Gå til innhold

IPTV fra Telenor over Google Wifi


Krgb

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått inn fiber og den nye TWE boks2 - løsningen fra Telenor. I stedet for å trekke en nettverkskabel over hele huset, hadde jeg en ide om å bruke Google WiFi'en i huset til å levere signal til den ene dekoderen.. Tanken var da å bruke den ene noden i wifinettet kablet mot dekoderen.

 

Men, under oppkobling viser det seg at dekoderen (TWE boks2) ikke finner noe signal over wifinettet? Denne dekoderen står også for langt unna til at jeg kan bruke nettet i Telenors ruter, så jeg er avhengig av å kunne bruke google-noden.

 

Så leser jeg i noen eldre tråder at IPTV ikke er støttet av Google Wifi, men at dette skal være rettet i senere oppdateringer.

 

Noen som har vært borde i noe tilsvarende? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det var i starten så vidt jeg husker, var IPTV - dvs. i praksis multicast - kun støttet av den første Google-enheten. Og den støtter det da via kablet. At Google ikke kjører multicast over trådløsnettet synes jeg høres ut "slik det bør være" på sett og vis.

Tanken din var altså å koble T-We-boksen med kabel til en Google Wifi-enhet? (for IPTV er ikke støttet via wifi på T-We-boksen).

Det er vel egentlig ganske gode årsaker til å lage en slik begrensninger. Slik multicast-trafikk vil ta veldig mye kapasitet i trådløsnettet, og gjøre trådløsnettet ellers potensielt noe dårligere. Det skal også veldig lite til for at det med multicast med høy bitrate over wifi blir pakketap, hvilket da vil gi feil i lyd og bilde. 

I Google WiFi-sammenheng, vil multicast over wifi bli spesielt problematisk hvis det også skal hoppes via enhetene - dvs. at trafikken først går fra GWIFI1 til GWIFI2, og så videre til GWIFI3 før det går til klienten.

Trafikkmengden her kan bli ganske stor også - en ting er multicast til én enhet, men hvis det videre blir flere og kanskje enhetene skal ta i mot flere multicast samtidig (opptak), blir det fort at signalet bare blir ødelagt.

 

 

Lenke til kommentar

Bob, bob. Det går fint med mcast over wifi, men det må jo gjøres riktig. I praksis, gjør du om mcast trafikken til ucast over trådløs linken, basert på igmp tabellen.

AirTies støttet dette fra dag 1, men de startet jo med trådløse video bridges så ikke så rart at de kan dette.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Rim said:

Bob, bob. Det går fint med mcast over wifi, men det må jo gjøres riktig. I praksis, gjør du om mcast trafikken til ucast over trådløs linken, basert på igmp tabellen.

AirTies støttet dette fra dag 1, men de startet jo med trådløse video bridges så ikke så rart at de kan dette.

"Går fint" blir vel her et definisjonsspørsmål. Kan vel sies å handle litt om hva man forventer av trådløsnettet ellers. Trådløsbroer blir langt enklere - da er det 1:1 for enhetene hvem de snakker med. For trådløstbroer kan man i teorien også "tukle litt" - f.eks. legge på litt forsinkelse og pakke inn multicast-en i unicast med omså retransmisjon. I et trådløst nettverk ellers er det enheter som skal ha tilgang til radioen(e) for sin trafikk. Utgangspunkt også hvor bra det fungerer kan vel også henge sammen med om multicastet i utgangspunktet er med FEC (med som da igjen gir økte båndbreddekrav).

I den grad det går bra handler da om hvordan nettverket brukes ellers. Og de generelle forholdene, for eksempel om man er i et veldig wifi-tett område. Google WiFi er her samtidig en ganske enkel enhet nå det gjelder Wifi-mesh - 2x2 5GHz som da både er backhaul og kommunikasjon mot klienter, sammenlignet med f.eks. Air 4930 som er 4x4 på 5GHz.

Litt fra IEFT når det gjelder multicast over wifi:
https://tools.ietf.org/id/draft-mcbride-mboned-wifi-mcast-problem-statement-01.html
https://tools.ietf.org/id/draft-ietf-mboned-ieee802-mcast-problems-01.html

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 13.11.2019 den 8.38):

"Går fint" blir vel her et definisjonsspørsmål. Kan vel sies å handle litt om hva man forventer av trådløsnettet ellers. Trådløsbroer blir langt enklere - da er det 1:1 for enhetene hvem de snakker med. For trådløstbroer kan man i teorien også "tukle litt" - f.eks. legge på litt forsinkelse og pakke inn multicast-en i unicast med omså retransmisjon. I et trådløst nettverk ellers er det enheter som skal ha tilgang til radioen(e) for sin trafikk. Utgangspunkt også hvor bra det fungerer kan vel også henge sammen med om multicastet i utgangspunktet er med FEC (med som da igjen gir økte båndbreddekrav).

I den grad det går bra handler da om hvordan nettverket brukes ellers. Og de generelle forholdene, for eksempel om man er i et veldig wifi-tett område. Google WiFi er her samtidig en ganske enkel enhet nå det gjelder Wifi-mesh - 2x2 5GHz som da både er backhaul og kommunikasjon mot klienter, sammenlignet med f.eks. Air 4930 som er 4x4 på 5GHz.

Litt fra IEFT når det gjelder multicast over wifi:
https://tools.ietf.org/id/draft-mcbride-mboned-wifi-mcast-problem-statement-01.html
https://tools.ietf.org/id/draft-ietf-mboned-ieee802-mcast-problems-01.html

 

Hvilket lag mener du når du snakker om FEC? Uansett, så er det jo klart at det må være ledig kapaistet i det trådløse nettverket og når man bruker en del av den kapasiteten til video så er det jo mindre tilgjengelig til resten men nå er dette uansett en veldig vanlig feature hvor google er den eneste jeg har sett som ikke støtter det.

Linkene dine tar for seg mcast over wifi problematikken som man unngår om konverterer mcast til ucast og omvendt i AP og jeg er forsåvidt enig i at det ikke er en triviell problemstilling. Det er mulig alle ikke er så flinke til å segmentere video-trafikken i en høyere kø (som gir halvert DIFS) og at den da blandes med lav-prioritert trafikk, ev. alt går i samme kø, men da er vi tilbake til å "gjøre det riktig".

Lenke til kommentar
3 hours ago, Rim said:

Hvilket lag mener du når du snakker om FEC? Uansett, så er det jo klart at det må være ledig kapaistet i det trådløse nettverket og når man bruker en del av den kapasiteten til video så er det jo mindre tilgjengelig til resten men nå er dette uansett en veldig vanlig feature hvor google er den eneste jeg har sett som ikke støtter det.

Linkene dine tar for seg mcast over wifi problematikken som man unngår om konverterer mcast til ucast og omvendt i AP og jeg er forsåvidt enig i at det ikke er en triviell problemstilling. Det er mulig alle ikke er så flinke til å segmentere video-trafikken i en høyere kø (som gir halvert DIFS) og at den da blandes med lav-prioritert trafikk, ev. alt går i samme kø, men da er vi tilbake til å "gjøre det riktig".

Det man vel i praksis unngår ved å konvertere til unicast er vel at trafikken ikke blir adressert til alle klientene. I praksis betyr det vel ikke nødvendigvis så mye for hvordan dette påvirker wifi-ytelse, sett bort fra at det naturligvis vil være en fordel når man snakker om moderne wifi-optimaliseringsløsninger som beamforming og MU, der man vel prøver å optimalisere i forhold til den konkrete klienten som skal ha dataene. Multicast på wifi vil vel potensielt også gå på alle radioer og "nedgradert standard" hvis det også skal nå eldre enheter. (ok, det kan jo faktisk bety en del)

Så ja, å ikke konvertere fra multicast til unicast vil gjøre det verre. Men samtidig kommer man ikke bort fra at man her fort snakker 15-50 Mbps+ med sanntidstrafikk som da bør ha høyeste prioritet i det trådløse nettverket. Sagt at man har to STB-er, så blir det enda mer (og evt. da flere strømmer hvis det skal gjøres opptak). 

Men ikke bare skal trådløsnettet være egnet til å levere videoen - det skal levere god ytelse ellers til annet bruk...

Både Telenor og Altibox har IPTV STB-er med wifi, men der det er deaktivert.

 

 

Lenke til kommentar

Enig, men det går jo stort sett på forventingsstyring. Mange skjønner at TV over wifi ikke er like pålitelig som en kabel, noen skjønner at det går ut over resten av ytelsen og noen forventer speedtest-resultater på 500 Mbps overalt, uansett klient og forhold.

Google Wifi kunne i så fall skrudd av igmp som default og gitt en advarsel for de som skrudde det på. Men skjønner ikke helt den nerd crushen folk har på google wifi. Ikke har den bra ytelse, ikke støtter den mcast, ikke er den spesielt billig, og så vidt jeg vet (jeg kan ta feil) så kan du ikke skru av telemetrien som sender trafikkdata til Google. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Rim said:

Enig, men det går jo stort sett på forventingsstyring. Mange skjønner at TV over wifi ikke er like pålitelig som en kabel, noen skjønner at det går ut over resten av ytelsen og noen forventer speedtest-resultater på 500 Mbps overalt, uansett klient og forhold.

Google Wifi kunne i så fall skrudd av igmp som default og gitt en advarsel for de som skrudde det på. Men skjønner ikke helt den nerd crushen folk har på google wifi. Ikke har den bra ytelse, ikke støtter den mcast, ikke er den spesielt billig, og så vidt jeg vet (jeg kan ta feil) så kan du ikke skru av telemetrien som sender trafikkdata til Google. 

Med tanke på streaming ellers - da ABR på ganske lave bitrater - er det kanskje ikke enkelt å forstå at det ikke skal fungere for "vanlig tv". Her kan man jo raskt bufre opp 20-30 sekunder og forsinkelser ellers betyr egentlig ikke så mye så lenge man ikke tømmer buffer. 

Google hadde vel ikke støtten i starten, men har begrenset det til kablet forbindelse på første enheten. Mulig det også er støttet på andre enheter via kablet forbindelse?

Ytelsen er vel "greit nok for folk flest". Men ja, spesielt god ytelse er det ikke. Det at den ikke støtter bridge-mode er jo ellers noe som sikkert skaper en del problemer, og er en show-stoper for meg i hvert fall. Men skal ha for enkelt oppsett og en generelt grei app. MAn må vel bare noen gang forstå at man ikke er den jevne brukeren og ikke er i målgruppen  ?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har lest disse innleggene fra 2019. Denne høsten går vi over fra internett og TV på Telenor koax til Telenor fiber. Jeg har Google mesh med to noder som begge er kablet. Trenger jeg skifte ruter til Telenors? Jeg er godt fornøyd med Google mesh og har lite lyst til å skifte ruter og sette opp gammeldags forsterker tre steder i huset. Jeg har tre stykk dekodere TW-boks (5743) og de skal i praksis kjøre med fiber. De er alle kablet i dag. Noen som har erfaring med dette og kan gi noen råd. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...