Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Plutselig innskytelse om at de rundt meg hater meg?


Anbefalte innlegg

hei,

 

satt og jobbet med noen før i dag (måtte, pga gruppearbeid). Vi har egentlig blitt greie venner ila studietiden, i hvert fall fra min side. Jeg slet litt med oppgaven, men fikk jo gjort det jeg skulle. Får så en følelse av at alle i gruppen egentlig hater meg. Eller, ikke en følelse, men jeg tror det. Og nå er jeg egentlig overbevist om at jeg aldri burde møte opp på skolen igjen, og har også plutselig planlagt å slutte etter jul... Fordi jeg er redd for å omgås dem igjen, at jeg bare plager dem, at de må snakke til meg ut av medlidenhet, de kommer til å frosse meg ut (så best at jeg forsvinner før det).

 

Om det jeg frykter er sant eller ikke kan like så godt være irrelevant... Det jeg lurer på

- er det normalt å føle det slik?

- Hva kan jeg gjøre for å redusere denne følelsen?



Anonymous poster hash: 5d7a5...59e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du bodd du i en hybel med mye fukt & muggsopp over tid?

 

Har du hatt en operasjon eller tilsvarende hvor du har gått på opidioder over tid?

 

 

Hvis svaret er ja på en av de over, så kan du ha funnet årsaken til depresjonen / vrangforestillingene.

Ja til begge faktisk. Var mye muggsopp/kanskje fukt i huset, bodde der i ca ett år, flyttet ut for 5 mnd siden. Gikk bare 2 uker på opiater, 4-8uker på div b-preparater. Men har vært litt slikt som dette tidligere i livet også, men da mest i forhold til familien min, da jeg uansett ikke har sosialisert særlig utover det før de siste 2 årene.

 

Anonymous poster hash: 5d7a5...59e

Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å lese for mye i hva andre tenker og føler. Særlig kun etter en time eller en periode.

 

Det viktigste jeg har lært i livet når det kommer til å holde ut med sånne folk er å bare holde seg fokusert på oppgaven og egne interesser. Og hvis det er et intelligent lederskap tilgjengelig, så går det an å spørre dem, hvis det viser seg at arbeidsmiljøet virkelig -er- kaldt, giftig og utfrysende, om det går an å prøve seg med noen andre. Da er det også en fordél å prøve å åpne opp om situasjonen for kanskje å få gehør for sin situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er paranoid mot familien din også og tror at de hater deg? 

 

Har du mye mental sykdom i familien? Noen som er schizo?

Jeg tenker også i paranoid shizofreni retningen.. Det høres ikke normalt ut. Alle overtenker til en viss grad, men så mye som trådstarter, nei. Når det fører til at du vurderer å slutte på studiet - søk hjelp. Kontakt fastlegen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk annerledes på det; Disse tullingene du går på skolen med, som du tror ikke liker deg, er midlertidige.
Om kun noen få semester trenger du aldri mer å se noen av de igjen.
Fullfør utdannelsen din med så gode karakterer du klarer, drit i hva andre mener, og når du er ferdig kan du kutte kontakten totalt, å få deg en god jobb i stedet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba
djgudleif skrev (54 minutter siden):

Du føler deg ekstremt mindreverdig, du burde heller føle deg fantastisk

Jeg føler meg faktisk ganske fantastisk, men svinger mye

 

0laf skrev (10 minutter siden):

Tenk annerledes på det; Disse tullingene du går på skolen med, som du tror ikke liker deg, er midlertidige.
Om kun noen få semester trenger du aldri mer å se noen av de igjen.
Fullfør utdannelsen din med så gode karakterer du klarer, drit i hva andre mener, og når du er ferdig kan du kutte kontakten totalt, å få deg en god jobb i stedet.

Har tenkt sånn en del. Så er det det at man observerer at andre har det gøy i lag, eller at man MÅ samarbeide med noen til prosjekter og da er det greit å ha bekjente.. Men skal ha det i bakhodet

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba
BuffyAnneSummers skrev (På 11.11.2019 den 19.02):

Du er paranoid mot familien din også og tror at de hater deg? 

Har du mye mental sykdom i familien? Noen som er schizo?

Når jeg fortalte om hendelsen/tankene til legen min spurte hun om jeg generelt ellers er paranoid (ja) og om jeg har hallusinasjoner/stemmer (nei), så hun tenkte tydeligvis det samme. Ingen mental sykdom som jeg vet om (men ble jo gjerne ikke diagnosert før, men har noen røtter med "skjøre nerver")

Diagnosen jeg har pdd er "atypisk depresjon", men skal trolig bli henvist videre for mer utredning nå...

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba
Røsslyngen skrev (På 11.11.2019 den 23.23):

Jeg tenker også i paranoid shizofreni retningen.. Det høres ikke normalt ut. Alle overtenker til en viss grad, men så mye som trådstarter, nei. Når det fører til at du vurderer å slutte på studiet - søk hjelp. Kontakt fastlegen. 

^

Takk for svar begge to forresten! Får heldigvis hjelp.

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba skrev (3 timer siden):

Når jeg fortalte om hendelsen/tankene til legen min spurte hun om jeg generelt ellers er paranoid (ja) og om jeg har hallusinasjoner/stemmer (nei), så hun tenkte tydeligvis det samme. Ingen mental sykdom som jeg vet om (men ble jo gjerne ikke diagnosert før, men har noen røtter med "skjøre nerver")

Diagnosen jeg har pdd er "atypisk depresjon", men skal trolig bli henvist videre for mer utredning nå...

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Siden det går såpass utover livet ditt hadde jeg sagt til fastlegen min, hvis jeg var deg, at jeg vil ha henvisning til DPS. Er selvsagt noe ventetid men legg press på legen din og fortell om dine konkrete planer om å slutte å studere pga det. Det hindrer deg helt tydeligvis i å lede ett normalt liv, og det burde utredes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba
BuffyAnneSummers skrev (37 minutter siden):

Siden det går såpass utover livet ditt hadde jeg sagt til fastlegen min, hvis jeg var deg, at jeg vil ha henvisning til DPS. Er selvsagt noe ventetid men legg press på legen din og fortell om dine konkrete planer om å slutte å studere pga det. Det hindrer deg helt tydeligvis i å lede ett normalt liv, og det burde utredes. 

Ja. Hun var ikke klar over at jeg hadde fått en henvisning (dog på 6 måneders ventetid) før i dag, men tenkte at det er mer aktuelt å dra på DPS siden jeg kan få time der fortere, eller psykiater på sikt

så ordner seg vel til slutt...

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba skrev (4 timer siden):

Når jeg fortalte om hendelsen/tankene til legen min spurte hun om jeg generelt ellers er paranoid (ja) og om jeg har hallusinasjoner/stemmer (nei), så hun tenkte tydeligvis det samme. Ingen mental sykdom som jeg vet om (men ble jo gjerne ikke diagnosert før, men har noen røtter med "skjøre nerver")

Diagnosen jeg har pdd er "atypisk depresjon", men skal trolig bli henvist videre for mer utredning nå...

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Hva slags diagnose du har kan ingen si noe om før du har blitt utredet, men det er i alle fall tydelig at det påvirker hverdagen din negativt. Det må være slitsomt å kjenne på det du kjenner, og du er på rett vei med tanke på utredning, tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud, schizofreni? Tviler på at det er så ille.

Kan høres ut som du har tvangstanker? Jeg er "bestevenn" med ocd og kan kjenne meg igjen i at en vond tanke har effekt på hva jeg gjør. 

Jeg har også tenkt tanker om å slutte et sted, holde meg hjemme sånn at ingen skal se meg osv, bare på grunn av frykttanker som spinner på.

Hva tror du? Det fine med tvangsstanker er jo at man ikke er vrangforestilt, men har logikk og fornuft. Det er bare sånn at ekle tanker har en tendens til å sette seg litt hardere fordi vi frykter ting. Kan høres ut som du har noe lignende

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba
Disorder skrev (På 14.11.2019 den 12.42):

Herregud, schizofreni? Tviler på at det er så ille.

Kan høres ut som du har tvangstanker? Jeg er "bestevenn" med ocd og kan kjenne meg igjen i at en vond tanke har effekt på hva jeg gjør. 

Jeg har også tenkt tanker om å slutte et sted, holde meg hjemme sånn at ingen skal se meg osv, bare på grunn av frykttanker som spinner på.

Hva tror du? Det fine med tvangsstanker er jo at man ikke er vrangforestilt, men har logikk og fornuft. Det er bare sånn at ekle tanker har en tendens til å sette seg litt hardere fordi vi frykter ting. Kan høres ut som du har noe lignende

Ja, tror egentlig ikke det er noe ille; bare en dårlig dag... Som jo kan skje alle. Har uansett fått henvisning til DPS for utredning av bipolar(?), og muligens andre ting.

Det viktigste for meg er kanskje bare å innse at det kun er tanker, intet mer. Det er ikke farlig... Må bare bli flinkere til å ignorere de.

Hvordan vet du om det er tvangstanker? Tror ikke jeg har det

 

n0mad skrev (På 14.11.2019 den 12.32):

Trenger du egentlig at alle liker deg? Du kommer aldri til aa greie det uansett. Et par venner + kone/kjaereste og naer familie er plenty. Vil tro det er flere som misliker meg/noeytral gjennom studietid, arbeid og naa, men gjoer det noe? 

Nei, jeg trenger ikke det. Men hadde jo vært fint å ha et par venner... Gjelder nok å sette pris på det man har og ikke overtenke unødvendig.

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar

Blir veldig uriktig å slenge ut diagnoser her. Bare hold fokus på deg og ditt, og la andre være full av dritt. Hey, det rimet, lett å huske ^^

Endret av Taurean
Trodde jeg kunne gå tilbake og endre at jeg ville ha varsler, men nei så faen ikke!! Aj aj aj, få vekk dette varsel-tullet! Den skal være innstilt på NEI og ikke JA som grunninnstilling!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...