeren til navigering..

Når jeg klikker bort reklamebanneret, er det fortsatt et stort tomt felt. Man kunne evt heller hatt reklamen på sidene. Da hadde jeg nok helller ikke giddet å "klikke den bort".

Det er også for mye luft i listen "Dette snakker vi om nå". Dette skyldes not avatarene. Disse kunne man fjernet for å få en mer kompakt side. Nå må man scrolle mye nedover for å komme til kategoriene.


Men ellers ser funksjonaliteten bra ut for min del. 
Håper særlig søkefunksjonen endelig virker. Det er vel en av de få tingene jeg synes fungerte dårlig i den gamle løsningen.

Diskusjon_no_Nytt_Design.png

Enig, med unntak av avatarene du nevner kanskje. De var artige nok de. Du ønsker sikkert en av/på -funksjon for avatarer du?

Siden man er på dette tema. Sånn litt utenfor forumet da.

Jeg hater tvangsvisning når man f.eks. surfer noe man er vant med å nytte PC til, også må man nytte mobilversjoner i fra mobil. Surfer så sjeldent diskusjon.no i fra mobil jeg at jeg rett og slett ikke vet hvordan det har vært eller har blitt. Nå er hovedpoenget om uønsket tvang ihvertfall nevnt, i tilfelle dette er en problemstilling også på diskusjon.no

Endret av G
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Merko. said:

Ja, har ikke hatt noe problemer med selve lanseringen, men er jo flust av funksjoner som er mangelvare :)

Har blitt litt mange "oi dette har vi ikke tenkt på". "dette skal vi få på plass" ol.

Synes det er ok med måten det har blitt gjort på jeg. For en formidabel jobb det må være. Ikke er dette en forretningsforbindelse hvor man er avhengig av 24/7 oppetid heller. diskusjon.no er en gratistjeneste og utviklerne, administratorene her er jo top notch hva det kommer til brukerinvolvering.

At de tok det på denne måten er jo bare helt perfekt. Da får jo brukerne anledning på en grei måte å kommunisere tilbake på hvilke endringer som er ønsket. Så at noe måtte mangle i starten, det forventet jeg egentlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Ikke er dette en forretningsforbindelse hvor man er avhengig av 24/7 oppetid

Nei det er det vel ingen som har sagt?

G skrev (13 minutter siden):

diskusjon.no er en gratistjeneste

Ja, det finnes mange nettsider der ute som er gratis å besøke, men betyr ikke at utviklerne bak de sidene jobber gratis.. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det er gjort her, men siden TU eier diskusjon.no, så antar jeg at det ikke er dugnadsarbeid.

Tilbakemeldinger vil man alltid få når det kommer ny plattform, men enkelte ting burde man kanskje ha tenkt ut før man la ut oppgraderingen :) Men det er selvfølgelig ikke utviklernes jobb, men de som tester ut før det legges ut for alle. :) 

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Comma Chameleon said:

?️

Næh, det er mye Off Topic som ikke er søppelkurvmateriale

Quote

så antar jeg at det ikke er dugnadsarbeid

(mitt første forsøk på quote på gamlemåten)

Og prøver på nye måten, med copy'n'paste fordi jeg ikke fant det før i etterkant:

16 minutes ago, Merko. said:

så antar jeg at det ikke er dugnadsarbeid.

Jeg vet ikke, men det er mye med forumet som faktisk er dugnadsarbeid. Og det er jo moderatorene og forumveilederne som gjerne jobber på dugnad man oftest har kontakt med, selv om administratorer engasjerer seg like mye på sin fritid om emner de finner interessante og også i arbeidsøyemed. Aner ikke i hvilken grad folk er betalt jeg. Noen må jo eie det. At TU eier det gir det ikke automatisk noe spesiellt kvalitets og sikringsstempel, da diskusjon.no har en flott fartstid uten TU å vise til fra før av.

Endret av G
Lenke til kommentar

Først av alt, godt jobba med oppdateringen, dette kommer til å bli skikkelig bra!

Har litt bedre tid til å komme med en grundigere tilbakemelding nå. Sikkert flere ting jeg nevner som enten er nevnt her, eller som mange har påpekt. Tar det med likevel.
 

  • Dette snakker vi om nå-delen som er øverst på hver side. Her synes jeg enten man ikke trenger avatarer, eller så må de gjøres en god del mindre. De blir for store i høyden, slik at mye plass går med på å kun vise siste aktivitet i 7 tråder. En "tightere" liste uten så mye whitespace vil både ta mindre plass og gjøre plass til mer innhold. Løsningen før med pluss/minus var veldig fin. Det burde også være en mulighet for å skjule hele denne delen, eller som en annen skrev lenger opp; flytte den til nederst på siden.
     
  • Sidebaren er borte, uten å ha fått en erstatning. Det burde etter min mening være en mulighet til å gå til andre deler av forumet uten å måtte gå tilbake til forsiden først. Sidebaren fungerte godt siden man kunne minimere de kategoriene man ikke ønsket synlig.
     
  • Like-knappen nederst til høyre på hvert innlegg er litt stor, kanskje spesielt på mobil og når man har trykket liker på et innlegg. Kosmetisk, og sikkert smak og behag. Med påfølgende kryss for å angre tar den mye oppmerksomhet, og skiller seg ut fra det øvrige designet. En idé er å gjøre den mer lik firkanten på "Siter"-knappen. 
     
  • Emnetaggene på tråder er helt svarte og står veldig ut, så mye at det blir rotete i kategoriene. Et mildere uttrykk vil gjøre det penere, for eksempel en lysere grå. Eksempel:
     
    Spoiler

    Yg89Z7G.png

     

  • Annonsen på toppen har blitt nevnt av mange og det er et stort problem. Hvis det fortsetter som det er nå, vil jeg bruke diskusjon.no mye mindre på mobilen. Selv med en iPhone XS tar annonsen nesten hele skjermen, og den er der på alle undersider. Kan overleve hvis den bare finnes på forsiden, eller dukker opp en gang i blant. Fint at man kan krysse den ut, men da etterlater den seg et stort tomrom. 
     

  • Kilde-knappen som skal være øverst til venstre i editoren finnes ikke hos meg, hverken i Opera på Mac eller Chrome på Mac.


Så er det sikkert flere ting jeg har glemt, og dere jobber sikkert med mange av disse tingene. Noe jeg fortsatt savner er Instagram-embedding. Og som tom waits for alice skrev er en sitatfunksjon som skiller seg fra vanlige brukersiteringer en veldig god idé.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Merko. skrev (1 time siden):

Nei det er det vel ingen som har sagt?

Ja, det finnes mange nettsider der ute som er gratis å besøke, men betyr ikke at utviklerne bak de sidene jobber gratis.. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det er gjort her, men siden TU eier diskusjon.no, så antar jeg at det ikke er dugnadsarbeid.

Tilbakemeldinger vil man alltid få når det kommer ny plattform, men enkelte ting burde man kanskje ha tenkt ut før man la ut oppgraderingen :) Men det er selvfølgelig ikke utviklernes jobb, men de som tester ut før det legges ut for alle. :) 

 

Hei!

Føler jeg kan presisere litt nærmere her. Det har vært mye dugnadsarbeid i forbindelse med oppgraderingen. Vi har til vanlig én utviklerstilling (15%) knyttet til forumet - @TSP. Det meste av utviklingsressursene har vært rettet mot å faktisk få gjennomført oppgraderingen, siden det har vært en tidkrevende og vanskelig prosess som har foregått i over et halvt år nå. Oppgraderingen er bare et startskudd for videre utvikling av forumet, og nå får vi i større grad frigjort flere utviklingsressurser til å fokusere på nye funksjoner. Derfor blir det også ting som vi skal arbeide videre med å få på plass, men da trenger vi også litt tid og tålmodighet. :) Jeg har for øvrig vært ansatt i fulltidsstilling i TU Media siden 1. august som leder for Diskusjon.no (men har også arbeidsoppgaver som ikke er direkte knyttet til Diskusjon.no).

I tillegg til dette kommer det svært mye frivillig dugnadsarbeid fra resterende administratorer, moderatorer og forumveiledere. Betydningen av sistnevnte skal ikke undervurderes, og her har vi fått uvurderlig hjelp av flere. En stor takk til dem! ?

Oppgraderingsprosessen

Alt i alt har lanseringen i stor grad gått på skinner. I en oppgraderingsprosess kommer man alltid til et punkt hvor man bare må slippe programvaren, og justere underveis. Enkelte ting er heller ikke mulig å justere før oppgraderingen er fullført og "live". Hvis ikke, hadde vi antageligvis hatt en nedetid på et par uker for å få et helt finpusset produkt, og luke ut alle de små barnesykdommene. Andre ting må vi bare avvente tilbakemeldinger på, for å se hva dere som brukere selv ønsker. Samtidig er det også klart at mange har forskjellige syn på hvordan ting skal være, så her må vi justere nærmere for å finne den gyldne middelvei. Da er trolig også en ferdig og live versjon av Diskusjon.no som er åpen for alle - også den beste brukertesten? :) 

Derfor setter vi også stor pris på konkrete tilbakemeldinger om hva som fungerer bra, hva som fungerer mindre bra, og hvilke funksjoner som savnes.

Lenke til kommentar

Husker jeg skrev en tilbakemelding i en annen tråd rundt Black Friday. Når jeg tenker meg om så dreide det seg vel om en samarbeidsmodus for førsteinnlegg. Er det mulig å få til. Det hadde vært genialt om andre kunne ta over roret på ihvertfall enkelte tråder. Fellesredigeringsmulighet der trådstarter bestemmer at dette skal være mulig er ønskelig. Da fikk jeg sagt det i "god tid" før Black Friday nå en gang til ?

Plz, gjør dette ihvertfall tilgjengelig til BF 2020 om 2019 ikke rekkes ?

Åpner sikkert en pandoras eske av nye ting moderatorene må passe på da. Men de har sikkert redskaper til å bremse forumet om toget hopper av skinnene for enkelte debatter.

En slik utfordring er jo at to/flere stykk evt. ikke så lett har for å redigere på samme tid. Men, det er sikkert den minste utfordringen egentlig å løse teknisk? Det er kanskje verre med å måtte gjøre normale medlemmer til sub-moderatorer, kun for et av innleggene for en debattråd?

 

Kanskje det kan løses uten å gi spesielle rettigheter. At det går an å nytte en kodeknagg for slikt å legge til i innlegg. Også heller ha en regel som sier at det kun skal nyttes i minst mulig grad eller etter noen dydsmønstre? Når kodeknaggen er i bruk så må det vel kjøres egne styreinstrukser for innlegget, som følger med på at den første til mølla å redigere får åpnet en tidsluke på f.eks. 10 minutt. Dette er bare brainstorming. Jeg er ikke noen programmerer.

Edit:

Kanskje en mer elegant løsning hadde vært at et valg ved opprettelse av tråd, er at førsteinnlegget får en ambulerende eier. Så kan det heller ligge en Quote i bunnen som folk kan fylle til brukernavn i for å hedre originale trådstarter og medhjelpere eventuellt. Men da må folk være flinke til å klikke på "Eies ikke av meg lengre"-knappen når de er ferdige å redigere. En default eier kunne være en admin, en forummoderator eller noe slikt. Men, når jeg tenker meg om så hadde jeg kanskje ikke tenkt på hvordan de skal få gitt det videre. Hmmm. En nøtt. Det måtte vel helst vært eierløst, hvor noen tar eierskap maks 1 time. Går sikkert an å kode. Man ser jo utrolig mye stilige løsninger som kodes i verdenen vi leverer i 2019 allerede. Så "ingenting" er umulig.

Endret av G
Lenke til kommentar
Øystein skrev (19 minutter siden):

Føler jeg kan presisere litt nærmere her.

Takk for en oppklarende post.

Øystein skrev (19 minutter siden):

Det har vært mye dugnadsarbeid i forbindelse med oppgraderingen

Det er jo helt hinsides at det kun er èn 15% stilling involvert, når det har vært flere som har vært involvert i selve oppgraderingen av plattformen. Da er det forståelig at ting er som det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Merko. skrev (Akkurat nå):

Takk for en oppklarende post.

Det er jo helt hinsides at det kun er èn 15% stilling involvert, når det har vært flere som har vært involvert i selve oppgraderingen av plattformen. Da er det forståelig at ting er som det er.

Den 15% stillingen jeg nevnte er 15% til vanlig, men har "i praksis" blitt mer nå i oppgraderingsperioden. TSP har andre utviklingsoppgaver, i TU Media, men har blitt frigjort fra en del av sine andre oppgaver for å fokusere på å få oppgraderingen gjennomført, med ny programvare opp og gå. Når det nå endelig er unnagjort, skal vi som nevnt arbeide videre å få på plass nye funksjoner. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Først av alt, godt jobba med oppdateringen, dette kommer til å bli skikkelig bra!

Har litt bedre tid til å komme med en grundigere tilbakemelding nå. Sikkert flere ting jeg nevner som enten er nevnt her, eller som mange har påpekt. Tar det med likevel.
 

  • Dette snakker vi om nå-delen som er øverst på hver side. Her synes jeg enten man ikke trenger avatarer, eller så må de gjøres en god del mindre. De blir for store i høyden, slik at mye plass går med på å kun vise siste aktivitet i 7 tråder. En "tightere" liste uten så mye whitespace vil både ta mindre plass og gjøre plass til mer innhold. Løsningen før med pluss/minus var veldig fin. Det burde også være en mulighet for å skjule hele denne delen, eller som en annen skrev lenger opp; flytte den til nederst på siden.
     
  • Sidebaren er borte, uten å ha fått en erstatning. Det burde etter min mening være en mulighet til å gå til andre deler av forumet uten å måtte gå tilbake til forsiden først. Sidebaren fungerte godt siden man kunne minimere de kategoriene man ikke ønsket synlig.
     
  • Like-knappen nederst til høyre på hvert innlegg er litt stor, kanskje spesielt på mobil og når man har trykket liker på et innlegg. Kosmetisk, og sikkert smak og behag. Med påfølgende kryss for å angre tar den mye oppmerksomhet, og skiller seg ut fra det øvrige designet. En idé er å gjøre den mer lik firkanten på "Siter"-knappen. 
     
  • Emnetaggene på tråder er helt svarte og står veldig ut, så mye at det blir rotete i kategoriene. Et mildere uttrykk vil gjøre det penere, for eksempel en lysere grå. Eksempel:
     
      Vis skjult innhold

     

  • Annonsen på toppen har blitt nevnt av mange og det er et stort problem. Hvis det fortsetter som det er nå, vil jeg bruke diskusjon.no mye mindre på mobilen. Selv med en iPhone XS tar annonsen nesten hele skjermen, og den er der på alle undersider. Kan overleve hvis den bare finnes på forsiden, eller dukker opp en gang i blant. Fint at man kan krysse den ut, men da etterlater den seg et stort tomrom. 
     

  • Kilde-knappen som skal være øverst til venstre i editoren finnes ikke hos meg, hverken i Opera på Mac eller Chrome på Mac.


Så er det sikkert flere ting jeg har glemt, og dere jobber sikkert med mange av disse tingene. Noe jeg fortsatt savner er Instagram-embedding. Og som tom waits for alice skrev er en sitatfunksjon som skiller seg fra vanlige brukersiteringer en veldig god idé.


Hei, og takk for gode og konkrete tilbakemeldinger! Vi tar det med videre, og vi ønsker særlig å gjøre det enklere å bevege seg raskt mellom kategorier (men dette krever noe egenutvikling, siden det ikke medfølger en god nok løsning fra programvareutvikleren Invision Community). Jeg har ellers noen korte bemerkninger:

Kildeknappen for HTML:

Den er dessverre ikke tilgjengelig for ordinære brukere av sikkerhetsårsaker. Hvis aktivert, kan brukere potensielt poste farlig HTML (HTML-koden blir ikke filtrert).

Instagram-embedding:

Det er fullt mulig. Kopier og lim inn lenken til Instagram-posten (Det kan være du må vente et par sekund, og evt. legg til et mellomrom etter posten slik at editoren gjør det om til en lenke). Da ser det slik ut:
 

 Artig hvis noen vil opprette en tråd hvor man kan dele sine Instagram-bilder til hverandre, eller tilsvarende! ?

Lenke til kommentar
Øystein skrev (6 minutter siden):

Instagram-embedding:

Det er fullt mulig. Kopier og lim inn lenken til Instagram-posten (Det kan være du må vente et par sekund, og evt. legg til et mellomrom etter posten slik at editoren gjør det om til en lenke). Da ser det slik ut:

Ah, visste ikke at det var standard i Invision nå. Supert!

Småting jeg merket nå, ikke sikkert det er en feil: spoiler vil ikke vises når man forhåndsviser innlegg. 

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er jeg som gjør feil. Men under "fulgt innhold" så ønsker jeg at nyeste oppdatert tråd kommer øverst.

Ønsker også å komme til siste innlegg som jeg ikke har lest, nå havner jeg bare på første siden.

 

EDIT: Jeg fat utav det, det ligger under "mine aktivitetsstrømmer"

Var bare jeg som var på feil plass

 

EDIT2: Kommer til siste innlegg i trådene jeg følge. Er det ikke mulig å komme til sist leste innlegg?

Endret av elementsav
Lenke til kommentar
  • Gjest klistret og avklistret denne emne
  • Gjest fjernet fremhevingen av denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...