Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gastrisk sleeve operasjon. Anbefalt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år gammel og har slitt med vekta i flere år. Jeg gikk veldig opp i vekt da jeg var mellom 13 og 18. Har en bmi på 42 (Har altså alvorlig fedme (grad 3)) og har utallige ganger forsøkt å gå ned i vekt. Er 10kg ned fra toppen, og har holdt det i snart et år, men klarer ikke å gå mer ned.

 

Det var foreldrene mine som tok opp dette med operasjon. Jeg hadde tenkt på det tidligere, men var ikke noe jeg vurderte. De kjenner folk som har tatt operasjon, som har lykkes veldig. De har også tilbydd seg å betale for operasjonen. Jeg har lest mye på nettet, og det virker veldig interessant. Jeg føler meg også veldig heldig som har fått muligheten, skulle jeg ønske å ta den. Jeg skal derfor på konsultasjon om noen dager.

 

Jeg dro til legen min for å ta opp dette med operasjon, høre hva han synes, og om oppfølging i tiden etter. Jeg kom ikke lengre enn å si at jeg vurderte operasjon, til han brøyt ut at han virkelig ikke anbefalte operasjon, og snakket og snakket om hvor mye han ikke anbefalte operasjonen, uten noen annen grunn enn at det var dyrt. Han mente istedet at jeg burde ta en pille kalt "mysimba". Jeg er veldig skeptisk til denne pillen. Han klarte ikke å stoppe å prate om denne pillen, og fikk en følelse av at han prøvde å selge meg pillen. Han skrev ut en artikkel om denne pillen, men han kan umulig ha lest den selv, da artikkelen var veldig negativ mot denne pillen. Her er artikkelen om noen ønsker å lese denne. Tenker å skifte fastlege etter denne episoden (var første gang jeg var hos denne legen). Vurderer å prøve pilla om det ikke blir noe av operasjon.

 

Jeg vet at en operasjon bare er et hjelpemiddel, og at jeg kan fort gå opp igjen om jeg ikke passer på. Men jeg føler at jeg bare trenger et hjelpemiddel. Jeg har ikke gått opp i vekt på flere år, men sliter med å miste vekta.

 

Kan også nevne at jeg har ingen kjente livsstilsykdommer. Ble nylig testet for diabetes, og tok 24t blodtrykksmåling da jeg sliter med migrene, men alt er normalt der. Jeg vet at om jeg venter for lenge vil jeg kunne utvikle sykdommer pga fedmen.

 

Planen er at jeg skal begynne å studere etter sommern, og derfor er det nå eller om 4-5 år at jeg har denne muligheten, da jeg ikke ønsker å ta operasjon midt under et tungt studie.

 

Er det forresten noen som har tatt operasjonen hos LHL eller Aleris og vil fortelle om hvordan de opplevde tiden før, under og etter operasjonen?

 



Anonymous poster hash: d55ba...bde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En operasjon kan ha uheldige bivirkninger, så mulig målet var å få deg på piller for å redusere risko. Når det kommer til stykket er det livsstilsendringer (les kosthold og trening) og motivasjon nok til å gjennomføre som skal til. Kroppen vil jobbe mot deg og prøve å nå det som den anser som matchvekten som du vil bort fra. Derfor trengs det disiplin og villighet til å følge det som fungerer for deg over tid. Du har alderen på din side, men forsetter du slik det er nå og lar det skure og gå vil det følge med en betydelig forhøyet risiko for mange helseproblemer om du ikke går ned i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En operasjon kan ha uheldige bivirkninger, så mulig målet var å få deg på piller for å redusere risko. Når det kommer til stykket er det livsstilsendringer (les kosthold og trening) og motivasjon nok til å gjennomføre som skal til. Kroppen vil jobbe mot deg og prøve å nå det som den anser som matchvekten som du vil bort fra. Derfor trengs det disiplin og villighet til å følge det som fungerer for deg over tid. Du har alderen på din side, men forsetter du slik det er nå og lar det skure og gå vil det følge med en betydelig forhøyet risiko for mange helseproblemer om du ikke går ned i vekt.

Problemet er at jeg har hatt samme tankegang hver gang jeg har prøvd å gå ned. Det har ikke gått bra for meg til nå, og ser ikke helt hvordan det skal endre seg i fremtiden. Det er ekstremt slitsomt og prøve det samme om og om igjen, uten at det går noen vei. Føler det blir litt som å si til en som er avhengig av f.eks røyk/narkotika/alkohol at når det kommer til stykket er det bare å slutte å bruke det. Noen klarer det, noen klarer det ikke uten hjelp. 

 

Det virket heller ikke som at de pillene var helt uten risiko, men legen tok ikke opp noen av bivirkningene med meg.

 

 

 

Anonymous poster hash: d55ba...bde

Lenke til kommentar

Gastrisk sleeve virker ved å redusere størrelsen på magesekken. Du kan jo oppnå lignende selv med mat som fyller godt men som ikke har kalorier. Grønnsaker har denne effekten. Spiser en normal mat heller en kaloririk mat vil reguleringssystemet fungere bedre og en kan gå ned i vekt over tid. En annen ting som kan testes er alternate day fasting. Det vil si å spise bare annen hver dag. Resultatet av dette er gjerne at inntaket av kalorier over 2 dager blir i sum mindre enn om enn hadde spist normalt begge dagene. Det er mange muligheter for å sjonglere med dette, men det viktigste er å finne det som fungerer for deg over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er alltid vanskelig å mene hva som er riktig og galt når en gir råd i en slik situasjon.
 

Ved en operasjon, så kan du ikke gjøre om operasjonen. Samtidig forstår jeg veldig godt stresset og håpløsheten du føler rundt det å feile med å gå ned i vekt raskt, varig og konsistent. Du har gjort grundige undersøkelser, virker det som. Men husk å også søk på negative effekter, ikke bare positive. Det er helt sikkert visse effekter du kanskje ikke ønsker ved en slik operasjon.
 

Samtidig vil jeg nevne at psykologi og personlig utvikling  kanskje er en retning du bør prøve? Utforske sinnet ditt, skrive ned livshistorien, identifisére grunner og årsaker til at du sliter med å kontrollére matinntak og dermed overvekt? Mat brukes av mange (ofte meg selv også) som følelsesregulator. Mat er antageligvis det sterkeste rusmiddelet som finnes, etter min mening. Vi er alle 100% avhengige av det for å overleve. Man har en reklamebransje som er finansiert av hundrevis av millioner, om ikke milliarder av kroner, som er laget for å påvirke oss til å endre våre kjøpevaner. Sukker og fett er inkorporert i omtrent alt av ferdigprodukter som finnes i butikken og det er laget for å gjøre oss avhengige av det og kjøpe mer. Å lære seg til å styre unna dette med ren viljestyrke er ikke lett, men det er mulig. Det krever tid, fokus og en klar plan. Å ha interesse for matlaging og kunne lage velsmakende, sunn, balansert og næringsrik mat er et must, for da gjør man det sånn at man heller velger dét enn usunne og dårlige løsninger fra butikk. Det er rart med det; Hjemmelaget fett er ikke så usunt som kjøpt fett. Det er min erfaring.

Det er jo -alltid- grunner til at noen blir overvektige, akkurat som det alltid er grunner til at noen klarer å holde god form. Alt med og mellom mennesker er psykologi. Så det betyr at alle psykologiske garnnøster, uansett hvor sammenflokede de er, kan løses opp, trådene kan rettes ut og man kan kan finne ut av det. Men det er naturligvis -jobb-. Men det er arbeidsgleden ved det man må finne. Finner man den, så skjer det endringer raskt.
 

Hvis du er villig til å prøve det, så ville jeg anbefalt deg å nettopp begynne å skrive ned alle tanker du har, aleine. Før en egen livsdialog over lang tid,, lagre det i notisblokk på pc'en din. Det er en nettside som heter Mentalhelse.no, og som har en underside som heter Sidetmedord.no. Der har de veldig flinke hjelpere (skriv til dem på privat melding) som er veldig nøytrale og profesjonelle. Der kan du ha en egen dialog over tid, og de svarer alltid. Du kan naturligvis gjøre dette her også, men du får nok litt mer moraliserende svar over tid. Men, det kan jo hende du får moraliserende svar der også. Folk er folk.
 

Du fikk jo det av fastlegen, og det synes jeg var sjokkerende. Jeg er veldig glad for å lese at du er så solid i huet at du  var vár på dette, og tar grep og endrer fastlege. Hadde fastlegen hatt en mer etisk fremgangsmåte, så hadde han/hun lagt det forsiktig frem på bordet, og heller bedt deg tenke på det et par uker, og dermed bestilt ny time, og holdt en dialog gående med deg i noen måneder, før han/hun tok et valg. Og ikke bare sette i gang og prøve å selge inn ting på den måten som ble gjort her. Jeg føler det virker rent mot sin hensikt og skjønner ikke psykologien bak. Det må være for å prøve å forvirre og skremme bort folk fra å tro at det finnes "enkle løsninger". Men hva er en enkel løsning? Særlig når folk er i ferd med å gi opp etter å ha prøvd selv i veldig lang tid? Dette føyer seg bare inn i rekken med uetiske fastlegebehandlinger.
 

Likevel er det ditt liv, og du bestemmer 100%. Hvis du virkelig føler dette er noe som er i ferd med å stenge deg ned for livet, at du er i ferd med å gi opp, ikke får støtten du føler du trenger for å få løsnet tankegangen og endret vanene skikkelig, så dømmer ikke jeg deg for å gå for operasjonen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Om Gastric sleeve; som ved alle operasjoner er alt som gjøres, risiko. Det vil du selvfølgelig bli grundig informert om, de har ikke lov å ikke opplyse om evt. komplikasjoner og risikoer før de opererer deg. 

Det er jo en del som lever med plagsomme bivirkninger, som svimmelhet, og utmattelse, så det er jo noe å tenke over. 

På en annen side kan jo en operasjon som hjelper deg å gå ned i vekt, gi deg helsegevinster som du sikkert er klar over, og mindre risiko for enkelte fedmerelaterte sykdommer. 

Konklusjon; det beste er å rådføre seg og dra på en konsultasjon, og tenke nøye gjennom valget. Husk også at en del må ned i vekt før de kan ta operasjonen. 

Det som kan være årsaken bak at du ikke går ned i vekt, kan være at kroppen din tenker: "Oh shit, nå sulter jeg" og dermed ikke så lett vil la deg ta av, som en slags overlevelsesmekanisme. Spesielt om du går for fort ned i vekt.  Du må også passe på å dekket alle næringsstoffene slik at det ikke gjør det slapp og sliten mens du slanker deg. Ellers er det jo en del skjulte kalorier i en del mat- og drikkevarer, men dette har du kanskje fått veiledning i før og du vet hva og hvordan du bør spise?

Lenke til kommentar

Anbefaler intermittent fasting. Google it og gjør research på det før du begynner. 

Helt gratis og hvis du følger det så er du garantert suksess. 

OMAD er også veldig greit. Står for one meal a day og skal hjelpe deg med å fokusere på å spise sunnere (for hvis din one meal a day er drittmat så vil du føle konsekvensene av det på kroppen din, så best å holde seg til bedre alternativer) hjelper deg med å krympe magen din veldig kjapt så du orker mindre naturlig (jeg merker effekt etter en uke, magen krymper ganske fort!) det hjelper deg også å ikke spise mer enn det du burde så det blir enklere å gå ned i vekt. Det er en begrenset mengde kalorier du klarer å presse i deg i løpet av ett måltid. Etter en stund føler du deg ikke sliten eller trøtt før måltidet ditt heller, hjernen klarner opp og kroppen din blir vandt til spisemønsteret ditt veldig fort så du føler ikke sult like mye og ofte som nå. 

Det er ingen fare å være sulten for en stund. Det går over hvis du ignorerer det.

Lenke til kommentar

Mange spiser også når de er tørste eller av ren vane. Sult merker man fort er en annen følelse. Når man legger om kosten sin til å inneholde mer næring og seigere kalorier som varer en stund uten å få kroppen til å skille ut mye insulin så er man også mye mer jevn i blodsukkeret noe som er bra. Høye insulindoser eller høyt blodsukker over er ikke bra og sukker/insulin begynner nå å kobles rimelig sikkert nå til kreft, så enda en god grunn til å skippe raske karbohydrater og annen høy-insulinogen mat. Oversikt over glykemisk index og insulin-index på forskjellige matvarer finner du om du søker litt.

Endret av vidor
Teknisk feil
Lenke til kommentar

OMAD/intermittent fasting, som flere her har foreslått, tror jeg er den beste metoden. I tillegg til å kutte ut all korn/mel/stivelse og sukker, og kun spise sunt fett, kjøtt og fortrinnsvis mye grønnsaker. Fordelen er at dette ikke er en diett, men at sulten forsvinner etter få dager og man får mer energi/velvære etc. Mellom måltidene (som jo er alt fra 16-24 timer) kan man drikke kullsyrevann/kaffe/te. Greit med litt havsalt i vannet om man drikker mye (salt- og elektrolyttbalanse). Vurder å supplementere med tran og vitamin-D i forbindelse med måltidet.

Du skriver at du ble skeptisk ved legebesøket ditt. Vel, her har jeg og andre skissert det naturlige alternativet. Lykke til.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...