Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Treg caliper


Simenmtb

Anbefalte innlegg

 

Hei

 

 

 

har en Peugeot 307 2004 modell som jeg har litt problemer med. Har hatt bilen i litt over ett år nå. Problemet er at når jeg tar av håndbrekket, så henger venstre bakhjul litt. Jeg merker godt at det bremser, men ikke så mye at det låser (unntatt i svinger på vinterføre). Når jeg tar av håndbrekket merker jeg at det er en dødgang i spaken. Waieren er løs og det er ikke den som henger. Det er armen til håndbrekket på venstre bakhjul som henger.

 

 

Jeg har vist om dette en stund, og har derfor ikke brukt håndbrekket på lang tid, men tenker at det kan være greit å få fiksa opp i. På caliperen er det en arm som blir dratt i når jeg tar på håndbrekket, men denne går ikke helt tilbake når jeg tar det av. Jeg kjenner at den er ganske hard, siden jeg må legge meg litt under bilen og ta en skrutrekker eller lignende for å dytte armen tilbake på plass. Da funker det helt fint og henger ikke mer før jeg bruker det igjen. Ganske kjedelig å måtte fram med en skrutrekker og legge seg under bilen hver gang håndbrekket blir brukt...

 

 

 

Noen som har tips for hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Har prøvd å ta brekket på og dra tilbake flere ganger uten hell. Har også prøvd å kjøre fremover og bakover, fortsatt samme greia. Har prøve å spraye endel wd40, men ser ikke ut til å hjelpe så mye det heller. Det henger fortsatt hver gang det blir brukt. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Er eneste alternativ å bytte hele caliperen eller går det ann å skru av bare armen og rengjøre rundt der og håpe det fikser det? 

 

Legger ved bilde av caliperen

post-376439-2024584_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med slike kalippere er at det totalt sett er mest kosteffektivt å bare få de byttet. Det er mye leamikk som skal fungere godt, for at disse skal gjøre jobben, dvs det er relativt "komplekst" i forhold til en enkel kalipper uten håndbrems. Nå koster en kalipper til din bil trolig under en tusenlapp for en med god kvalitet, så i mitt hode er det ikke så mye å stusse på.

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg er student, så prøver å holde bilkostnadene nede så godt som mulig, selv om det ikke alltid er så lett. Vil det funke å koble av waieren, skru av armen og prøve å gjøre rent? Hvis det er mulig og det ikke funker så blir det vel å ønske seg ny caliper til jul? hvordan erfaring har dere med lufting? Bare å lufte helt vanlig på kun denne caliperen eller alle 4?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jepp. En caliper til en tusing til en bil verdt en tusing er ikke god butikk.
Særlig ikke når man bør bytte begge og ikke bare en på i dette tilfelle bakaksel. :)
Bremser har det med å ruste og jeg vil tippe at du har ett tilfelle av trege glidebolter.
Den "armen" du påvirker med å trekke i brekkwiren virker direkte på stempel.
Dersom boltene/hullene de skal "gli" i kaliper er full av rust vil de "henge".
Både når du bremser hardt opp (for at det skal bli noe særlib bremsevirkning bak), og når du bruker brekket.

Sjekke ut dette først.
 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...